Körkort 2007

Meltingfire

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Till sommaren
Har lite kritik angående körskolor och krypkörning men det kanske är ganska uppenbart. Har kört 3 lektioner med krypkörning och har egentligen inte lärt mig behärska det speciellt bra. Varit rädd att jag inte ska klara av det alls. (Har ingen tidigare erfarenhet av hoj/moped/etc)

Sedan nu i påsk har jag varit nere i Malmö hos familj och övat krypkörning med en polare som har A-kort + legat inne som MC-ordinans i lumpen. Det tog honom 1h för att lära mig att krypköra så jag klarade banan utan problem, och han är inte ens utbildad att lära ut.

Han körde övningar som de använder i lumpen för att träna krypkörningar och den konstanta uppmärksamheten de fick av befälet så de lärde sig snabbt och rätt.

Man är inte så sugen nu att gå tillbaka till körskolan när man vet hur de blåser en....
 

frajje

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda Cbr
Kommer precis hem från min första lektion med skolan.
0-1 grad och snöfall + SKITBLÖTT... weeei. *host* mjaaa...De va ju en erfarenhet bara de. Massa skit på visiret plus immigt som fan.
Trafiken gick galant och högfartsbanan likaså, men lågfarten behöver slipas lite på iofs. Den hojen va ju kanske inte den mest lätt körda sak jag kört, men va fan...de ska nog gå bra :D
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Laddar för min första lektion, 10:35...
Ser lite kallt ut, +2 och blåst för att vara exakt.
Men man får väll bita ihop:)
 

mavio

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
12139
Hoj
Dragster 180, DR750, GSX1100EF, GSX750ES
Finns det något ställe i stan där man kan öva manöverbana som privatist? Får man köra på vägverkets banor tex? Släpa runt egna konor i innerfickan funkar ju så där.
 

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
Tja det är väl på g kan man säga! Fixade teorin förra veckan, hade pluggat sammanlagt ca 3 timmar så det var ju inte överdrivet svårt.
Har bokat uppkörning och 8 körlektioner, dock trodde killen på körskolan att det skulle räcka med 5 lektioner eftersom jag har hunnit köra en hel del privat.

Det kan ju inte vara så ruggigt svårt att klara uppkörningen?!?!?!
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
Tja det är väl på g kan man säga! Fixade teorin förra veckan, hade pluggat sammanlagt ca 3 timmar så det var ju inte överdrivet svårt.
Har bokat uppkörning och 8 körlektioner, dock trodde killen på körskolan att det skulle räcka med 5 lektioner eftersom jag har hunnit köra en hel del privat.

Det kan ju inte vara så ruggigt svårt att klara uppkörningen?!?!?!

Det slår inte mig, kanske läst 30min i boken, men då har ja skrivit upp totalt 7ggr med ;) 2st B kort och Mc, tot under 3körkort dvs.
Kugga 3ggr på uppkörningen på bil, aldrig tagit en ända körlektion. (kört kanske 150mil privat?)

Ena gången fick ja skylla mig själv söp som ett svin o sen ringde klockan 9 på morgon, och undrade va fan varför o kom på att ja skulle köra upp kl 10, lär ju bara stinkigt sprit i hela övningsbilen.

fast detta är ett par år sen med.

Uppkörning på hoj 11maj iaf, ska bli intressant även den utan att ha tagit mc lektioner.

Men funderar på att hugga 2 lektioner iaf, så man får veta vad exakt dom tittar på vid en uppkörning.

Fast helt klart bäst att göra det ordentligt, men har aldrig varit nåt läshuvud eller vart mycket för lektioner.
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
90 Bromsningen gjord idag..så nu är det bara traggla ett par lektioner till på konbanan sen är det uppkörning =)

/Martin
 

Dominor

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kromsläde numera
90 Bromsningen gjord idag..så nu är det bara traggla ett par lektioner till på konbanan sen är det uppkörning =)

/Martin

Skall köra "70/90 Bromsningen" nästa gång. :)

Körde för första gången konbanorna idag.. Lågfartsbanorna var relativt lätta men den ena högfartsbana var lite svår.. Men det är bara att öva.

Det är inte många veckor kvar nu :yoparty
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Skall köra "70/90 Bromsningen" nästa gång. :)

Körde för första gången konbanorna idag.. Lågfartsbanorna var relativt lätta men den ena högfartsbana var lite svår.. Men det är bara att öva.

Det är inte många veckor kvar nu :yoparty

Jag har problem med lågfarten jag..men blir o öva på det nästa gång som sagt..inte långt kvar här heller =)

/Martin
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
65 frågor??? varför hade du mindre än jag??:va jag hade 70... klarade 68 av dom så nu e det uppkörning 14 maj som gäller för mig.
är nervös som FAN.....:zpy
Det är 70 frågot på teoriprovet, MEN 5 av dem är bara testfrågor, så det är 65 av frågorna som räknas.
68 är fan inte dåligt, hoppas uppkörningen går lika bra och du har ju en hoj som verkligen motiverar till att ge järnet:tummenupp
 

arctic_light

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV1000S -04
Ja det är väl bara att börja hålla tummarna nu... uppkörning den 2:a Maj... och hojen står redan parkerad hemma i Hallen :D
 

Ikonik

Trafiklärarkandidat
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Falköping
Hoj
...ingen än.
Det tog honom 1h för att lära mig att krypköra så jag klarade banan utan problem, och han är inte ens utbildad att lära ut.

Det kan även vara så att din MC-lärare inte är bra på att lära ut detta.
Så enkelt kan det vara. Även om man kan tycka att dom ska vara proffs på det.
 

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
På min körskola tränade jag krypkörning med kopplingen och bakbromsen så att jag i princip stog stilla genom hela banan, sen när ja kommer till uppkörningen sa han att ja inte alls skulle använda bakbromsen:va Som tur va fick ja göra om de och klara det iaf:)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Får ni som har sporthojar med kass vändradie öka avstånden på konbanorna när ni kör upp? De som kör upp med typ R1:eek:r kan få ett helvete annars...

/D.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top