Körkort 2006

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
knowme skrev:
2165639

det va en bild på en traktor som åkte på en bilväg mellan 2 åkrar.

frågan:
du kör bakom trakton,va ska du vara uppmärksam på?

a. att traktorn kan ha dratt med lerspill på vägen som kan göra vägen hal.
b. bla bla bla (kommer inte ihåg men detta var itne rätt)
c. att traktorn kan plöstligt svänga av vägen utan att blinka.

Som någon skrev innan så hade jag valt alternativ C eftersom det är
mest riskfyllt. Ett tips till nästa gång du gör teorin är att man kan ju kolla vilka frågor man hade fel på. Eftersom du svarade A och fråga B enligt dig var helt fel så borde ju svaret ha varit C.

Vilket fall, bara att skriva om igen. Nu vet du ju ungefär vilken typ av frågor som kommer.
Lycka till :tummenupp
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
GAH fan va najs klara uppkörningen idag.. sen va de fort hem å köra R1a.. fan va kul de va :) ses där ute på vägarna i sommar :banana
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Bobby 600 skrev:
2165764 "C" eftersom det är mera farligt... ex om du tänker köra om eller inte hinner bromsa. Om flera alternativ är rätt så tänk på vilket som är de mest riskfyllda

Håller med svar C även om A också är rätt .. men C är farligare och därmed det rätta svaret.
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
LayDeeOmega skrev:
2165421 Fick du göra om banan eftersom du satte ner foten eller
godkände hon dig ändå?


nä jag behövde inte köra om den hon godkännde mig ändån! :) men där var en annan i gruppen som inte hade samma tur han satte ner foten 2gr så han fick göra om den men då klarade han det direkt utan att sätta ner någon fot. !men han hade kört cross sen han var 3 så de va inte så konstigt ändån :tungan men körskoleläraren från VV var iaf skiiitbra :banana så jävla glad är jag har hållt på med det JÄVLA "ber om ursäkt för svordommarna älskar ju körkortet nu" körkortet hur länge som hällst ! :mad: men äntligen klart :banana :tuttar
 

lena p

Fortare ska det gå!
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda cbr600rr -07
Wheeliegirl skrev:
2165773 Någon som kan rekommendera en körskola i Linköping?

Jag har kört lite lektioner på Franson o Israelson med en Triumph Bonneville och är ganska nöjd. Cykeln är verkligen lättkörd och smidig, men det gäller att anpassa sig till customstuket i sin körning :/ Men efter vad jag såg på uppkörningen idag så tror jag att det finns fler skolor som är bra. Ta den skolan där de åker efter dig med mc och helst inte med bil(Franson o Israelson) samt med en hoj som du trivs med. Har du egen hoj rekomenderar jag dig att inte köra mer än några lektioner på skola för mer än så lär man sig inte (eller det är ju individuellt).




Då har jag ju även klarat mitt kort idag! Efter att ha skakat mig runt låghastighetsbanan med stop gick det mesta som smort och det gällde bara att ta det lugnt och visa att man kunde köra hoj mellan övningarna.

För er som är nervösa för er egen uppkörning kan jag hälsa att vad jag har förstått så får man två riktiga chanser på varje bana och att det är helheten som är viktigast.

Tack för all er hjälp!
LYCKA TILL!
-så hoppas jag att vi ses i sommar!
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Mr_haak skrev:
2166496 nä jag behövde inte köra om den hon godkännde mig ändån! :) men där var en annan i gruppen som inte hade samma tur han satte ner foten 2gr så han fick göra om den men då klarade han det direkt utan att sätta ner någon fot. !men han hade kört cross sen han var 3 så de va inte så konstigt ändån :tungan men körskoleläraren från VV var iaf skiiitbra :banana så jävla glad är jag har hållt på med det JÄVLA "ber om ursäkt för svordommarna älskar ju körkortet nu" körkortet hur länge som hällst ! :mad: men äntligen klart :banana :tuttar

När man läst och pratat med andra så verkar det som om inspektörerna från VV är rätt schysta ändå när det gäller mc-uppkörningar. Har hittills aldrig hört talas om någon som fått en riktigt sur gubbe/tant vilket man dessvärre själv fått uppleva (och höra om) när det gäller uppkörning för B-behörighet.

grattis igen till kortet! Kan tänka mig att det måste kännas hur bra som helst. Nästa vecka är det min tur att pröva mina kunskaper och har faktiskt börjat lugna ner mig nu. Har fram tills idag varit riktigt nervös för uppkörningen. Man kan ju inte annat än att kugga och då är det ju bara till att vänta några veckor och testa igen. Den enda nackdelen är ju väntan och pengarna i så fall..

Hur länge har du hållt på med körkortet om man får fråga?
Kört mycket privat eller mest genom skola?
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
LayDeeOmega skrev:
2166535 När man läst och pratat med andra så verkar det som om inspektörerna från VV är rätt schysta ändå när det gäller mc-uppkörningar. Har hittills aldrig hört talas om någon som fått en riktigt sur gubbe/tant vilket man dessvärre själv fått uppleva (och höra om) när det gäller uppkörning för B-behörighet.

grattis igen till kortet! Kan tänka mig att det måste kännas hur bra som helst. Nästa vecka är det min tur att pröva mina kunskaper och har faktiskt börjat lugna ner mig nu. Har fram tills idag varit riktigt nervös för uppkörningen. Man kan ju inte annat än att kugga och då är det ju bara till att vänta några veckor och testa igen. Den enda nackdelen är ju väntan och pengarna i så fall..

