Körkort 2007

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
samhainie skrev:
2682034
jag vet, augusti är alldeles föööööör sent... men jag har ingen att övningsköra med...så jag får ta det som det kommer, tyvärr...

men när det är klart blir det skitbra...=)

*skrattar* vänta lite nu.... tjej.... behöver någon att övningsköra med.... är med på sporthoj.com.... lägg ut en tråd vetja, så ska du se att det löser sig :) Gör det inte det så säger min surgubbe till sambo att han ställer upp *ha ha*. Kom hit till Gävle en vecka eller helg så löser vi det. Vi har dubbelgarage och stort hus så du får plats. Och du, det är ju mc-mässa snart i Stockholm - mycket lämpligt ställe att "ragga" handledare. Vill du ha en tjej att övningköra med så gå med i Wima, det finns säkert nån i din närhet.

Håller tummarna imorgon! Smart att skriva på vinterns förresten. Själv har jag till 14 juni på mig sen går mitt ut. Ringde VV för att höra om jag inte kunde skriva om det nu så att jag fick lite mer tid (mindre stress) men se det gick inte för sig. Det måste gå ut innan man får skriva nytt.
 

Dominor

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kromsläde numera
Hur tränar man bäst privat på konbanorna?
Gäller det att hitta ett öde ställe och ställa upp konor på? eller finns det någon manöverbana med markeringar i backen som går att låna i Göteborgsområdet?

Någon som vet?
 

JonasR1

Gött mos i motorn, Röjmon
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
Jag ska också ta kort i sommar. Teorin är avklarad, nu ska man bara fylla 21 och sen så ska jag köra upp.

Sen får man åka R1 själv utan svärfar och hans Gold Wing efter sig :)
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
cusenheute skrev:
2682067 Tja, tänkte ta körkort 07. Är det svårt? Jag har drygt 10 års motocrosserfarenhet, men har aldrig kört landsväg.

har du b-kort? Då kan du säkert hantera en cykel på gatan med 10 år på cross :tummenupp
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Dominor skrev:
2682077 Hur tränar man bäst privat på konbanorna?
Gäller det att hitta ett öde ställe och ställa upp konor på? eller finns det någon manöverbana med markeringar i backen som går att låna i Göteborgsområdet?

Någon som vet?

Här i Gävle kan man träna på den banan som man sen kör upp på. Där övningskör skolorna också. Det finns säker en sån hos er att tillgå.

Tänk på att det som inspektörerna retar sig mest på hos privatisterna är att de inte vet HUR det ska köra banan. Det kan vara svårt att läsa sig till. Om du inte tänker ta någon lektion så åk dit när det är körskola på plats och titta på hur de gör. Snacka med lärarna, de brukar oftast vara ganska tillmötegående (kan ibland ta dig privat! kvällstid) och kan ge dig lite tips bara du inte upptar deras tid för mycket. Du kan ju faktiskt vara en framtida elev så de tjänar bara på att vara trevliga. :bow
 

samhainie

Guest
Wheii skrev:
2682069 *skrattar* vänta lite nu.... tjej.... behöver någon att övningsköra med.... är med på sporthoj.com.... lägg ut en tråd vetja, så ska du se att det löser sig :) Gör det inte det så säger min surgubbe till sambo att han ställer upp *ha ha*. Kom hit till Gävle en vecka eller helg så löser vi det. Vi har dubbelgarage och stort hus så du får plats. Och du, det är ju mc-mässa snart i Stockholm - mycket lämpligt ställe att "ragga" handledare. Vill du ha en tjej att övningköra med så gå med i Wima, det finns säkert nån i din närhet.

Håller tummarna imorgon! Smart att skriva på vinterns förresten. Själv har jag till 14 juni på mig sen går mitt ut. Ringde VV för att höra om jag inte kunde skriva om det nu så att jag fick lite mer tid (mindre stress) men se det gick inte för sig. Det måste gå ut innan man får skriva nytt.

haha...ja det kanske låter lite löjligt... men så har jag inte frågat här eller lagt ut nån tråd.... så har jag en som jag vill köra med men det är inte ok... surgubbe...att övningsköra med...haha, fy fan då skulle jag bli så nervös att jag inte skulle kunna köra...diket direkt...haha jo, jag längtar till MC mässan, det ska bli kul..=)
tack så mycket, jag behöver nån som håller tummarna för mig.

ok, så då har du lite press att klara uppkörningen då...usch, jag är inte avundsjuk... jag är nervös inför det redan och jag har inte ens klarat teorin ännu...
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
samhainie skrev:
2682110 haha...ja det kanske låter lite löjligt... men så har jag inte frågat här eller lagt ut nån tråd.... så har jag en som jag vill köra med men det är inte ok... surgubbe...att övningsköra med...haha, fy fan då skulle jag bli så nervös att jag inte skulle kunna köra...diket direkt...haha jo, jag längtar till MC mässan, det ska bli kul..=)
tack så mycket, jag behöver nån som håller tummarna för mig.

ok, så då har du lite press att klara uppkörningen då...usch, jag är inte avundsjuk... jag är nervös inför det redan och jag har inte ens klarat teorin ännu...

*hi hi* han är inte så mycket surgubbe som han själv vill påstå. Eller .. ja .. jo... det skulle väl vara när han övningskör med mig då da. Är övertygad om att han skulle vara väldigt len och snäll mot dig :lol

Leta upp oss på mc-mässan! Vi står i Laverdaklubbens monter lördag kväll (17-19) och söndag förmiddag (9-13).

Egentligen vill jag nog inte se det som att jag har så mycket press på mig faktiskt. Har övningskört så att det räcker så nu är det nog bara mer en formalitet. Det som stressar mig mest är väl om vintern tänker hålla i sig sent. Då blir det jobbigt. Annars är min tanke att köra upp i maj - nu jädrar!:wiggle
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag hade inte heller nån att övningsköra med, tiden gick o teorin närmade sig, fortfarande varken hoj eller nån att öva med.. tiden gick lite till o teorin avklarades, fortfarande ingen att köra med, skrev upp mig för en uppkörningstid, fortfarande ingen att köra med...jag hann o få körkortet innan ja fick tag i nån att köra med :D ..gick så jävla fort att få körkortet så hade knappt hunne ge mig ut o köra mellan allt jobb o sånt ändå...
 

Dominor

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kromsläde numera
Wheii skrev:
2682109 Här i Gävle kan man träna på den banan som man sen kör upp på. Där övningskör skolorna också. Det finns säker en sån hos er att tillgå.

Tänk på att det som inspektörerna retar sig mest på hos privatisterna är att de inte vet HUR det ska köra banan. Det kan vara svårt att läsa sig till. Om du inte tänker ta någon lektion så åk dit när det är körskola på plats och titta på hur de gör. Snacka med lärarna, de brukar oftast vara ganska tillmötegående (kan ibland ta dig privat! kvällstid) och kan ge dig lite tips bara du inte upptar deras tid för mycket. Du kan ju faktiskt vara en framtida elev så de tjänar bara på att vara trevliga. :bow

Tack för tipset! :tummenupp
 

denka_l

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2006
Ort
helsingborg
Hoj
Triumph TT600
Hallå där!!!

Håller på för fullt hojen står bara och väntar och jag längtar...
Vintern e låååång :huvet Tittar gärna in i garaget
 

samhainie

Guest
Wheii skrev:
2682131 *hi hi* han är inte så mycket surgubbe som han själv vill påstå. Eller .. ja .. jo... det skulle väl vara när han övningskör med mig då da. Är övertygad om att han skulle vara väldigt len och snäll mot dig :lol

Leta upp oss på mc-mässan! Vi står i Laverdaklubbens monter lördag kväll (17-19) och söndag förmiddag (9-13).

Egentligen vill jag nog inte se det som att jag har så mycket press på mig faktiskt. Har övningskört så att det räcker så nu är det nog bara mer en formalitet. Det som stressar mig mest är väl om vintern tänker hålla i sig sent. Då blir det jobbigt. Annars är min tanke att köra upp i maj - nu jädrar!:wiggle

jag ska hålla lite koll på mässan, kommer antagligen att gå dit båda dagarna..

iaf, så kuggade jag teorin...hade 49 rätt.... det var massa frågor om lyset på mc... jag har ingen aning... och har ju inte läst boken heller så helt ärligt fick jag vad jag förtjänade....hoppades att det skulle räcka med körkortsfrågorna på cd, men jag har blivit lurad...haha... långt ifrån i närheten av samma frågor... fick iaf en ny tid 14 feb...påt igen bara...

ok...om du kört mycket så är det helt säkert inga problem för dig att klara upp körningen..
mmm, hur är det med vintern där uppe, har ni nån?
kommer sent och ligger kvar länge säkert...=(

jaja, man får se... hoppas det blir ett kul mc år iaf...
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Fabbe skrev:
2682083 har du b-kort? Då kan du säkert hantera en cykel på gatan med 10 år på cross :tummenupp
jajamän, har haft b-kort nu i 3 månader ungefär. fyllde i oktober, så jag hann inte ta A i år, men tänkte prova till våren. Vad gör man på uppkörningen? är det mycket hantering av mc:n då eller? Isåfall ska det nog klaras av...
 

samhainie

Guest
AndreasNo skrev:
2682132 Jag hade inte heller nån att övningsköra med, tiden gick o teorin närmade sig, fortfarande varken hoj eller nån att öva med.. tiden gick lite till o teorin avklarades, fortfarande ingen att köra med, skrev upp mig för en uppkörningstid, fortfarande ingen att köra med...jag hann o få körkortet innan ja fick tag i nån att köra med :D ..gick så jävla fort att få körkortet så hade knappt hunne ge mig ut o köra mellan allt jobb o sånt ändå...

hmmmm, jag klarade inte teorin så....=(
jag får väl försöka igen 14e feb...
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Wheii skrev:
2682109 Här i Gävle kan man träna på den banan som man sen kör upp på. Där övningskör skolorna också. Det finns säker en sån hos er att tillgå.

Var ligger den banan någonstans? :va

Själv övade jag och körde upp ute på Rörberg (flygplatsen) och den skolan kan rekommenderas till alla Gävlebor och Sandvikare som blir sugna på mc-kort till våren. :tummenupp
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Hett tips bara! Har lyckats bli av med lappen 2ggr på ett år! Sista repan kosta 4 kaker!!!
Ser Ni farbror blå, stanna inte!! Gasa mer! :D
Sen kan man väl säga lycka till till alla, själv åkte jag upp till Piteå (100 mil enkel) å körde upp. Tiden där var 20 dagar föe min stockholmstid :tummenupp
 

Deevon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Jönköping
Hoj
YZF600R -00
Jag tänkte ta mitt kort i vår, klarade teorin i höstas.
Kanske finns någon som kan rekommendera en bra körskola i Jönköping.
Jag har några års bilkörning bakom mig så man bör väl klara trafiken någorlunda...:confused:
Sen blir det föhoppningsvis nån sport el sporttourer för mig till sommarn.:rolleyes:
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Deevon skrev:
2684040 Jag tänkte ta mitt kort i vår, klarade teorin i höstas.
Kanske finns någon som kan rekommendera en bra körskola i Jönköping.
Jag har några års bilkörning bakom mig så man bör väl klara trafiken någorlunda...:confused:
Sen blir det föhoppningsvis nån sport el sporttourer för mig till sommarn.:rolleyes:


mje man blir för slapp när man haft bilkörkortet så de skitsvårt att köra som körskolan vill :huvet
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Swedecat skrev:
2683606 Var ligger den banan någonstans? :va

Själv övade jag och körde upp ute på Rörberg (flygplatsen) och den skolan kan rekommenderas till alla Gävlebor och Sandvikare som blir sugna på mc-kort till våren. :tummenupp

Sj:s gamla lokstallar mitt emot psyket eller på vägen mot Sätra, där ligger banan som man kör upp på i Gävle. Det finns en grind men den är aldrig stängd numera. Koner finns bara framme när körskolan eller uppkörning är där men har man tur så kommer man dit i ett "glapp". Körskolan kan ha varit där tidigt och de står kvar hela dagen.:D Men markeringarna i asfalten finns ju alltid om man inte har nåt annat med sig att sätta dit.

samhainie skrev:
2683253
iaf, så kuggade jag teorin...hade 49 rätt.... det var massa frågor om lyset på mc... jag har ingen aning... och har ju inte läst boken heller så helt ärligt fick jag vad jag förtjänade....hoppades att det skulle räcka med körkortsfrågorna på cd, men jag har blivit lurad...haha... långt ifrån i närheten av samma frågor... fick iaf en ny tid 14 feb...påt igen bara...

J-kla otur! Men häng inte läpp för det, ta en gravöl istället, du tar det nästa gång. Jag kuggade också första gången. Gjorde nog lite som du och litade lite för mycket på cd-skivan. Andra gången gick det bra. Fick dessutom skriva om det i år (2006) och klarade det då utan problem. Bläddrade lite slappt igenom boken bara och påminde mig om ett och annat. Fördelen är ju att man kan skriva igen, ändå tills man fixat det. Du har det klart innan sommaren :tummenupp

Vintern här kan ju hänga sig kvar i april. Dessutom var det ganska regnit i maj förra året :( och om jag slipper så kör jag hellre upp i torrt väglag. I år var jag ju faktiskt klar för uppkörning men ett litet brott på nyckelbenet kom emellan.... tio minuter innan - på uppvärmningen.

Men det är väl nån mening med det också antar jag ......:rolleyes:
 
Last edited:

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
cusenheute skrev:
2683456 jajamän, har haft b-kort nu i 3 månader ungefär. fyllde i oktober, så jag hann inte ta A i år, men tänkte prova till våren. Vad gör man på uppkörningen? är det mycket hantering av mc:n då eller? Isåfall ska det nog klaras av...

Det är rätt mycket hantering av MC:n, ja. Men har du precis tagit B-kort så borde iaf de teoretiskt rätta sättet att hantera trafiken sitta fast. =)

Här kan du läsa exakt vad som ingår i uppkörningen för MC:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Annan bra site: http://www.vv.se/vtk/
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top