Ankan_84 skrev:2215309
Är det svårare att klara en uppkörning som privatist??
Jag är också nyfiken på den frågan! Då jag har bokat uppkörning privat, men har kört ALLT med trafikskolan, och inget privat!
Ankan_84 skrev:2215309
Är det svårare att klara en uppkörning som privatist??
MrDawe skrev:22154981 vecka kvar till uppkörning nr:2 ! Sur lär ja bli om ja sumpar det igen=P
LayDeeOmega skrev:2215539Förstår precis hur du känner dig.
Har själv uppkörning nummer 2 snart. Klarar jag det inte
denna gången kommer mitt självförtroende få sig en
ordentlig törn. Visserligen kommer jag kämpa tills jag klarar
det, men ändå...
Lycka till!!
DoggY skrev:2215636Har en fråga angående vänstersvängar. Om man får möte samtidigt som det ligger en bil bakom när man ska svänga vänster så ska man ju gå ut till kanten och släppa förbi bakomvarande. Men ska man blinka när man går ut på vägrenen? Har lärt mig att man inte ska blinka när man stannar, men hur ska den bakomvarandebilen då fatta att man släpper förbi den?
Tacksam om nån kunde räta ut frågetecknen
MrDawe skrev:2216082Det har jag oxå funderat på...Nån som vet?
Yadis skrev:2216212Jag undrade samma sak förra året när jag tog körkort. MBGIRL(som jag tror är körskolelärare) svarade då:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1370338&postcount=837
Jag(dvs inte MBGIRL) tror det viktigaste är att planera långt i förväg. Har du nån bakom dig så sakta av i god tid så att bilen kör om(drar du ned till 70 på 90 väg o lägger dig lite till höger så kör ju bilen om i 9 av 10 fall) så du har fritt bakåt. Får du sen möte så slipper du handskas med hur du tydligt ska visa bilen bakom att du tänker stanna på vägkanten. Har du trots det mycket trafik bakom dig så tror jag situationen avgör, dvs gör det som är säkrast. Om osäker, gör alltid det säkraste. Dvs ibland kanske åka förbi och vända vid nästa avtagsväg till höger. Sunt förnuft kommer man långt med + följa trafikregler
Torlejf skrev:2217481Nu börjar jag bli skogstokig på krypkörningen!
Mitt första problem är att jag har svårt att möta koppling/gas, och då menar jag inte växla, komma iväg och sådana saker utan att det händer att jag bara "rullar" i krypkörningen.
Det andra är att jag hela tiden lutar mig inåt och hojen börjar tippa.
Testade att inte luta hojen idag men fick ändå ingen riktig ordning på det.
Snälla bullen, hjälp mig!
Mvh. David.
Motin skrev:2217498Nummer 1: BLICKEN .. titta INTE neråt utan uppåt och längre bort, konorna ser man ändå. Titta dit du ska.. även när du rundar ..svänger runt.
Torlejf skrev:2217505När det gäller detta, ska man i princip vrida hela huvudet åt det hållet man ska svänga när det börjar bli dags att runda? Eller ska man flytta blicken en bit i taget?
För vrida huvudet helt gör att jag tappar balansen fullständigt.
Mvh. David.
Motin skrev:2217516När du rundar konen så börja vända huvudet med "i svängen" .. svårt att förklara men du ska svänga huvudet med hojen så att säga.. kan inte riktigt sätta det i ord.. Titta dit du ska är det enklaste jag kan säga.. Tro mig det funkar du måste bara våga.
Torlejf skrev:2217505
Men om det skulle bli så att hojen börjar tippa på uppkörningen och man ökar farten lite för att stabilisera i krypkörningen, blir den ändå godkänd då?
Mvh. David.
Motin skrev:2217526Du får ju inte köra fortare än krypkörning..!! men det behövs inte mycket uppsläpp av kopplingen för att hojen ska resa sig igen.
Gör man något fel och man ser säker ut i helheltsbedömningen så blir man ju godkänd. Men ser man osäker ut i krypen o de andra manövrana osv så blir du inte godkänd.
Kör du bra i krypen och ex kontrollerat sätter ner en fot i t.ex vändningen så kanske du inte blir underkänd.. om resten alltså såg bra ut. Skriver bara vad jag själv har hört av kompisar som kört upp och vad jag har läst i diverse trådar här .
Torlejf skrev:2217525
Det kassa är att motivationen sjunker mer och mer varje gång man misslyckas.
Tack för svaren! Sporthoj kan man lita på.
Mvh. David.
Torlejf skrev:2217536
Jag får väl inte ge upp bara, så enkelt är det.
Mvh. David.
Motin skrev:2217539Jag LOVAR Dig.. du kommer snart att få en "ahaaaa" upplevese och krypkörningen kommer att sitta. Koncentera dig på blicken och hållningen och titta dit du ska .. då har du mycket av krypkörningen gratis, kan nog inte tjatas för mycket på det .. för det är det som gäller.
Testa även att köra krypkörningen i lite högre hastighet först.. sen sänker du gradvis hastigheten mer och mer.. Men gör inte det förrän du känner att du har balansen med dig.. då ska du se att det går lättare sen !
Tro mig det kommer att släppa !
Torlejf skrev:Det är ju endast vändningen på slutet som jag har svårt för, så teoretiskt sätt hade jag kunnat skippa att köra alla koner innan, och enbart vända...men det sabbar helhetskonceptet fullständigt. hehe.
Torlejf skrev:2217559jag ha.
skert skrev:2217771öva att krypa i cirklar och i 8r, tillslut ska du se att du klarar det med fullt styrutslag
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |