Körkort 2006

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
Ankan_84 skrev:
2215309
Är det svårare att klara en uppkörning som privatist??

Jag är också nyfiken på den frågan! Då jag har bokat uppkörning privat, men har kört ALLT med trafikskolan, och inget privat!
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
1 vecka kvar till uppkörning nr:2 ! Sur lär ja bli om ja sumpar det igen=P :död
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
MrDawe skrev:
2215498 1 vecka kvar till uppkörning nr:2 ! Sur lär ja bli om ja sumpar det igen=P :död

Förstår precis hur du känner dig.
Har själv uppkörning nummer 2 snart. Klarar jag det inte
denna gången kommer mitt självförtroende få sig en
ordentlig törn. Visserligen kommer jag kämpa tills jag klarar
det, men ändå...

Lycka till!! :tummenupp
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
LayDeeOmega skrev:
2215539 Förstår precis hur du känner dig.
Har själv uppkörning nummer 2 snart. Klarar jag det inte
denna gången kommer mitt självförtroende få sig en
ordentlig törn. Visserligen kommer jag kämpa tills jag klarar
det, men ändå...

Lycka till!! :tummenupp


ja plus att det blir svårt att hinna med kortet tills semester som ja la i juli=/
Lycka till du med..bara att tänka att det finns värre saker än att köra om 10 gånger=P Om inte annat så lär man ju sej massa saker dock den hårda vägen men endå..hehe
tur att man iaf har flera handledare så jag kan köra en del endå=)
 

DoggY

Pilot
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
KTM 660
Har en fråga angående vänstersvängar. Om man får möte samtidigt som det ligger en bil bakom när man ska svänga vänster så ska man ju gå ut till kanten och släppa förbi bakomvarande. Men ska man blinka när man går ut på vägrenen? Har lärt mig att man inte ska blinka när man stannar, men hur ska den bakomvarandebilen då fatta att man släpper förbi den?

Tacksam om nån kunde räta ut frågetecknen :Bugar
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
DoggY skrev:
2215636 Har en fråga angående vänstersvängar. Om man får möte samtidigt som det ligger en bil bakom när man ska svänga vänster så ska man ju gå ut till kanten och släppa förbi bakomvarande. Men ska man blinka när man går ut på vägrenen? Har lärt mig att man inte ska blinka när man stannar, men hur ska den bakomvarandebilen då fatta att man släpper förbi den?

Tacksam om nån kunde räta ut frågetecknen :Bugar


Det har jag oxå funderat på...Nån som vet?
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
MrDawe skrev:
2216082 Det har jag oxå funderat på...Nån som vet?

Jag undrade samma sak förra året när jag tog körkort. MBGIRL(som jag tror är körskolelärare) svarade då:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1370338&postcount=837

Jag(dvs inte MBGIRL) tror det viktigaste är att planera långt i förväg. Har du nån bakom dig så sakta av i god tid så att bilen kör om(drar du ned till 70 på 90 väg o lägger dig lite till höger så kör ju bilen om i 9 av 10 fall) så du har fritt bakåt. Får du sen möte så slipper du handskas med hur du tydligt ska visa bilen bakom att du tänker stanna på vägkanten. Har du trots det mycket trafik bakom dig så tror jag situationen avgör, dvs gör det som är säkrast. Om osäker, gör alltid det säkraste. Dvs ibland kanske åka förbi och vända vid nästa avtagsväg till höger. Sunt förnuft kommer man långt med + följa trafikregler;)
 
Last edited:

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Yadis skrev:
2216212 Jag undrade samma sak förra året när jag tog körkort. MBGIRL(som jag tror är körskolelärare) svarade då:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1370338&postcount=837

Jag(dvs inte MBGIRL) tror det viktigaste är att planera långt i förväg. Har du nån bakom dig så sakta av i god tid så att bilen kör om(drar du ned till 70 på 90 väg o lägger dig lite till höger så kör ju bilen om i 9 av 10 fall) så du har fritt bakåt. Får du sen möte så slipper du handskas med hur du tydligt ska visa bilen bakom att du tänker stanna på vägkanten. Har du trots det mycket trafik bakom dig så tror jag situationen avgör, dvs gör det som är säkrast. Om osäker, gör alltid det säkraste. Dvs ibland kanske åka förbi och vända vid nästa avtagsväg till höger. Sunt förnuft kommer man långt med + följa trafikregler;)


tackar :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Fått lära mig att icke blinka när man ska stanna vid vägkanten.. precis som MBGIRL skriver.. så kan det lätt bli missförstånd och de bakom tror att man ska svänga osv.. Så blinka inte med andra ord.. släpp av på farten och lägga sig mer åt höger så att man underlättar omkörning.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Nu börjar jag bli skogstokig på krypkörningen!
Mitt första problem är att jag har svårt att möta koppling/gas, och då menar jag inte växla, komma iväg och sådana saker utan att det händer att jag bara "rullar" i krypkörningen.
Det andra är att jag hela tiden lutar mig inåt och hojen börjar tippa.

Testade att inte luta hojen idag men fick ändå ingen riktig ordning på det.

Snälla bullen, hjälp mig!

Mvh. David.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Torlejf skrev:
2217481 Nu börjar jag bli skogstokig på krypkörningen!
Mitt första problem är att jag har svårt att möta koppling/gas, och då menar jag inte växla, komma iväg och sådana saker utan att det händer att jag bara "rullar" i krypkörningen.
Det andra är att jag hela tiden lutar mig inåt och hojen börjar tippa.

Testade att inte luta hojen idag men fick ändå ingen riktig ordning på det.

Snälla bullen, hjälp mig!

Mvh. David.

Nummer 1: BLICKEN .. titta INTE neråt utan uppåt och längre bort, konorna ser man ändå. Titta dit du ska.. även när du rundar ..svänger runt. Tittar du ner i backen så får du sk-tdålig balans och det går väääldigt vingligt.

Nummer 2: Sträck på dig, sitt inte som en säck potatis över styret.. då lovar jag att koppling vs gas funkar mycket bättre.. ja ihop med blicken också givetvis. Balansen kommer närapå automatiskt och du tänker på blicken och hållningen.. Du ska inte heller sitta stel som en pinne men något rak i ryggen.

Försök att hålla något jämn gas för det ger dig också bättre balans.
Tippar hojen innåt så släpp upp lite mer på kopplingen så rätar hojen ut sig.. Tippar hojen utåt så bromsa lite med bakbromsen så rätar den ut sig..

Du kan/ska även prova att luta dig i motsatt håll vad hojen lutar.. då håller du balansen mycket bättre.. Testa det funkar !
 
Last edited:

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Motin skrev:
2217498 Nummer 1: BLICKEN .. titta INTE neråt utan uppåt och längre bort, konorna ser man ändå. Titta dit du ska.. även när du rundar ..svänger runt.

När det gäller detta, ska man i princip vrida hela huvudet åt det hållet man ska svänga när det börjar bli dags att runda? Eller ska man flytta blicken en bit i taget?
För vrida huvudet helt gör att jag tappar balansen fullständigt.

EDIT: Att släppa kopplingen lite så hojen reser sig upp har jag inga svårigheter med, krypkörningen är det enda jag har problem med, resten av körningen går skitbra.
Men om det skulle bli så att hojen börjar tippa på uppkörningen och man ökar farten lite för att stabilisera i krypkörningen, blir den ändå godkänd då?

Mvh. David.
 
Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Torlejf skrev:
2217505 När det gäller detta, ska man i princip vrida hela huvudet åt det hållet man ska svänga när det börjar bli dags att runda? Eller ska man flytta blicken en bit i taget?
För vrida huvudet helt gör att jag tappar balansen fullständigt.

Mvh. David.

När du rundar konen så börja vända huvudet med "i svängen" .. svårt att förklara men du ska svänga huvudet med hojen så att säga.. kan inte riktigt sätta det i ord.. Titta dit du ska är det enklaste jag kan säga.. Tro mig det funkar du måste bara våga.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Motin skrev:
2217516 När du rundar konen så börja vända huvudet med "i svängen" .. svårt att förklara men du ska svänga huvudet med hojen så att säga.. kan inte riktigt sätta det i ord.. Titta dit du ska är det enklaste jag kan säga.. Tro mig det funkar du måste bara våga.

Jo, vågar gör jag. Är så svårt o lista ut exakt var jag gör fel.
Men omedvetet finns det en chans att jag släpper av på gasen just när jag svänger, och självklart välter MC:n då.
Känns så trist att behöva vänta på körkortet enbart för att man inte kan köra mellan några koner. Vet dock att det måste göras, men ändå. :(

Det kassa är att motivationen sjunker mer och mer varje gång man misslyckas.

Tack för svaren! Sporthoj kan man lita på.

Mvh. David.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Torlejf skrev:
2217505
Men om det skulle bli så att hojen börjar tippa på uppkörningen och man ökar farten lite för att stabilisera i krypkörningen, blir den ändå godkänd då?

Mvh. David.

Du får ju inte köra fortare än krypkörning..!! men det behövs inte mycket uppsläpp av kopplingen för att hojen ska resa sig igen.

