Körkort 2006

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Motin skrev:
2134646 Körde konbana i 1 ½ timma igår.. Jag satte banan med 4 koner på raken 1 gång från ena hållet.. ! La hojen 2ggr vilket inte har inträffat förut.. :( böjt kopplingshandtag och lite skrap på kåpan blev resultatet.. och lite skadat självförtroende. Men sen drog vi iväg en kortis till Gelleråsen och vände vid ingången o hem igen.. då blev jag lite gladare :)

Trodde aldrig det skulle gå att fixa det med CBR:en men det går... får ta ut svängen vid nästa sista konen väääldigt mycket bara.. Nu ska ja träna träna träna tills jag kan det så borde jag kunna det bra med körskolans hoj.... borde ja... :3freak

du la din egen cbr? fan va trist om du nu gjorde det

Lycka till :tummenupp

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mr Helmut skrev:
2134657 du la din egen cbr? fan va trist om du nu gjorde det

Lycka till :tummenupp

Jopp la den 2ggr.. blev lite skrap på generatorkåpan och vid vänster framblinkers + böjt kopplingshandtag.. (böjde tillbaka det nu på jobbet) o som sagt sårat självförtroende som inte var på topp från början.. heh.. Men det e bara o ta nya tag.

Tack det lär ja behöva !

Last edited:

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CB1000R -09
Körde min andra lektion igår och då var vi på konbanan så nu kan jag också ge mig in i diskusionen. Jag klarade båda konbanorna utan att behöva sätta ner foten men var lite väl vidlyftig i vändningen på den svåra. Läraren tjatade på mig ett par gånger att jag inte skulle titta på den konan jag skall köra runt, utan nästa kona (första/sista i serpentinen)! Fick vrida huvudet havvägs ur led men jäklar vad snäv svängen blev, det var precis som att man mer eller mindre omedvetet styrde dit man tittade!

sirSmokealot skrev:
2133434
qut..
Bara motluta med överkroppen så kan du lägga ner hojen mycket mer än om du lutar med i svängen , så att säga...

ehh, vad menar ni? Sitter ni upprätt och bara lägger ner cykeln?

Bifogat

• lowspeed-1.jpg
    lowspeed-1.jpg
    82 KB · Visningar: 87

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Keyser Soze skrev:
2134982 Läraren tjatade på mig ett par gånger att jag inte skulle titta på den konan jag skall köra runt, utan nästa kona (första/sista i serpentinen)! Fick vrida huvudet havvägs ur led men jäklar vad snäv svängen blev, det var precis som att man mer eller mindre omedvetet styrde dit man tittade!

Tack för tipset ! Det ska jag prova .. om jag lyckas !

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
davve- skrev:
2133746 vilken kallar ni den svåra lågfarten? är det den man SKA stanna helt och sätta ner foten i?
eller slalomen?

Ursäkta om jag kommer med en dum fråga här.. Man får alltså sätta ner foten i den ena banan? Antar det är den med "dubbelkoner"?Har bara provat att köra banorna lite på egenhand (från ritningarna i mc-boken från körskolan) och krypkörde och försökte stanna till nån sekund UTAN att sätta ner foten. Tyckte nog det var lite onödigt svårt.. :rolleyes:

Dags för första körlektionen på tisdag, onsdag dags för uppskrivning! Hojen skriker efter mig varje kväll att jag ska ta ut den en runda, hur länge ska man kunna hålla sig från de olagliga turerna?? Styrka! :4skrika

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
StreetTriple R -10
Robin Hood skrev:
2132868 det e väll en smak sak här har du lite punter ..... :7peta

Perfekt, alla mina punter är slut sen en tid ;)

/47

PerJohan skrev:
2135128 Ursäkta om jag kommer med en dum fråga här.. Man får alltså sätta ner foten i den ena banan? Antar det är den med "dubbelkoner"?Har bara provat att köra banorna lite på egenhand (från ritningarna i mc-boken från körskolan) och krypkörde och försökte stanna till nån sekund UTAN att sätta ner foten. Tyckte nog det var lite onödigt svårt.. :rolleyes:

Dags för första körlektionen på tisdag, onsdag dags för uppskrivning! Hojen skriker efter mig varje kväll att jag ska ta ut den en runda, hur länge ska man kunna hålla sig från de olagliga turerna?? Styrka! :4skrika

Jo, alltså. Du _ska_ sätta ned foten när du stannar mellan konerna.
Gör saken ngt lättare :)

/47

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
47 skrev:
2135172

Jo, alltså. Du _ska_ sätta ned foten när du stannar mellan konerna.
Gör saken ngt lättare :)

/47

Då blir det ju genast inte så skrämmande längre! Nästan så man blev av med 90% av nervositeten för det där då! :) Tyckte annars att den banan var nåt av jävulens påhitt..hehe :cdevil

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2135257 Då blir det ju genast inte så skrämmande längre! Nästan så man blev av med 90% av nervositeten för det där då! :) Tyckte annars att den banan var nåt av jävulens påhitt..hehe :cdevil

Hehe jo meningen är att du ska stanna med framhjulet vid varje dubbelkon o givet sätta ner foten.

Personligen tycker jag hela krypkörningsbiten är jävulens påhitt... men man ska ju kunna det så.. bara att ligga i :3freak

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Motin skrev:
2135278 Hehe jo meningen är att du ska stanna med framhjulet vid varje dubbelkon o givet sätta ner foten.

Personligen tycker jag hela krypkörningsbiten är jävulens påhitt... men man ska ju kunna det så.. bara att ligga i :3freak

Antar att jag får prova på det med körskolans mc på tisdag, men när jag provade med min egen hoj och utan att behöva känna att nån stod och hökade och nitiskt studerade mig så tyckte jag det var relativt oproblematiskt. Dock blir det alltid krångligare när man vet att någon står och bedömmer en.. :(
Behöver jag tillägga att jag känner mig rätt dum med tänke på en halvtimmes muttrande försökande (utan fotnedsättning) utan nån framgång på nämnda bana? ojoj.. Får man skylla på att man är blond eller är det en regel som bara gäller tjejer? :)

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
PerJohan skrev:
2135309 Antar att jag får prova på det med körskolans mc på tisdag, men när jag provade med min egen hoj och utan att behöva känna att nån stod och hökade och nitiskt studerade mig så tyckte jag det var relativt oproblematiskt. Dock blir det alltid krångligare när man vet att någon står och bedömmer en.. :(
Behöver jag tillägga att jag känner mig rätt dum med tänke på en halvtimmes muttrande försökande (utan fotnedsättning) utan nån framgång på nämnda bana? ojoj.. Får man skylla på att man är blond eller är det en regel som bara gäller tjejer? :)

Jag kan nog bara skylla på mitt extrema okunnande för att köra hoj.. Men alla är vi idioter i början. Kan hålla med dig om att det inte gör saken bättre att man har en lärare/flickvän/arbetskamrat som står o tittar på en när man försöker köra banorna... Jag blir bara nervös o känner press för att prestera

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Motin skrev:
2135440 Jag kan nog bara skylla på mitt extrema okunnande för att köra hoj.. Men alla är vi idioter i början. Kan hålla med dig om att det inte gör saken bättre att man har en lärare/flickvän/arbetskamrat som står o tittar på en när man försöker köra banorna... Jag blir bara nervös o känner press för att prestera

Exakt. Man börjar liksom att tänka mer på att de kollar på en än hur man ska göra när man kör.. Vafan, kan man inte få köra upp på egen hand och sen ärligt intyga för vv och instruktörerna att man är jätteduktig?? :hihi

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
köra upp me retta

tja.. jag har teori imorn.. och vill köra upp så snabbt som möjligt efter det.. uppkörningstider vet jag att det finns men det är både svårt att få tag på hojjar som man kan kan köra upp med via körskolan och fantastiskt dyrt.. vad tror ni om att köra upp med rettan?.. tror själv inte det blir nåt större problem för mig med krypkörningen.. det kanske är värt ett försök.. det går ju i princip 3 uppkörningar med egen hoj för priset av 1 uppkörning me skolans! :huvet :huvet

någon som har erfarenhet av att köra upp me sporthoj?

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
fattaliano skrev:
2135585 det går ju i princip 3 uppkörningar med egen hoj för priset av 1 uppkörning me skolans! :huvet :huvet

På min trafikskola kostar det typ 900 att hyra hoj och uppkörningen kostar 840, så det går inte 3 uppkör på den iaf. Och man hinner kanske inte med så många uppkörningar på en sommar?

Har inte kört upp på sporthoj, men kört krypövningarna med min Daytona, det är inte helt självklart att ta sig runt med den...
Men det går, allt går om man bara ger sig fasen på det och övar många timmar.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Körkortet I Hand

3/5 då vart d klart!!!! bäst dagen i mitt liv.
litet steg för mänskligheten stor steg för mig :)

fattaliano skrev:
2135585 tja.. jag har teori imorn.. och vill köra upp så snabbt som möjligt efter det.. uppkörningstider vet jag att det finns men det är både svårt att få tag på hojjar som man kan kan köra upp med via körskolan och fantastiskt dyrt.. vad tror ni om att köra upp med rettan?.. tror själv inte det blir nåt större problem för mig med krypkörningen.. det kanske är värt ett försök.. det går ju i princip 3 uppkörningar med egen hoj för priset av 1 uppkörning me skolans! :huvet :huvet

lite kass svängradie på en retta va?
killen som körde upp samtidigt som mig kugga med sin gixxer1000 på lågfarten
men vafan allt går med vilja

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Micke.deco skrev:
2135655 Tog mitt kort i dag 10,30.....lätt som en plätt....
:banana
:tummenupp

Grattis ! Men lätt vette f-n om jag kan hålla mig dig om att det är ....

Står bara TRÄNA i min skalle just nu..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...