Körkort 2007

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Har läst igenom stora delar av tråden och kommit fram till att mina odds att klara uppkörningen nästa vecka är nästintill obefintliga. Har haft lätt kort sedan 1988 och skall nu köra upp på min relativt nyinköpta R1:a. Perfekt hoj för konbanan förstår jag:rolleyes:

Trodde jag skulle hinna träna en massa på alla banor men diverse omständigheter har gjort att jag inte hunnit mer än att träna lite på en av krypbanorna (målade upp en del av banan med ungarnas gatkritor). De andra banorna har jag bara sett på bild:rolleyes:

Har som tur är begåvats med en bra balans men med tanke på hojvalet och bristen på träning lär mina odds vara små. Har en del frågor som jag tacksam tar emot svar på:

1) Det finns 2 krypbanor och 2 högfartsbanor, har de en favorit vid uppkörning eller tar de båda lika mycket?

2) Om man har minimalt med tid att öva och ingen möjlighet att prova banorna i verkligheten, vad bör man lägga sin tid på?

3) Hur går säkerhetskontroll provet till, skall man rabbla upp hela schemat och visa allt eller väljer de ut vissa delar? Om man inte har centalstöd hur kollar man lagerglapp på hjul,sving och styre?

4) Alla tips är välkomna fast jag inser att detta blir tufft....

Tack! /D.
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
1. Båda krypbanorna kommer att stå framme när du kommer till platsen så där kan du få vilken som..
Sen kommer den ena ( förmodligen ) högfartsbanan att stå där endast för den är ganska lång o tar mkt plats. så då ser du vilken av dom du ska köra.

2. Svårt som sagt då dom kan ta vilken som..kör båda så mkt du kan.

3. Dom kommer välja ut nått eller ta hela..vem vet..upp till han du kör med.
Kan bli endast elsystem + fjädring...eller drivpaket + bromsar..oxo en sån grej man aldrig vet utan måste kunna hela :)

4. Lycka till!

Vet inte om det är såhär i hela landet men i Gbg så =)

/Martin
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
1. Båda används lika mycket.. iaf vad jag erfarit

2. Öva upp balansen på den hojen du ska köra upp med.. Kör rakt så sakta du bara kan utan att sätta ner fötterna.. Kör i cirklar åt bägge håll.. Titta upp och långt bort när du övar krypkörning.. Öva upp jobbandet med koppling/gas och bakbroms om det lutar vid kryp..

3.Säkerhetskontrollen går till så att uppkörningsmannen/kvinnan ber dig kanske att börja med en komplett säkerhetskontroll av mc:n. Så du får börja med vad du vill.. tills han/hon säger "jag är nöjd".. Eller så säger de: "kolla bromsarna" eller "allt elektriskt".. M.m..

Har man hoj utan centralstöd ej heller med sig nåt depåstöd så har jag svårt att tro att de de en kolla såna saker som kräver att man tar upp hojen..

4. Blir tufft med sporthoj, ingen tvekan om saken.. Men sen vet man ju inte hur mycket du har tränat heller.. För det GÅR, bara man tränat tillräckligt. Jag skulle personligen dock inte rekommendera att köra upp på sportis...

Lycka till
 
Last edited:

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
Mitt råd är att främst träna på den "svåra" lågfartsbanan, fixar du den så är den med stoppen inga problem.
Tänk på att planera körningen redan i början och ta ut svängarna så du får gott om plats vid vändningen.

Har du en vettig uppkörningsgubbe har han lite överseende med det hojval och kuggar dig inte ifall du råkarr komma över nån linje lite granna.

På min uppkörning sade han att banonorna inte var till för att klaras, utan till för att visa att du har kontroll på hojen. Visstfan kan man ha bra kontroll på hojen utan att köra lågfartsbanan helt prockfritt,eller:confused:
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Vet inte hur det är på andra ställen.. men VV Örebro var iaf petiga kan jag säga.. Där fick man inte göra nåt fel annars var man tvungen att göra om. Min lärare tyckte till och med att uppkörningsförättaren var larvig för att jag fick köra om krypen pga att jag körde över en linje en kort sträcka ca 1cm i korridoren.. Allt såg bra ut men fick köra om pga den lilla saken.. Så var det då iaf.. Men det är väl olika från fall till fall och ställe till ställe..
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Vet inte hur det är på andra ställen.. men VV Örebro var iaf petiga kan jag säga.. Där fick man inte göra nåt fel annars var man tvungen att göra om. Min lärare tyckte till och med att uppkörningsförättaren var larvig för att jag fick köra om krypen pga att jag körde över en linje en kort sträcka ca 1cm i korridoren.. Allt såg bra ut men fick köra om pga den lilla saken.. Så var det då iaf.. Men det är väl olika från fall till fall och ställe till ställe..

Han kuggade dig ju inte på det iaf, du fick bara köra om den, tycker ja e rätt.
Fick du ju dessutom visa igen att du behärskar det.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Han kuggade dig ju inte på det iaf, du fick bara köra om den, tycker ja e rätt.
Fick du ju dessutom visa igen att du behärskar det.

Nej precis men när till o med Birger (läraren) gnäller på uppkörningsgubben då är det illa ;).

Men jag satte det ju sen.. Saken var ju bara den att han hängde upp sig på det lilla övertrampet när allt annat såg kalas ut.. Så att uppkörningsförättare släpper småfel är ju både sant och inte..

Kör ni bara krypen lugnt o säkert så har de inget o klaga på :)
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Får man tid snabbare till uppkörning om man tar genom sin trafikskola?

Konbanan & broms verkar juh vara busenkel, vad säger ni?
 

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Ort
.
Hoj
Suzuki gsxr 750
Får man tid snabbare till uppkörning om man tar genom sin trafikskola?

Konbanan & broms verkar juh vara busenkel, vad säger ni?

Nej konbanan är inte busenkel, den är inte svår men man måste få träna litegrann på den.

Bromsning är dock något som kommer ganska naturligt, i alla fall för mig.

Jag fick tid genom trafikskolan. Dom har varje tisdag ett antal tider. Och jag fick första tiden för i år.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Nej konbanan är inte busenkel, den är inte svår men man måste få träna litegrann på den.

Bromsning är dock något som kommer ganska naturligt, i alla fall för mig.

Jag fick tid genom trafikskolan. Dom har varje tisdag ett antal tider. Och jag fick första tiden för i år.

Provade med en V-strom, gick kanon! naturbegåvning :D

Vad menar du med varje tisdag? uppkörningar?
 

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Ort
GhettoMalmö
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Hehe håller på och tränar nu, dom sabla fotpinnarna som tar i hela tiden:mad: :tungan

Gör dom, har ingen aning om vad du menar :rolleyes:
Men det släpper efter ett tag, mitt största problem är den långsamme banan, där man ska köra sick sack, själva vändningen...... :mad:
Den har ställt till med huvudbry kan jag lova, men nu känns det äntligen som den sitter där :)
 

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -04 Röd
Var och körde konbanorna med en kompis i går, han kommer fixa det galant bara han lär sig plugga teori :)

Men de är inte helt enkla må jag säga, körde lite i går för att damma av lite :)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
2900387 Har läst igenom stora delar av tråden och kommit fram till att mina odds att klara uppkörningen nästa vecka är nästintill obefintliga. Har haft lätt kort sedan 1988 och skall nu köra upp på min relativt nyinköpta R1:a. Perfekt hoj för konbanan förstår jag:rolleyes:

Trodde jag skulle hinna träna en massa på alla banor men diverse omständigheter har gjort att jag inte hunnit mer än att träna lite på en av krypbanorna (målade upp en del av banan med ungarnas gatkritor). De andra banorna har jag bara sett på bild:rolleyes:

Har som tur är begåvats med en bra balans men med tanke på hojvalet och bristen på träning lär mina odds vara små. Har en del frågor som jag tacksam tar emot svar på:

1) Det finns 2 krypbanor och 2 högfartsbanor, har de en favorit vid uppkörning eller tar de båda lika mycket?

2) Om man har minimalt med tid att öva och ingen möjlighet att prova banorna i verkligheten, vad bör man lägga sin tid på?

3) Hur går säkerhetskontroll provet till, skall man rabbla upp hela schemat och visa allt eller väljer de ut vissa delar? Om man inte har centalstöd hur kollar man lagerglapp på hjul,sving och styre?

4) Alla tips är välkomna fast jag inser att detta blir tufft....

Tack! /D.
Du kör upp på F10 va? Det gjorde jag i höstas för begränsat, då fick jag dra kort! ett kort hade en bild på ena långsamma och det andra på ena snabba... så rena lotteriet!
Säkerhetschecken fick jag göra allt på... visste dock inte vad som ingick så jag testade lite bara :) gick fint.
På lågfartsdelen var jag utanför en linje med 50-70cm, inga problem!

När kör du upp? jag ska dit på torsdag igen för obegränsat.
 

EzzE

Ute på vägarna!
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
FZR 600
första lektionen för i år i förmiddags.. har en till 16.30...
när jag körde upp i höstas så ställde vi ut banorna innan gubben från VV kom..
:)
 

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Dumdidum, klarade uppkörningen igår, kaxig som man är hade man även bokat tid till besiktningen för 1½ vecka sen!:D Gött, hojen gled igenom utan ett fel, precis som Pappa på uppkörningen! :tummenupp
 
Last edited:

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Yes!! Jag fixade provet!! JIIIIHAAA! En uppkörning ifrån körkortet!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top