Körkort 2006

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Hade sista lektionen innan uppkörningen idag.
Gick faktiskt hur bra som helst. Har nog aldrig haft en så bra
lektion tidigare. Allt satt perfekt, krypkörningen, undanmanöver-
banorna och inbromsningarna. Hoppas nu bara att man klarar
uppkörningen så det inte blir som sist. MÅSTE klara det.
Har gett fan i att fråga körläraren hur länge jag måste vänta om
jag kuggar igen eftersom jag SKA klara det denna gången.

Lycka till alla ni andra som kämpar på!
 

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Falköping
Hoj
GPZ 600R
LayDeeOmega skrev:
2218115 Hade sista lektionen innan uppkörningen idag.
Gick faktiskt hur bra som helst. Har nog aldrig haft en så bra
lektion tidigare. Allt satt perfekt, krypkörningen, undanmanöver-
banorna och inbromsningarna. Hoppas nu bara att man klarar
uppkörningen så det inte blir som sist. MÅSTE klara det.
Har gett fan i att fråga körläraren hur länge jag måste vänta om
jag kuggar igen eftersom jag SKA klara det denna gången.

Lycka till alla ni andra som kämpar på!

Lycka till, du fixar det denna gång!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Weee, fick en avbokad tid för teoriprov imorn :banana Hade egentligen fått en tid till 5juli.. Men nu ordnade det sig. Blir till att ta ledigt från jobbet några timmar ikväll då jag jobbar kvällsskift.

Åhh, nu får man inte sumpa den här chansen :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Rash skrev:
2219034 Weee, fick en avbokad tid för teoriprov imorn :banana Hade egentligen fått en tid till 5juli.. Men nu ordnade det sig. Blir till att ta ledigt från jobbet några timmar ikväll då jag jobbar kvällsskift.

Åhh, nu får man inte sumpa den här chansen :)

Ordnar sig .. se till att plugga nu bara så sätter du det.. Man behöver bara 52 rätt
 

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Var hos vv i Tullinge tidigt imorse för uppkörning. Hade hyrt hoj och allt. Då när jag kommer dit får jag veta att de har haft inbrott :3freak Tjuvarna hade stulit nycklarna till alla hojar, radio mm. :död Så jag fick aldrig köra.. bara att åka hem. :huvet Nu måste jag boka en ny tid. .. :(
 

DoggY

Pilot
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
KTM 660
decube skrev:
2219121 Var hos vv i Tullinge tidigt imorse för uppkörning. Hade hyrt hoj och allt. Då när jag kommer dit får jag veta att de har haft inbrott :3freak Tjuvarna hade stulit nycklarna till alla hojar, radio mm. :död Så jag fick aldrig köra.. bara att åka hem. :huvet Nu måste jag boka en ny tid. .. :(

Samma här. Så jävla surt att sitta och vara nervös och så blir det inget! Undrar när man får tid nästa gång? Försvinner ju flera veckor av säsongen! :mad: :huvet :fatta!
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Nu behöver jag lite hälp, tack!

Jag tänkte fixa kortet nu och ringde för att boka teoriprov. Fick då som tidigast 8 juli, och 8 augusti i sollentuna :näsblod

RIngde några gånger till under dagen och fick tag på en återbudstid imorgon i sollentuna. Men jag har inte övat någonting och det var ett tag sen jag tog bilkortet.

Hur som helst så skulle jag behöva lite hjälp med mc-frågorna!
Några jag kom på är:

*När är det tung, mellan och lätt mc, kw? Och vikt?
25kw är väl mellan?

*Bromsvärkan?
70% fram och 30% bak?

*Något mer man bör kunna? Ni som gjort provet, vad fick ni för frågor? Ge gärna några exempel!

Vore hur sjyst som helst om nån kunde svara på dom där frågorna och ge lite fler tips! tack!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
shoei skrev:
2219240

Hur som helst så skulle jag behöva lite hjälp med mc-frågorna!
Några jag kom på är:

*När är det tung, mellan och lätt mc, kw? Och vikt?
25kw är väl mellan?

*Bromsvärkan?
70% fram och 30% bak?

*Något mer man bör kunna? Ni som gjort provet, vad fick ni för frågor? Ge gärna några exempel!

Vore hur sjyst som helst om nån kunde svara på dom där frågorna och ge lite fler tips! tack!


Det underlättar om du sticker och köper mc-boken och körkortsboken på din lokala trafikskola... Om du inte redan gjort det för allt du behöver veta står där. Kostar 400-500kr för bägge böckerna om du inte har nån polare som nyss tagit körkortet.

Du bör veta vad som kan hända om du har dåliga lager, för högt/lågt tryck i däcken m.m.m.m.m Det är ca 85-90% trafiksituationsfrågor och resten frågor rent allmänt inom området mc.. Kort och gott köp böckerna och läs så mycket du kan tills imorgon.
 

hordac

Guest
shoei skrev:
2219240 Nu behöver jag lite hälp, tack!

Hur som helst så skulle jag behöva lite hjälp med mc-frågorna!
Några jag kom på är:

*När är det tung, mellan och lätt mc, kw? Och vikt?
25kw är väl mellan?


25kw och max 0.16kw/kg.

