Körkort 2007

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Ort
Vara
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Nervös som man är ringde man idag till vv igen och frågade samma fråga, denna gången gick tjejen jag pratade iväg några minuter och kom sedan tillbaka och förklarade att det var ok utan handledare om man saknade sådan bara någon kunde köra ut hojen till banan och sedan tillbaka. Denna gången lät hon säker så nu är jag lugn.:tummenupp Men troligtvis inte så länge till, kommer ihåg när jag körde upp för 125:a, var så nervös att jag höll på att skita på mig.:gnissla Är en hemsk nervös person ibland, så tar gärna emot tips hur jag ska komma över denna nervositet och kunna fokusera på uppkörningen?

Jag var oxå nervös son f***n. Men när jag träffade min lärare samt började prata med de andra som skulle köra upp, och såg att dom var ju lika nervösa som jag. Då släppte den värsta nervositeten. Sen gick det galant. Bara slappna av så kommer det gå kanon. Och har du kört 125a innan har du inget att oroa dig för :). Lycka till!!

just de.. får meddela (lite sent) Att jag är en av de som fick lappen i år 2007. Körde upp den 2e maj. Gick kanon bra. Så nu har man redan avverkat runt 120mil, och fler lär de bli. Hoppas vi ses på vägarna. Och ett Stort Grattis till alla som klarat sig. och Stort Lycka Till till er som ska ta :)
 
Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
ajdå, då får farsan ta ledig från jobbet.

Hur länge brukar en uppkörning vara?

Säkerhetskontrollen och alla banor brukar ta ca 15-20 min och sen ut i trafiken i ca 30-40 min.. Det var vad min körskollärare sa iaf :rolleyes:
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
En fråga till alla i Göteborg. Jag har kört på körskola nu 8 lektioner men nu har jag inga lektioner kvar och om jag ska boka fler så finns det inte fören i juli. Själv tycker jag att det skulle gå att köra upp, men dom vill så klart att jag ska ta fler lektioner, vilket jag skulle kunna tänka mig göra om dom hade tider. så nu till frågan, vet någon vart man skulle kunna hyra mc för uppkörning eller en körskola där man kan köra sig en dubbellektion för att lära sig känna hojen och sen köra upp, snabbt och smidigt, eller e det bara att vänta?

tackar för tips och synpunkter
 

jsandberg

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Ort
Gävle
Hoj
R6
Jag klarade skrivningen idag! =)

Uppkörning den 2/7 i Gävle, har läst att fler kört upp där? Kan nån berätta vilken vända ni fick köra, vart är den där "kon-banan" ni pratar om? Tacksam för all info!
 

DayFire

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Mora
Hoj
Suzuki GSX600f -00
Har du B-kort bör inte transporten till (och från) banan vara något problem. Du kan ju ta dit hojen själv på en släpvagn eller en lätt lastbil i så fall. Det kan det väl knappast finnas några lagliga invändningar mot.

kompisen som jag lånar hojen av köra ut den. Sen kommer jag med lilla 125:an:yoparty. Vet någon förresten hur jag ska göra säkerhetskontrollen när jag ska titta på bromsbeläggen, det är nämligen så att på den gamla hojen jag ska köra upp med är hela bromspaketet gömt bakom trummliknande kåpor, helt omöjligt att titta in.:confused:
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
DayFire
Får du en schysst förrättare så kommer han/hon se att kontroll av skivor/belägg blir bökigt och tar tid, så då får du kontrollera något annat.

Men.... får du en nitisk en så... Bäst du klurar ut ett bra sätt att kolla "utifall"
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Jag klarade skrivningen idag! =)

Uppkörning den 2/7 i Gävle, har läst att fler kört upp där? Kan nån berätta vilken vända ni fick köra, vart är den där "kon-banan" ni pratar om? Tacksam för all info!

Om du kör skånebergsvägen mot Sätra och sen svänger ner höger mitt emot skylten Lexe så kommer du till konbanan (ner för en backa, gamla sjhallar). Kör du upp i Gävle så behöver du bara träna på två olika sorters konbanor (fast från 2 olika håll förstås). Någon enstaka gång har det hänt att de ställt upp en annan lågfart men högfarten är alltid densamma. Träna lågfartsbanan som har fyra koner i ett rakt led och med vändning i slutet. Träna från båda hållen.

Högfartsbanan är den som börjar med en undanmanöver (du kommer in i banan i 50km/h) sen följer serpentin, vändning, serpentin då du ökar upp till 50 igen och inbromsning. Träna från båda hållen.

Sen är det bara broms i 70 + 90 kvar:tummenupp innan trafiken och trafiken får någon annan svara på för det vet inte jag men är också intresserad :)
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
En fråga till alla i Göteborg. Jag har kört på körskola nu 8 lektioner men nu har jag inga lektioner kvar och om jag ska boka fler så finns det inte fören i juli. Själv tycker jag att det skulle gå att köra upp, men dom vill så klart att jag ska ta fler lektioner, vilket jag skulle kunna tänka mig göra om dom hade tider. så nu till frågan, vet någon vart man skulle kunna hyra mc för uppkörning eller en körskola där man kan köra sig en dubbellektion för att lära sig känna hojen och sen köra upp, snabbt och smidigt, eller e det bara att vänta?

tackar för tips och synpunkter

Varför hyr du inte körskolans hoj du kört med?
Borde väl funka, eller har dem så fullt att dem inte ens hinner låna ut en av sina hojar?
Vilken skola kör/körde du med? Kan starkt rekomondera Kramérs (Ullevi Norra, alldeles vid spårvagnshållpaltsen) eller Tommys trafikskola (ligger vid Heden, mitemot Scandic hotelet) eller är det med någon av dem skolorna du kört me?
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Absolut inte, har provat lågfartsbanor med den och det e inte så lätt. Dålig svängradie. Blir körskolans =)

Ha ha, jag gissade nästan på det. Men jag var tvungen att fråga. Det verkar som att det inte är så många som vill köra upp på sina sporthojar. Varför är det så? Någon som kan svara på det? Det är ju ändå den hojen man ska köra på sen.
 

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
Z
Ha ha, jag gissade nästan på det. Men jag var tvungen att fråga. Det verkar som att det inte är så många som vill köra upp på sina sporthojar. Varför är det så? Någon som kan svara på det? Det är ju ändå den hojen man ska köra på sen.
Håller med att det är den man ska köra. Men dom vändningarna tror jag inte man har mycke nytta av i verkligheten. Rätta mig om jag har fel (har ju dock inte kört så mycket ute)
Jag personligen klarar inte det me min hoj, kan vara oerfarenhet men man vill inte riskera det på en uppkörning.
 

MackeH

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Yamaha yz250f, gpx600
Nu får jag äntligen skriva i tråden. Har suttit och läst den här tråden dom senaste veckorna inför uppkörningen.

Fixade teorin redan i januari och idag fixade jag även uppkörningen. Båda på första försöket.
Skum känsla att sticka iväg med hojen själv för första gången
 

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
Z
Nu får jag äntligen skriva i tråden. Har suttit och läst den här tråden dom senaste veckorna inför uppkörningen.

Fixade teorin redan i januari och idag fixade jag även uppkörningen. Båda på första försöket.
Skum känsla att sticka iväg med hojen själv för första gången
Grattis
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Håller med att det är den man ska köra. Men dom vändningarna tror jag inte man har mycke nytta av i verkligheten. Rätta mig om jag har fel (har ju dock inte kört så mycket ute)
Jag personligen klarar inte det me min hoj, kan vara oerfarenhet men man vill inte riskera det på en uppkörning.

Okej.. jag ska köra upp på min er-6:a, det är inte exakt samma som din men den har samma svängradie men en högre tyngdpunkt vilket gör den lite mer vinglig.. Men det är nog som du säger, det är inte ofta man upplever det i trafiken, men det händer ibland och då kan det vara en fördel att kunna:)

Lycka till med kortet, själv ska jag köra upp igen på tisdag..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top