Körkort 2007

samhainie

Guest
AndreasNo skrev:
2683737 klant! :D ..
ja som jag sa så är demdär datorfrågorna inte alls samma... så de e bara på de igen o skippa datorn...

japp, jag är en sopa...
bara att prova igen...
och har jag otur kanske igen..

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Swedecat skrev:
2648606
Som sagt, lycka till alla som ska fixa kortet 2007. :tummenupp
Ett speciellt lycka till får Motin. :pannkyss

En får tacka ! Har vart lite frånvarande när det gäller mc nu ett tag, men nu börjar jag få hoppet tillbaka !

Sommaren/Hösten 2006 var en deppig tid för mig.. fick inte mitt A-kort som jag kämpade som f-n med att få... Men fick köra en hel del mc så nu har jag väl lite mer erfarenhet med mig till våren/sommaren 2007 då jag SKA få mitt A-kort.

Lycka till alla ni som ska ta A-kort 2007 !

Last edited:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Berätta för en oinvigd... Hur är det möjligt med att misslyckas med att ta kort? Observera, ingen kritik, men vad är anledningen? Dålig med dollars? Dåliga anlag? Otur? Tidsbrist?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
The Duck skrev:
2689036 Berätta för en oinvigd... Hur är det möjligt med att misslyckas med att ta kort? Observera, ingen kritik, men vad är anledningen? Dålig med dollars? Dåliga anlag? Otur? Tidsbrist?

Den största anledningen är dåligt med dollar!!!
Tid har man om man vill och ingen kan vara så dålig så att den inte lyckas OM den har gott om pengar.

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
The Duck skrev:
2689036 Berätta för en oinvigd... Hur är det möjligt med att misslyckas med att ta kort? Observera, ingen kritik, men vad är anledningen? Dålig med dollars? Dåliga anlag? Otur? Tidsbrist?

Inga pengar = ingen egen hoj att övningsköra på (inte så många som är villiga att låna ut:rolleyes: ) då måste man köra med körskola som kostar ytterligare osv osv. Körskolan kräver oftast att man kör dubbellektioner = hos oss över 1.000 spänn/tillfälle. Är inte körläraren effektiv kan det gå många lektioner innan han anser att du är klar. Ska men köra upp med körskolans hoj är det du de som avgör när och om du ska få köra upp. Och där är man ju många gånger inte överens :mad: . Sen vill jag inte ha sagt att körskolorna sätter i system att få ur så många dollars som möjligt ur sina elever men det förekommer...

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
min bortförklaring

The Duck skrev:
2689036 Berätta för en oinvigd... Hur är det möjligt med att misslyckas med att ta kort? Tidsbrist?

För min del handlar det om tiden, när valet var över den 18 september fanns det inga tider kvar på hela året, i hela Dalarna för en uppkörning.. jag försökte med att jag kunde låna ut sockor om kontrolanten frös osv. men de var orubbbliga! "snön kommer snart"

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Dåliga vanor..

Mitt problem var nog att man blivit för bekväm med B-kortet.. Det blandat med en sjujävlahelvetes nervosistet kan ställa till det .. ja iaf för mig. För mig sket det sig på trafikdelen.. 95% nerver o 5% bekväm skulle jag tro. Jäkligt surt då jag har haft B-kort i 6 år.. Manöverprov osv var absolut inga problem. Alla kan inte luta sig för mycket på att man har körkort sedan tidigare.. Aldrig rört en motorcykel tills förra året, bara det är en bedrift för en annan.

O de som vill skratta åt det eller finner det roande.. varsågoda o brinn :tummenupp ! Hellre tar jag det lugnt än att ta kortet på nån dag och sätter mig på värsta sporthojen o kör som om jag vore Rossi på vägarna o tar o smäller i första bästa bil/kurva/whatever.

Last edited:

Crille_

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
xt660r
Jag skall osså ta kortet 07. Gick och köpte mig en xt660 för nån månad sen och så blev jag så ivrig så jag beställde teoriprovet mest för att testa.... Och jag klarade det 54rätt, kanske inte det bästa resultatet men den gröna texten på datorn visade "Godkänt". Har köpt hjälp kläder skydd... ja allt har jag så nu väntar jag bara på besked från bilskolan att dom vet är säsongen börjar.

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Motin skrev:
2689300 Mitt problem...

Ja nerver kan då ställa till det ordentligt, jag kuggade min första uppkörning för att jag var skitnojjig. Andra gången så låg jag mest och solade medans dom andra körde, tog allt med en klackspark liksom och då helt plötsligt var som man inte gjort annat än kört hoj i sitt liv.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Motin skrev:
...Hellre tar jag det lugnt än att ta kortet på nån dag och sätter mig på värsta sporthojen o kör som om jag vore Rossi på vägarna o tar o smäller i första bästa bil/kurva/whatever.

Det tycker jag var klokt sagt/tänkt av dig! :tummenupp

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Motin skrev:
2689300 Mitt problem var nog att man blivit för bekväm med B-kortet.. Det blandat med en sjujävlahelvetes nervosistet kan ställa till det .. ja iaf för mig. För mig sket det sig på trafikdelen.. 95% nerver o 5% bekväm skulle jag tro. Jäkligt surt då jag har haft B-kort i 6 år.. Manöverprov osv var absolut inga problem. Alla kan inte luta sig för mycket på att man har körkort sedan tidigare.. Aldrig rört en motorcykel tills förra året, bara det är en bedrift för en annan.

O de som vill skratta åt det eller finner det roande.. varsågoda o brinn :tummenupp ! Hellre tar jag det lugnt än att ta kortet på nån dag och sätter mig på värsta sporthojen o kör som om jag vore Rossi på vägarna o tar o smäller i första bästa bil/kurva/whatever.

Bra sagt! :tummenupp Det är den inställningen man ska ha om man vill överleva på vägarna. Inga kornflakeskörkort här tack:yoparty

Blue__

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
Honda CBR 600f -98
Ska oxå ta kortet i år. Köpte hoj i höstas så allt sånt är fixat. Bara o vänta på att isen från vägarna försvinner. Lycka till alla andra som ska ta kort.

Miss.jessi

Clearwaterbiker Sweden Girls
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
CRF 100F -07 och en Opel Astra sport combi -03
Mitt nyårslöfte var att fixa A-kortet och det löftet ska jag hålla. :yoparty

// Miss.Jessi

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
The Duck skrev:

Den kan vara alla delarna.

Så som jag ser det så är manöverproven ganska lätta att förutse hur det ska gå bara man håller nerverna i styr. Kör man banan i rätt hastighet utan att sätta ner foten eller välta koner har man klarat sig. Men i trafiken finns det ju andra trafikanter som kan sätta en i svåra situationer där uppkörningsinspektören gärna sett att man handlat annorlunda.

Själv höll jag på att kugga på start i backe. Hade aldrig övat det hos körskolan så jag fick praktisera det första (och enda?)gången på uppkörningen. :huvet
Men inspektören var förstående. :banana

Så ett tips kan vara att öva start i backe innan ni åker till uppkörningen.

Ett annat tips är att inte lyssna när andra drar sina uppkörningshistorier om hårda inspektörer, hur nära de var att kugga och hur j-vla nervösa de var.
Uppkörningsminnen kan man prata om med folk som redan har körkort och inte håller på att ta fler behörigheter. :)

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Skriver teorin imorgon onsdag... Klockan 0830. Zzzzzzzzzz. Men kör jag finns det ju fler möjligheter under vintern/våren. Bara jag är klar tills jag börjar köra.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
The Duck skrev:
2689759 Skriver teorin imorgon onsdag... Klockan 0830. Zzzzzzzzzz. Men kör jag finns det ju fler möjligheter under vintern/våren. Bara jag är klar tills jag börjar köra.

Oroa dig inte det klarar du :) ! Se bara till att läsa frågorna och alternativen noga för många av frågorna o alt ser ut som att de kan vara rätt (om man läser slarvigt osv) fast de är FEL..

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
cusenheute skrev:
2683456 jajamän, har haft b-kort nu i 3 månader ungefär. fyllde i oktober, så jag hann inte ta A i år, men tänkte prova till våren. Vad gör man på uppkörningen? är det mycket hantering av mc:n då eller? Isåfall ska det nog klaras av...
jag tog mitt kort på 11 lektioner på Tibble Trafikskola i STHLM, 8lektioner konbana på gillinge 2 lektioner trafik 1 lektion lansväg, men min kompis som tog kortet på Roslagens Trafikskola to 10lektioner var av 8 i trafik 2 på bana.

så hur uppläggen är varierar, för mig var de bra med mer konbana då trafiken inte är några skymmer iom B kort sen flera år innan A kort.

så den andra varianten kanske passar dig bättre mindre konbana och mer trafik vad vet jag? :)

ja tyckte konbana var roligast de va där man lärde sig mest att kontrollera hojjen osv :)

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
A-kort ska jag nog ta i år, B-kort blir det garanterat (fyller 18 i februari)....ska skriva in mig på körskola imorron eller i övermorgon:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln