Körkort 2007

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag körde säkert 20 dubbellektioner förra året (dyrt blev det) och kuggade på uppkörningen. Ute i trafiken! Banorna gick bra men sen ville inte kroppen/psyket mer. Det regnade, blåste och vart kallt. Och jag körde inget bra..
Jag svor och fräste åt motorcyklar ett tag efter det med sedan lade jag det bakom mig.
Men nu efter att ha surfat på Sporthoj under vintern, speciellt då supermotard delen, så börjar intresset vakna till liv igen. Och det rejält. Jag vill ha hoj och kort denna säsongen!
Mina förhoppningar är att få besked om fast jobb nu i veckan sedan direkt lägga handpenning på en KTM 660 eller 625 och ta den på avbetalning. Mest för att kunna övningsköra i mitt eget tempo och sen för att ge mig själv en rejäl morot att sträva efter.:)

Får jag bara fråga, varför?
o hur mkt kostade det?

:confused: :näsblod
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Hur tänker man om man lägger ned MYCKET pengar på att ta A-kort, för att skita i allt om man missar en uppkörning?:confused:

Vissa tappar motivationen efter ett misslyckande "been there done that". Men nu är man taggad igen och SKA ha A-kort i vår. Sen kan det vara skitsvårt att få tag på tider efter en kuggning om man nu kört upp i högsäsong (been there done that)... Och om man nu har svårt för eller inte kan/vill köra upp någon annanstans i Sverige..

Sen tycker jag rent allmänt att man inte ska jämföra kostnader för A-kortet med andra.. För vissa blir det snordyrt, för andra skitbilligt. Man ska lära sig köra hoj (ja iaf få grundförutsättningarna) o alla har inte samma förutsättningar, allt vad det nu kan vara. En som klarat uppkörningen på enstaka lektion mot en som tagit 10-20 eller mer är inte automatiskt duktigare, kanske bara har lättare att lära sig eller har som sagt haft andra förutsättningar.

Alla är vi barn i början !
 
Last edited:

Gossan

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Gsxr 750
Teorin klar, dags att boka in lite körlektioner....*tjooohooo*.....
Mitt mål: KORTET INNAN DEN 22 MAJ!!!:yoparty
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Nej jag har ingen att övningsköra med. Då måste man ta många lektioner. Sen var jag inte nöjd med läraren såhär i efterhand. Det var för lite ute i trafiken. Jag nötte konbanor nästan 100% av övningskörningen. Känns onödigt men jag sa ju inte ifrån. Dum som jag är.. Har ju legat på brorsan också om att han ska skaffa hoj men det blir aldrig något!:( Jag förstår inte hur han klarar sig. Han har haft kortet i över 11 år, men bara ägt två mer eller mindre sunkiga 125or.:tungan
Idag skulle jag ha fått besked om det blir fast eller inte på jobb. Men han hade inte tid idag så nu måste jag genomlida hela helgen och vänta tills på måndag. Usch.. Jag ska nog testa någon annan skola i vår och denna sommaren SKA JAG HA KORT!:yoparty
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag ska både köpa hoj och ta kortet....pluggar för fullt nu så att allt är klart till våren....det gäller bara att hitta den perfekta hojen också...men vilken :confused:

Ducati Monster, Kawasaki ER6, annars en lite äldre Honda CBR 600 kanske?
 

Erka

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Snart en GSX-R 750
Jag! Teoriprov 7:e Mars kl 11. Sen köpa hoj i Maj och ut me farsan eller nån och övningsköra. Sen boka uppkörning så snabbt som möjligt. Skiter i körskola. Man kan lika gärna slänga pengarna i sjön. 800 spänn för 70 min lektion? Jo tjena...
 

Nålberg

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Köping
Hoj
ER6n 06
Jag! Teoriprov 7:e Mars kl 11. Sen köpa hoj i Maj och ut me farsan eller nån och övningsköra. Sen boka uppkörning så snabbt som möjligt. Skiter i körskola. Man kan lika gärna slänga pengarna i sjön. 800 spänn för 70 min lektion? Jo tjena...

Håller med dig. Speciellt teorilektioner. Jag tog kortet förra våren och hade inte åkt någonting på över 80cc innan, så jag åkte med körskolan 2 ggr bara för att få konbanan visad för mig samt få lite konstruktiv kritik inför uppkörningen, så mitt tips är att mängdträna privat och en genomgång med trafikskolan. All teori läste jag hemma, men den hade jag rätt färsk i huvudet eftersom jag fick B-kortet 04.
Tröskade runt med farsan totalt 100 mil före uppkörningen...:yoparty
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
Jo tjena det var precis vad jag tänkte.........
köra rakt fram kan min 85 åriga mormor göra med men tänk på att kunna behärska din hoj.

Det är inte lätt om du nu inte har stuntat dig blind med moppen eller nåt annat.
vad förarprovet går ut på som det finns många inlägg om:)
tänk på att hålla blicken högt och läsa trafiken, inte tveka och att visa dig att du känner hojen och visa vart du ska.
manöverbanan kan du lätt fixa hemmavid vi nån parkering eller industriplats.
mät upp lite koner här är en bra sida med mycket information:http://www.minuskel.com/mc/mcrulle14.htm

sen är det bara att öva och öva men gärna med någon som kan visa din brister.

LYCKA TILL så ska ja bomba om dig på vägarna 2007.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Det jag funderar på är cbr, r6 eller gsxr..... har hört att fireblade är himla lättkörda....

Jag kan varmt rekommendera en CBR 600 som första hoj. Väldigt lättkörda och grymt välbalanserad :). Man klarar konbanorna rätt ok med den också efter lite träning..
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Det jag funderar på är cbr, r6 eller gsxr..... har hört att fireblade är himla lättkörda....

Ett bra tips är att köpa nått billigt som första hoj. Dvs billig att äga, skit samma om man klotar osv. Det gäller ju att få mil i kroppen innan man köper sin drömhoj.
Men köp inte en för lätt hoj, köp 1000cc på en gång:) Jag tycker man ska göra så, men alla är i olika.

MVH

Henke

Jag kan varmt rekommendera en CBR 600 som första hoj. Väldigt lättkörda och grymt välbalanserad :). Man klarar konbanorna rätt ok med den också efter lite träning..

Tjena Motin!
Bra att du känner dig taggad, för nu är det jävlar i mig dax för dig! Jag håller alla tummar!!:yoparty
 
Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011



Tjena Motin!
Bra att du känner dig taggad, för nu är det jävlar i mig dax för dig! Jag håller alla tummar!!:yoparty

Tackar för det, självklart är det dags nu !!! Men f-n ringde precis och skulle boka ny uppskrivning.. tidigaste tiden de hade i Örebro var 27 mars !!! Fy f-n... :( Men men det ska kirras då sen är det bara att boka upp sig för uppkörning i Khamn. Så fruktansvärt dumt att jag bara kan skriva upp för A-kort i Örebro.. :mad:
 

AelienL

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
yamaha r6
Ett bra tips är att köpa nått billigt som första hoj. Dvs billig att äga, skit samma om man klotar osv. Det gäller ju att få mil i kroppen innan man köper sin drömhoj.
Men köp inte en för lätt hoj, köp 1000cc på en gång:) Jag tycker man ska göra så, men alla är i olika.

MVH

Henke


Jag är ute efter något som ligger runt 40...det jag är orolig för att försäkringen... vill ju inte bli ruinerad... klart att jag vill ha en 1000cc det är det enda jag har kört hittils...

Jag kan varmt rekommendera en CBR 600 som första hoj. Väldigt lättkörda och grymt välbalanserad :). Man klarar konbanorna rätt ok med den också efter lite träning..


Jo det verkar vara en bra hoj...hör av dig om du kommer över en...:)
 
Last edited:

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Ett bra tips är att köpa nått billigt som första hoj. Dvs billig att äga, skit samma om man klotar osv. Det gäller ju att få mil i kroppen innan man köper sin drömhoj.
Men köp inte en för lätt hoj, köp 1000cc på en gång:) Jag tycker man ska göra så, men alla är i olika.

MVH

Henke


Jag är ute efter något som ligger runt 40...det jag är orolig för att försäkringen... vill ju inte bli ruinerad... klart att jag vill ha en 1000cc det är det enda jag har kört hittils...




Jo det verkar vara en bra hoj...hör av dig om du kommer över en...:)


40 papp får du massa hoj för. Som mitt råd var köp nått du har råd att vurpa med och råd att försäkra. Kan vara bra att ha i åtanke.
 

pålisen

Alphabeastmc
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Funderar
Jag har bokat in lektioner och väntar nu bara på att denna jobbiga snö ska försvinna. i sommar blir det av att få köra själv för första gången, inget mer bakpå Woohoo!
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Jag ska ligga i 2007 :) Har kommit en liten bit redan

[x] Kunskapsprov B
[x] Halkkörning
[ ] Körprov B
[ ] Körprov A
[ ] Kunskapsprov BE
[ ] Körprov BE
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag håller på med teorin. Ska ta A1.

Det ska nog gå bra.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top