Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Goiting skrev:
2143976 Känner precis som du, rädd att den gången jag inte klarar krypkörningen är på uppkörningen och högfartsdelen har jag bara övat på en gång och det gick inte i 50, än. Har två dubbellektioner kvar innan uppkörningen nästa vecka och jag är supernervös när jag tänker på det. Tänk om man får totalt hjärnsläpp på uppkörningen och välter alla koner + att man ramar vv-killen :3freak

Om jag håller tummarna för er alla så får ni hålla tummarna för mig, för det känns som om jag behöver det.

Lycka till ! *håller tummarna för alla a-korts tagare*

LayDeeOmega skrev:
2143942
Har du kommit långt med själva körningen? (inte inräknat manöverdelen)..

Har kört 4 timmar på körskola och ca 6 timmar med handledare och ca 4 timmar solo på jobbet inom inhängat område. Det har mest blivit krypkörningen men också lite trafik och testat bromsning från ca 50km/h.

Numera känner jag mig lugn när vi är ute i trafiken, har bara vart ute ca 20 min på landsväg och har inte ännu fått tillfälle att träna motstyrning och att ta lite skarpare kurvor osv.. Jag har ju mycket kvar men jag tror att en hel del släpper när man nu börjar känna sig säkrare på att manövrera hojen.

Förut så kändes hojen som en stor pråm som man aldrig skulle kunna lära sig manövrera..!! Nu krymper hojen (iaf i huvet) mer o mer för varje gång när man känner att man klarar av att hantera den hyffsat.

Om man bortser från manöverbanorna så vill jag träna mer landsväg, få in placeringar i huvet ordentligt och bromsningar från högre hastigheter... o ja undanmanövrar.. osv.

Nu är det iaf ruskigt kul när man vågar :) lära sig !

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
En fråga till er om kämpar med körkortet och har färska kunskaper - vad gäller egentligen när man skär kurvor?

När det saknas målade streck som skiljer körbanorna - ska man då skära genom kurvan maximalt eller ska man tänka sig en mittlinje och inte skära över den?

När det finns målade streck som skiljer körbanorna - ska man då bara skära kurvan så att hojen aldrig lämnar sitt eget körfält?

Allt givet att det är fri sikt naturligtvis.

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en skrapad & en fin
Sandstrom: jepp, precis som du säger, har jag fått lära mig.

Ingen mittlinje + fri sikt = utnyttja hela vägbanan vid behov

Mittlinje + fri sikt = skära in mot linjen, men inte över i andra körfältet.

sen om man åker i bebyggt område på en mindre väg utan mittlinje (vanligt på vischan här) så ska man också utnyttja hela vägbanan, är det hus/lador/kossor på höger sida ska man ligga mot vänster vägren och vara handlingsberedd etc. Även här förutsatt fri sikt.

Rätta mig om jag har fel! :tomten

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Goiting skrev:
2143976 Känner precis som du, rädd att den gången jag inte klarar krypkörningen är på uppkörningen och högfartsdelen har jag bara övat på en gång och det gick inte i 50, än. Har två dubbellektioner kvar innan uppkörningen nästa vecka och jag är supernervös när jag tänker på det. Tänk om man får totalt hjärnsläpp på uppkörningen och välter alla koner + att man ramar vv-killen :3freak

Om jag håller tummarna för er alla så får ni hålla tummarna för mig, för det känns som om jag behöver det.

Hahaha, välter alla koner lär varken du eller jag göra...men en kon är så jävla lätt att dra med sig :3freak
Klarade manöverbanan i 50 senste lektionen. Felet jag gjorde var att jag inte la ner hojen tillräckligt mkt efter väjningen. Men nu sitter den också :)
Själv har jag fyra lektioner till innan uppkörningen så det känns bra. Men ändå... nervös som bara den.

Jag lovar, jag ska hålla tummarna för dig. Det kommer gå hur bra som helst.
Verkar ju som om alla som kör upp via körskola fixar lappen med en gång. Varför ska vi vara sämre ;)

Sandstrom skrev:
2144211 En fråga till er om kämpar med körkortet och har färska kunskaper - vad gäller egentligen när man skär kurvor?

När det saknas målade streck som skiljer körbanorna - ska man då skära genom kurvan maximalt eller ska man tänka sig en mittlinje och inte skära över den?