*Bromsvärkan?
70% fram och 30% bak?

Beror på vad för situation det är och vilken situation det är och vilken cykel. Är det maxbromsning som de vill ha svar på tror jag att de vill ha 80-20 eller 90-10. Lite osäker dock!

*Något mer man bör kunna? Ni som gjort provet, vad fick ni för frågor? Ge gärna några exempel!

Placering vid korsningar, kurvor och "raktfram-körning" dag/natt är bra att kunna

Lycka till!
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag har bokat teorin den 20juni,jag har inte pluggat så mycket än utan bara läst igenom boken en gång...jag skrev bilteorin för 1 månad sen och fick 59 poäng så det borde nog gå bra :)
Nån som vet hur länge dom brukar ha uppkörningar?Är det till i slutet av augusti?
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Brännström skrev:
2219297
Nån som vet hur länge dom brukar ha uppkörningar?Är det till i slutet av augusti?

I Örebro har de nog uppkörningar till slutet av september iaf.. sen beror det väl en hel del på vädret och vart i landet man bor skulle jag allt tro. Varför inte ringa och kolla hos VV i det län där du bor ?
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Några böcker hinner jag inte köpa.. slutar jobbet vid 8.

Men hur är indelningen för lätt, mellan och tung mc? Var går gränserna? Allt över 25kw är tunget eller hur? Lätt mc = ?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
shoei skrev:
2219526 Några böcker hinner jag inte köpa.. slutar jobbet vid 8.

Men hur är indelningen för lätt, mellan och tung mc? Var går gränserna? Allt över 25kw är tunget eller hur? Lätt mc = ?
Lätt -> cc<125 && kw<11(tror det av 11 iaf)
Mellan -> kw<35 && kw/kg<0,16
Tung -> Resten

Obs. att vid uppkörning för mellan måste mellanhojen ha minst 375 cc och en tung måste ha minst 700.
 

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Erfurt
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
ÅHH fy fan! :död gjorde mitt andra försök på A-teorin idag. det kändes faktiskt riktigt bra. sen när jag fick resultatet trodde jag inte att det var sant: 51 rätt :huvet sååå jävla surt, fick 51 rätt förra gången oxå :( nästa uppskrivningstid är 5 juli......

JAg är riktigt jäävla less på skiten nu :huvet
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
vmax500 skrev:
2219574 ÅHH fy fan! :död gjorde mitt andra försök på A-teorin idag. det kändes faktiskt riktigt bra. sen när jag fick resultatet trodde jag inte att det var sant: 51 rätt :huvet sååå jävla surt, fick 51 rätt förra gången oxå :( nästa uppskrivningstid är 5 juli......

JAg är riktigt jäävla less på skiten nu :huvet

Jobbigt.. men

Ta den tid du får på dig.. ingen idé att stressa sig igenom provet, samt läs för att förstå.. När jag tog provet i vintras så såg det ut som att flera av alternativen var rätt om man bara läste slarvigt.. men läste man noggrant och förstod frågan rätt så var det bara 1 alternativ rätt.

Har du inte böckerna så köp dem.. eller låna.

På det igen bara ! !
 

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Jorå...
Hoj
röd å vit...
Rash skrev:
2219034 Weee, fick en avbokad tid för teoriprov imorn :banana Hade egentligen fått en tid till 5juli.. Men nu ordnade det sig. Blir till att ta ledigt från jobbet några timmar ikväll då jag jobbar kvällsskift.

Åhh, nu får man inte sumpa den här chansen :)

Lycka till så j-v-a mycket! Själv skall jag köra upp strax före midsommar och gjorde mitt livs sämsta körlektion i måndags, så det känns inte särskilt bra. Var så trött i vänsterarmen att jag inte orkade hålla in kopplingen till slut, och tappade hojen också. Men ack, det kan inte bli sämre nu... :huvet
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Snuttan skrev:
2219623 Lycka till så j-v-a mycket! Själv skall jag köra upp strax före midsommar och gjorde mitt livs sämsta körlektion i måndags, så det känns inte särskilt bra. Var så trött i vänsterarmen att jag inte orkade hålla in kopplingen till slut, och tappade hojen också. Men ack, det kan inte bli sämre nu... :huvet

Asch som min körlärare säger.. glöm det dåliga och se till det positiva i din utbildning. Lägg alla missar i soptunnan och kör på de bra bitarna.

Du klarar det, kämpa på !
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
vmax500 skrev:
2219574 ÅHH fy fan! :död gjorde mitt andra försök på A-teorin idag. det kändes faktiskt riktigt bra. sen när jag fick resultatet trodde jag inte att det var sant: 51 rätt :huvet sååå jävla surt, fick 51 rätt förra gången oxå :( nästa uppskrivningstid är 5 juli......

JAg är riktigt jäävla less på skiten nu :huvet

Hej!
Säger samma sak till dej som jag sa i en annan tråd.
Jag hoppa nu att det även gäller MC, men min son håller på med B kortet.
Jag har lyckats fått 4 st återbuds tider inom en månad via internet.
Tänk på att återbuds tider kommer in under hela dygnet.
Så kolla ofta så kan du snart åka in och skriva igen.

Lycka till
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top