Körkort 2006

EmilSegerblad

Guest
Jag klarade också idag! :)
Lyckost^^ Min hoj måste besiktigas först innan jag kan åka..

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
nossrednamik skrev:
2148296 Klarade kortet igår, :tummenupp en stor eloge till Stefan på Kul på hjul. :Bugar Grym lärare. Kan varmt rekommendera den skolan.

Du var med i samma grupp som mig på uppkörningen va? Jag körde en röd CBF 500 (körskolehoj).
Hur gick det för han som du delade hoj med då?

Ha det fint :tummenupp

hordac

Guest
:tummenupp :hihi :squid

Måste säga att min uppkörning var rätt händelserik, en kille tappade sin ZX9-R i lågfarten, en annan tappade bort sina nycklar till sin HD (även om han hittade dem sen) sen fick jag samma kontrollant som jag när jag körde upp för bil.

Fick köra den svårare lågfarten och högfarten med undanmanövern i början.

Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Grattis till alla er som klarade uppkörningen.
Själv har jag redan börjat bli rätt ordentligt nervös inför
uppkörningen. Vill verkligen verkligen verkligen klara den på
första så man får så lång säsong som möjligt.

Vi kanske ses i sommar :)

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
PerJohan skrev:
2150626 Ja!! Skönt, uppskrivningen klar! Gick ju inte bra, men tillräckligt bra..hehe.. 20 dagar kvar till uppkörning! Så nu j-vlar blir det övningsköra efter jobbet kan jag lova! Teorin var ändå lite lurigare än jag trodde, siktade på sådär ett fel, men riktigt så bra blev det ju inte. Men vafan, ett grönt "Godkänt" när man tryckt på "Avsluta prov"-knappen var ju allt jag krävde! :) Vilken skön dag det blev idag..*s*

Grattis! Så jäkla skönt det där, när godkänt dyker upp! Ett stort steg framåt och att man kan börja koncentrera sig på körningen istället :tummenupp

Grattis till alla andra som lyckats idag :hjälm

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Gjorde teorin i höstas och klarade den, körde ungefär 4 dubbellektioner oxå, nu i vår har jag väl kört 4 lektioner oxå, ställer sällan ner foten i krypkörningen om det inte går fruktansvärt långsamt, tycker inte jag har några problem med dom andra momenten oxå som konbana i högre hastigheter, klarade 50 km/h redan i höstas vid 3:dje dubbeltimmen..

Ändå verkar inte min skolnisse tycka att jag e tillräckligt bra för köra på väg än, ändå så verkar han inte säga till att jag gör fel så ofta som vissa andra i utbildningen.. Har fått den där tråkiga känslan av att dom bara vill ha in pengar från mig, dom vill väl bara väl men tycker inte om att jag enbart får köra krypkörning timma efter timma efter timma, visst blir jag säkrare men köerna ökar ju bara mer och mer i sthlm så nu börjar man ju bli nervös om man misslyckas med första uppkörningen så kanske jag inte hinner med en till och då måste jag göra om teoriprov och vänta hela vintern igen :(

har ångest! :3freak

Finns det några tips vad jag kan säga till läraren? försöker lite då och då och fråga om hur många lektioner till jag behöver och det går aldrig ner..

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
reddevil skrev:
2151061
Finns det några tips vad jag kan säga till läraren? försöker lite då och då och fråga om hur många lektioner till jag behöver och det går aldrig ner..

Har du försöktbara fråga rakt ut om ni inte kan boka en uppkörning? Jag frågade min lärare efter första lektionen i tisdags, han frågade när jag skulle skriva upp och hjag svarade i morron (läs idag) Visst, bara ring mig direkt du klarat teorin så bokar vi en tid, fick jag till svar. Sen är dte ju upp till honom att trycka in tillräckligt med körlektioner till mig. Han har än inte sett mig på konbanan, bara i trafik och på småvägar i 45 minuter. Ärlighet varar längt.. iaf ibland.. *s* fast du kanske har nån lärare som är svår att ha att göra med, vad vet jag, men nu vet du hur jag gjorde iaf.. :)

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
PerJohan skrev:
2151084 Har du försöktbara fråga rakt ut om ni inte kan boka en uppkörning? Jag frågade min lärare efter första lektionen i tisdags, han frågade när jag skulle skriva upp och hjag svarade i morron (läs idag) Visst, bara ring mig direkt du klarat teorin så bokar vi en tid, fick jag till svar. Sen är dte ju upp till honom att trycka in tillräckligt med körlektioner till mig. Han har än inte sett mig på konbanan, bara i trafik och på småvägar i 45 minuter. Ärlighet varar längt.. iaf ibland.. *s* fast du kanske har nån lärare som är svår att ha att göra med, vad vet jag, men nu vet du hur jag gjorde iaf.. :)

Ska ta och prata med han imorn.. Hur ser köerna ut på MC sidan? kommer ihåg när jag skulle ta körkort för typ 6 år sedan då när man bad körskolan beställa tid så skulle det passa in i deras schema OCH uppkörnings schemat och vissa fick 2-3 månaders väntetid, med b-körkort så kan man ju köra året runt men MC så är varje dag dyrbar tid

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
reddevil skrev:
2151087 Hur ser köerna ut på MC sidan? kommer ihåg när jag skulle ta körkort för typ 6 år sedan då när man bad körskolan beställa tid så skulle det passa in i deras schema OCH uppkörnings schemat och vissa fick 2-3 månaders väntetid, med b-körkort så kan man ju köra året runt men MC så är varje dag dyrbar tid

Jadu, det skiljer sig nog rätt rejält runtomkring med köerna. Jag fick faktiskt ta telefonen själv på körskolan när jag åkte dit idag och sa att jag klarat teorin och ringa och boka en tid som passade mig. Fick redan den 30:e maj. Men det var nog bara tur, ett återbud gissar jag, för nästa tid var 21:a juni...

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
PerJohan skrev:
2151114 Jadu, det skiljer sig nog rätt rejält runtomkring med köerna. Jag fick faktiskt ta telefonen själv på körskolan när jag åkte dit idag och sa att jag klarat teorin och ringa och boka en tid som passade mig. Fick redan den 30:e maj. Men det var nog bara tur, ett återbud gissar jag, för nästa tid var 21:a juni...

Oj.. Va e inte tiden här då.. Blir nog att köra privat så man kan ringa 10 ggr om dagen och hoppas på en avbokning..

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
reddevil skrev:
2151129 Oj.. Va e inte tiden här då.. Blir nog att köra privat så man kan ringa 10 ggr om dagen och hoppas på en avbokning..

Först gången jag kommit på nåt positivt med att flytta till smålandsskoarna.. Fast snart kommer man nog uppskatta alla småvägar som finns här oxå! :)

Du bör väl kunna ringa själv och boka även om du går på körskola.. det har jag gjort med både teori och uppkörning nu ju... Kör inte upp privat..

Last edited:

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
PerJohan skrev:
2151134 Du bör väl kunna ringa själv och boka även om du går på körskola.. det har jag gjort med både teori och uppkörning nu ju... Kör inte upp privat..

Och sedan fråga körskolan om dom har tid då? eller hur menar du?

Vill verkligen ha tid i början av juni om det ska krävas att jag ringer var 5:e minut till vv i veckor

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
reddevil skrev:
2151144 Och sedan fråga körskolan om dom har tid då? eller hur menar du?

Vill verkligen ha tid i början av juni om det ska krävas att jag ringer var 5:e minut till vv i veckor

Du får ju höra med dem om det är ok att du ringer och bokar tid. Min körskola hade absolut inga synpunkter på när jag skulle få köra upp, verkar som de fixar ett hål i kalendern om det krockar med nån lektion.. Fast det där beror ju väldigt mycket på körskolan och hur tjockt de har det så klart. Men som sagt, hör med dem hur du kan gå till väga för att få köra upp inom kort. Få dem att fatta (genom att vara rakt igenom snäll och trevlig :pannkyss .. ja, en äkta rövslickare...hehe) att du verligen VERKLIGEN vill köra upp nu. NUNUNUNU!! ;)

Bus

Guest
var??

bad santa skrev:
1856482 lika bra att börja då :)
inte vår ännu men teorin är snart klar :tummenupp

vet du var man kan få tag i schysst billig teoribok/cd? ska oxå skriva snart! :)

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
reddevil skrev:
2151144 Och sedan fråga körskolan om dom har tid då? eller hur menar du?

Huh, vad pratar du om?
Jag ringde i tisdags och frågade när det fanns tid -Ja nu på Torsdag har vi tid om du vill. Fast jag bokade till nästa Tisdag då jag inte tränat på alla manöverbanor än.

/M

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
marcus_136 skrev:
2151170 Huh, vad pratar du om?
Jag ringde i tisdags och frågade när det fanns tid -Ja nu på Torsdag har vi tid om du vill. Fast jag bokade till nästa Tisdag då jag inte tränat på alla manöverbanor än.

/M

Jag har ingen fakta bakom mina påståenden, jag gissar efter vad jag läser här och hur det "brukar" vara när man tar b-körkort..

Om det är så enkelt som du påstår så känner jag mig MYCKET lättad

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2150626 Ja!! Skönt, uppskrivningen klar! Gick ju inte bra, men tillräckligt bra..hehe.. 20 dagar kvar till uppkörning! Så nu j-vlar blir det övningsköra efter jobbet kan jag lova! Teorin var ändå lite lurigare än jag trodde, siktade på sådär ett fel, men riktigt så bra blev det ju inte. Men vafan, ett grönt "Godkänt" när man tryckt på "Avsluta prov"-knappen var ju allt jag krävde! :) Vilken skön dag det blev idag..*s*

Grattis gött o ha det färdigt !

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
XiNe skrev:
2146976 Tjenare

Ni som tränar på MC teorin hemma vilka program använder ni?

Jag använder TrafikPedagogik.AB.Teoriprov.Behorighet.A.MC.v2.0.SWEDiSH men tycker inte det är särskilt bra, någon som har tips på andra program ?

Jag kan rekommendera att köra prov på www.korkort.com, man köper 20 provtillfällen på vilket STR-körskola som helst. Själv läste jag boken en gång, gjorde kanske 12 prov på denna site och sen var det lätt som en plätt att klara teorin.
Det finns ett gratisprov man kan testa på.

http://korkort.com/kktest/testmeny.asp?sid=t3kdp0fig6eqqrf3nv

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...