Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
shoei skrev:
2222420

Men jag vet ju inte vad dom kollar efter, har ni några tips? :)

Någon som kört upp med en R1 eller liknande? Går det att klara konbanorna eller blir det MKT svårare?
Kanske ger ett dåligt intryck över huvud taget? "han ska ut och gasa" fördomar..?

Du ska visa att du kan hantera hojen på rätt och säkert sätt. Ute i trafiken gäller samma sak + givetvis följa trafikregler samt vara riskmedveten och handlingsredo.

Ja det går att klara konbanorna med sporthoj, kör själv konbanorna helt ok nu efter ett antal timmars träning. Men jag ska INTE köra upp på sporthoj.. varför göra det svårt för sig ? Har ändå haft grym nytta av träningen då ja ju ska kunna kontrollera min hoj sen såklart !

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Hoj
CBR 600fs fighter
Idag var man ute och körde en av sina förhoppningsvis sista körlektioner innan uppkörningen nästa vecka :)
Satte alla konbanorna på första försöket, kändes så jävla bra då man börjar bli nervös inför nästa vecka :gnissla
Om jag nu klarar det nästa vecka så får du se upp på gatorna hemma i kga Motin, för då kommer jag med min Fighta :yoparty

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
LayDeeOmega skrev:
2218885 Tack för stödet!
Denna gången så SKA det gå, så är det bara :)

Hur har det gått? Har en svag känsla av att du körde upp idag..
Annars har du nog allt en tvilling som springer runt på bulltofta..

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Kuggade på teorin idag :(

Hade 46 rätt...

Vad jag blev väldigt besviken på var att endast ca 10 frågor handlade om MC, resten var allmäna frågor..så där sprack kakan direkt.

Ska ringa imorgon och beställa en ny tid, måste klara teorin innan 4:e sept för då ska jag på intensivkurs i V-ås.

Säkert fler som har har kuggat och känner sig som jag gör nu. Jag trodde min semester skulle börja roligare än såhär.

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
invisible skrev:
2222906 Kuggade på teorin idag :(
Hade 46 rätt...

Vad jag blev väldigt besviken på var att endast ca 10 frågor handlade om MC, resten var allmäna frågor..så där sprack kakan direkt.

Ska ringa imorgon och beställa en ny tid, måste klara teorin innan 4:e sept för då ska jag på intensivkurs i V-ås.

Säkert fler som har har kuggat och känner sig som jag gör nu. Jag trodde min semester skulle börja roligare än såhär.

F-n vad trökigt. :( Men det är bara på't igen! :yoparty

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
FZ6-N
Äntligen!

Nu är man officiellt en biker, fixade lappen i Tullinge idag!!! :2cool
Solen sken och allt funkade. Absolut värt alla timmars gnetande med konbanor och skit...
Efteråt raka vägen till hojaffären givetvis! :yoparty

sundaman81

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
zx9r-98
Yeeaaaah!!!!

Då grejade man lappen i morse då:) Har brännt runt som besatt idag:)
Önskar alla som håller på all lycka för denna lilla lapp har blivit det bästa jag skaffat i mitt liv än så länge:) :banana :fyllisar :rofl

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
invisible skrev:
2222906

Hade 46 rätt...

Vad jag blev väldigt besviken på var att endast ca 10 frågor handlade om MC,

Mååånga situationsfrågor som sagt.. de lägger tyngdvikten på det .. fick ca 10-12 frågor om mc:n, teknik osv osv men resten var trafik och situationer.

På det igen bara.. plugga är ordet !

Grattis ALLA som tog kortet idag.. Hoppas jag får skriva något positivt i början på Juli ang mitt körkort hehe..

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Motin skrev:
2222471 Du ska visa att du kan hantera hojen på rätt och säkert sätt. Ute i trafiken gäller samma sak + givetvis följa trafikregler samt vara riskmedveten och handlingsredo.

Ja det går att klara konbanorna med sporthoj, kör själv konbanorna helt ok nu efter ett antal timmars träning. Men jag ska INTE köra upp på sporthoj.. varför göra det svårt för sig ? Har ändå haft grym nytta av träningen då ja ju ska kunna kontrollera min hoj sen såklart !

Ok thnx. Men hur ska man göra när man blinkar? När man övade för B-kortet skulle man kolla backspegeln, sidorspegeln, vrida på huvudet och sen blinka. Hur gör man med mc?
Ska man kolla spegeln och sen över axeln och sen på med blinkers?
Och om man ska svänga vänster t.ex., ska man placera sig till vänster vid rödljuset eller ska man stå i mitten som om man "vore en bil"?