När det finns målade streck som skiljer körbanorna - ska man då bara skära kurvan så att hojen aldrig lämnar sitt eget körfält?

Allt givet att det är fri sikt naturligtvis.

Saknas det målade streck så har jag fått lära mig att du ska tänka dig en mittlinje och inte skära över den, men jag kan ha fel

Och ja, du ska alltid skära så att hojen aldrig lämnar ditt egna körfält (i alla fall på uppkörningen)

sirSmokealot skrev:

Grattis :)
Vilka banor fick du köra?
Gick allt som smort?

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jepp!!!

Fick den lätta banan i krypkörningen...

allt gick som en vals... Inga problem!

Förarprovaren var riktig trevlig osso!!!

Man vet själv när man är redo för att klara det , och det var jag!!!

Inga konstigheter liksom... gör allt som ni har gjort det innan!!! Krångla inte till det...

Jaja!!! Grattis till alla som har fått kortet, och lycka till till er som skall ta det snart!!!

Nu lämnar jag denna tråden!!! ;) :hehe

Sirsmokealot - over and out :squid :hihi

/Peace

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Nu kom jag tillbaka från första riktigt ordentliga trafiklektionen på skolan.. Fick en del ord ang att jag måste visa väldigt tydligt vart jag tittar.. Förstår ju att ser de inte att jag tittar så tolkar de det som att jag inte tittar.. fast att jag gjorde det.. Och hålla ordentligt till mitt i körbanan när jag ska till vänster och ordentligt till höger när jag ska svänga höger..

Har nog en tendens att bli lite nervig o okoncentrerad på lektionerna.. o gör bort mig en del.. För jag är mer avslappnad på privatlektionerna.. Men jag fick göra om och göra rätt och då tyckte läraren att det gick mycket bättre. Han tyckte även att min körning hade blivit mycket bättre.. Så det är ju alltid nåt positivt !

Måste jobba in rutinerna ordentligt.. de rutiner man har med b-kortet skiljer ju sig en del ändå mot att köra mc..

Edit: Åkte ut på en tur på 6 mil landsväg o tränade motstyrning på kvällen med handledare. Kul ??? JAAAAAAAAAAAAAAA :banana

Last edited:

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Tjaa.

Någon som har kört upp nyligen som kan beskriva hur en uppkörning går till?

/Bobbo

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
börjar bli lite nerövs nu :3freak tog teorin igår och har uppkörning på torsdag.. jag har bara tagit en lektion och aldrig övningskört.. någon som har nåt bra tips till å klara skiten? :hihi :rofl

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Bobbo V skrev:
2145769 Tjaa.

Någon som har kört upp nyligen som kan beskriva hur en uppkörning går till?

/Bobbo

Ja, visst!

Jag klarade mitt kort i torsdags. Är fortfarande så otroligt glad. :banana :squid

Jag beskriver det lite kort bara så kan du fråga om det är något du undrar över.

1. Säkerhetskontroll.
2. Krypkörning (finns 2 varianter)
3. Högfartsbanan (finns 2 varianter)
4. Inbromsning 70 & inbromsning 90

5. Trafiiiiiik.

Du ville säkert ha en mer utförlig beskrivning. :rolleyes:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
fattaliano skrev:
2146523 börjar bli lite nerövs nu :3freak tog teorin igår och har uppkörning på torsdag.. jag har bara tagit en lektion och aldrig övningskört.. någon som har nåt bra tips till å klara skiten? :hihi :rofl

Seriöst ?!??!?!.... Det enda som hjälper är att öva öva öva.. o sen när du övat så ska du öva öva öva ... öva .. och sen öva lite till.

Nu har jag väl kört 12-13 timmar (varav 5 timmar körskola) o börjar fatta biffen, fick träna motstyrning i högre farter igår också .. det va tokskoj !

Antar att du har kört moped, cross eller dylikt ? Annars är det nog dömt att misslyckas..

Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Motin skrev:
2146565 Seriöst ?!??!?!.... Det enda som hjälper är att öva öva öva.. o sen när du övat så ska du öva öva öva ... öva .. och sen öva lite till.

Nu har jag väl kört 12-13 timmar (varav 5 timmar körskola) o börjar fatta biffen, fick träna motstyrning i högre farter igår också .. det va tokskoj !

