Körkort 2007

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Sundelin skrev:
2667092 På jobbet och ont om tid att kolla, vart är närmaste kurs om man bor i Umeå? Tog mitt kort i september i år och vill lära mig mer :yoparty

Håll ett öga på www.svmc.se och leta reda på ditt län så kommer det nog information om kurser där när våren närmar sig. Men jag tror att det brukar anordnas kurser på mittsverigebanan (vid sundsvall?). :)

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
R1200GubbSläde
ännu en ohängd här. teorin kirrad förra månaden, så nu är det väl bara att sova igenom vintern tills uppkörningstiderna rullar igång igen. ><

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Z750 -04 Röd
Swedecat skrev:
2667121 Håll ett öga på www.svmc.se och leta reda på ditt län så kommer det nog information om kurser där när våren närmar sig. Men jag tror att det brukar anordnas kurser på mittsverigebanan (vid sundsvall?). :)

Kanon, får väll ta mig tid och lägga upp den som favoriter :tummenupp

God Jul alla så räknar vi snart in våren :)

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
bischan skrev:
2667006 Jag pressar henne inte på något sätt... jag nämner det aldrig för henne.. men jag märker ju att hon inte vill så jag pressar inte eller tvingar henne till det... det var ju bara en tanke att det kunde vara kul om hon körde själv med... Hon får ju bestämma helt själv om hon vill ta kortet eller inte.. jag argumenterar varken för eller emot med henne...

Men det låter ju bra, då gör du helt rätt. Det jag reagerade på var ett uttalande av Dalan som skulle "tvinga" sin tjej att köra till våren, hon som är så åkrädd. Har man den inställningen så är det dömt att misslyckas. Men så verkar det ju inte vara för dig och det är bra. Din tjej kanske behöver träffa lite "hojtjejer" som inspirerar. Å andra sidan, har hon inte intresset alls så har hon inte. Men hon kanske åker med dig? Då finns det nog hopp, om hon gillar det menar jag. Då kanske det bara är rädslan som hindrar:)
Tjejer måste man lära sig att lirka lite med *blink blink* då lyckas man mycket bättre

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Wheii skrev:
2668091 Men det låter ju bra, då gör du helt rätt. Det jag reagerade på var ett uttalande av Dalan som skulle "tvinga" sin tjej att köra till våren, hon som är så åkrädd. Har man den inställningen så är det dömt att misslyckas. Men så verkar det ju inte vara för dig och det är bra. Din tjej kanske behöver träffa lite "hojtjejer" som inspirerar. Å andra sidan, har hon inte intresset alls så har hon inte. Men hon kanske åker med dig? Då finns det nog hopp, om hon gillar det menar jag. Då kanske det bara är rädslan som hindrar:)
Tjejer måste man lära sig att lirka lite med *blink blink* då lyckas man mycket bättre

jo, hon åker med men tycker det är lite läskigt.. men hon gillade ju att köra moppe på den gamla goda tiden iallafall.. :wiggle

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
bischan skrev:
2668095 jo, hon åker med men tycker det är lite läskigt.. men hon gillade ju att köra moppe på den gamla goda tiden iallafall.. :wiggle

Har hon kört moppe! Då är hon ju halvvägs :D Jag hade inte mer än suttit bakpå när jag började köra. Visserligen i en tio år så där men vad sjutton gjorde det för skillnad? När man väl sitter och själv ska ha kontrollen är det något helt annat.
Varför tycker hon det är läskigt? Litar hon inte på den som kör? Att sitta bakpå handlar ju om det, att lämna över ansvaret och helt lita på den som kör. Det är som att dansa, man måste följa varandra och när man väl gör det så är det ju helt underbart. Den närheten och gemenskapen man får när man åker ihop kan ju vara så speciell.
Har du inte nån liten 125:a hon kan få ut och leka med? Jättebra sätt att börja. För det är ju så nästan alla killar börjat, då när tyvärr vi tjejer inte hängde med.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Måste ta tag i det här nu, efter nyår alltså. :rolleyes:

Det är nog dags nu när man har två hojar, känns lite jobbigt att inte ha kortet då. Förvisso är den ena en cross och jag har redan nu insett att bana är roligare att köra än gata. Men det är väl bara att ta tag i sig själv och fixa kortet antar jag.

Pizzabagarn

Guest
Wheii skrev:
2666717 Tänk vad mycket killar det finns som önskar att deras tjejer ska ta körkort:rolleyes: Kan bara säga en sak - ska man ta körkort så ska det vara för att man själv vill, inte för någon annans skull. Var inte för ihärdig, det kan verkligen ta bort lusten. Lägg ner lärarfasonerna och låt henne bara ha kul med hojen. Lektioner kan man ta på körskolan eller med någon annan som inte står en så nära som pojkvän.

Det beror på att samvetet skall stillas för om man delar ett intresse så får man lägga ned mer tid på det.

Är absolut inte ihärdig.

Hennes passion i livet är hästar vilket också mc är för mig. För 10 år sedan följde jag med henne till stallet för att hon ville ha med mig och idag är jag skitsugen på att skaffa mig en egen häst för att det är skitkul. Precis som du skrev tidigare, låta tiden ha sin gång.

Jag har inget emot att hon sågar mc, bara hon testar först.
Hon har vid ett tillfälle fått testa min TT här hemma på gården.
Hon har aldrig kört moppe men kunde efter en snabb introduktion
t.o.m växla upp till 2:an för att sedan växla ned till 1:an.
Grym balans har hon också, antagligen för att hon rider.
Grym på att "krypköra" på grusväg med vanliga gatudäck.

Stolt pojkvän......Javisst!!!

Efter provturen som varade i ca 10 minuter tyckte hon att det var skitroligt
men när jag några veckor senare frågade om hon ville testa igen så var hon inte intresserad. :va

Så kan det gå.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Ska ordna mig kortet så fort som möjligt i vår. Teorin avklarad, endast uppkörning kvar.

Tips på bra körskolor i Västerås eller Örebro?

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Pizzabagarn skrev:
2669102Efter provturen som varade i ca 10 minuter tyckte hon att det var skitroligt
men när jag några veckor senare frågade om hon ville testa igen så var hon inte intresserad. :va

Så kan det gå.

Vet du, jag tror det finns en chans att hon faktiskt vågar sig på det igen. Det kan ju vara så att hon är rädd eller behöver en liten extra (och snäll utan gnäll) pusch. Hitta en stor parkering (tips! bilprovningen på en söndag) och låt henne testa start och broms, balansövningar och att köra cirklar och åttor. I början när man går på körskolan så tränar man i princip hela tiden på banan. Skaffar man sig säkerheten och känner att man har kontroll över fordonet där är det så mycket lättare när man kommer ut i trafiken (det, kan vara nervöst). Där finns så mycket annat att koncentrera sig på. Bara den där panikkänslan när man måste stanna för ett trafikljus i uppförsbacke eller när man plötsligt får för sig att man inte kan svänga, faser man går igenom men hellre där det känns lugnt. När hon känner sig säker kommer hon själv tröttna på att köra runt där och föreslå att ni drar iväg på en tur. Ge inte upp att fråga eller höra dig för om hon vill testa bara för att hon sa nej en gång. Och du, du kanske inte ska fråga igen förrän ni står där på parkeringen *flin*. Ibland kan det kännas skönt med den typen av "pusch".

Sen är det ju alltid bra att hitta andra motiveringar till att hon ska åka hoj. Typ åka på träffar och så. Där blir man alltid inspirerad.

Lycka till!:hej

Last edited:

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Könsdiskriminering?

Varför talas det bara om hur man skall få HENNE att börja köra hoj???

Det kan minsann vara minst lika svårt att få HONOM att inse tjusningen med hojkörning!!!! :huvet
Vet väl jag som försökt få både 24-årige sonen, 23-årige sonen samt 18-årige sonen att äntra en tvåhjuling i avsikt att införskaffa körkort klass A.

Exxet skall vi bara inte tala om.....

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Marie L skrev:
2671442 Varför talas det bara om hur man skall få HENNE att börja köra hoj???

Det kan minsann vara minst lika svårt att få HONOM att inse tjusningen med hojkörning!!!! :huvet
Vet väl jag som försökt få både 24-årige sonen, 23-årige sonen samt 18-årige sonen att äntra en tvåhjuling i avsikt att införskaffa körkort klass A.

Var var dessa mammor när man köade i himmlen för återfödelse !:D :tummenupp

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Marie L skrev:
2671442 Varför talas det bara om hur man skall få HENNE att börja köra hoj???

*hmmm...* misstänker att du kan ha ett ännu större problem. En tjej är nog lättare att få med åtminstone bakpå ;)
Exet behöver du ju inte fundera så mycket mer på men sönerna.... har lite samma problem här. Alltså, han (18 år) vill ta mc-kort men samtidigt så lägger han hellre både tiden och pengarna på datorn:rolleyes: Det är väl förfasiken inte meningen att man ska behöva släääpa med honom ut? Vore ju kul om han tog lite egna initiativ. Men men, jag forsätter nog släpa... Är ju tacksam för att han inte är helt ointresserad i alla fall :)

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Wheii skrev:
2672395 *hmmm...* misstänker att du kan ha ett ännu större problem. En tjej är nog lättare att få med åtminstone bakpå ;)

Är inte så säker på det. 24-åringen har ofta åkt med på "bönpallen"... Både sommar och vinter faktiskt.:tummenupp

Att inte vilja ta A-kort måste vara något slags genetisk defekt de ärvt efter exxet (som iofs har cornflakes-A och underligt nog inte avsagt sig detsamma).... :confused:

gabor2 skrev:
2672308 Var var dessa mammor när man köade i himmlen för återfödelse !:D :tummenupp

Antagligen i ett annat kösystem, eftersom vi katoliker inte tror på återfödelse....:tummenupp

Last edited:

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Jag skall.

Har hoj och alla övrig utrustnng samt bilkort sen många år, skall bara fixa ett A också, sen skall jag köra med förstahojen året ut innna jag köper en ny snabbare sak.

Tänkte fixa teorin under vintern nu, har alla böcker o så iaf.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
bischan skrev:
2667006 Jag pressar henne inte på något sätt... jag nämner det aldrig för henne.. men jag märker ju att hon inte vill så jag pressar inte eller tvingar henne till det... det var ju bara en tanke att det kunde vara kul om hon körde själv med... Hon får ju bestämma helt själv om hon vill ta kortet eller inte.. jag argumenterar varken för eller emot med henne...

Om hon bara kommer på hur himla kul det är att köra själv...jag satt bakpå i flera år...kul..visst...men tog mitt körkort våren-06...guuuud vad det är kul att köra själv....:)

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jag ska ta kortet i år :banana skriver teorin den 5 januari.

Fick en 125:a i julklapp av svågern så att jag kan börja med något lättare att behärska :yoparty

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Vurpan 40 skrev:
2678938 Om hon bara kommer på hur himla kul det är att köra själv...jag satt bakpå i flera år...kul..visst...men tog mitt körkort våren-06...guuuud vad det är kul att köra själv....:)

Det är ju det allt handlar om - att få henne/honom att upptäcka glädjen i att köra själv - friheten:wiggle Bästa sättet måste ju vara att stötta, lirka lite och framför allt inte tjata eller pressa. En liten pusch är aldrig fel, kan ju vara det som behövs. Typ dra ner på banan eller en stor härlig parkering (där ingen annan är) och säga "varsågod, testa lite". :D Kravlöst! Och bara kul.

samhainie

Guest
är det nån här som nyligen skrivit teori???

jag skriver min A-korts teori på fredag denna vecka....och är såklart lite nervös över testet....

är det svårt?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...