Ja det är ju klart bra att öva som du säger... Men jag vet inte om jag kan få tag i nån annan MC till uppkörningen, det är det som är det värsta : O Men min har ingen skyltbelysningen osv så det blir lite meck om ska köra med den också.. : /
Ingen som vill långa ut sin för ett par $ ? :tungan

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Nu börjar teoriprovet närma sig. Ooh vad pirrigt det känns! Blir till att djupdyka i böckerna de dagarna som är kvar. Körlektion imorron direkt efter jobb också. Hoppas att armarna känns mindre som gele oh att jag kan krypköra och svänga utan att vingla för mycket. :katt

Hur lång tid tog det för er innan ni fick bra koll på balansen? Det kan ju inte alls jämföras med att cykla, som jag trodde. :tungan

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jojjeman skrev:
2222713 Hur har det gått? Har en svag känsla av att du körde upp idag..
Annars har du nog allt en tvilling som springer runt på bulltofta..

Stämmer alldeles utmärkt att det var idag jag körde upp och ÄNTLIGEN!!!!
Körde du också upp idag kanske?

Jag klarade det, fy fan vad det känns gött. Cyklade direkt hem, bytte om och sedan har jag varit ute och kört (med pauser givetvis) fram till klockan 23 ungefär. Har haft en så jävla perfekt dag. Kände på mig att det var min dag redan i morse när jag cyklade till körskolan i underbart väder trots den tidiga timmen (06.20). När jag väl kom fram fick jag vänta in körläraren lite och sedan bjöd han mig på smörgåstårta som vi åt medan vi väntade in de andra.
Allt gick verkligen hur bra som helst, borsett från att jag låste bakdäcket i 50 inbromsningen, men det var bara till att göra om göra rätt.
Blev lite bitter eftersom en annan elev som gjorde exakt samma misstag som mig på undanmanövern på samma bana blev godkänd idag men jag underkänd (första uppkörningen). Kändes lite surt att en fäller och en annan friar på exakt samma sak.

Som sagt, kortet har jag i handen (nåväl, i alla fall lappen) och motorcykeln går som ett spjut :tungan

Lycka till alla ni andra, nu äntligen kan jag också lämna denna tråd :)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
LayDeeOmega skrev:
2223887 Stämmer alldeles utmärkt att det var idag jag körde upp och ÄNTLIGEN!!!!

Jag klarade det, fy fan vad det känns gött. Cyklade direkt hem, bytte om och sedan har jag varit ute och kört (med pauser givetvis) fram till klockan 23 ungefär. Har haft en så jävla perfekt dag. Kände på mig att det var min dag redan i morse när jag cyklade till körskolan i underbart väder trots den tidiga timmen (06.20). När jag väl kom fram fick jag vänta in körläraren lite och sedan bjöd han mig på smörgåstårta som vi åt medan vi väntade in de andra.
Allt gick verkligen hur bra som helst, borsett från att jag låste bakdäcket i 50 inbromsningen, men det var bara till att göra om göra rätt.
Blev lite bitter eftersom en annan elev som gjorde exakt samma misstag som mig på undanmanövern på samma bana blev godkänd idag men jag underkänd (första uppkörningen). Kändes lite surt att en fäller och en annan friar på exakt samma sak.

Som sagt, kortet har jag i handen (nåväl, i alla fall lappen) och motorcykeln går som ett spjut :tungan

Grattis! :tummenupp Fan vilken känsla det måste vara..

Själv fick jag 48p på teoriprovet idag :död Överskattade mig själv helt enkelt, trodde att det skulle vara hur enkelt som helst men tji fick jag..
Ska boka en tid till nästa vecka. Då jävlar :4skrika

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
LayDeeOmega skrev:
2223887 Stämmer alldeles utmärkt att det var idag jag körde upp och ÄNTLIGEN!!!!

Grattis! Bra jobbat! :yoparty Ta det försiktigt ute på vägarna!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2223887

Jag klarade det, fy fan vad det känns gött. :)

GRATTIS f-n va kul att du klarade det !!!

Rash skrev:
2223968
Själv fick jag 48p på teoriprovet idag

Plugga och ta tid att läsa frågorna och alternativen ordentligt, förstå och tänk riskmedvetet då klarar du det galant.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024