Hur länge har du hållt på med körkortet om man får fråga?
Kört mycket privat eller mest genom skola?


jag har bara kört me fassan förutom 1 gång men jag tyckte att jag inte fick ut så mkt av körskolan så jag stack och körde på vv:s bana nån gång me fassan :hihi sen så bokade jag och klara det:D
 

Bingolotto

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
HD Sportster 883
Ta körkort på Bingolotto-moppe?

Moffa!

För en tid sedan vann jag en sk Bingolotto-moppe, dvs en HD Sportster 883. Till saken hör att jag varken har körkort för MC eller har suttit på en MC någongång. Visserligen har jag gedigen moppe-erfarenhet, vanlig 50-kubikare alltså, men det var för sisådär 25 år sedan.

Nu till mina funderingar: är HDn lämplig som nybörjarhoj? Kan man klara uppkörningen på den? Jag har hört att de nya manöverproven ska vara brutalt svåra. Ska jag hellre sälja plogen och skaffa något bättre - i så fall vadå?

Jag vore tacksam om någon delar med sig av sina erfarenheter av Sportstern och för tankar och synpunkter på mina funderingar.

PS. Jag tänker inte gynna någon körskola utan övningsköra helt privat.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag hatar att vänta :( Var och klarade konbanan i morse/förmiddags, nu måste jag vänta på trafikkörningen till kl 14:30 :(

Snacka om att det är nervöst.
Har kört allting privat så om jag klarar det här har jag tagit kortet för under 2000 spänn :)
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Micke_Nilsson skrev:
2167873 Ingen som vill gratta mig :(

Jag GRATTAR dej :hihi

Tycker ni är så duktiga alla som kämpar.
Jag vet så väl vad ni går igenom, fick mitt 4/7 förra året.
Och ibland ville jag bara ge upp, men jag klarade mej.
kuggade en gång pga nerverna spelade mej ett spratt.

Kämpa på, det är värt det :)
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
LayDeeOmega skrev:
2167880 Givetvis :pannkyss

Ett stort grattis till A-kortet!!!!! :tummenupp
Vilka banor fick du köra?
varit ute och kört mycket sedan igår?

Fick köra dom "svåra"....
Körde till 22 igår så ungefär 5 timmar hehe....

Håller bara med folk kämpa på det är mycket värt det i slutändan :banana
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jaaaaa :) Klarade kortet kl 15:50 efter en regning uppkörning.
Tyvärr ska man ju visa lägenheten nu, så körningen får vänta till imorgon.

Jag fick köra den konbanan jag inte kört och tränat på, hade aldrig ens kört den innan uppkörningen. Det var den med 2 konor bredvid varann som man skulle stanna till innan man åkte vidare, svårt att förklara :)

Är så jävla nöjd nu!!! :banana :banana :banana
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Dalan skrev:
2168543 Jaaaaa :) Klarade kortet kl 15:50 efter en regning uppkörning.
Tyvärr ska man ju visa lägenheten nu, så körningen får vänta till imorgon.

Jag fick köra den konbanan jag inte kört och tränat på, hade aldrig ens kört den innan uppkörningen. Det var den med 2 konor bredvid varann som man skulle stanna till innan man åkte vidare, svårt att förklara :)

Är så jävla nöjd nu!!! :banana :banana :banana


Grattis till A-kortet!!

Vilken höghastighetsbana fick du köra? (uppkörning nästa vecka och nyfiken som få).
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag fick köra den med undanmanöver-konkörning-vändning-konkörning-bromsning :) Den där man bara kör slalom mellan konorna, finns tydligen nån annan också.
 

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
ktm 660 - 06
Dalan skrev:
2168543 Jaaaaa :) Klarade kortet kl 15:50 efter en regning uppkörning.
Tyvärr ska man ju visa lägenheten nu, så körningen får vänta till imorgon.

Jag fick köra den konbanan jag inte kört och tränat på, hade aldrig ens kört den innan uppkörningen. Det var den med 2 konor bredvid varann som man skulle stanna till innan man åkte vidare, svårt att förklara :)

Är så jävla nöjd nu!!! :banana :banana :banana

klarade mitt med i dag :) :yoparty ...fast här regnar det så ja kan inte ut å åka...men skitsamma nu har ja lappen iallafall :banana
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Grattis till de som tatt kortet idag ! O alla som jag missat att gratulera ! Själv har jag vart ute på en regnig lektion och kört trafik. Läraren tyckte jag körde mycket bättre nu :) jag har fått mer "hojvana" som han sa.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Yes!!

Sådärja! Nu har man en bokstav till på körkortet! Lyckades få uppköringen på en dag med fint väder iklämt mellan dagar med dåligt väder så man fick passsa på att ta några mil i sadel. 12 underbart roliga mil hann det bli innan jag blev för hungrig och kall om händerna!! :)
 

Tobark

Framförallt jordnära
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Gbg
Hoj
Såld
Jag var tydligen inte den enda som tog kortet idag :D
Sällan har man ju varit så nervös som i morse, men när det väl gällde så var det inga problem... Kan dock inte vara nyttigt att utstätta lilla harhjärtat för såna här påfrestningar.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top