Körkort 2006

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CB1000R -09
sevehem skrev:
2185699 /.../
hojen jag körde hade semi-inverterade bromsar,.. jag sade att det hade den inte men att möjligheten finns eftersom det var en hoj med servo.
/.../

Ok, mycket bra att tänka på där, men vad är semi-inverterade bromsar och servo? Jag kör en 12 år gammal Honda 750 på körskolan som jag även skall ha på uppkörningen och har inte hört talas om det där. :confused:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Rojep skrev:
2185463 Lycka till! Jag var i exakt samma sits, körde upp sista dagen i GBG i höstas. Åkte ut innan trafikdelen visserligen. Körde upp igår i Helsingborg och tog lappen!

Oh, coolt. Stort grattis! :banana

Hade du morgonpasset på uppkörningen i Gbg i höstas? Vi kanske sågs på banan, vem vet.

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
Halogen skrev:
2185803 Oh, coolt. Stort grattis! :banana

Hade du morgonpasset på uppkörningen i Gbg i höstas? Vi kanske sågs på banan, vem vet.

Tackar!
Nä, hade sena passet. Tog 3 lektioner i år för att bli varm i kläderna igen. Försökte få till uppkörning genom skolan, men dom var så sjukt uppbokade att dom inte ens kunde ge mig en lektion till förrän slutet på juni! Det är tydligen lika illa i hela GBG, något av en MC-boom här kanske?
Hittade ett återbud i Helsingborg när jag ringde VV i fredags och nu har jag lappen, woohoo!

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Keyser Soze skrev:
2185759 Ok, mycket bra att tänka på där, men vad är semi-inverterade bromsar och servo? Jag kör en 12 år gammal Honda 750 på körskolan som jag även skall ha på uppkörningen och har inte hört talas om det där. :confused:

Inverterade bromsar innebär att bromskraften fördelas perfekt mellan fram och bakhjul även om du bara använder en av bromsarna. Semi-inverterade innebär att om jag nyper till exempel frambromsen så hjälper bakbromsen till även om det inte är med full effekt. Servo innebär att det sitter en servopump som på en bil. altså så behöver man inte trycka ut bromskolvarna med egen hand/fot-kraft utan den hjälper till. Om din körskollärare inte sagt nåt om bromsarna skall du nog se att det är klassiska bromsar på hojen som är helt skillda från varandra och som inte drivs av servo. Jag kan inte Honda så bra men jag kan nästan lova att en så gammal hoj inte har ngt av dessa moderniteter.

Randerson

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
R6 -01
Motin skrev:
2185458 Lider med dig men vi kommer klara det så småningom !! Det där med att trycka ifrån sig styret var ett bra tips kanske för det har jag inte testat ännu. Med CBR:en så blir det ju automatiskt att man skjuter ifrån eftersom man har en lite annan körställning.. För märkte att jag drog åt mig styret och då fick jag grymt dålig balans och vinglade fram och tillbaka... Ska prova på tryckning vid nästa tillfälle :)

Brake a leg, ska bli intressant att läsa om hur det gick för dig med krypen.

/Motin

Här kommer lite info från dagens lektion. Ja saker och ting blir ju inte alltid som man har tänkt sig, och så blev det för mig idag. Jag va som sagt väldigt inställd på att få nöta krypkörning när jag kom till körskolan imorse. Men nej nej, vi skulle tydligen ut och åka i trafiken istället (som för övrigt gick galant!) ;) MEN som uppvärmning så hann jag med lite snigelfart i konbanan (slalom, vändning och tillbaka). Och till min förvåning så klarade jag av den nästan på en gång!! :tummenupp Så mitt råd är att prova och tryck styret framåt istället för att dra i det, samt hålla blicken långt fram! Det gjorde susen för mig! Så lycka till nu!!

Mvh,
Richard

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Uppdatering: Det står nu 2-0 mellan VV och mig. Fick inte ens komma ut i trafiken idag, är så jävla besviken och förbannad just nu så jag saknar ord. Att klanta sig TVÅ ggr på högfarten på provet när man klarat den 15 gånger på raken samma förmiddag är.. jag vet inte vad. Fyfan. Allt är piss. Allt.

Gits

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM, Suzuki Bandit
Då var det klart!

Då har man rätt att köra motorcykel nu då...

Kort redogörelse för dagen:
10:15, Träffas vi tre som ska köra upp på körskolan för lite uppvärmning. Lite krypkörning och högfartsbana samt körning i trafik. Gick inte helt bra. Fick sätta ner foten en gång på krypkörningen av totalt 7 stycken. Dock blåste det rätt hårt på manöverbanan så jag får skylla på det.

13:15, Ute vid uppkörningsbanan. Jag får göra manöverproven sist av oss tre, men får (om jag klarar det) köra först i trafiken.
De två innan mig klarade det galant så sedan var det min tur.
Fick börja med att kolla bromsarna. Därefter krypkörning modell "lätta varianten" dvs. den utan slalom. Gick bra. Sedan var det högfartsbanan med undanmanöver i början. Inga problem det heller. Bromsning 70 och 90 var inte heller några problem.
Därefter var det dags att åka ut i trafiken. Vägverksgubben åkte efter på motorcykel och gav direktiv om vägen. Först landsväg. Jag råkade missa en avfart mot byn jag skulle åka mot men vände på vägen lite längre fram och körde tillbaka och svängde. Därefter körde vi tillbaka mot stan och körde lite i villaområde och sedan var jag klar och blev GODKÄND. Känns helt ok nu kan jag säga.

Totalkostnader för kortet blev:
Synundersökning 75
Körkortstillstånd 220
Teoriprov 180
Inskr. körskola 200
Körlektion 1 800
Körlektion 2 800
Körlektion 3 800
Körlektion 4 800
Körlektion 5 800
Körlektion 6 800
Körlektion 7 800
Körlektion 8 800
Hyra mc för uppk. 600
Uppkörningslektion 400
Körprov 840
Tillverkning körkort 200
Summa: 9115

Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Halogen skrev:
2187160 Uppdatering: Det står nu 2-0 mellan VV och mig. Fick inte ens komma ut i trafiken idag, är så jävla besviken och förbannad just nu så jag saknar ord. Att klanta sig TVÅ ggr på högfarten på provet när man klarat den 15 gånger på raken samma förmiddag är.. jag vet inte vad. Fyfan. Allt är piss. Allt.

Fy fan... jag lider verkligen med dig!
Vad var det som hände? Var det samma misstag som första gången?
Vet inte vad jag ska säga för jag vet att det är få ord som får det
att kännas bättre.
Kan bara säga att jag lider med dig och hoppas verkligen att du inte
ger upp. Man kan ju se det som så att för varje gång man kuggar är man
ändå ett steg närmare körkortet än vad man var tidigare. Men å andra
sidan finns det ju en gräns för hur mycket man klarar av..

Hoppas att det känns bättre snart! :pannkyss

Edit: Kan tillägga att jag hade klarat alla banorna perfekt på morgonen bara en halvtimme innan uppkörningen. Sedan när det väl gällde var det som bortblåst. Klantade mig två gånger på exakt samma sätt.. :huvet

Gits skrev:
2187171 Då har man rätt att köra motorcykel nu då...

Grattis!!!
Kan bara föreställa mig hur glad du måste vara.
Verkligen ett stort grattis, hoppas själv att jag får
uppleva den dagen snart. :tummenupp

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
LayDeeOmega skrev:
2187256 Fy fan... jag lider verkligen med dig!
Vad var det som hände? Var det samma misstag som första gången?
Vet inte vad jag ska säga för jag vet att det är få ord som får det
att kännas bättre.
Kan bara säga att jag lider med dig och hoppas verkligen att du inte
ger upp. Man kan ju se det som så att för varje gång man kuggar är man
ändå ett steg närmare körkortet än vad man var tidigare. Men å andra
sidan finns det ju en gräns för hur mycket man klarar av..

Hoppas att det känns bättre snart! :pannkyss

Edit: Kan tillägga att jag hade klarat alla banorna perfekt på morgonen bara en halvtimme innan uppkörningen. Sedan när det väl gällde var det som bortblåst. Klantade mig två gånger på exakt samma sätt.. :huvet

Konan efter undanmanövern i högfart 1, båda gångerna. Kan inte ens minnas när jag rev den senast, högfarten har varit en ickefråga för mig. Ända tills idag såklart. Och som grädde på moset fick jag världens störtskur i huvudet just när jag var ute, en störtskur som självklart upphörde så fort jag var underkänd och vi bytte förare.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Halogen skrev:
2187313 Konan efter undanmanövern i högfart 1, båda gångerna. Kan inte ens minnas när jag rev den senast, högfarten har varit en ickefråga för mig. Ända tills idag såklart. Och som grädde på moset fick jag världens störtskur i huvudet just när jag var ute, en störtskur som självklart upphörde så fort jag var underkänd och vi bytte förare.

PRECIS som när jag körde upp då, bortsett från regnet.
Körde ner exakt samma kon. Så irriterad så det finns inte..
Well well, better luck next time.
Har du bokat in en ny uppkörning nu då?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
LayDeeOmega skrev:
2187324 PRECIS som när jag körde upp då, bortsett från regnet.
Körde ner exakt samma kon. Så irriterad så det finns inte..
Well well, better luck next time.
Har du bokat in en ny uppkörning nu då?

22 juni, tidigare än så fanns inte tydligen. Antar att man får vara nöjd med den tiden givet förutsättningarna, det är tydligen högt tryck på VV nu. Men det känns helt värdelöst att behöva betala den där avgiften IGEN, min sommarbudget är tunn som det är...

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
Gits skrev:
2187171 Då har man rätt att köra motorcykel nu då...

Totalkostnader för kortet blev:
Synundersökning 75
Körkortstillstånd 220
Teoriprov 180
Inskr. körskola 200
Körlektion 1 800
Körlektion 2 800
Körlektion 3 800
Körlektion 4 800
Körlektion 5 800
Körlektion 6 800
Körlektion 7 800
Körlektion 8 800
Hyra mc för uppk. 600
Uppkörningslektion 400
Körprov 840
Summa: 8915

+tillverkning av kortet 200 kr tillkommer.
Lyckades komma undan med 3875,-

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Halogen skrev:
2187334 22 juni, tidigare än så fanns inte tydligen. Antar att man får vara nöjd med den tiden givet förutsättningarna, det är tydligen högt tryck på VV nu. Men det känns helt värdelöst att behöva betala den där avgiften IGEN, min sommarbudget är tunn som det är...

Visst, det är ju nästan en månad men det hade ju kunnat vara värre (det kan det iofs alltid).
Men nu har du ju tid att öva öva öva så det sitter ännu bättre än vad det redan gör. Själv ringde jag min körlärare idag och berättade att jag inte hade råd med alla lektioner som vi bokade in efter kuggningen vilket är både på gott och ont. Kan ju alltid bli bättre och säkrare men kommer bara kunna ta lektioner så att jag håller uppe det jag kan. Kommer kanske inte hinna bli så mer säker på de tre lektioner jag har...

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Körde upp samtidigt som LayDeeOmega(snubben som körde sist), och jag tog det. Weeeee!
Tror jag pungat ut med sisådär 10 lappar totalt..
Nu skall det inhandlas hoj; klurar på sv650, er6 eller kanske en speed triple.

Lycka till folk.

PS. LayDeeOmega: Du behöver inga fler körlektioner, det var helt klart nerverna som spökade då du körde som en gud innan, och du kommer sätta det nästa gång for sure. ;-)

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Henkepenk skrev:
2187349 BLAO!

Fixade kortet idag, så nu ser ni inte mig i den här tråden mer!

Grattis! Jag tror jag såg dig, eller iaf din hoj, ute på Säve idag.

LayDeeOmega skrev:
2187366 Visst, det är ju nästan en månad men det hade ju kunnat vara värre (det kan det iofs alltid).
Men nu har du ju tid att öva öva öva så det sitter ännu bättre än vad det redan gör. Själv ringde jag min körlärare idag och berättade att jag inte hade råd med alla lektioner som vi bokade in efter kuggningen vilket är både på gott och ont. Kan ju alltid bli bättre och säkrare men kommer bara kunna ta lektioner så att jag håller uppe det jag kan. Kommer kanske inte hinna bli så mer säker på de tre lektioner jag har...

Jag har egentligen inte råd att köra upp en gång till, men det skiter jag i. Tänker inte köra på skolan nånting förräns precis innan nästa uppkörning, jag har egen hoj som inte kostar 1100 spänn per tillfälle att köra på tills dess. :gnissla

Får hoppas på tredje gången gillt då.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
taliz skrev:
2187387 Körde upp samtidigt som LayDeeOmega(snubben som körde sist), och jag tog det. Weeeee!
Tror jag pungat ut med sisådär 10 lappar totalt..
Nu skall det inhandlas hoj; klurar på sv650, er6 eller kanske en speed triple.

Lycka till folk.

PS. LayDeeOmega: Du behöver inga fler körlektioner, det var helt klart nerverna som spökade då du körde som en gud innan, och du kommer sätta det nästa gång for sure. ;-)

GRATTIS :tummenupp
Fan vad glad jag är för din skull. Kändes så jävla surt att behöva ta på sig västen och köra hem igen eftersom det gick så bra tidigare på morgonen.
Klarade alla andra sig? *hoppas*

vet inte varför men han VV-gubben gjorde mig nervös. Skyller absolut inte på honom att jag inte klarade uppkörningen eftersom det var jag själv som klantade till mig.
Well well, nästa gång ska jag klara det! Ska köra tre lektioner till med Håkan, fler har jag inte råd med. Hoppas att det räcker!

Tack för stödet... Känns bra att höra eftersom jag själv tyckte att det gick bra innan. Så ja, nerver kan verkligen ställa till det :mad:

Grattis igen så syns vi på vägarna i sommar!!! ;)

Halogen skrev:
2187388 Grattis! Jag tror jag såg dig, eller iaf din hoj, ute på Säve idag.

Jag har egentligen inte råd att köra upp en gång till, men det skiter jag i. Tänker inte köra på skolan nånting förräns precis innan nästa uppkörning, jag har egen hoj som inte kostar 1100 spänn per tillfälle att köra på tills dess. :gnissla

Får hoppas på tredje gången gillt då.

Gällande ekonomin så kan jag ju säga att jag inte har råd med varken en till uppkörning eller en till körlektion. Men vad fan ska man göra?! Får väl skuldsätta mig fram tills jag klarar uppkörningen. Har själv en motorcykel men har inte skickat in ansökan om handledare. Klarar jag inte uppkörningen nästa gång så har jag en kompis som jag ska anmäla som handledare. dock hoppas jag ju innerligt att jag klarar det nästa gång.

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
LayDeeOmega skrev:
2187438Gällande ekonomin så kan jag ju säga att jag inte har råd med varken en till uppkörning eller en till körlektion. Men vad fan ska man göra?! Får väl skuldsätta mig fram tills jag klarar uppkörningen. Har själv en motorcykel men har inte skickat in ansökan om handledare. Klarar jag inte uppkörningen nästa gång så har jag en kompis som jag ska anmäla som handledare. dock hoppas jag ju innerligt att jag klarar det nästa gång.

Ja, samma här. Det är fan inte gratis att få hjärnsläpp, det ska gudarna veta... Men men, att sluta köra hoj är ju inte ett alternativ så det är bara att bryta ihop och komma igen. :banana

Kan tillägga att det ger massor att köra med privat handledare, om inte annat så är det kul att bara vara ute och söndagsåka om vädret är bra.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Halogen skrev:
2187479 Ja, samma här. Det är fan inte gratis att få hjärnsläpp, det ska gudarna veta... Men men, att sluta köra hoj är ju inte ett alternativ så det är bara att bryta ihop och komma igen. :banana

Kan tillägga att det ger massor att köra med privat handledare, om inte annat så är det kul att bara vara ute och söndagsåka om vädret är bra.

Haha, nej det är verkligen inte gratis att få hjärnsläpp!
Men som du skrev, att sluta köra hoj är absolut inte ett alternativ för mig.
Bryta ihop har jag redan gjort, så nu är jag väl på väg att komma tilbaks och det med besked. Jävlar vad jag ska klara uppkörningen nästa gång!

Känns bra att ventilera med någon som vet hur det känns att kugga. Även
om det naturligtvis känns skit att man inte klarade uppkörningen.
Hoppas att du klarar det nästa gång, tredje gången gillt ;)

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Randerson skrev:
2186999 Så mitt råd är att prova och tryck styret framåt istället för att dra i det, samt hålla blicken långt fram! Det gjorde susen för mig! Så lycka till nu!!

Mvh,
Richard

Nyss hemkommen från min lektion idag. Förutom lite fel som placering vid vissa partier så klarade jag trafiken bra idag. De sista minuterna så svängde vi in på manöverbanan och jag körde krypen där man ska stanna. Hann bara köra den 2ggr men andra gången satte jag den helt ok enligt min lärare.. "Det hade blitt godkänt på uppkörningen" sa han iaf !

Positivt JAVISST ! Passade på att köra körskolans hoj i cirklar och 8:eek:r .. shit vilken vändradie den har vid fullt styrutslag.. haha... Knep med knäna men glömde trycka på styret.. men det som absolut hjälpte mest var att jag tittare ordentligt uppåt och bort.. som jag gör med CBR:en när jag krypkört privat.

Jag bättrar mig för varje lektion som går.. nu är det 4 dagar ledigt från jobbet och jag hoppas innerligt att nån av mina handledare har tid för mig så jag får träna körningen. Nästa lektion har jag 1:a Juni då jävlar !

Visst.. det här med hjärnsläpp.. det är så lätt iaf för mig just nu när jag kör mc i trafiken. Trafiken beteer sig ju inte annorlunda mot när jag kör bil.. Mina nerver har stor inverkan då jag blir nervös när jag tänker att läraren tittar på mig bakom men blicken långt fram börjar sitta nu iaf... Förut missade jag skyltar men nu ser jag dem långt innan .

Köra hoj f-n så skoj !!!!

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln