Körkort 2008

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har suttit o läst den här tråden o dreglat ltie de senaste veckorna, fram tills i torsdags då det var min tur att äntligen få köra upp. Nervös som en bäver för att misslyckas o vänta ytterligare ett par månader på en uppkörningstid...

Men... jag klarade det. Så sjukt skönt. Visste egentligen att jag skulel göra det, bara jag inte blev allt för nervös o gjorde nåt muppigt misstag, men allt gick galant. inte en synpunkt hade hon (ja det var en kvinnlig vägverket-kvinna)

Det var en kilel till som körde upp samtidigt som mig, som jag tror kuggade. Min körskollärare sa att han nog kanske inte borde släppt iväg honom på uppkörningen iaf ;) lol aja skiter jag i. nu har jag mitt kort iallafall....

STORT LYCKA TILL ALLA NI ANDRA. så sjukt skön känsla o börna runt helt själv :)
 

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
blöt och glad

Grejade kortet i förmiddags efter en härlig och blöt uppkörning i regn här i Tullinge.

FY faen vilken skön känsla, tur att solen tittar fram och det torkar upp så man kan ut och åka :Rockbanan
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så nice att läsa om alla som klarat sitt kort.
Själv så skrev jag teorin igår och ringde genast till Jarla så Ulrika fick boka in en uppkörningstid... vore ju sååå grymt att ha kortet innan vintern så man slipper "börja om" i vår.
Det är för A obegränsat om nån undrar, är 32 och haft b-kort sen jag var 18.
 

Mr.lundberg

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
ZX-10R -11, RS250 -00
Tja jag har klarat av teorin för en månad sen och ska nu göra uppkörning på måndag den 8/9 :D hoppas det går vägen. Tog mitt B-kort i början av maj så det vore fett nice att ha klarat av bägge under ett år:D. Hoppas att alla som försöker kommer att lyckas inom skälig tid:)
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Fixade A-tung kortet idag!!! Fyfan vilken härlig känsla!! Är så jävla glad går fan inte att beskriva...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Oj oj oj Gorgis, grattis. Det var på tiden.

Själv har man avverkat 105 mil sen man köpte Hondan och det var inte för längesen! Kom ihåg att det regnat också och då har jag inte kört hehe.

Gött att ha kortet nu eller hur? Även om säsongen är nästan slut så väntar vi på något riktigt gott nästa år. Då blir det ostrypt Hynda som gäller nästa år... klarar knappt av att vänta! :tummenupp
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Oj oj oj Gorgis, grattis. Det var på tiden.

Själv har man avverkat 105 mil sen man köpte Hondan och det var inte för längesen! Kom ihåg att det regnat också och då har jag inte kört hehe.

Gött att ha kortet nu eller hur? Även om säsongen är nästan slut så väntar vi på något riktigt gott nästa år. Då blir det ostrypt Hynda som gäller nästa år... klarar knappt av att vänta! :tummenupp

Tack H4! :) det känns riktigt skönt att det är avklarat nu...känns nästan lite overkligt!

Det är synd att säsongen lider mot sitt slut och eftersom jag inte har en egen hoj och inte känner någon som har så blir det nog inget mer hoj åkande i år :huvet tyvärr

Men mitt mål var att ta kortet denna säsong och det fixade jag så jag e riktigt nöjd!

Någon hoj du kan rekommendera en rookie som mig? runt 40 lax..
Hade tänkt köpa hoj nu till hösten/vintern då jag hört att det ofta är lite billigare då...
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Yeeeee! Fick kortet idag... fan va nervös man var men nu är det över! Bara leta hååj till nästa år! :yoparty
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tack H4! :) det känns riktigt skönt att det är avklarat nu...känns nästan lite overkligt!

Det är synd att säsongen lider mot sitt slut och eftersom jag inte har en egen hoj och inte känner någon som har så blir det nog inget mer hoj åkande i år :huvet tyvärr

Men mitt mål var att ta kortet denna säsong och det fixade jag så jag e riktigt nöjd!

Någon hoj du kan rekommendera en rookie som mig? runt 40 lax..
Hade tänkt köpa hoj nu till hösten/vintern då jag hört att det ofta är lite billigare då...

Jag rekommenderar en äldre Hornet. Min är ju en perfekt nybörjarhoj känner jag, och visst är det skillnad... antar att 08:an är bra mycket bättre än de äldre men som förstahoj är den perfekt. Börja inte på en ZX10R eller något liknande med grymt mycket effekt och svårkörhet/nervöst chassie... senast igår en nybörjare körde ihjäl sig på just en gammel ZX10:a.

Börja på någon 600 tycker jag, och hur kul är det att köpa det värsta direkt? Vad ska man byta upp sig till sen? Hehe.
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Jag rekommenderar en äldre Hornet. Min är ju en perfekt nybörjarhoj känner jag, och visst är det skillnad... antar att 08:an är bra mycket bättre än de äldre men som förstahoj är den perfekt. Börja inte på en ZX10R eller något liknande med grymt mycket effekt och svårkörhet/nervöst chassie... senast igår en nybörjare körde ihjäl sig på just en gammel ZX10:a.

Börja på någon 600 tycker jag, och hur kul är det att köpa det värsta direkt? Vad ska man byta upp sig till sen? Hehe.

Jag har hört att hornet ska va riktigt bra och lättkörd, mycket för pengarna...Vill heller inte köpa en helt ny pga att om man klantar sig eller tappar den och liknande så är det inte så roligt med en helt sprillans hoj :D

Jag har faktiskt också tänkt på att inte börja med en värsting 1000cc direkt, dels för att man inte kan byta upp sig senare och dels för att man inte är tillräckligt skicklig för att kunna hantera en sån hoj...

Hade tänkt mig en 600 kubikare och funderar på någon sportig modell, typ R6,Zx6r,Cbr600 ...Är det någon idé o köpa en sån "racing" hoj som första eller ska man satsa på en hoj med mer touring och upprätt körstil?

haha hoppas du förstår vad jag menar, jag e helt förvirrad :tungan
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har hört att hornet ska va riktigt bra och lättkörd, mycket för pengarna...Vill heller inte köpa en helt ny pga att om man klantar sig eller tappar den och liknande så är det inte så roligt med en helt sprillans hoj :D

Jag har faktiskt också tänkt på att inte börja med en värsting 1000cc direkt, dels för att man inte kan byta upp sig senare och dels för att man inte är tillräckligt skicklig för att kunna hantera en sån hoj...

Hade tänkt mig en 600 kubikare och funderar på någon sportig modell, typ R6,Zx6r,Cbr600 ...Är det någon idé o köpa en sån "racing" hoj som första eller ska man satsa på en hoj med mer touring och upprätt körstil?

haha hoppas du förstår vad jag menar, jag e helt förvirrad :tungan

Du bestämmer ju vad du vill ha. Provkör mycket, jag kan inte svara på vad som passar dig hehe.

Men du får ju ta i åtanke att RR hojarna kostar flis att försäkra. Jag föredrar själv sporthojar, tycker helt enkelt att de är snyggast men försäkringen har gjort mig avskrämd. Tror det blir nakenhoj ett tag... kanske en CB1000R nästa gång :)

Jag köpte ju ny hoj och övningskörde, tyckte inte det var något problem alls. Har du helförsäkring så är du nog inte så oroad över att klota... då är det väl mer hälsan man bör vara orolig för :tummenupp

Nu börjar det roliga iallafall, lycka till med letandet. Själv hade jag satsat på en äldre sporthoj som är billig att försäkra, som min ZX7R som kostar drygt 2200 helförsäkring om året.
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Du bestämmer ju vad du vill ha. Provkör mycket, jag kan inte svara på vad som passar dig hehe.

Men du får ju ta i åtanke att RR hojarna kostar flis att försäkra. Jag föredrar själv sporthojar, tycker helt enkelt att de är snyggast men försäkringen har gjort mig avskrämd. Tror det blir nakenhoj ett tag... kanske en CB1000R nästa gång :)

Jag köpte ju ny hoj och övningskörde, tyckte inte det var något problem alls. Har du helförsäkring så är du nog inte så oroad över att klota... då är det väl mer hälsan man bör vara orolig för :tummenupp

Nu börjar det roliga iallafall, lycka till med letandet. Själv hade jag satsat på en äldre sporthoj som är billig att försäkra, som min ZX7R som kostar drygt 2200 helförsäkring om året.


haha jaa det är ju tyvärr nackdelen med sporthojarna att det kostar sjukt mycket att försäkra, tycker också som du att de helt klart är snyggast..

hehe japp hälsan kommer nog i första hand :) tror inte man bryr sig så mycket om hojen när man klotar...

fan 2200 spänn helförsäkring/år på ZX7R är ju svinbilligt! Ska kolla runt lite efter hojar, hoppas bara man hittar något schysst..tack för hjälpen! och grattis till ditt körkort! hoppas vi ses på vägarna!:yoparty
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
haha jaa det är ju tyvärr nackdelen med sporthojarna att det kostar sjukt mycket att försäkra, tycker också som du att de helt klart är snyggast..

hehe japp hälsan kommer nog i första hand :) tror inte man bryr sig så mycket om hojen när man klotar...

fan 2200 spänn helförsäkring/år på ZX7R är ju svinbilligt! Ska kolla runt lite efter hojar, hoppas bara man hittar något schysst..tack för hjälpen! och grattis till ditt körkort! hoppas vi ses på vägarna!:yoparty

Min ZX7R är kanske till salu inom några månader.

Om det är intressant.

Akrapovic helsystem, 25 kw reggad nu ja men strypningarna borttagna så om du ska köra full effekt så är det bara att gå på reggbesiktning.
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Min ZX7R är kanske till salu inom några månader.

Om det är intressant.

Akrapovic helsystem, 25 kw reggad nu ja men strypningarna borttagna så om du ska köra full effekt så är det bara att gå på reggbesiktning.

ok det låter intressant! :) kan du isåfall höra av dig om du vill sälja så kan vi snacka lite mer, vore jävligt schysst :D
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jag rekommenderar en äldre Hornet. Min är ju en perfekt nybörjarhoj känner jag, och visst är det skillnad... antar att 08:an är bra mycket bättre än de äldre men som förstahoj är den perfekt. Börja inte på en ZX10R eller något liknande med grymt mycket effekt och svårkörhet/nervöst chassie... senast igår en nybörjare körde ihjäl sig på just en gammel ZX10:a.

Börja på någon 600 tycker jag, och hur kul är det att köpa det värsta direkt? Vad ska man byta upp sig till sen? Hehe.

Äsch, jag tog kortet 28/8, o hade redan köpt en R1a... Alla säger att det är en dålig idé men jag förstår inte: varför ska man inte köpa det man vill ha direkt? Lite som att köpa det näst godaste på en restaurant, bara för att man ska vilja komma tillbaks o överträffa sig själv nästa gång då :tummenupp

Man måste ju inte köra i 300km/h bara för att cykeln klarar av det liksom...

Mitt tips är: Köp exakt det du vill ha, du kommer ändå bara tråna efter det, och vilja byta så snart som möjligt till din drömhoj ändå. :)

Sen tycker jag att R1an faktiskt är väldigt lättkörd (förutom den totalt kassa svängradien jämfört med en "skolhoj")
 

kotten84

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Lysekil
Hoj
Blå skrevraket
Är numera en stolt ägare av ett A4 ark som er mig livstids (om inget tråkigheter inträffar) rätt att köra hoj ! Införskaffades den 3/9 i Västerås!

Lycklig som en blind bög i en korvfabrik!
 

fommo

Kalv på grönbete
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Bonneville 2008
Är numera en stolt ägare av ett A4 ark som er mig livstids (om inget tråkigheter inträffar) rätt att köra hoj ! Införskaffades den 3/9 i Västerås!

Lycklig som en blind bög i en korvfabrik!

Stort grattis... Jag är själv ägare till samma papper av guld (kostat en hel del, men är värt sjukt mycket mer). :tummenupp
Har inte tid att sitta här och skriva roman dock... Måste ut och köra nu!!!
Vi ses på vägarna! :D
Än en gång ett stort grattis på oss!!! :yoparty
 

andy-l

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
zx-10r 2008
grattis till er som tagit lappen!
Håller själv på att ta mckort och denna tråd har vart kul att följa, med många bra tips och rolig läsning från folk som lyckats =) Har uppkörning den 25:e, om jag inte lyckas få en tid tidigare, kör med ernst på framtidens trafikskola :yoparty

Idag var jag och hämtade hojjen så nu är man sjukligt sugen på att ge sig ut på vägarna!

zx10r_small2.jpg


Lycka till ni som har uppkörningen kvar! förhoppningsvis syns vi på vägarna innan säsongen är slut =)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top