Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
shoei skrev:
2223661 Ok thnx. Men hur ska man göra när man blinkar? När man övade för B-kortet skulle man kolla backspegeln, sidorspegeln, vrida på huvudet och sen blinka. Hur gör man med mc?
Ska man kolla spegeln och sen över axeln och sen på med blinkers?
Och om man ska svänga vänster t.ex., ska man placera sig till vänster vid rödljuset eller ska man stå i mitten som om man "vore en bil"?


Ja det är ju klart bra att öva som du säger... Men jag vet inte om jag kan få tag i nån annan MC till uppkörningen, det är det som är det värsta : O Men min har ingen skyltbelysningen osv så det blir lite meck om ska köra med den också.. : /
Ingen som vill långa ut sin för ett par $ ? :tungan

Du ska blinka när du kör från vägkanten, sväng samt filbyten.
Titta framåt, i spegeln och döda vinkeln, ge tecken, placering och broms

Japp vid vänstersväng placera dig till vänster på vägen, körning rakt fram placera dig i mitten, körning höger.. placera dig till höger.

Sen vid normal körning så har min lärare sagt och flera andra att man ska ligga i mitten något till höger på vägen. Min privata handledare säger att det är bättre att ligga lite till vänster pga att man syns bättre... Men bäst att följa VV:s och körskolans ordination tills man har kortet.
 
Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
tigrro skrev:
2223795[/s
Hur lång tid tog det för er innan ni fick bra koll på balansen? Det kan ju inte alls jämföras med att cykla, som jag trodde. :tungan


Lycka till det klarar du bara du läser på innan !

Det tog ca 8-9 timma för mig på min egna hoj innan jag började klara konbanorna OK. Så har du möjlighet att träna på egen hoj så är det kanon även om du kör en annan hoj på körskolan.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
MC-delen?

Hello,

Efter att ha smygläst lite har jag en fråga:

Det programmet man 'köper' med MC-teori, det täcker alltså bara MC-delen av
teoriprovet och inte hela provet?

Dum fråga kanske, men det låter som mycket kaffe och Du och Jag i Trafiken eller vad den nu heter hela helgen, skriver upp på måndag :)

Grattis alla som kört upp i veckan, själv har jag en månad kvar...
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
SirWankalot skrev:
2224222

Det programmet man 'köper' med MC-teori, det täcker alltså bara MC-delen av
teoriprovet och inte hela provet?

Dum fråga kanske, men det låter som mycket kaffe och Du och Jag i Trafiken eller vad den nu heter hela helgen, skriver upp på måndag :)

Nu vet jag inte vilket program du har köpt men det blir inte överhängande mer frågor om just mc utan det är trafik och situationsfrågor som kommer vara merparten av provet. Får och inte får, vad ska du göra nu, hur ska du göra nu osv osv, vad betyder skylten osv osv. Som jag skrivit tidigare i tråden så fick jag ca 10-12 mcinriktade frågor.. om allt från däck till ram, lätt sits osv..

Samma här 6 Juli smäller det.. eller inte :3freak
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
SirWankalot skrev:
2224222 Hello,

Efter att ha smygläst lite har jag en fråga:

Det programmet man 'köper' med MC-teori, det täcker alltså bara MC-delen av
teoriprovet och inte hela provet?

Dum fråga kanske, men det låter som mycket kaffe och Du och Jag i Trafiken eller vad den nu heter hela helgen, skriver upp på måndag :)

Grattis alla som kört upp i veckan, själv har jag en månad kvar...

Programmet jag löpte har både MC och vanliga "bil" frågor...
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Motin skrev:
2224235 Nu vet jag inte vilket program du har köpt men det blir inte överhängande mer frågor om just mc utan det är trafik och situationsfrågor som kommer vara merparten av provet. Får och inte får, vad ska du göra nu, hur ska du göra nu osv osv, vad betyder skylten osv osv. Som jag skrivit tidigare i tråden så fick jag ca 10-12 mcinriktade frågor.. om allt från däck till ram, lätt sits osv..

Samma här 6 Juli smäller det.. eller inte :3freak

Gracias, nu blir det plugga i helgen tydligen
:)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Rash skrev:
2223968 Grattis! :tummenupp Fan vilken känsla det måste vara..

Själv fick jag 48p på teoriprovet idag :död Överskattade mig själv helt enkelt, trodde att det skulle vara hur enkelt som helst men tji fick jag..
Ska boka en tid till nästa vecka. Då jävlar :4skrika

Känslan när man är ute och kör själv UTAN någon som "granskar" en går
inte att beskriva. Kändes verkligen hur underbart som helst och innan sommaren är slut kommer du också få känna denna känsla ;)

Trist med teorin... har du övat på datorn?
Om inte har jag ca 5 test kvar på trafikskolans datorers mc-test. Vet iofs inte om de tar bort en när man klarat uppkörningen. Om du skickar ett PM kan jag skicka inloggning och lösenord så kan du se ifall det fungerar?!
Annars så tar du det nästa gång! Nu vet du ju vilka områden du behöver träna på!

Lycka till :)

Yadis skrev:
2223976 Grattis! Bra jobbat! :yoparty Ta det försiktigt ute på vägarna!

Tack!!

Jag lovar att ta det försiktigt! Igår var första gången jag körde min egna mc på "riktigt". Har bara kört lite på en parkering tidigare eftersom jag inte haft någon handledare.

Lycka till!!

Motin skrev:
2224193 GRATTIS f-n va kul att du klarade det !!!

Tack för allt stöd!!
Önskar dig all lycka till och hoppas att du sätter uppkörningen nu i
juli (var det va? :confused:)!!

TopperHarley skrev:
2224199 Naaajs, grattis! :tummenupp

Man tackar!!! :)

Aphex skrev:
2224425 Grattis som fan!! Måste kännas riktigt skönt nu. Ut och gasa :squid

Skönt är bara förnamnet... Trodde inte jag hörde rätt när han från vv sa att "du kan andas ut nu". Körde ca 70% av tiden på vägar som jag aldrig
kört tidigare, däribland en riktigt smal och relativt lång grusväg som jag inte
kört med min körlärare. Var riktigt osäker på planering och hastighet där men tydligen gick det vägen ändå.

Tack för stödet! :)
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Har bokat uppkörning på onsdag som sagt, men jag har aldrig kört i trafik, lagligt. Vad ska man tänka på? Lite tips vore trevligt :)
Hålla hastigheter förstås, placera sig mitt i körfältet... Men när man ska svänga vänster t.ex. och filen är för både dom som ska köra rakt fram och dom som ska svänga, ska man lägga sig till vänster då?

Och, vilken fot ska man sätta ner? Har hört så många olika bud... är det höger? Så man har foten vid växelspaken.

Har ni fler tips så blir jag gla' :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
shoei skrev:
2225156 Har bokat uppkörning på onsdag som sagt, men jag har aldrig kört i trafik, lagligt. Vad ska man tänka på? Lite tips vore trevligt :)
Hålla hastigheter förstås, placera sig mitt i körfältet... Men när man ska svänga vänster t.ex. och filen är för både dom som ska köra rakt fram och dom som ska svänga, ska man lägga sig till vänster då?

Och, vilken fot ska man sätta ner? Har hört så många olika bud... är det höger? Så man har foten vid växelspaken.

Har ni fler tips så blir jag gla' :)

Läs tidigare svar på placeringar i denna tråd. Du ska planera din körning så att du inte gör fler filbyten än nödvändigt. Planerar du rätt så ska du ju inte ens i vissa lägen behöva byta fil osv osv.. Ska du vänster så ska du ju såklart ligga i den fil som går åt vänster så tidigt som möjligt, s.k planering ;).

Höger fot säger körskolorna pga att man inte ska strula till det med växlingen osv osv.. Det där med vilken fot spelar ingen större roll men om du skulle krångla till det vid uppkörningen pga inte växlat och fel fot nere så tar du upp onödig tid för dem som eventuellt ligger bakom dig.. Men rullar det på så spelar det ingen roll som sagt.

Har du så många funderingar osv.. varför inte söka dig till en körskola och få gå igenom det du behöver veta... ja inte bara för att klara uppkörning utan för att också veta att du gör rätt sen när du vistas i trafiken bland oss andra ?

Lycka till nu och ta till dig tipsen ;)
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
LayDeeOmega skrev:
2223887 Stämmer alldeles utmärkt att det var idag jag körde upp och ÄNTLIGEN!!!!
Körde du också upp idag kanske?

Bara till o gratulera..
Nej jag var stackaren som nötte runt på banan :)
Dock e det min tur på måndag..Lagom nervös börjar man bli.
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
körkort

grattis laydeeomega!! måste kännas hur skönt som hälst. men trotts dina pepningar så har jag fortfarande inte fått upp motivationen, tror fortfarande att jag kommer o kugga på tisdag, känns som vv folket är ute efter att jävlas med en. pallar inte i kugga igen. :mad:
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Aghili Racing skrev:
2225366 tror fortfarande att jag kommer o kugga på tisdag, känns som vv folket är ute efter att jävlas med en. pallar inte i kugga igen. :mad:


Helt FEL inställning, det e ju klart som F-N att du klarar det..

E bara o ställa in dej på att du SKA klara det..
Går du in med de på banan och i trafiken så ser VV nissarna att du har självförtroende o smälter som smör i solen o ger dig lappen :)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Halogen skrev:
2225219 Grattis som fan! Lova att du kör varsamt nu när du slipper ha de granskande ögonen på dig hela tiden. :tummenupp :banana

Jag har bara bott här nere i snart två år plus att jag cyklat
hela tiden (fram tills nu) så jag känner inte till vägarna så bra.
Så jag kan garantera att jag kommer ta det lugnt.
Vill ju inte riskera något nu när man väl fått kortet! :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Aghili Racing skrev:
2225366 tror fortfarande att jag kommer o kugga på tisdag, känns som vv folket är ute efter att jävlas med en. pallar inte i kugga igen. :mad:

KOM IGEN NU o lägg av med konspirationsteorirerna ;) ! mindre än en månad kvar tills min uppkörning.. har visserligen inte hunnit blivit nervös men jag ska gå in med vetskapen om att jag gör mitt bästa.

Se målet framför dig .. dig själv susandes på vägarna på 2 hjul.. utan någon som behöver ligga bakom för att kolla att du gör rätt. Då kommer du få rätt motivation och skärpa dig !
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jojjeman skrev:
2225258 Bara till o gratulera..
Nej jag var stackaren som nötte runt på banan :)
Dock e det min tur på måndag..Lagom nervös börjar man bli.

Se där... Hoppas att du får han vi hade (Anders).
Riktigt bra och det säger jag inte enbart för att han godkände mig
utan för att han verkligen fick en att slappna av. Han var hur soft
som helst och skämtade osv. Å andra sidan spelar det ju ingen roll
vem av vv-gubbarna du får, du kommer klara det oavsett :tummenupp

Lycka till nu och när du kör ute i trafiken på uppkörningsdagen,
tänk på att titta dig om ordentligt och var tydlig och planera din
körning i god tid så kommer det att gå galant!
Tror det knappt finns någon som gör en helfri uppkörning, det finns oftast
något man gör som man kunde gjort bättre. Så om du gör misstag, släpp det och fortsätt köra som vanligt!

Som sagt, lycka till!!
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
LayDeeOmega skrev:
2225577 Se där... Hoppas att du får han vi hade (Anders).
Riktigt bra och det säger jag inte enbart för att han godkände mig
utan för att han verkligen fick en att slappna av. Han var hur soft
som helst och skämtade osv. Å andra sidan spelar det ju ingen roll
vem av vv-gubbarna du får, du kommer klara det oavsett :tummenupp

Lycka till nu och när du kör ute i trafiken på uppkörningsdagen,
tänk på att titta dig om ordentligt och var tydlig och planera din
körning i god tid så kommer det att gå galant!
Tror det knappt finns någon som gör en helfri uppkörning, det finns oftast
något man gör som man kunde gjort bättre. Så om du gör misstag, släpp det och fortsätt köra som vanligt!

Som sagt, lycka till!!

Tackar för det :)
Fast det känns faktiskt riktigt bra, dock hoppas jag på att få krypkörningen med stop. Är inte riktig vän me den andra. De andra är jag inte ett dug orolig för.
Även om ja kände att körskoleläraren "kanske" bokade tid för o ha någon som kugga. Hade ju bara kört 2lektioner såvida man inte räknar med 1a som endast var "titta här, detta är en mc"

Men det kommer gå som en dans på rosor för mig :)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Aghili Racing skrev:
2225366 grattis laydeeomega!! måste kännas hur skönt som hälst. men trotts dina pepningar så har jag fortfarande inte fått upp motivationen, tror fortfarande att jag kommer o kugga på tisdag, känns som vv folket är ute efter att jävlas med en. pallar inte i kugga igen. :mad:

Tack, känns hur bra som helst!!

Förstår precis hur du känner eftersom jag var i samma sits.
Tyvärr så är det ju så att lite beror det på vilken vv-gubbe man får.
Jag blev själv rätt irriterad igår eftersom en kille som gjorde precis samma
misstag som jag (petade ner ena konen i undanmanövern) inte ens behövde
göra om banan utan fick med en gång gå vidare till inbromsningar i 70 & 90.
Själv blev jag kuggad på exakt samma sak :confused:
Men försök att slappna av och tänk på att du faktiskt har ett försprång eftersom du redan haft en uppkörning. Du vet hur allt går till och du vet vad du behövde förbättra från den första uppkörningen.
Se till att använda det till något positivt och intala dig själv att du inte under några som helst omständigheter tänker ge dig.
Visst dalar självförtroendet när man kuggar men ge absolut inte upp!!
Du kommer klara det, som jag skrivit innan då du kuggar är du ett steg närmare körkortet! Kommer verkligen hålla tummarna för dig på tisdag.

Ett stort LYCKA TILL :tummenupp
I belive in you

Jojjeman skrev:
2225586 Tackar för det :)
Fast det känns faktiskt riktigt bra, dock hoppas jag på att få krypkörningen med stop. Är inte riktig vän me den andra. De andra är jag inte ett dug orolig för.
Även om ja kände att körskoleläraren "kanske" bokade tid för o ha någon som kugga. Hade ju bara kört 2lektioner såvida man inte räknar med 1a som endast var "titta här, detta är en mc"

Men det kommer gå som en dans på rosor för mig :)

Fan vad bra, helt rätt inställning ;)
Om du nu skulle få slalomen så får man göra misstag. I min grupp var det en som fick motorstopp och den andra satte ner foten i sista svängen och båda klarade det utan att behöva göra om (vi fick slalomen med andra ord).

Lycka till så syns vi på vägarna i nästa vecka :tummenupp
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Aghili Racing skrev:
2225366 grattis laydeeomega!! måste kännas hur skönt som hälst. men trotts dina pepningar så har jag fortfarande inte fått upp motivationen, tror fortfarande att jag kommer o kugga på tisdag, känns som vv folket är ute efter att jävlas med en. pallar inte i kugga igen. :mad:


vart kör du upp på tisdag? Jag kör nämligen upp då med;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top