Körkort 2006

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Swedecat skrev:
2171205 Javisst är det så, adrenalinet vill liksom inte gå ur kroppen heller... :yoparty

Precis! känner igen det från gårdagen!! Men fan att det ska regna idag, vill ju ut och köra efter jobbet, men det får väl vara. Får nöja mig med 3-milaturen hem från jobbet.. :( Hoppas du har bättre väder där uppe! :)

Peter_E skrev:
2170603 Körkort i dag kl 08,00 först ut innan det började regna :) Stort tack till Hultan och Thunder samt Tommys Trafikskola.

Hur gick det för den blå R1:an som körde upp efter mig?

Grattis till dig med Peter! :)

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Xt660X. HELsvart +2x acra mm
Jahopp...

Idag var det min tur! :banana

Ärligt talat känner jag mig kanppt glad. Är faktiskt mest lättad å trött. Känns som om en stor anspänning som byggts upp under hela våren har släppt nu...

Sååååå skönt att slippa all ångest :lol

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
LayDeeOmega skrev:
2172101Vilka banor fick du köra?

Jag fick köra den "konstiga" krypkörningsbanan. Dvs den som inte är slalom. Undanmanöverbanan blev den som e slalom åt båda hållen.

HAde nästan hoppats på slalomen på krypen, för jag ogillar den andra av nån anledning. Men men, inte minsta lilla tabbe gjorde jag. ALLT på manöverbiten gick helt klockrent. Gjorde ju att man slappnade av lite mer sen när man skulle ut å köra :)

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
Dåså!!

Efter en regnig dag hos Vägverket så sitter man nu med den lilla lappen som intygar att man får framföra mc i trafiken... *WOHAA*

Fick köra svåra lågfarten, dubbelslalomvarianten på högfarten och pissblöta inbromsningar på 70 och 90. Sen var det ut i trafiken och då fick jag köra precis runt där jag bor. Inte ner in i Göteborg utan ut på landet och upp mot Kungälv.

Så, bröder och systrar, kör hårt, för nu lämnar jag denna tråden!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ripper skrev:
2173028 Efter en regnig dag hos Vägverket så sitter man nu med den lilla lappen som intygar att man får framföra mc i trafiken... *WOHAA*

Fick köra svåra lågfarten, dubbelslalomvarianten på högfarten och pissblöta inbromsningar på 70 och 90. Sen var det ut i trafiken och då fick jag köra precis runt där jag bor. Inte ner in i Göteborg utan ut på landet och upp mot Kungälv.

Grattis

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Ripper skrev:
2173028 Efter en regnig dag hos Vägverket så sitter man nu med den lilla lappen som intygar att man får framföra mc i trafiken... *WOHAA*

Grattis till kortet!

Själv var jag och körde den näst sista lektionen innan uppkörningen tidigare idag. Med tanke på att det ösregnade så vågade jag inte bromsa lika kraftigt i 70 och 90 som tidigare. Men mot slutet vågade jag tillräckligt mkt för att min körlärare ansåg att det var godkända inbromsningar. Hoppas nu bara att det inte regnar på uppkörningsdagen, å andra sidan körde jag ju i ösregn idag vilket gör att man har lite mer koll på hur det är i regnväder.

Lycka till ni andra som ska köra upp
och grattis till er som klarat uppkörningen :tummenupp

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Finns det någon som har ett övningsprogram till datorn? Jag håller på att läsa teorin.

hordac

Guest
LayDeeOmega skrev:
2174201 Grattis till kortet!

Själv var jag och körde den näst sista lektionen innan uppkörningen tidigare idag.

Börjar närma sig! Vilken dag kör du upp?

Spray >> Finns länk till ett program i början av tråden.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Nu är det snart dags för min del också, även om jag inte kört så mycket än. Nästa vecka blir det en intensivkurs i Västerås sen blir det uppkörning på tisdagen efter.

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
En annan skulle kört upp igår men det saknades en lektion för att känna att det var någon idé. Men jag har istället fått en ny uppkörningstid den 30:e. Den 27:e (lördag) så kommer jag att få idiotköra höghastighetsbanan och krypkörningen tills jag inte orkar mera. Det är min körlärare som erbjuder denna möjlighet (suveränt) Kul på hjul i Göteborg.
Sen kör jag upp veckan efter. Klarar jag inte det så kommer jag nog........... ja jag vet inte vad.

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Spray skrev:
2175032 Ger krypkörning på gräsmatta (läs tomt) någon färdighet inför förarprovet?

:va

Något JAG tycker ger mkt e att sitta å verkligen krypa runt i cirklar och åttor med helt fullt styrutslag. Att kunna hålla sig uppe utan att behöva kompensera med styret...

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Jag undrar hur det fungerar när man verkligen har lappen i näven för oss som kört bil under många år och inte har prövotid. Kommer en ny prövotid på mc-delen eller är prövotider avklarade en gågn för alla. Ngn skrev i en annan tråd att man skall se det som ett och samma körkort, bara med lite olika behörigheter. Detta styrks ju av att man förlorar både bil och mc-kort om man åker för fort med bara ett av fordonen. Mao kommer jag nu när jag klarat mc-kortet att inte ha nån prövotid eller kommer jag i två år kunna förlora endast A:et??

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
sevehem skrev:
2176348 Jag undrar hur det fungerar när man verkligen har lappen i näven för oss som kört bil under många år och inte har prövotid. Kommer en ny prövotid på mc-delen eller är prövotider avklarade en gågn för alla. Ngn skrev i en annan tråd att man skall se det som ett och samma körkort, bara med lite olika behörigheter. Detta styrks ju av att man förlorar både bil och mc-kort om man åker för fort med bara ett av fordonen. Mao kommer jag nu när jag klarat mc-kortet att inte ha nån prövotid eller kommer jag i två år kunna förlora endast A:et??

Thats right. Ingen "ny" prövotid.

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Frredde skrev:
2176249 :va

Något JAG tycker ger mkt e att sitta å verkligen krypa runt i cirklar och åttor med helt fullt styrutslag. Att kunna hålla sig uppe utan att behöva kompensera med styret...

Är det stor skillnad i hur vinglig hojen blir på gräsmatta jämfört med asfalt?

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Spray skrev:
2176544 Är det stor skillnad i hur vinglig hojen blir på gräsmatta jämfört med asfalt?

Har ju inte provat på gräsmatta själv... :3freak

Men jag har svårt att tänka mig att du får samma stabilitet. Borde rimligtvis kännas vingligare...
Hur jämn en gräsmatta än är så är det ju inte samma som asfalt. Men visst, jag har svårt att se hur det skulle kunna skada att öva på gräsmatta i brist på annat. Men du måste nog försöka hitta nån asfaltsplätt OXÅ att öva på :)

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Frredde skrev:
2176588 Har ju inte provat på gräsmatta själv... :3freak

Men jag har svårt att tänka mig att du får samma stabilitet. Borde rimligtvis kännas vingligare...
Hur jämn en gräsmatta än är så är det ju inte samma som asfalt. Men visst, jag har svårt att se hur det skulle kunna skada att öva på gräsmatta i brist på annat. Men du måste nog försöka hitta nån asfaltsplätt OXÅ att öva på :)

Då borde det väl rimligtvis vara bättre att träna på gräsmatta? Eller?
Tack för tipsen.

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Spray skrev:
2176593 Då borde det väl rimligtvis vara bättre att träna på gräsmatta? Eller?
Tack för tipsen.

Mjo... nåt ligger det väl i det. Att du går från att träna på ett svårt underlag (gräs), till att köra upp på ett lätt underlag (asfalt). Se till att vänja dig vid asfalt sen bara ;)

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...