Antar att du har kört moped, cross eller dylikt ? Annars är det nog dömt att misslyckas..

hehe jag är seriös.. skulle kört upp imorn egentligen på min R1a men när jag provat krypköra med den hemma så insåg jag att det skule va slöseri med tid och pengar så jag fixade en hyrhoj till på torsdag..

jo har kört cross sen jag var 8.. mest orolig för undanmanövern då jag inte ens provat den banan en enda gång hehe men det ska nog lösa sig :tungan

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
fattaliano skrev:
2146590
jo har kört cross sen jag var 8.. mest orolig för undanmanövern då jag inte ens provat den banan en enda gång hehe men det ska nog lösa sig :tungan

Heh dumt att utmana ödet i onödan.. som att köra upp på en R1:a.. Visserligen har jag börjat lära mig krypa banorna hyffsat med min CBR så det går ju att klara med sporthoj men man göra det nog svårare för sig än vad det behöver vara :). Bra med hyrhoj/körskolehoj

Kan ju oxå vara bra att kunna banorna som kommer på uppkörningen.. men har du körvana sen 8 års ålder så kanske du inte behöver vara så pass nervös.. Jag skulle iaf ha tagit 1-2 lektioner bara för att vara på det klara med hur banorna är osv.. Samt om jag inte hade B-kort innan ta nån lektion i trafik men antar att du redan har B-kort ?

Lycka till i alla fall !

Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
fattaliano skrev:
2146523 börjar bli lite nerövs nu :3freak tog teorin igår och har uppkörning på torsdag.. jag har bara tagit en lektion och aldrig övningskört.. någon som har nåt bra tips till å klara skiten? :hihi :rofl

Öva är nog det bästa tipset... Men läs i körkortsboken om hur du ska köra de olika banorna. Hade ju varit surt om du kuggar på grund av att du kör fel på banorna (man får två chanser).

Du verkar ju inte vara helt rookie så själva körningen kommer nog inte bli ngra problem. Hoppas att du klarar uppkörningen! Och se nu till att nöta in banorna i huvudet och om du har möjlighet, även med hojen!

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Motin skrev:
2146602 Heh dumt att utmana ödet i onödan.. som att köra upp på en R1:a.. Visserligen har jag börjat lära mig krypa banorna hyffsat med min CBR så det går ju att klara med sporthoj men man göra det nog svårare för sig än vad det behöver vara :). Bra med hyrhoj/körskolehoj

Kan ju oxå vara bra att kunna banorna som kommer på uppkörningen.. men har du körvana sen 8 års ålder så kanske du inte behöver vara så pass nervös.. Jag skulle iaf ha tagit 1-2 lektioner bara för att vara på det klara med hur banorna är osv.. Samt om jag inte hade B-kort innan ta nån lektion i trafik men antar att du redan har B-kort ?

Lycka till i alla fall !

nja lite nervös är man alltid.. vill ju bara ut å köra me nya bågen så då kan man ju inte kugga :tungan jo jag har B-kort så trafiken känns som det minsta problemet.. men man vill ju inte ställa in sig på att man klarara det för då blir man bara jätte besviken om det inte går..

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
fattaliano skrev:
2146783 nja lite nervös är man alltid.. vill ju bara ut å köra me nya bågen så då kan man ju inte kugga :tungan jo jag har B-kort så trafiken känns som det minsta problemet.. men man vill ju inte ställa in sig på att man klarara det för då blir man bara jätte besviken om det inte går..

Blev förvånad över mig själv igår... Var ruggigt okoncentrerad på skyltar osv.. som ja tar för givet när jag sitter i bilen o kör.. men det är absolut ovanan att köra hoj som gör sig påmind.. samt att jag tittar lite för mycket o ofta neråt istället för uppåt o långt fram.. då är det klart man missar skyltar.

Ändå så är trafiken också mitt minsta problem :) men när vanan sätter in så löser det sig.

XiNe

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
yes
Tjenare

Ni som tränar på MC teorin hemma vilka program använder ni?

Jag använder TrafikPedagogik.AB.Teoriprov.Behorighet.A.MC.v2.0.SWEDiSH men tycker inte det är särskilt bra, någon som har tips på andra program ?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln