Körkort 2008

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Men första september så e det typ två månader som gäller för teorin.Men det gäller för B körkort.

Ja du menar det nya proven jag hört om, att man ska skriva teorin och köra upp väldigt tätt in på varandra. Jag syftade på det som vi har idag.

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Någon här som vet någon bra intensiv kurs man kan köra på? =) har ringt till hallsta trafik skola, men dom var tyvärr fullbokade...

Vill fixa kortet innan säsongen är slut så kosta vad det kosta vill. har teori skrivning på onsdag, hoppas allt går bra! börjar bli nervös =)

FredvomJupiter

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Kawasaki GPX 600 R -94
Körde upp i torsdags och klarade det. Jag klantade mig och satte ned foten i krypkörningen men behövde inte ens göra om momentet. Provförrättaren Mats ger ett ganska bistert intryck men han visade sig vara en vit man som tänker på helheten.:tummenupp

Tjejen som körde upp samtidigt som mig blev nervös och välte helt obefogat när hon skulle köra iväg för att ta sats inför bromsningen. Sedan blev hon stressad och fick inte upp cykeln och gav till slut upp. Jag tyckte så synd om henne att jag nästan inte kunde koncentrera mig på mina bromsningar.

Jag körde på S:t Eriks Trafikskola som håller sina lektioner på Barkarby så det kändes som hemma när man körde upp där. Deras stora fördel är att de jobbar obekväma tider så man slipper ta ledigt från jobbet när man ska köra. Nackdelen är att man måste ta sig ut till Barkarby på egen hand. Alex och Uffe är duktiga lärare. UTbildningen är fokuserad till övningsbanan och jag som inte kunnat övningsköra privat kände att jag saknade lite erfarenhet av praktisk trafik. Allinall kan jag rekommendera dem.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Illa, har inte kört något privat som det var planerat och har en tre dagars intensiv i Västerås om 1 vecka. Hojjäveln har strulat - förmodligen förstörda ventiler då den kuggat över :huvet

Ser inte ljust ut. Känns som om det är någon högre makt som vill stoppa mig från att ta mc kort. Hojen som har funkat så fint annars i de två åren jag haft den, helt fel tidpunkt nu.

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
H4: Låter inte roligt det där, lider med dig

Själv har jag min uppkörning inom en och halv vecka ungefär, tre lektioner kvar sedan får vi se vad som händer, brukar ha otur så något skit händer säkert

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Nej, inte alls roligt. Min handledare hade åkt ner till Bosnien så jag vågade inte öva här själv på en parkering. Så jag åkte iväg på semester med familjen och pappa drog ner min hoj med släp. 80 km/h i drygt 220 mil enkel resa var inte kul!

Kommer fram dit, körde hojen första dagen. Nästa dag tar jag bort strypningarna för att hojen ska starta lättare och så börjar skiten låta lite grann för att sedan öka. Jagade verkstäder där nere men fann ingen som kunde fixa hojen snabbt, jahapp... tog med mig hojen i onödan med släp och allt. Men OK, jag fixar hojen i Sverige. Det var tydligen kamkedjespännaren som lät.

Kommer hem till Sverige, beställer delen och bytte spännaren idag. Nu blev det ännu värre... borde tryckt ut spännaren med en skruvmejsel vilket vi inte gjorde. Rullade knappt igång den och kunde konstatera att den hade kuggat över... skiten rullar med växeln i.

Det har varit ett sånt helvete, först där nere men då hade man lite hopp iallafall. Nu är det kört. Har letat efter någon hoj för typ 10-15 lökar max som man kan öva med 1 vecka innan man åker iväg men har inte hittat något lämpligt.

Förmodligen så klarar jag det inte... och då vill man ju gärna köra upp privat - men nej, hojen är förstörd. Riktig kass situation. Får hoppas att jag hittar någon billig, gammal hoj som man kan öva på och köra upp på efter intensivkursen.

Livet suger hårt ibland.

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Nej, inte alls roligt. Min handledare hade åkt ner till Bosnien så jag vågade inte öva här själv på en parkering. Så jag åkte iväg på semester med familjen och pappa drog ner min hoj med släp. 80 km/h i drygt 220 mil enkel resa var inte kul!

Kommer fram dit, körde hojen första dagen. Nästa dag tar jag bort strypningarna för att hojen ska starta lättare och så börjar skiten låta lite grann för att sedan öka. Jagade verkstäder där nere men fann ingen som kunde fixa hojen snabbt, jahapp... tog med mig hojen i onödan med släp och allt. Men OK, jag fixar hojen i Sverige. Det var tydligen kamkedjespännaren som lät.

Kommer hem till Sverige, beställer delen och bytte spännaren idag. Nu blev det ännu värre... borde tryckt ut spännaren med en skruvmejsel vilket vi inte gjorde. Rullade knappt igång den och kunde konstatera att den hade kuggat över... skiten rullar med växeln i.

Det har varit ett sånt helvete, först där nere men då hade man lite hopp iallafall. Nu är det kört. Har letat efter någon hoj för typ 10-15 lökar max som man kan öva med 1 vecka innan man åker iväg men har inte hittat något lämpligt.

Förmodligen så klarar jag det inte... och då vill man ju gärna köra upp privat - men nej, hojen är förstörd. Riktig kass situation. Får hoppas att jag hittar någon billig, gammal hoj som man kan öva på och köra upp på efter intensivkursen.

Livet suger hårt ibland.

Du verkar stressa upp dig lite för mycket H4, Jag har ju gått samma intensivkurs som dig, och jag hade mindre förkunskaper än dig, och fixade det. Du kommer fixa körkortet hur lätt som helst. Låt bara nerverna lugna ner sig lite. Sen när du grejat körkortet på intensivkursen kommer du småskratta lite åt hur nervig du var när du skrev här på sporthoj. Men riktigt trist med hojen. men allt går ju att laga. Ett stort lycka till på intensivkursen (inte för att du behöver det, du kommer greja det ändå)..

//Mvh Joakim.J

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
H4 andas nu.
Du hade ju tatt massa lektioner tidigare så om du inte är helt tappad ska det ju gå skitlätt.
Samtidigt är det väldigt få som missar hos dom.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
H4 andas nu.
Du hade ju tatt massa lektioner tidigare så om du inte är helt tappad ska det ju gå skitlätt.
Samtidigt är det väldigt få som missar hos dom.

Tog 10 körlektioner förra året samt en hel del privatkörning. Klarade manöverbanorna då, nu vet jag inte hur det skulle gå. Har kört drygt 1,5 timme i år bara, lågfart. Gick väl okej, men jag testade aldrig lågfartsbanan utan övade krypfart och garagevändningar och det gick ju bra.

Ja, jag får ju se hur det går om känslan infinner sig tillbaka igen snabbt. Hoppas det.

Minimal och jocke-j, hade ni kört något innan och hur mycket? Kunde ni det mesta innan eller?

Last edited:

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Jag körde lätt MC i ungefär 6 säsonger, sedan har jag kört några få gånger också bara 125:eek:r.

Det tog mig två lektioner (2x80 minuter) att få ordning på det mesta med den tunga hojjen, jag kunde köra MC:n själv från körskolan med trafikskoleläraren, men jag hade endå uppehåll i nästan 8 år från MC åkandet så man glömmer inte så lätt.

Dock säger jag inte att jag kommer klara det då jag brukar ha otur (kuggade två ggr med bil ex, dock privat) fast jag hade MC kort sedan sex år.

Nu blir det nästan komiskt om jag lyckas kugga, haft Lätt MC kort sedan 1994, bilkörkort sedan 2000 och kör daligen med bil, går även trafikskola och kör upp med den så lyckas jag kugga så är det frågan om jag ska ha körkort för MC, om en vecka får vi svaret. Men H4 får du bara en vettig provförättare så kommer det gå vägen.

Nu ska jag sova har 160 minuters MC körning i morgon på trafikskolan vid 10 tiden

Last edited:

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ducati Monster 696
Tjejen som körde upp samtidigt som mig blev nervös och välte helt obefogat när hon skulle köra iväg för att ta sats inför bromsningen. Sedan blev hon stressad och fick inte upp cykeln och gav till slut upp. Jag tyckte så synd om henne att jag nästan inte kunde koncentrera mig på mina bromsningar.

Det där låter som nåt som jag sku lyckas med på min uppkörning :galen

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
H4... Du kommer nog att klara det utan bågra problem...
Har du tagit lektioner innan och klarar krypkörning och sådant så lär Hallsta bara få in det sista och sen är det bara att köra upp...
De är helt grymma på Hallstahammar... Jag hade inte kört mycket privat och bara tagit ca 10 lektioner i Sthlm innan och aldrig kört moppe och trots det så klarade jag det på första försöket... :D
Trist på hojen dock...

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Hoj
Kawasaki VN900
Tog 10 körlektioner förra året samt en hel del privatkörning. Klarade manöverbanorna då, nu vet jag inte hur det skulle gå. Har kört drygt 1,5 timme i år bara, lågfart. Gick väl okej, men jag testade aldrig lågfartsbanan utan övade krypfart och garagevändningar och det gick ju bra.

Ja, jag får ju se hur det går om känslan infinner sig tillbaka igen snabbt. Hoppas det.

Som de andra säger, det är lungt för din del. Jag hade kört 62 mil med egen hoj innan jag åkte upp för min kurs och jag klarade det som du vet. Det är bara din egen nervositet som kan strula för dig så försök att slappna av och njut av värmen i elevlägenheten istället! :tummenupp

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag kan nu konstatera att det är gud som inte vill att jag ska ta körkort.

Körskolan ringde nyss och sa att intensivkursen som var planerad inte kan genomföras eftersom mc läraren blivit sjuk.

Det är hur sjukt som helst vad mycket medvind jag har haft. Vad ska jag göra? Min motorcykel är sönder, så att köra upp med den kan jag glömma.

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Du måste försöka låna eller köpa en hoj, det är nog det enda sättet tyvärr. Har du bokat någon uppkörningstid?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Du måste försöka låna eller köpa en hoj, det är nog det enda sättet tyvärr. Har du bokat någon uppkörningstid?

Via körskolan ja, men den kommer att avbokas. Vet inte hur det blir med mina 1500 kr, kommer de komma tillbaks på mitt konto eller kan jag låta dem vara där och sen boka en privat uppkörning?

Jag tror jag ska köpa en hoj, men det måste vara 25 kw. Hyra hoj kan jag glömma, runt 1000 kr / dag och jag behöver öva minst 3-5 timmar på manöverbanan innan jag kan ge mig ut på uppkörning. Behöver ändå en hoj som jag kan köra sen ifall jag tar körkortet.

Det är så konstigt det här. Vilken otur.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Nu har jag tröttnat på allt oflyt och jag åkte iväg till Honda med farsan för att kolla på nya hojar.

Valet ligger mellan Honda CBR 600 -07 med ready to go paket, splitterny för 99 990 kr och Hornet 600 -08 med ABS.

Fördelar för CBR:en:
Snyggare, jag gillar den helt enkelt mer.

Horneten:
Billigare, lättare att köra upp med. Mindre avundsjuka och hat på uppkörningen än om jag hade haft CBR:en= lättare att klara uppkörningen. ABS som tillval.

Det lutar åt Horneten. Tror att jag ska åka iväg imorgon och lägga handpenning på en CB600FA -08. Ska strypas vilket kostar 4000 kr, 25 kw. Ska ringa imorgon och kolla hur det ligger till med uppkörningstiderna och boka en.

Finns det någon sista minuten för A som det finns för B, dvs att man ringer och får en uppkörning samma dag ifall någon gett återbud?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Eftersom jag ska köra upp privat så är jag osäker på hur jag ska köra i rondeller när jag ska åka rakt fram.

Föreställ er att ni har en enfilig rondell. Enligt min gamla körlärare som jag hade förra året skulle man ha en högerplacering när man åkte rakt fram i rondellen.

Sen har jag hört och läst att man ska köra som vanligt, dvs i mitten när man åker rakt fram. Vad är det som gäller?

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Nu börjar man bli riktigt nervös! Har teori skrivningen imorgon! Har pluggat ganska mycket och känner mig ganska säker men det känns som att man aldrig kan vara 100% säker på allt! Har Bil körkortet och hoppas att det hjälper lite.

Har gjort lite data tester på nedladdade körkorts program och så har jag köpt några tester på str hemsida för 14kr st, får godkänt på alla dom...Är dessa tester bra? Någon som testat?

Några sista tips inför skrivningen?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...