Körkort 2006

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
rokie gsx550 skrev:
2159555 :yoparty Äntligen fick man KK på A
:yoparty :mad: Men man får inte vara glad hur länge som helst tog premiärturen med hojen och vad händer startmotorn pajade :huvet
Lycka till ni som ska kör upp :banana

Grattis!! är inte avis alls... :Bugar :3freak

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Kört en del krypkörning i helgen... provade krypbana nr 2 idag och för mig och min kompis som också ska ta A-kort tyckte att den banan definitivt var lättare. Från båda hållen !! Han kör en Honda Transalp för övrigt !

Vi körde även krypbana 1 en del och den banan börjar så sakta men säkert kännas bra den också men jag har svårt när jag tar första konan på höger sida.... med andra ord så har jag svårare att svänga runt mot höger och tillbaka. Ska ta lektion imorgon och blir det krypkörning så hoppas jag att jag kommer kunna göra bra ifrån mig eftersom jag lyckas ok med CBR:en :)

rokie gsx550 skrev:
2159555 :yoparty Äntligen fick man KK på A
:yoparty :mad: Men man får inte vara glad hur länge som helst tog premiärturen med hojen och vad händer startmotorn pajade :huvet
Lycka till ni som ska kör upp :banana

Grattis !

Tack !

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
Triumph Daytona 650
hej ! jag ska köra upp nu på tisdag ! hoppas jag klarar det som f*n men får man köra nån provrunda först vid konerna tex krypkörningen om man vill? sen så säger körläraren om man ska svänga till höger eller vänster vid första konen eller man väljer själv``?? vill så gjärna ha mitt kort nu :) :tungan

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mr_haak skrev:
2160641 hej ! jag ska köra upp nu på tisdag ! hoppas jag klarar det som f*n men får man köra nån provrunda först vid konerna tex krypkörningen om man vill? sen så säger körläraren om man ska svänga till höger eller vänster vid första konen eller man väljer själv``?? vill så gjärna ha mitt kort nu :) :tungan

Provgubben säger om du ska börja från vänster eller höger korridor.. sen från vilket håll du tar konerna är upp till dig själv .. om jag har fattat det rätt. Frågade min lärare på skolan och det var tydligen så.

Provgubben ser från vilket håll du börjar.. och väljer sen säkerligen motsatt håll på högfartsbanan enligt min lärare... Allt för att se att du kan svänga åt bägge håll..

Kommer man tidigare till provbanan så lär man får chans att köra innan proven startar, har jag hört !

*Brake a leg* Skriv gärna här hur det gick o vilka banor du fick osv osv..

Last edited:

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
Triumph Daytona 650
Motin skrev:
2160653 Provgubben säger om du ska börja från vänster eller höger korridor.. sen från vilket håll du tar konerna är upp till dig själv .. om jag har fattat det rätt. Frågade min lärare på skolan och det var tydligen så.

Provgubben ser från vilket håll du börjar.. och väljer sen säkerligen motsatt håll på högfartsbanan enligt min lärare... Allt för att se att du kan svänga åt bägge håll..

Kommer man tidigare till provbanan så lär man får chans att köra innan proven startar, har jag hört !

*Brake a leg* Skriv gärna här hur det gick o vilka banor du fick osv osv..

tack så mycket men vad menar du med korridorer`+?? kan du kanske visa på en bild ? jaja jag skriver hur det gick på tisdag :) hoppas jag klarar det bara

Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Yamaha XT660X
Klarade teorin i torsdags :) ... sen så den 29/5 e det dax för uppkörning, men det e bra hoppas på det bästa å hoppas inspektören inte är grinig :tungan

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
någon som har en suck om vilka vägar de oftast väljer att åka på om man kör upp i malmö?? Har extremt dålig koll på den staden och skulle mer än gärna reka lite i förväg med både bil och hoj så man grejar uppkörningen 1/6 :banana

PMa gärna eller delge infon till alla om ni känner att ni har koll på var gubbarna gillar att köra :)

hordac

Guest
Mr_haak skrev:
2160757 tack så mycket men vad menar du med korridorer`+?? kan du kanske visa på en bild ? jaja jag skriver hur det gick på tisdag :) hoppas jag klarar det bara

Alltså från vilken sida du ska starta ifrån. Röd eller blå på bilden.

silverbird och rokie gsx550 >> Grattis!

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    8.5 KB · Visningar: 62

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nu börjar jag få lite fjärliar i magen, på onsdag smäller det, dags för uppkörningen. Var och körde första lektionen på konbana i lördags och det gick rätt bra. Satte ner foten fyra fem gånger sammanlagt på den halvtimmen vi var där och glömde lyfta blicken vid inbromsningen i 90. Dubbellektion i morgon förmiddag sen ska jag tydligen vara klar för uppkörningen enligt min lärare.. :) Och dte tror jag med, körde lite krypkörning på jobbet i fredags och plötsliga bara small det, kunde krypa nästan hur sakta som helst utan problem. Att höja blicken känns som tricket för det mesta! :) Trädtopparna är bra att kolla på! :)

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2161349 Nu börjar jag få lite fjärliar i magen, på onsdag smäller det, dags för uppkörningen. Var och körde första lektionen på konbana i lördags och det gick rätt bra. Satte ner foten fyra fem gånger sammanlagt på den halvtimmen vi var där och glömde lyfta blicken vid inbromsningen i 90. Dubbellektion i morgon förmiddag sen ska jag tydligen vara klar för uppkörningen enligt min lärare.. :) Och dte tror jag med, körde lite krypkörning på jobbet i fredags och plötsliga bara small det, kunde krypa nästan hur sakta som helst utan problem. Att höja blicken känns som tricket för det mesta! :) Trädtopparna är bra att kolla på! :)

Uj här går det undan ! ;) Härligt att höra att det går bra för dig. Själv har jag tränat krypkörning ihop med en arbetskamrat och det går mycket bättre nu. Tror att jag skulle sätta banorna nu med körskolans hoj.. klarar det ju med en CBR som har bra mycket mindre styrutslag ! :) Det är ju som du säger.. blicken det mesta hänger på.. man har mycket gratis om man håller upp blicken o tittar på nåt dit man ska. Har inte övat inbromsning från 70-90 ännu ej heller kör högfartsbanorna men det kanske blir nåt av det i dagens körlektion. Körkortet känns lite närmre efter denna helg iaf !

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Motin skrev:
2161355 Uj här går det undan ! ;) Härligt att höra att det går bra för dig. Själv har jag tränat krypkörning ihop med en arbetskamrat och det går mycket bättre nu. Tror att jag skulle sätta banorna nu med körskolans hoj.. klarar det ju med en CBR som har bra mycket mindre styrutslag ! :) Det är ju som du säger.. blicken det mesta hänger på.. man har mycket gratis om man håller upp blicken o tittar på nåt dit man ska. Har inte övat inbromsning från 70-90 ännu ej heller kör högfartsbanorna men det kanske blir nåt av det i dagens körlektion. Körkortet känns lite närmre efter denna helg iaf !

Jo, det går nästan undan för mycket..*s* Bokade ju tid direkt efter uppskrivningen och fick den 30:e, två dar senare ringer körskolläraren och säger att han har en tjej som har uppkörning den 17:e och som han är säker på att hon inte kommer klara det och undrar om jag kna tänka mig byta tid med henne.. Vad ska man säga?? :) Men man ska väl inte sticka under stolen med att jag var rejält nervös nån dag tills jag lyckades sätta krypandet! :) sen tycker jag av nån anledning (kan vara att mitt stegande för att ställa ut konorna på egen hand inte är så exakt) att vägverkets banor var lättare än de jag kört. Men det gör ju inget, vore värre om det vore tvärtom! :)

Det gäller verkligen att hitta en fast punkt att låsa blicken vid, annars är det lätt att den varndrar ner mot konerna ändå.. Typ en specifik trädtopp eller stam..

Har för övrigt tagit ledigt från jobbet HELA onsdagen, ifall man skulle klara det..hehe

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2161369 sen tycker jag av nån anledning (kan vara att mitt stegande för att ställa ut konorna på egen hand inte är så exakt) att vägverkets banor var lättare än de jag kört. Men det gör ju inget, vore värre om det vore tvärtom! :)

Det gäller verkligen att hitta en fast punkt att låsa blicken vid, annars är det lätt att den varndrar ner mot konerna ändå.. Typ en specifik trädtopp eller stam..

Hehe vi har gjort det lite svårare för oss på krypbanorna.. sista konen på bana 1 o dubbelkonorna på bana 2 så har vi bara 3 meter tills stopp istället för 4 meter men det beror egentligen på att det står 2 containers ivägen.. men bra för att vi får träna lite hårdare :)

Själv har jag ingen aning om när min lärare kan tänkas boka uppkörningstid.. men jag gissar väl på mitten/slutet på Juni om min inlärning nu inte tar stopp någonstans på vägen.. Hoppas kan man ju alltid ... o träna som f-n.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Motin skrev:
2161380 Hehe vi har gjort det lite svårare för oss på krypbanorna.. sista konen på bana 1 o dubbelkonorna på bana 2 så har vi bara 3 meter tills stopp istället för 4 meter men det beror egentligen på att det står 2 containers ivägen.. men bra för att vi får träna lite hårdare :)

Själv har jag ingen aning om när min lärare kan tänkas boka uppkörningstid.. men jag gissar väl på mitten/slutet på Juni om min inlärning nu inte tar stopp någonstans på vägen.. Hoppas kan man ju alltid ... o träna som f-n.

Jag håller tummarna för att han gör det så fort som möjligt till dig! :) Så kanske man kan möta dig på vägarna om man åker hem och hälsar på morsan och farsan och tar en tur åt Hällefors/Filipstadshållet.. :)

Hade nog en jävla tur med val av skola och läraren, vi körde en lektion i stadstrafik (om man kan kalla det för stadstrafik i Värnamo) och på grus och småvägar samt landsväg, dvs 45 minuter fördelat på detta. Sen tyckte han att det var helt ok för mig att boka tid direkt jag klarat teorin.. Han hade inte sett mig på konbanan, det var tredje gången jag överhuvudtaget körde mc (om man inte räknar två vändor runt kvarteret strax efter jag köpt mc´n) men tydligen trodde han på mig.. Fan mer än jag själv gjorde då iaf! hehe

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2161390 Jag håller tummarna för att han gör det så fort som möjligt till dig! :) Så kanske man kan möta dig på vägarna om man åker hem och hälsar på morsan och farsan och tar en tur åt Hällefors/Filipstadshållet.. :)
Han hade inte sett mig på konbanan, det var tredje gången jag överhuvudtaget körde mc (om man inte räknar två vändor runt kvarteret strax efter jag köpt mc´n) men tydligen trodde han på mig.. Fan mer än jag själv gjorde då iaf! hehe

Inte helt omöjligt att man kanske ses på vägarna:)

Låter mycket bra det där, själv gjorde jag bort mig o var väl alldeles för osäker och nervös de första lektionerna.. och förra, det är mitt största problem.. Men när det lägger sig så tror jag att mycket släpper. Ja menar.. såg inte skyltar, tittade inte ordentlgit.. nickade inte på huvudet när han gett mig uppgift att svänga.. osv osv.. Nervositet är inte bra.. iaf inte i den utsträckning som jag har..

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Motin skrev:
2156813 Precis vad jag skrivit tidigare i tråden.. man ska tydligen vara tankeläsare.. Handledaren får senare eller efter påtryckningar en avi i brevlådan som ska betalas in .. först då får man handledare intyget efter några dagar..... Bra om de t framgick.. så man slipper jaga folk på telefon som jag fick göra..

Ringde nu och frågade. Enligt tanten i telefonen så var det enbart om man ansökte om B-övningskörning samtidigt. 120kr kostade det eftersom det var kostnaden för introduktionsutbildningen till bil. Att ansöka om A*/A-handledarskap var gratis.

Lurade hon mig?

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Motin skrev:
2161404 Inte helt omöjligt att man kanske ses på vägarna:)

Låter mycket bra det där, själv gjorde jag bort mig o var väl alldeles för osäker och nervös de första lektionerna.. och förra, det är mitt största problem.. Men när det lägger sig så tror jag att mycket släpper. Ja menar.. såg inte skyltar, tittade inte ordentlgit.. nickade inte på huvudet när han gett mig uppgift att svänga.. osv osv.. Nervositet är inte bra.. iaf inte i den utsträckning som jag har..

Nä, tror det kan bli min största motståndare på uppkörningen, att jag är så nervös att jag gör nåt misstag jag inte normal skulle göra. Första körlektionen jag körde glömde jag tex att kolla döda vinkeln vid placeringsbyten och när jag skulle svänga och så.. sen klagade han över att jag inte kollade noga och saktade in när vi körde förbi hus som stod nära en väg.. Jag kollade iofs, men det är väl säkrast att vrida på huvudet så de ser att man tittar + att man ser bättre än om man bara "vrider ögonen". Kanske skulle man ta en sup innan uppkörningen så man blir lugn.. :fyllisar :rolleyes:

Tjet skrev:
2161408 Ringde nu och frågade. Enligt tanten i telefonen så var det enbart om man ansökte om B-övningskörning samtidigt. 120kr kostade det eftersom det var kostnaden för introduktionsutbildningen till bil. Att ansöka om A*/A-handledarskap var gratis.

Lurade hon mig?

Vafan! Jag har ju betalat min handledare för det inbetalningskortet han fick betala för att bli min handledare! Fast jag har ifos hört nåt om att det kan skilja från län till län.. Så vem vet.. :kulspruta byråkrati!!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tjet skrev:
2161408 Ringde nu och frågade. Enligt tanten i telefonen så var det enbart om man ansökte om B-övningskörning samtidigt. 120kr kostade det eftersom det var kostnaden för introduktionsutbildningen till bil. Att ansöka om A*/A-handledarskap var gratis.

Lurade hon mig?

Va f-n .....! Ska banne mig ringa till LS o fråga vad de sysslar med... Jag ansökte inte om nån B-körning..! Tycker det låter skumt om det skulel vara olika för olika län..

PerJohan skrev:
2161414

Vafan! Jag har ju betalat min handledare för det inbetalningskortet han fick betala för att bli min handledare! Fast jag har ifos hört nåt om att det kan skilja från län till län.. Så vem vet.. :kulspruta byråkrati!!

Samma här... tror inte det ska skilja från län till län..
:mad: Ska ringa o klaga

http://www.t.lst.se/NR/rdonlyres/68...-4B640F631CBA/0/PostigiroblankettejAlstra.pdf

Last edited:

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Monster 620ie S
FRÅGA:

Om man gått igenom samtliga övningar på körskolan UTOM höghastighetsbanan, hur mycket tid brukar det då ta att lära sig köra just den banan?

Ungefär alltså.

Mvh. David.

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Höghastighetsbanan är enkel om man jämför med krypen. Bara svänga lite i 50 km i timmen. Jag hade en lektion med den och sen behövdes inte mer.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Torlejf skrev:
2161951 FRÅGA:

Om man gått igenom samtliga övningar på körskolan UTOM höghastighetsbanan, hur mycket tid brukar det då ta att lära sig köra just den banan?

Ungefär alltså.

Mvh. David.
Beror helt på hur bra körvana du har, efter mycket buskörning ute i trafiken så klarade jag faktiskt banan galant på 1a försöket på trafikskolan då med en glidare också. Det är förvånansvärt lätt att köra höghastighetsbanan när man vart och nött på lågfarten som är i princip omöjlig i början. Skulle rekommendera dig till att ställa ut några koner (burkar?) på en parkering och dra och öva med hojen så får du se hur det käns. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln