Körkort 2006

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Hur många rätt ska man ha på skrivningen? Är det 52 rätt som på B-kortet eller är det 55 rätt eller hur är det?
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Torlejf skrev:
2161951 FRÅGA:

Om man gått igenom samtliga övningar på körskolan UTOM höghastighetsbanan, hur mycket tid brukar det då ta att lära sig köra just den banan?

Ungefär alltså.

Mvh. David.

Du menar banorna .. 2st på 2 olika sätt.. dvs 4 st totalt.
 

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR 600fs fighter
Hinkas skrev:
2162159 Hur många rätt ska man ha på skrivningen? Är det 52 rätt som på B-kortet eller är det 55 rätt eller hur är det?

Det är 52 rätt som gäller även för A.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Hinkas skrev:
2162159 Hur många rätt ska man ha på skrivningen? Är det 52 rätt som på B-kortet eller är det 55 rätt eller hur är det?

Minst 52 rätt, allt under det är underkänt. Samma för A som för B
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Motin skrev:
2162246 Minst 52 rätt, allt under det är underkänt. Samma för A som för B

Gött gött. Snart bara 1 vecka kvar till skrivningen... Gjorde nyss testprov på korkort.com och fick 54 poäng, så det borde ju gå bra detta, har ju gott om tid att plugga ;)
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Motin skrev:
2162246 Minst 52 rätt, allt under det är underkänt. Samma för A som för B

En liten fundering där.. Är det bara antal rätt som räknas eller är det som när man skrev upp för B för några år sen, att man kan kugga med fler rätt än 52 om man har oturen att svara fel på frågor inom smama område? Nu har jag iofs gjort teorin, men jag funderade på detta under tiden men det blev aldrig av att jag frågade nån...
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
PerJohan skrev:
2162301 En liten fundering där.. Är det bara antal rätt som räknas eller är det som när man skrev upp för B för några år sen, att man kan kugga med fler rätt än 52 om man har oturen att svara fel på frågor inom smama område? Nu har jag iofs gjort teorin, men jag funderade på detta under tiden men det blev aldrig av att jag frågade nån...

Det ska väl vara 52 rätt av dom 65 frågorna man får. Sedan brukar det ju komma med några övriga frågor som ska utvärderas, dom räknas inte med i resultatet. Så igentligen kan du ha alla fel på MC frågorna men fortfarande klara provet. Så har jag uppfattat det IAF.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Robertzon skrev:
2162358 fick körkortet i onsdas förra veckan :yoparty :yoparty

äntligen kör jag lite lagligare iaf.....


Grattis!

Längtar själv tills man klarar uppkörningen. Inte lång tid kvar nu!
Hämtade hem motorcykeln igår och körde lite på en stor parkering.
Om möjligt har jag nu ännu mer längtan efter att klara körkortet!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Hinkas skrev:
2162345 Det ska väl vara 52 rätt av dom 65 frågorna man får. Sedan brukar det ju komma med några övriga frågor som ska utvärderas, dom räknas inte med i resultatet. Så igentligen kan du ha alla fel på MC frågorna men fortfarande klara provet. Så har jag uppfattat det IAF.

Man får totalt 70st frågor varav 5 av dem är "testfrågor" som VV har för att se vilken typ av frågor de ska ha med i proven framöver osv. 65 riktiga frågor och av dem skall minst 52 st vara rätt besvarade, annars underkänt.

LayDeeOmega skrev:
2162624 Grattis!

Längtar själv tills man klarar uppkörningen. Inte lång tid kvar nu!
Hämtade hem motorcykeln igår och körde lite på en stor parkering.
Om möjligt har jag nu ännu mer längtan efter att klara körkortet!

Shit pommesfrit :) ! Gött eller hur ?? Ja alltså att köra sin EGEN hoj.. och speciellt då CBR:en som e ljuvlig.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Hardrock Ragge skrev:
2159198 Efter på tok för många på tok för dyra lektioner bestående av konbanenötande, samt ett par nedläggningar, fick jag ett tips av min lärare: Se till att du inte har armen som "skjuter ifrån styret" (vid högersväng då vänsterarmen o virseversa) rak utan se till att du har en ganska rejäl vinkel vid armbågen!
Då flyttar man automatiskt över kroppen dit och balansen infinner sig lättare!
Man ska ju samtidigt gärna flytta rumpan lite "ifrån" svängen (hoppa lite vänster vid högersväng) och jag försökte också att trycka/lägga vikt på vänsterfoten för att känna att hojen inte kunde falla in i svängen.
Detta tips rockade.. :yoparty :fyllisar :tummenupp
 

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
ååååååååååå, uppkörning imorrn i borlänge. Så jävla nervös så jag nästan spyr.
Nån mer som ska dit??
Värsta är att jag har varit dum och tagit för givet att jag ska klara det så jag har tyvärr planerat vad jag ska göra de närmsta veckorna, jag går under om jag inte lyckas. :död
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2162763
Shit pommesfrit :) ! Gött eller hur ?? Ja alltså att köra sin EGEN hoj.. och speciellt då CBR:en som e ljuvlig.

Ja, shit... det går knappast att beskriva.
Det är så j***a gött att det är helt sjukt. CBR:en är en helt underbar maskin.
Ångrar inte för en sekund att jag köpte henne. Sjukt skön att köra, dessvärre har jag ju inte kört i mer än 50km/h men oj vad jag ska köra när man väl klarat uppkörningen (köra med insidan av huvudet givetvis).

storcken89 skrev:
2162897 ååååååååååå, uppkörning imorrn i borlänge. Så jävla nervös så jag nästan spyr.
Nån mer som ska dit??
Värsta är att jag har varit dum och tagit för givet att jag ska klara det så jag har tyvärr planerat vad jag ska göra de närmsta veckorna, jag går under om jag inte lyckas. :död

Själv har jag uppkörning om en vecka men har sedan igår exakt samma inställning som du har. Jag SKA klara det, något annat finns inte. Skulle inte klara av att vänta i en månad till på en ny uppkörningstid. Klarar knappt av väntan som det är nu.. Dock finns ju tanken alltid närvarande om man mot all för modan inte skulle klara det :död

Jag håller på dig!
Lycka till imorgon, berätta gärna vilka banor du fick köra sedan!
 

Gits

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
KTM, Suzuki Bandit
Torlejf skrev:
2161951 FRÅGA:

Om man gått igenom samtliga övningar på körskolan UTOM höghastighetsbanan, hur mycket tid brukar det då ta att lära sig köra just den banan?

Ungefär alltså.

Mvh. David.

Jag körde höghastighetsbanan förra lektionen. Jag har gått igenom samtliga övningar innan och tyckte den var fruktansvärt lätt. Jag körde den nog ca 20 gånger och tyckte det var väldigt simpelt. Jag provade med lite mer fart och undanmanövern i 60 km/h var inga problem. Jag körde enbart den där man börjar med undanmanövern men den andra varianten sägs ju vara ännu lättare....
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
storcken89 skrev:
2162897 ååååååååååå, uppkörning imorrn i borlänge. Så jävla nervös så jag nästan spyr.
Nån mer som ska dit??
Värsta är att jag har varit dum och tagit för givet att jag ska klara det så jag har tyvärr planerat vad jag ska göra de närmsta veckorna, jag går under om jag inte lyckas. :död


Nå hur gick det?
berätta gärna lite om uppkörningssnubbarna i borlänge, jag skall köra upp där på måndag.


Sen till alla andra som hetsar upp sig och beskriver hur nervösa ni är hela tiden, -LÄGG AV! :fatta! Jag har inte varit ett skit nervös innan nu när jag läser hur HEMSKT och BETYDELSEFULLT det är med uppkörningar! relaxa allihopa och ta det med en klackspark, det är ju en hobby för tusan! :yoparty

Ok! ha det fint och lycka till allihop! på måndag smäller det!
 

bigmajk

schluurrp.... borta!
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Skogen
Hoj
0,65 l utan turbo men med laddtrycksmätare, dumpventil och kolasås
Fick förra veckan höra från min körlärare att INGEN blivit underkänd på deras hoj (hittills :confused: ) .
Lite extra press där...
 

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Ort
LKPG
Hoj
Superduke -06
JJJAAAAAA!!!!!Klarade Uppkörningen för 2 timmar sedan...
"Kunde knappast blivit bättre" - Besikningskvinnan
Tyvärr blir det ju inget åka än på ett par timmar :( måste harva klart först! :tungan
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Boodh skrev:
2164668 JJJAAAAAA!!!!!Klarade Uppkörningen för 2 timmar sedan...
"Kunde knappast blivit bättre" - Besikningskvinnan
Tyvärr blir det ju inget åka än på ett par timmar :( måste harva klart först! :tungan

Gott grattis
 

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
JAAAAAAA!! fixade mitt för ett par timmar sen :)

sjukt skönt att ha det klart
 

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Grattis!

Själv skickade man in lite papper för hanledare till länsstyrelsen i hopp om att man kunde övningsköra lite hemma innan uppkörningen, betalade även in 120:- direkt för att skynda på allt.. Ringde dom idag och frågade om det var igenom så man kunde börja direkt, får till svar att det skulle ta 6 veckor!!! att bli godkänd för dom höll just nu på med April..

vafan går inget på automatik på länsstyrelsen eller? reglerna är ju enkla, har man haft körkort utan problem i 5 år så borde man bli godkänd automatiskt och när pengarna har kommit in skickas lappen ut direkt.. Väldans enkelt system men dom miffona verkar ju göra ALLT förhand för dom ska ha något att göra på dagarna.. *suck*
Så nu ahr jag gett länsstyrelsen 120:- helt utan anledning, kunde jag ju gjort något MYCKET roligare för! :huvet :mad:
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top