Körkort 2006

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
Klarade uppkörningen för A-begr igår :Rockbanan
Efter att ha tagit två lektioner för att känna lite på den nya banan och körskolans hoj. Hade nämligen A1-kort sedan 2år tillbaka så jag visste ju iaf ungefär hur det skulle gå till.
Men jag fick en hur soft uppkörning som helst, Körde typ 80% landsväg :)

Dock är det körförud på min cykel och har inte fått tid till besiktningen fören 30 maj :huvet

Aja behövde skriva av mig lite, hehe. Lycka till ni alla andra :squid
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
My_way skrev:
2147140 Klarade uppkörningen för A-begr igår :Rockbanan
Efter att ha tagit två lektioner för att känna lite på den nya banan och körskolans hoj. Hade nämligen A1-kort sedan 2år tillbaka så jag visste ju iaf ungefär hur det skulle gå till.
Men jag fick en hur soft uppkörning som helst, Körde typ 80% landsväg :)

Dock är det körförud på min cykel och har inte fått tid till besiktningen fören 30 maj :huvet

Aja behövde skriva av mig lite, hehe. Lycka till ni alla andra :squid

Grattinerar !
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
RocketQueen skrev:
2146540 Ja, visst!

Jag klarade mitt kort i torsdags. Är fortfarande så otroligt glad. :banana :squid

Jag beskriver det lite kort bara så kan du fråga om det är något du undrar över.

1. Säkerhetskontroll.
2. Krypkörning (finns 2 varianter)
3. Högfartsbanan (finns 2 varianter)
4. Inbromsning 70 & inbromsning 90

5. Trafiiiiiik.

Du ville säkert ha en mer utförlig beskrivning. :rolleyes:

Grattis till dig och till alla andra som har klarat kortet.

Säkerhetskontrollen. Säger han bara åt mig att göra en säkerhetskontroll eller hur funkar det?

Krypkörningen/Högfartsbanan. Är man körd om man sätter ner en fot eller råkar slå ner en kona?

Hur lång tid tar hela uppkörningen?

/Bobbo
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Bobbo V skrev:
2147381 Grattis till dig och till alla andra som har klarat kortet.

Säkerhetskontrollen. Säger han bara åt mig att göra en säkerhetskontroll eller hur funkar det?

Krypkörningen/Högfartsbanan. Är man körd om man sätter ner en fot eller råkar slå ner en kona?

Hur lång tid tar hela uppkörningen?

/Bobbo

Så vitt jag fått veta och hört från andra är att de kan säga åt en att göra en viss del av säkerhetskontrollen.. dvs.. säger de kolla elen.. då kollar man lampor och reglage och tutan osv. Säger de lager.. då kollar man ju styrlager, svinglager, hjullager.. Säger de då att man ska göra en fullständig säkerhetskontroll.. ja då får får man ju gå igenom de steg som står i MC-boken eller det som står i denna tråd ..

Ang krypkörningen, högfart så får de inte underkänna en om man sätter ner en fot så länge helheten av körningen ser bra ut.. Håller man god balans och kan reglera som man ska med koppling och gas så godkänner de, sen beror det ju lite på hur du sätter ner foten osv..

Om man slår ner en kona så skulle ja tro man får köra om .. men jag har hört både ja o nej på det.... beror på helheten av körningen som sagt.

Hur lång tid uppkörningen tar är ju helt individuellt o sen beror det ju på vilken plats i kön du får .. Min 25 min i trafik ska man ju körasom sista test.. Resten är ju inte tidsatt och man har ingen tidspress på sig heller.
 

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Enköping
Hoj
en skrapad & en fin
Är det någon som vet ifall man måste ha originalet av registreringsbeviset med sig till uppkörningen? Jag får möjligheten att låna en mer lättkörd hoj hos en firma, men de ville gärna inte ge mig originalbeviset, utan hellre en kopia signerad och stämplad att uppgifterna är korrekta.

Ringde till VV också, men de sa bara "hmmnjaaooee, det kanske går lika bra". Kanske!? ibland blir man förundrar vad de har för anställningskrav hos VV´s såkallade sakkunniga..

Snälla, nån som vet? vill inte bli hemskickad för ett pappers skull :)
 

Hibboi

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
bobbycar
Då har man äntligen klarat teorin! gick mycke lättare när man hade pluggat :confused: :confused:

Bara det roliga kvar! uppkörning here i come! :banana
 

nossrednamik

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
Klarade kortet igår, :tummenupp en stor eloge till Stefan på Kul på hjul. :Bugar Grym lärare. Kan varmt rekommendera den skolan.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
XiNe skrev:
2146976 Tjenare

Ni som tränar på MC teorin hemma vilka program använder ni?

Jag använder TrafikPedagogik.AB.Teoriprov.Behorighet.A.MC.v2.0.SWEDiSH men tycker inte det är särskilt bra, någon som har tips på andra program ?

Jag använde mig av de programen man hittar i denna tråden, samt körkortsboken för Bkort.
Gjorde min teori igår, och fick mest högerregel, parkera o såna standardfrågor.
Fast de var på håret, att ja inte klara de :)
 
Last edited:

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Kramfors
Hoj
2005, KTM 640 SM
Lat & kass som man blev så har jag fått 51 poäng 2 ggr i rad nu..
Har starka funderingar på att läsa lite till nästa skrivtid..

Jag har Bonniers 4.0 på dattan, men har inget mc program.. Det stör mig en del känns det som.. Någon vet av något billigt kan väl pm´a mig..

// Fredrik N
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Halloj!
Domedagen börjar närma sig nu, 22 Maj är det dags! Nerverna börjar spöka friskt redan nu. Har tagit 3 lektioner av 5 som ingår i ett paket. Går tämligen bra på både konbanan och i trafiken, förutom lite fippel ibland så klart. Har haft B-kort i 10 år men det blir nästan som att börja om på nytt att åka hoj i trafik. Har åkt mycket cross på bana och en del enduro så köra kan man väl förhoppningsvis. Tja vi får se hur det går. Ska ut och åka en heldag nu på fredag med min handledare. Ska blir grymt skoj :)
 
Last edited:

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Aphex skrev:
2148503 Halloj!
Domedagen börjar närma sig nu, 22 Maj är det dags! Nerverna börjar spöka friskt redan nu. Har tagit 3 lektioner av 5 som ingår i ett paket. Går tämligen bra på både konbanan och i trafiken, förutom lite fippel ibland så klart. Har haft B-kort i 10 år men det blir nästan som att börja om på nytt att åka hoj i trafik. Har åkt mycket cross på bana och en del enduro så köra kan man väl förhoppningsvis. Tja vi får se hur det går. Ska ut och åka en heldag nu på fredag med min handledare. Ska blir grymt skoj :)

Ja börjar spöka här oxså, 16 maj smäller det för mmig och en vän :banana
Känner mig säker men alla kan göra misstag så...hoppas :)
 

Scrub

Guest
XiNe skrev:
2146976 Tjenare

Ni som tränar på MC teorin hemma vilka program använder ni?

Jag använder TrafikPedagogik.AB.Teoriprov.Behorighet.A.MC.v2.0.SWEDiSH men tycker inte det är särskilt bra, någon som har tips på andra program ?

Min personliga åsikt är att "TrafikPedagogik" Suger :död
Läs MC-boken och "vanliga" bil-boken från pärm till pärm istället, då klarar du det garanterat.

//Peter
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Aphex skrev:
2148503 Halloj!
Domedagen börjar närma sig nu, 22 Maj är det dags! Nerverna börjar spöka friskt redan nu. Har tagit 3 lektioner av 5 som ingår i ett paket. Går tämligen bra på både konbanan och i trafiken, förutom lite fippel ibland så klart. Har haft B-kort i 10 år men det blir nästan som att börja om på nytt att åka hoj i trafik. :)

Håller tummarna för att det ska gå bra. Körde själv min första körlektion igår, har inte hunnit köra nåt på egenhand än, men det ska det nog bli ändring på då min handledare precis fått fart på sin VFR. :) Men jag håller helt med dig om att fast jag haft B-kort i 8 år så känns det som att börja om från scratch. Fan, missade ju på nåt så enkelt som att kolla döda vinkeln under hela lektionen bara för att det var så mycket "nytt" att tänka på när man körde! Plötsligt kändes fan trafiken som värsta virrvarret fast den inte var alls värre än vanligt! hehe

Uppskrivning i eftermiddag! :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2149303 Håller tummarna för att det ska gå bra. Körde själv min första körlektion igår, har inte hunnit köra nåt på egenhand än, men det ska det nog bli ändring på då min handledare precis fått fart på sin VFR. :) Men jag håller helt med dig om att fast jag haft B-kort i 8 år så känns det som att börja om från scratch. Fan, missade ju på nåt så enkelt som att kolla döda vinkeln under hela lektionen bara för att det var så mycket "nytt" att tänka på när man körde! Plötsligt kändes fan trafiken som värsta virrvarret fast den inte var alls värre än vanligt! hehe

Uppskrivning i eftermiddag! :)

Oj oj känner igen mig helt klart.. samma sak för mig i måndags... Läraren frågade mig om jag sett 30 skyltar.. o han såg heller inte att jag tittade mig för i korsningar (han såg inte att jag vred på huvudet tillräckligt.. fast jag tittade) .. Det är ju som du säger .. känns om att börja om från början.. men det är ju bara för att man tar sig fram på ett annat sätt och tittar fel och är lite nervös.. Sen glömde jag nicka när han sa vart jag skulle svänga.. (nicka betydde JAG FÖRSTÅR)
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Motin skrev:
2149309 Oj oj känner igen mig helt klart.. samma sak för mig i måndags... Läraren frågade mig om jag sett 30 skyltar.. o han såg heller inte att jag tittade mig för i korsningar (han såg inte att jag vred på huvudet tillräckligt.. fast jag tittade) .. Det är ju som du säger .. känns om att börja om från början.. men det är ju bara för att man tar sig fram på ett annat sätt och tittar fel och är lite nervös.. Sen glömde jag nicka när han sa vart jag skulle svänga.. (nicka betydde JAG FÖRSTÅR)

Ja, man tittade ju men man ska tydligen vrida nacken av sig av en anledning som känns som bara för att de ska se att man tittar. Fast å andra sidan ser man ju lite bättre om man vrider på huvet. Och skulle jag lyckas få körkort utan att känna mig så bekväm på en hoj att jag inte VÅGAR vrida huvet, ja då vetefan om jag borde ha kortet. Just nervositeten och det där vi har nämnt innan, man har nån flåsandes i nacken som verkligen granskar en, det gör ju inte att man slappnar av mer i sin körning! :)

En lite kul sak från lektionen. När man inte hörde honom skulle man ruska på huvet.. Det börjarde spraka och leva fan i min hörlur plötsligt, jag hörde inte ett smack vad han sa genom alla störningar. Jag började ruska på huvet. sprakade lite till, hörde inte alls, ruskade mer på huvet... Saktade in för jag undrade om han ville ha in mig på parkeringen hos ett företag vi körde förbi.. ruskade mer på huvudet vid det fortsatta bruset.. DÅ sa han med rent och fint ljud att det inte var han som pratade. Hade fått in en massa lastbilschaffisar i öronen som sedan återkom med jämna mellanrum varje gång vi närmade oss industriområdet..hehe.. Knappt irriterande alls!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2149332 .. DÅ sa han med rent och fint ljud att det inte var han som pratade. Hade fått in en massa lastbilschaffisar i öronen som sedan återkom med jämna mellanrum varje gång vi närmade oss industriområdet..hehe.. Knappt irriterande alls!

Looooool :) ! Tänk om det skulle hända på uppkörningen.. hehe..

Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha lite problem fast man har b-kort, men det trodde jag knappast. Det löser sig, bara man blir lite mer bekväm bakom styret och slappnar av fast man har nån flåsandes i nacken.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Motin skrev:
2149398 Looooool :) ! Tänk om det skulle hända på uppkörningen.. hehe..

Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha lite problem fast man har b-kort, men det trodde jag knappast. Det löser sig, bara man blir lite mer bekväm bakom styret och slappnar av fast man har nån flåsandes i nacken.

Precis, trodde trafikköradet skulle vara en "piece of cake" men det var en mer än vanligt virrig PerJohan som körde igår. Men precis som du säger, bara man bli lite mer bekväm bakom styret så. Kände ju skillnad bara om man jämför första 5 minuterna av lektionen med sista 5..

Ser redan fram emot nästa körlektion på tisdag, konbana! Ska harva lite på jobbparkeringen ikväll med en kollega som oxå håller på att ta kort..
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2149414 Precis, trodde trafikköradet skulle vara en "piece of cake" men det var en mer än vanligt virrig PerJohan som körde igår. Men precis som du säger, bara man bli lite mer bekväm bakom styret så. Kände ju skillnad bara om man jämför första 5 minuterna av lektionen med sista 5..

Ser redan fram emot nästa körlektion på tisdag, konbana! Ska harva lite på jobbparkeringen ikväll med en kollega som oxå håller på att ta kort..

Mjopp så är det.. man ska inte vara allt för kaxig, men så småningom kommer självsäkerheten krypande.

Hoppas på att få åka ut en tur i trafik o träna ikväll efter jobbet, tar o tränar lite kryp också.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ja!! Skönt, uppskrivningen klar! Gick ju inte bra, men tillräckligt bra..hehe.. 20 dagar kvar till uppkörning! Så nu j-vlar blir det övningsköra efter jobbet kan jag lova! Teorin var ändå lite lurigare än jag trodde, siktade på sådär ett fel, men riktigt så bra blev det ju inte. Men vafan, ett grönt "Godkänt" när man tryckt på "Avsluta prov"-knappen var ju allt jag krävde! :) Vilken skön dag det blev idag..*s*
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Jaha...då var uppkörningen klirrad. Må tro man är lycklig nu. Har nog inte varit så nervös i hela mitt liv, inte sovit på 2 nätter pga detta. Bläcket han knappt torka på lappen innan man var ute på premiärturen. Kommer bo på hojjen dom närmsta dagarna :banana

Lycka till nu alla som fortfarande går i väntans tiden. Hoppas vi syns på vägarna i sommar.

/M
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top