Körkort 2007

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Är det någon som har mc boken och en scanner som skulle vilja maila bilden på konbanan (har lånat ut min bok...) Skulle vilja se hur den går till exakt, har glömt lite tror jag.... Eller om nån kan rita hur den går till och så....
 

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
R1 -01
Har inte ens provat höghastighetsdelen än och jag kör upp i övermorgon. Kanske borde prova den i alla fall nån gång innan, men jag har inte hört om någon som kuggat på den delen?
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Är det någon som har mc boken och en scanner som skulle vilja maila bilden på konbanan (har lånat ut min bok...) Skulle vilja se hur den går till exakt, har glömt lite tror jag.... Eller om nån kan rita hur den går till och så....
Tyvärr, små bilder men kanske bättre än inget

image002.jpg

image006.jpg

image010.jpg
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Har inte ens provat höghastighetsdelen än och jag kör upp i övermorgon. Kanske borde prova den i alla fall nån gång innan, men jag har inte hört om någon som kuggat på den delen?

Hittade 2 till!

hogfart.gif

lagfart.gif
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jess!

Då var kortet avklarat! Gick upp 5:45 för att sitta å piska motorväg från sthlm till uppsala, med morsan bakpå...:tungan

Högfartsbanan kan vara bra att öva på nån gång iaf skulle jag tro... Om du har effektiv bromsning under kontroll är det väl mest att kontrollerat kunna accelrera upp i 50 medan du kör sicksack.
 

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Ort
Hova
Hoj
Blå kawa ZR 7S
letade efter bilder på det förra året inför min uppkörning o då fanns dem som länkar någonstans på vägverkets hemsida i bra storlek för utskrift vet ej om de fortfarande finns där men lämnar ett tips som kan vara värt att kolla upp lycka till
 

offa

Guest
KÖRKORT!!! Behöver jag säga mer? Sån underbar timing också, fick hem sprillans skyddsutrustning på tisdagen och klarar kortet på onsdagen. F**k yeah!
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
KÖRKORT!!! Behöver jag säga mer? Sån underbar timing också, fick hem sprillans skyddsutrustning på tisdagen och klarar kortet på onsdagen. F**k yeah!

Nu e du ingen wannabe längre :D ..

Timingen med vädret kunde ha vare bättre tycker ja,men vi får köra igen på lördag om de e hyffsat väder.

Edit: Slutar du inte tuta när du kör me mig sparkar jag omkull dig.
 

offa

Guest
Nu e du ingen wannabe längre :D ..

Timingen med vädret kunde ha vare bättre tycker ja,men vi får köra igen på lördag om de e hyffsat väder.

Edit: Slutar du inte tuta när du kör me mig sparkar jag omkull dig.

Väder? Vad fan, ska du grilla eller ska du köra hoj? Ska väl se till och ändra min användartitel då. Får väl bli rookie ett tag framöver då.
Hört att brudar blir heta av tutan, därför tutar jag.
 
Last edited:

mkx

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Södra sidan
Hoj
Zx6r -03 svart som själen
Tog kortet för en vecka sen, har inte hunnit skriva något här eftersom jag "räjsat" hela tiden =D =D =D Lycka till alla nervösa högfartsembryon!
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Last edited:

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Skriver teorin imorgon. Borde inte bli några problem då jag dels kört bil i 17 år och dessutom pluggat ganska ordentligt.

Hoppas jag inte stack ut hakan för mycket nu. Det vore ju ganska pinsamt att vara tvungen att skriva att jag torskade efter detta uttalande!
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Dom där bilder har jag inte sett förut..... Står inte med i teori boken iaf!

Hur noga är dom med att man inte får släppa av på gasen i konbanan?!
Man accar upp till ca 50 innan konerna och gör en undanmanöver, kör vidare och vänder och kör tillbaka och gör en bromsning i ca 50....

Manöverprovets högfartsdel skall utföras enligt figur 5 eller figur 6.
Förrättningsmannen avgör vilket alternativ som skall genomföras.
Är underlaget vått får förrättningsmannen medge lägre has*tighet vid undanmanövern.
Förrättningsmannen skall före provet avgöra om undanmanö*vern skall göras åt vänster eller höger. Provet skall utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner.

Provet inleds med att sökanden tar ansats och i en hastighet av minst 50 km/h genomför en undanmanöver och kör vidare med bibehållet tempo genom serpentinbanan, vänder vid sista konen, accele*rerar till ca 50 km/h och kör tillbaka genom serpentinbanan med samma hastighet. Sist utförs en effektiv och kontrollerad inbromsning från ca 50 km/h till stillastående med ansättande av både fram- och bakhjulsbroms. Inbromsningen påbörjas vid konerna för undanmanövern,

eller

att sökanden i en hastighet av minst 50 km/h genomför en un*danmanöver, vänder vid sista konen, accelererar till ca 50 km/h och kör tillbaka genom serpentinbanan med samma hastighet. Sist utförs en effektiv och kontrollerad inbromsning från ca 50 km/h till stillastående med ansättande av både fram- och bakhjulsbroms. Inbromsningen påbörjas vid konerna för bromsning.

http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2004:109

Lycka till:tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ok.... då vet jag, det blir till o träna lite i helgen då innan uppkörningen på tisdag..... Tack för allt!
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag tog mitt kort förra året men vill ändå skriva lite här. Jag tycker (inte för att skryta) att jag tog mitt både fort och billigt. Har någon lyckats bättre? Hade varit kul o veta.

Min bravad i alla fall:

Typ: Privat
Tid från början till slut: 1 månad och 13 dagar
Totalkostnad (inkl lämp, teori och uppkörning samt min lärares bensin): 2413 kr
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top