Körkort 2006

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Pantera skrev:
2151244 Vägverkets info om körprov för motorcykel komplett med banritningar och hur man förväntas köra. Även info om säkerhetskontroll och annat matnyttigt. http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr109.pdf

Guson

Man kan ju ställa sig lite frågande till vissa kriterier i den där pdf:en och VV i allmänhet.

Provfordonet skall uppfylla följande krav
behörighet A1
- lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120cm^3
- motorns effekt får inte överstiga 11 kW.

Jaha, så man får köra upp med en 99999cc stor motorcykel som bara är på 11kW?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Tjet skrev:
2151318 Man kan ju ställa sig lite frågande till vissa kriterier i den där pdf:en och VV i allmänhet.



Jaha, så man får köra upp med en 99999cc stor motorcykel som bara är på 11kW?


Kubikvolymen får väll inte överstiga 125cc.
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
Bokade tid för skrivning. Tidigaste var den 15 Juni grrr Å andra sidan har jag lite tid på mig att plugga


/Adam
(dyslektiker)
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
hej ! ska köra upp på tisdag nästa vecka den 16 asså! är det något speciellt man ska tänka på ? säger han från vägverket åt vilket håll som man ska svänga åt första gången på konen "höger eller vänster" ?? :confused: sen om man blir kuggad om man råkar sätta ner foten en gång eller det gör inget`? :va
 

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
AdamGS500 skrev:
2151590 Bokade tid för skrivning. Tidigaste var den 15 Juni grrr Å andra sidan har jag lite tid på mig att plugga
Om du vill skriva tidiagre är det en bra idé att ringa vv någon gång om dagen och höra om det kommit återbud! (0771-171819)

Folk tenderar att boka och avboka rätt friskt så det fungerar bra om man är lite ihärdig.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Mr_haak skrev:
2152080 hej ! ska köra upp på tisdag nästa vecka den 16 asså! är det något speciellt man ska tänka på ? säger han från vägverket åt vilket håll som man ska svänga åt första gången på konen "höger eller vänster" ?? :confused: sen om man blir kuggad om man råkar sätta ner foten en gång eller det gör inget`? :va

Har en bestämd känsla av att man ska hålla sig ifrån att sätta ner foten så gott det går, dock har jag hört kompisar som kört upp och haft sin sämsta dag, satte ner foten flera gånger och blev inte kuggad. Gäller nog att visa dem lite av vad de vill se, hellre kanske vara noga med att visa att man kan krypköra rakt och fint mellan konerna och köra lite snabbare runt konerna för att hålla balansen, istället för att köra sakta som fan och vingla hejvilt mellan konerna.. Fast till syvende och sist beror det nog på om man får en trevlig instruktör eller en tjurig gubbe som inte får använda sitt A-kort för tanten...
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mr_haak skrev:
2152080 hej ! ska köra upp på tisdag nästa vecka den 16 asså! är det något speciellt man ska tänka på ? säger han från vägverket åt vilket håll som man ska svänga åt första gången på konen "höger eller vänster" ?? :confused: sen om man blir kuggad om man råkar sätta ner foten en gång eller det gör inget`? :va

Du blir kuggad om helheltsbedömningen säger att du inte har kontroll på mc:n. En liten miss som en fot sätts ner på ett visst sätt ska inte kugga, men det beror ju på hur du gör det... Det ska se säkert och bra ut.. bra kontroll..
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
kul.. :huvet :huvet :huvet :huvet
hade uppkörning idag och det gick ju inte så bra.. klarade första delen me alla konbanor och så sen skulle jag köra i trafiken då tyckte han att jag körde för mesigt och långsamt... det som jag reagerade över var att han sa att jag låg i 80 på motorvägen när det stog minst 100 på min båge. Sen så tyckte han att ska man köra om så kan man ju ligga lite över 110... det tycker jag också men trodde att man skulle kugga direkt om man överskred hastigheten...

nää nu ska ja gå å :argpådato :huvet :huvet :huvet
 

Ikaros

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GPX 600
Försöksverksamheten, släcka tvåan på körprovet

Hej

Som ni säkert hört pågår det en försöksverksamhet där en ny "typ" av körkortsprov utvärderas. Finns det någon som har körtupp sedan den 1 maj och har några erfarenheter av detta test. Det jag är mest intresserad av är hur möjligheten att "släcka tvåan" utnyttjas av uppkörningsförrättarna.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____16576.aspx

Mvh. Ikaros
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
fattaliano skrev:
2152769 kul.. :huvet :huvet :huvet :huvet
hade uppkörning idag och det gick ju inte så bra.. klarade första delen me alla konbanor och så sen skulle jag köra i trafiken då tyckte han att jag körde för mesigt och långsamt... det som jag reagerade över var att han sa att jag låg i 80 på motorvägen när det stog minst 100 på min båge. Sen så tyckte han att ska man köra om så kan man ju ligga lite över 110... det tycker jag också men trodde att man skulle kugga direkt om man överskred hastigheten...

nää nu ska ja gå å :argpådato :huvet :huvet :huvet

Synd men det ordnar sig.. Tydligen väldigt vanligt att man kan kugga pga att man kör för långsamt.. Är det motorväg så är det ju 110 om det är fritt och trafiken flyter på.. Annars får man ju anpassa hastigheten därefter. Man måste visa att man kör aktivt annars kuggar de en för att man "fiskör" o "fegar"

Du tar det ju nästa gång givetvis ..
 
Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
fattaliano skrev:
2152769 kul.. :huvet :huvet :huvet :huvet
hade uppkörning idag och det gick ju inte så bra.. klarade första delen me alla konbanor och så sen skulle jag köra i trafiken då tyckte han att jag körde för mesigt och långsamt... det som jag reagerade över var att han sa att jag låg i 80 på motorvägen när det stog minst 100 på min båge. Sen så tyckte han att ska man köra om så kan man ju ligga lite över 110... det tycker jag också men trodde att man skulle kugga direkt om man överskred hastigheten...

nää nu ska ja gå å :argpådato :huvet :huvet :huvet


Fy fan, kan föreställa mig hur du känner dig. Kuggade första gången jag skulle köra upp för b-behörighet. Men om han ansåg att du bara körde 80km/h medan din hoj visade över 100km/h borde ni ha kollat upp det efteråt, alltså om det var något fel på någon av hastighetsmätarna...
Surt och kugga när man klarat av alla banorna på manöverdelen..

Bättre lycka nästa gång!
Nu vet du ju i alla fall hur du ska/inte ska göra!


Har själv fått nerverna lite mer i schack nu... har varit så nervös för uppkörningen men nu är det bara lite drygt en vecka kvar. Känns faktiskt rätt bra, var och övade på manöverbanan idag och satte allt perfekt enligt min körlärare. Ska starta som första "uppkörare" av fyra från min körskola. tydligen jag och en massa grabbs.. "Så nu får du visa grabbarna hur det ska gå till" sa min körlärare idag efter körlektionen... Hehe, satte ju inte mindre press på mig direkt. Men men, det SKA gå! I will not take no for an answer!!! :4skrika
 
Last edited:

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Uppsala/Salabackar
Hoj
VFR 750
Tog teorin i går :banana

Ringde även till lässtyrelsen för att kolla varför min sambos papper aldrig kom... (har väntat i snart 1 1/2 månad sedan jag fick mitt tillstånd...)
LS: vi kan inte se betalningen...
Jag: kan bevisa att den betaldes XX:april...
LS: Oj då den ligger visst som betald på en annan lista, hmm vad konstigt.. vad gör betalningen där?
LS: Vi skickar beslutet i dag det har ju varit klart i nästan en månad... :brinnerup
ni får det om tre arbetsdar. :banana

(Hon pratade även i bakgrunden med en annan handläggare om att det kunde ju finnas massor som satt och väntade på sina tillstånd...)

Nå väl tillståndet är på väg och teorin klar, men om det är någon som sitter och väntar på ett handledartillstånd så slå en signal till LS och kolla om er betalning syns.

Dags att börjag köra :banana
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Marytwice skrev:
2152964 Tog teorin i går :banana

Ringde även till lässtyrelsen för att kolla varför min sambos papper aldrig kom... (har väntat i snart 1 1/2 månad sedan jag fick mitt tillstånd...)
LS: vi kan inte se betalningen...
Jag: kan bevisa att den betaldes XX:april...
LS: Oj då den ligger visst som betald på en annan lista, hmm vad konstigt.. vad gör betalningen där?
LS: Vi skickar beslutet i dag det har ju varit klart i nästan en månad... :brinnerup
ni får det om tre arbetsdar. :banana

(Hon pratade även i bakgrunden med en annan handläggare om att det kunde ju finnas massor som satt och väntade på sina tillstånd...)

Nå väl tillståndet är på väg och teorin klar, men om det är någon som sitter och väntar på ett handledartillstånd så slå en signal till LS och kolla om er betalning syns.

Dags att börjag köra :banana

Jo .. råkade ut för samma sak.. 2 veckor tog det som skulle ha tagit 3-5 dagar.. Fick reda på senare att man skulle betala... Vilket man inte behövde göra innan årsskiftet då jag fixade min första handledare.. Tycker det ska framgå tydligt att det kostar.. där har de gjort en miss.

Hon som hade hand om min senaste ansökan (handledarens egentligen då..) ursäktade sig och sa att avgiften var så ny och att rutinerna var nya för dem också.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
Motin skrev:
2153039 Jo .. råkade ut för samma sak.. 2 veckor tog det som skulle ha tagit 3-5 dagar.. Fick reda på senare att man skulle betala... Vilket man inte behövde göra innan årsskiftet då jag fixade min första handledare.. Tycker det ska framgå tydligt att det kostar.. där har de gjort en miss.

Hon som hade hand om min senaste ansökan (handledarens egentligen då..) ursäktade sig och sa att avgiften var så ny och att rutinerna var nya för dem också.


vad kostar det?
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
Eldstorm skrev:


fyfan.. på tok för dyrt :rofl
min uppkörning gick fan på 2000 :skrämd

så där rök ett nyt bakdäck för att man gasa för lite.. helst sjukt.. jag ville säga de till gubben att om du vill se mig köra fort så kan jag gärna visa dig hur man gör :7peta
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
fattaliano skrev:
2153093 fyfan.. på tok för dyrt :rofl
min uppkörning gick fan på 2000 :skrämd

så där rök ett nyt bakdäck för att man gasa för lite.. helst sjukt.. jag ville säga de till gubben att om du vill se mig köra fort så kan jag gärna visa dig hur man gör :7peta

Körde du upp som privatist eller via körskola?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top