Körkort 2007

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Motin skrev:
2689300 Mitt problem var nog att man blivit för bekväm med B-kortet.. Det blandat med en sjujävlahelvetes nervosistet kan ställa till det .. ja iaf för mig. För mig sket det sig på trafikdelen.. 95% nerver o 5% bekväm skulle jag tro. Jäkligt surt då jag har haft B-kort i 6 år.. Manöverprov osv var absolut inga problem. Alla kan inte luta sig för mycket på att man har körkort sedan tidigare.. Aldrig rört en motorcykel tills förra året, bara det är en bedrift för en annan.

O de som vill skratta åt det eller finner det roande.. varsågoda o brinn :tummenupp ! Hellre tar jag det lugnt än att ta kortet på nån dag och sätter mig på värsta sporthojen o kör som om jag vore Rossi på vägarna o tar o smäller i första bästa bil/kurva/whatever.


Sådär hade du säkert sagt om du klarat kortet direkt me, "mje nu har jag kortet, men ska fisa runt här på parkeringen några månader till innan jag ger mig ut på vägen" :rofl :tungan :rolleyes:
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Gör som jag.

Köp hoj, övningskör gör du själv, gör teori, kör till din uppkörning med din egen hoj (själv såklart). Klara den på första försök (annars borde du inte ens ha kortet). Kör hem med samma hoj du kom på, le och va glad. Det kommer inte bli någon jippiieeeeeee-upplevelse när du väl klarar det. Men vem bryr sig.


;)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
AndreasNo skrev:
2689866 Sådär hade du säkert sagt om du klarat kortet direkt me, "mje nu har jag kortet, men ska fisa runt här på parkeringen några månader till innan jag ger mig ut på vägen" :rofl :tungan :rolleyes:

Ehh..Har inte ens gett antydan till att jag skulle fisa runt på en parkering om jag hade fått mckortet.. Skulle köra normalt och inte som nån wannabe som måste hävda att han/hon e bäst/cool o tuff o bäst. Sett hur det går för dem. Sen är det ju inte nån garanti att inget händer för att man tar det coolt.. men något mindre risk lär det va.

Vet att det är bra mycket farligare o köra mc än bil, första jag kommer göra när ja tar kortet är att boka in mig på en broms o kurv kurs, roligt och lärorikt.

Bättre o köra med det man kan ha/har i huvet istället för med det man tror sig ha mellan benen ;) !

Malmeqvisto skrev:
2689883 Ett tips är att konbanorna blir lättare ju mer lättkörd hojen är. (hint)

Kan flika in med att jag lovar att konbanan sitter som ett smäck om man också tränar på en hoj som det "sägs" vara omöjligt att köra med.. T.ex sporthoj. Då klarar man det galant med den hoj man kör upp med (de brukar vara lätta att köra konbanan med) .. Tränade med min CBR o kunde(kan nog fortfarande hoppas jag hehe) banorna utantill med den.
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Motin skrev:
2690141 Ehh..Har inte ens gett antydan till att jag skulle fisa runt på en parkering om jag hade fått mckortet.. Skulle köra normalt och inte som nån wannabe som måste hävda att han/hon e bäst/cool o tuff o bäst. Sett hur det går för dem. Sen är det ju inte nån garanti att inget händer för att man tar det coolt.. men något mindre risk lär det va.

Vet att det är bra mycket farligare o köra mc än bil, första jag kommer göra när ja tar kortet är att boka in mig på en broms o kurv kurs, roligt och lärorikt.

Bättre o köra med det man kan ha/har i huvet istället för med det man tror sig ha mellan benen ;) !

:pannkyss

No offence, men va jag har läst så kanske du ska ta o köra lite mindre me huvudet om du nånsin ska få kortet :D
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
AndreasNo skrev:
2691013 :pannkyss

No offence, men va jag har läst så kanske du ska ta o köra lite mindre me huvudet om du nånsin ska få kortet :D

Du kunde bara inte låta bli, hade det på känn. Kalla mig vad du vill men jag vet att det är fler än mig som fått köra upp flera gånger, inget fel i det. Kan ju faktiskt vara så att det är fler orsaker till det än det du syftar på ! Jag är inte orolig, jag kommer få kortet.

Nu tar vi o lägger ner diverse påhopp o koncentrerar oss på det vettiga och nyttiga i denna tråd tycker jag.
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Motin skrev:
2690141 Kan flika in med att jag lovar att konbanan sitter som ett smäck om man också tränar på en hoj som det "sägs" vara omöjligt att köra med.. T.ex sporthoj. Då klarar man det galant med den hoj man kör upp med (de brukar vara lätta att köra konbanan med) .. Tränade med min CBR o kunde(kan nog fortfarande hoppas jag hehe) banorna utantill med den.

Instämmer! Kör man med en lite mer "svårhanterlig" hoj och klarar banorna så känns uppkörningshojen (i mitt fall en Honda sevenfifty) som en "moppe". Då är det riktigt kul att köra upp och man känner sig säkrare och det är ju så det ska kännas vid det tillfället:D . Sen kan man ju ha otur och råka ut för en olycka som jag och i alla fall inte få köra upp.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Wheii skrev:
2691209 Instämmer! Kör man med en lite mer "svårhanterlig" hoj och klarar banorna så känns uppkörningshojen (i mitt fall en Honda sevenfifty) som en "moppe".

Körde upp med en likadan.. dansade o glänste på manöverbanan, men det spelade ingen roll för nerverna höll inte i den sista delen :huvet . Men jag är glad ändå för fick ju iaf köra hoj hehe... :rolleyes:
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Tjohooo!!!!!

60 rätt på provet... Fan att det är så lång tid kvar till våren. Var dock nära att slå till på en Yamma MT-01 idag, men så fort jag hade köpt den hade tempraturen sjunkit 5 grader samt att det börjat snöa ymnigt. Men snart så!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
The Duck skrev:
2691393 Tjohooo!!!!!

60 rätt på provet... Fan att det är så lång tid kvar till våren. Var dock nära att slå till på en Yamma MT-01 idag, men så fort jag hade köpt den hade tempraturen sjunkit 5 grader samt att det börjat snöa ymnigt. Men snart så!

Grattis det gick ju som det skulle !
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Motin skrev:
2691022 Du kunde bara inte låta bli, hade det på känn. Kalla mig vad du vill men jag vet att det är fler än mig som fått köra upp flera gånger, inget fel i det. Kan ju faktiskt vara så att det är fler orsaker till det än det du syftar på ! Jag är inte orolig, jag kommer få kortet.

Nu tar vi o lägger ner diverse påhopp o koncentrerar oss på det vettiga och nyttiga i denna tråd tycker jag.


De va inga påhopp eller så, sry.. mena bara att du är så nervös hela tiden så mena att du kanske tänker lite för mkt o därav borde använda huvet lite mindre...

Får inte ta de så allvarligt, skojar bara lite me dig...
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
AndreasNo skrev:
2691768 De va inga påhopp eller så, sry.. mena bara att du är så nervös hela tiden så mena att du kanske tänker lite för mkt o därav borde använda huvet lite mindre...

Får inte ta de så allvarligt, skojar bara lite me dig...

Aw då förstår jag ;) ! Jo du kanske har rätt..vet hur jag blir när jag blir nervös.. Botemedlet bör nog vara att stänga av och bara koncentrera mig.. Gick ju på B-kortet men men.. Tänka mindre var det ja :).. Ska nog gå till nästa försök.

Var du ute nåt o körde med Catman & Fru i somras ? Tyckte jag läste något om det här på forumet.
 
Last edited:

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
wdac skrev:
2689820 jag tog mitt kort på 11 lektioner på Tibble Trafikskola i STHLM, 8lektioner konbana på gillinge 2 lektioner trafik 1 lektion lansväg, men min kompis som tog kortet på Roslagens Trafikskola to 10lektioner var av 8 i trafik 2 på bana.

så hur uppläggen är varierar, för mig var de bra med mer konbana då trafiken inte är några skymmer iom B kort sen flera år innan A kort.

så den andra varianten kanske passar dig bättre mindre konbana och mer trafik vad vet jag? :)

ja tyckte konbana var roligast de va där man lärde sig mest att kontrollera hojjen osv :)

jag hoppas bara att man kan komma billigt undan efter alla pengar man lagt på crossen. Jag menar, något måste man ju ha lärt sig...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Motin skrev:
2692195 Aw då förstår jag ;) ! Jo du kanske har rätt..vet hur jag blir när jag blir nervös.. Botemedlet bör nog vara att stänga av och bara koncentrera mig.. Gick ju på B-kortet men men.. Tänka mindre var det ja :).. Ska nog gå till nästa försök.

Var du ute nåt o körde med Catman & Fru i somras ? Tyckte jag läste något om det här på forumet.


:tummenupp

Nej inte kört nåt me dem, såvitt jag vet iaf...:D
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
The Duck skrev:
2691393 Tjohooo!!!!!

60 rätt på provet... Fan att det är så lång tid kvar till våren. Var dock nära att slå till på en Yamma MT-01 idag, men så fort jag hade köpt den hade tempraturen sjunkit 5 grader samt att det börjat snöa ymnigt. Men snart så!

Grattis! Härligt :hihi Då är det bara å invänta våren då. Träna mag/ryggmusklerna tills dess - såna kan behövas när man kämpar balans på banan :D Och så har du nåt att göra medans du väntar....
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top