Gör man något fel och man ser säker ut i helheltsbedömningen så blir man ju godkänd. Men ser man osäker ut i krypen o de andra manövrana osv så blir du inte godkänd.

Kör du bra i krypen och ex kontrollerat sätter ner en fot i t.ex vändningen så kanske du inte blir underkänd.. om resten alltså såg bra ut. Skriver bara vad jag själv har hört av kompisar som kört upp och vad jag har läst i diverse trådar här .
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Motin skrev:
2217526 Du får ju inte köra fortare än krypkörning..!! men det behövs inte mycket uppsläpp av kopplingen för att hojen ska resa sig igen.

Gör man något fel och man ser säker ut i helheltsbedömningen så blir man ju godkänd. Men ser man osäker ut i krypen o de andra manövrana osv så blir du inte godkänd.

Kör du bra i krypen och ex kontrollerat sätter ner en fot i t.ex vändningen så kanske du inte blir underkänd.. om resten alltså såg bra ut. Skriver bara vad jag själv har hört av kompisar som kört upp och vad jag har läst i diverse trådar här .

Jo, använde lite fel ordval där märkte jag. :) Självklart menade jag inte att jag ska gasa på som en galning. :)

Jag får väl inte ge upp bara, så enkelt är det.

Mvh. David.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Torlejf skrev:
2217525

Det kassa är att motivationen sjunker mer och mer varje gång man misslyckas.

Tack för svaren! Sporthoj kan man lita på.

Mvh. David.

Jag LOVAR Dig.. du kommer snart att få en "ahaaaa" upplevese och krypkörningen kommer att sitta. Koncentera dig på blicken och hållningen och titta dit du ska .. då har du mycket av krypkörningen gratis, kan nog inte tjatas för mycket på det .. för det är det som gäller.

Testa även att köra krypkörningen i lite högre hastighet först.. sen sänker du gradvis hastigheten mer och mer.. Men gör inte det förrän du känner att du har balansen med dig.. då ska du se att det går lättare sen !

Tro mig det kommer att släppa !

Torlejf skrev:
2217536

Jag får väl inte ge upp bara, så enkelt är det.

Mvh. David.

Nu satt du huvudet på spiken ! Kör hårt ! Jag har väl lagt ner sisådär 13 timmar på jobbet hittills med krypkörning och för att få lite känsla för hojen som jag ska vistas ute på gatorna med sen.. Nyttigt !
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Motin skrev:
2217539 Jag LOVAR Dig.. du kommer snart att få en "ahaaaa" upplevese och krypkörningen kommer att sitta. Koncentera dig på blicken och hållningen och titta dit du ska .. då har du mycket av krypkörningen gratis, kan nog inte tjatas för mycket på det .. för det är det som gäller.

Testa även att köra krypkörningen i lite högre hastighet först.. sen sänker du gradvis hastigheten mer och mer.. Men gör inte det förrän du känner att du har balansen med dig.. då ska du se att det går lättare sen !

Tro mig det kommer att släppa !

1. Rak i ryggen.
2. Titta dit du ska.
3. Luta inte hojen.
4. Klara skiten o skrika ut sin glädje.

Har jag uppfattat allt korrekt nu? :)

Tipset om att hålla högre hastighet i början var bra. :)

Det är ju endast vändningen på slutet som jag har svårt för, så teoretiskt sätt hade jag kunnat skippa att köra alla koner innan, och enbart vända...men det sabbar helhetskonceptet fullständigt. hehe.

Nåja, tack för hjälpen. Jag lär skriva här så fort jag får ordning på det.

PS. Har nämligen lite press på mig, visar jag att jag kan det mesta på måndag så har jag en uppkörningstid som väntar på mig första veckan i juli. Den vill jag ha. :)
 

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Falköping
Hoj
GPZ 600R
Torlejf skrev:
Det är ju endast vändningen på slutet som jag har svårt för, så teoretiskt sätt hade jag kunnat skippa att köra alla koner innan, och enbart vända...men det sabbar helhetskonceptet fullständigt. hehe.

öva att krypa i cirklar och i 8:eek:r, tillslut ska du se att du klarar det med fullt styrutslag
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Torlejf skrev:
2217559 jag ha. :)

Stämmer rätt på alla punkter ;) hehe.

Har uppkörning 6:e Juli så vi sitter i samma båt. Träna träna träna träna så ska du se att du får till det till slut !

Lycka till o ge INTE upp.

skert skrev:
2217771 öva att krypa i cirklar och i 8:eek:r, tillslut ska du se att du klarar det med fullt styrutslag

Precis att köra i 8:eek:r är väldigt nyttigt !
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top