Körkort 2006

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Uppsala
Hoj
CB1100F
Ni som är från Uppsala, var gör ni uppkörningarna? Finns manöverbanorna redan uppmärkta på någon allmän plats i Uppsala eller skall man fixa själv?

Guson
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
DJM skrev:
2140910 det är ingen tidtagning på krypkörningen, utan bara ta det lungt och ha rätt bra balans.

Nej, jag vet...

men jag tänkte bara ha tiden som refferens på hur snabbt/långsamt man kör...

Det är det jag inte är helt säker på... hur sakta skall man egentligen köra... :va
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
sirSmokealot skrev:
2141832 Nej, jag vet...

men jag tänkte bara ha tiden som refferens på hur snabbt/långsamt man kör...

Det är det jag inte är helt säker på... hur sakta skall man egentligen köra... :va


jag körde upp på min cbr600. När man rundat konerna så tappa jag balansen lite så var tvungen att gasa upp, jag körde mycket fortare där än vad jag brukade krypköra hemma..
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
DJM skrev:
2142081 jag körde upp på min cbr600. När man rundat konerna så tappa jag balansen lite så var tvungen att gasa upp, jag körde mycket fortare där än vad jag brukade krypköra hemma..

Och det gick bra?? Jag har också den tendensen att köra lite fortare i svängen så att man har mer balans i hojen...

Sen så har jag märkt idag att jag tappar balansen om jag svänger fullt för tidigt i svängen. Om jag svänger lite mindre i början och dra på full styrutslag i andra hälften av svängen, då går det mycket bättre.

Men det är svårt att inte svänga max tidigt... tycker jag. man vill liksom runt den jävla konen så man har det gjort.

Jag har också listat ut det där med blicken idag. Det går inte att förklara, man måste hitta det själv (hoppas att ni fattar vad jag menar) - titta högt upp och hitta referenspunkter. Det hjälper!!!

Nä, nu skall jag eta glass i solen :)

men sen skall jag ut och nöta krypkörningen riktigt! Ingen mer tid å spilla! Uppkörning imorgon!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
sirSmokealot skrev:
2142223

Jag har också listat ut det där med blicken idag. Det går inte att förklara, man måste hitta det själv (hoppas att ni fattar vad jag menar) - titta högt upp och hitta referenspunkter. Det hjälper!!!
Uppkörning imorgon!

Måste säga att jag också börjar fatta det där med blicken.. svängde runt konbanan 2ggr idag med hjälp av blicken.. gick bra ! Man tittar dit man ska svänga och följer svängen och sen tittar man dit man ska.. funkade för mig.

Tränar på jobbets områden.. ska väl kanske ut och prova snart igen.. Träning på kryp hjälps också av att bara köra sakta och försöka runda brunnslock etc etc så tajt som man kan.. :).

Man kanske inte är ett hopplöst fall ändå.. Nej äta och sen kanske ut igen !
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
TIll alla som undrar och frågar om vilka fötter som skall ner, hur långsamt det egentligen skall gå, hur man väljer parfym inför uppkörning emd mera, be er lärare att gå jämte och verkligen vara tokpetig när ni övar krypet! han vet bättre än ngn av oss...

Jag skall köra i morgon och då skall jag sannerligen be honom att leka vägverksgubbe, lika bra att veta exakt!
 
Last edited:

Tozaren

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Tomelilla
Hoj
zx7r
Körkort 06

Har tänkt skaffa mc kort till sommaren. tänkte ta teorin nu i maj. Och tanken är sen att övningsköra me farsan som äger två hojar. Dock måste den ena besiktigas och försäkras samt köpa batteri. frågan är om man borde fixa den hojen och öva med den istället för att gå massa lektioner på körskolan. Har kört moped så jag e inte helt ovan med tvåhjuligt.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Tozaren skrev:
2142479 Har tänkt skaffa mc kort till sommaren. tänkte ta teorin nu i maj. Och tanken är sen att övningsköra me farsan som äger två hojar. Dock måste den ena besiktigas och försäkras samt köpa batteri. frågan är om man borde fixa den hojen och öva med den istället för att gå massa lektioner på körskolan. Har kört moped så jag e inte helt ovan med tvåhjuligt.

du gör helt rätt,.. ett batteri på biltema kostar inte många hundringar (har för mig att de kostar under 200...)

en lektion på cirkus 80 minuter brukar kosta 900 - 1100 kronor så billigt är det inte! om hojen dessutom inte är världens största kromsläde eller extremhoj så är det ju guld att kunna öva för att sen köra upp med den samma. många kronor att spara, ett tips ät att köpa en eller två lektioner och fråga vad som man bör tänka på samt att få prova krypkörning för att få ett begrepp om hur långsamt det skall gå, sen är det bara att köra. Hade själv endast moppevana (dock av det mer avancerade slaget!) i bagaget och trafiken har inte kännts nervös en enda sekund! inte ens trots att mina första metrar på en tung hoj var i stadstrafik med en cykel jag inte ens sett på bild förr!

lycka till
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
sirSmokealot skrev:
2142223 Och det gick bra?? Jag har också den tendensen att köra lite fortare i svängen så att man har mer balans i hojen...

Sen så har jag märkt idag att jag tappar balansen om jag svänger fullt för tidigt i svängen. Om jag svänger lite mindre i början och dra på full styrutslag i andra hälften av svängen, då går det mycket bättre.

Men det är svårt att inte svänga max tidigt... tycker jag. man vill liksom runt den jävla konen så man har det gjort.

Jag har också listat ut det där med blicken idag. Det går inte att förklara, man måste hitta det själv (hoppas att ni fattar vad jag menar) - titta högt upp och hitta referenspunkter. Det hjälper!!!

Nä, nu skall jag eta glass i solen :)

men sen skall jag ut och nöta krypkörningen riktigt! Ingen mer tid å spilla! Uppkörning imorgon!

Ja det gick bra! :)
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
sirSmokealot skrev:
2142223 Och det gick bra?? Jag har också den tendensen att köra lite fortare i svängen så att man har mer balans i hojen...

Sen så har jag märkt idag att jag tappar balansen om jag svänger fullt för tidigt i svängen. Om jag svänger lite mindre i början och dra på full styrutslag i andra hälften av svängen, då går det mycket bättre.

Men det är svårt att inte svänga max tidigt... tycker jag. man vill liksom runt den jävla konen så man har det gjort.

Jag har också listat ut det där med blicken idag. Det går inte att förklara, man måste hitta det själv (hoppas att ni fattar vad jag menar) - titta högt upp och hitta referenspunkter. Det hjälper!!!

Nä, nu skall jag eta glass i solen :)

men sen skall jag ut och nöta krypkörningen riktigt! Ingen mer tid å spilla! Uppkörning imorgon!

Tycker bara du ska ta det jävligt lugnt och inte oroa dig i onödan. Jag körde upp på fredagen för 2 veckor sedan. Tyckte jag körde riktigt pissigt men jag blev godkänd med mycket beröm (mvg+ sa han). Det är extremt enkelt att ta körkort för dom kollar bara idiotiska saker som t.ex. krypkörning osv. Jag är inte förvånad av att så många kolar varje år, det behövs en helt annan utbildning om man vill komma åt problemen. Jag kunde knappt somna natten innan jag skulle köra upp, la mig 22.00 somnade 03.30 och skulle upp 06.00. Stannade upp och tänkte "va fan håller jag på med.. jävla mes.. sen tänkte jag att ingen jävel ska få ta ifrån mig min frihet att få köra min hoj".. sen spotta jag mig i näven och åkte dit och var inte nervös för fem öre. Var bara trevlig (inte överdrivet) mot handläggaren och visa ingen antydan på osäkerhet utan när du sätter dig på hojen är du "the shit!". Jag lovar dig det kommer inte vara några som helst problem. Säg att du vill köra först så slipper du stå och väntar en jävla massa tid. Med dom (visdoms?)orden önskar jag dig den bästa lycka, vilket du ifs inte kommer behöva. :tummenupp

Break a leg!
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Ni kommer få goda nyheter imorgon!!!

Nu skall jag gå och lägga mig! (efter jag har druckit upp min öl :hihi)

/Peace
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Snart är det dags att köra upp för min del också trots att jag inte körts så mycket än. Körde en lektion på Huddinge trafikskola men när Mats där trodde att jag skulle behöva minst 20timmar på manöverbanan så skippade jag dom. Har ju ändå kört en massa moppe och tycker att det lät som att det skulle bli väldigt dyrt.

Nu blir det stället en intensivkurs i Västerås vecka 21 (kostar 8500) och uppkörning tisdagen efter. Fan vad tiden går sakta just nu. :-(
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
sirSmokealot skrev:
2143158 Ni kommer få goda nyheter imorgon!!!

Nu skall jag gå och lägga mig! (efter jag har druckit upp min öl :hihi)

/Peace

Lycka till idag!! Förmodligen är du nog på manöverbanan och visar dina skills för vv-inspektören :)

Hoppas att det går bra, håller tummarna (även om det inte behövs)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
F-n va alla här verkar har gott självförtroende .. ! (önskar jag hade det)

Idag har jag min 5:e lektion och det blir väl krypkörning i vanlig ordning.. Jag försökte nöta en av banorna igår o det går ju fortfarande inte bra varje gång men nu börjar jag definitivt känna min egna hoj o det känns GOTT. Ska fortsätta "fulköra" lite på jobbet så kommer det nog släppa. Och självförtroendet kanske växer oxå !

Många som man känner som också ska ta mckort i sommar.. vår körskola lär har otroligt mycket att göra.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2143907 F-n va alla här verkar har gott självförtroende .. ! (önskar jag hade det)

Själv tillhör jag skaran som inte har bra självförtroende gällande mc-körningen just nu. Ska köra upp om två veckor och börjar redan bli helt nervös så fort jag tänker på det.
Har en körlektion idag så vi får väl se hur det går.. Inbromsningar i 70 och 90 tror jag inte alls blir ngt problem på uppkörningen, det jag oroar mig för är krypkörningen och högfartsdelen. Även om jag redan sätter krypkörningen i 9 fall av 10 helt felfritt så är jag nervös att den där 10gången ska infalla just på uppkörningen. Likadant när det gäller högfartsdelen, men den sitter dessvärre inte lika bra som krypkörningen :gnissla

Mitt självförtroende kommer nog inte komma förän jag har klarat uppkörningen!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2143911
Mitt självförtroende kommer nog inte komma förän jag har klarat uppkörningen!

Du har ju 2 veckor på dig att smita in med nån lektion här och där om du har möjlighet. Du ska se att du kirrar det där för du verkar kunna det som behövs.

Själv har jag ett gäng lektioner i Maj.. och under tiden nöter ja på jobbet och med handledare.. Om det inte har släppt till i Juni så ska jag ta min semester till att fortsätta så att allt sitter.. o försöka få en uppkörning senast Juli.. o kanske då ha kortet på semestern.. Den som lever får se ! :)

Hejja alla som tar a-kort !
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2143939 Du har ju 2 veckor på dig att smita in med nån lektion här och där om du har möjlighet. Du ska se att du kirrar det där för du verkar kunna det som behövs.

Själv har jag ett gäng lektioner i Maj.. och under tiden nöter ja på jobbet och med handledare.. Om det inte har släppt till i Juni så ska jag ta min semester till att fortsätta så att allt sitter.. o försöka få en uppkörning senast Juli.. o kanske då ha kortet på semestern.. Den som lever får se ! :)

Hejja alla som tar a-kort !

Jo, jag har två lektioner denna veckan och sedan har jag nog ytterligare två veckan innan jag kör upp (om jag inte minns helt fel). Så jag har ju lektion så det räcker om inte annat... men ändå. Är så nervös för att min nervositet kommer ställa till det för mig på uppkörningen. Nåväl, den som lever får se :)

Har du kommit långt med själva körningen? (inte inräknat manöverdelen)..
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
LayDeeOmega skrev:
2143911 Själv tillhör jag skaran som inte har bra självförtroende gällande mc-körningen just nu. Ska köra upp om två veckor och börjar redan bli helt nervös så fort jag tänker på det.
Har en körlektion idag så vi får väl se hur det går.. Inbromsningar i 70 och 90 tror jag inte alls blir ngt problem på uppkörningen, det jag oroar mig för är krypkörningen och högfartsdelen. Även om jag redan sätter krypkörningen i 9 fall av 10 helt felfritt så är jag nervös att den där 10gången ska infalla just på uppkörningen. Likadant när det gäller högfartsdelen, men den sitter dessvärre inte lika bra som krypkörningen :gnissla

Mitt självförtroende kommer nog inte komma förän jag har klarat uppkörningen!


Känner precis som du, rädd att den gången jag inte klarar krypkörningen är på uppkörningen och högfartsdelen har jag bara övat på en gång och det gick inte i 50, än. Har två dubbellektioner kvar innan uppkörningen nästa vecka och jag är supernervös när jag tänker på det. Tänk om man får totalt hjärnsläpp på uppkörningen och välter alla koner + att man ramar vv-killen :3freak

Om jag håller tummarna för er alla så får ni hålla tummarna för mig, för det känns som om jag behöver det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top