Körkort 2008

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
"dansa" runt konorna istället för att försöka brotta ner hojen runt dem.

gung i höfterna, lite som på skidslalom.

Får man in ett bra gung direkt in i porten så löser sig hela banan utan problem.
kom bara ihåg att slå av i tid för vändningen osv.

det där med motstyrning är lite för mycket o grunna på på banan, de tillfällen man har nytta av att tryckstyra uppstår mest i högre hastigheter än 50.

:)

Tackar, ska prova det ikväll då jag ska köra lite privat. Det är ju så det känns för mig med att man inte hinner tänka på detta. Kanske borde det komma naturligt . Det dom inte gillade innan, är att jag lutar kroppen mer än hojen vilket min "privatkörlärare" sa att man skulle göra och jag kan nog hålla med där att det är bättre att förbereda en tex. skymd kurva med att den är brantare än vad man tror.

Vad menar ni med motstyrning och tryckstyra???

Tog mitt kort för ca 2 månader sen och har aldrig hört orden förut

Läs här, där står det lite mer

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117194&highlight=motstyrning

Grattis föresten till kortet:tummenupp

Last edited:

D-Flex77

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550
Jippeee!!!

Uppkörningen avklarades idag i hällande regn och blåst, allt gick dock kanon så nu är jag en lycklig hojåkare jag med!

WWhhhheeeeeiiiiiii Fixade mitt igår sååååå skönt att slippa allt det där nu. Har kuggat en vända men denna gång fanns det inget att anmärka på=).

Nu ska jag bara leta rätt på en hoj så kan vi ut och skrämma Västerås lite.

//Danne

Henrikn

Må höstvädret bli bra!
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
-06, Hyosung Aquila
Hej!

Har övningskört en del under sommaren och hart tänkt ge mig på en uppkörning den här säsongen. Teorin är avklarad sedan en tid.

Nu är det så att jag har tillgång till en Meanstreak att köra upp på om jag väljer så, "problemet" är bara att den kanske inte är den lättaste hojjen i manöverbanan om man säger så.

Jag körde den en del igår på lågfartsbanan och jag tror att jag kan klara den bra med lite mer träning. Dock har jag en fråga som jag hoppas att någon av alla experter här kan svara på.

Vi vändningen "längst bort" i lågfartsbanan, finns det någon gräns på hur stor svängradie man får använda där? Förr mätte man ju upp max styrutslag på hojjen och lade till x cm, men jag kan inte läsa mig till något sådant nu. Någon som vet?

Mvh

PS. Jag skulle uppskatta att hojjen svänger runt på ca 7m vid max styrutslag.

Last edited:

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Hejsan, ungefär hur många körlektioner har ni tagit?
vänder mig mest till dom som har enduro/cross/moped vana men ingen privat mc körning?
Min trafiklärare sa att snittet ligger på 22! lektioner:S utan erfarenhet.. men det låter ju helt sjukt.. min kusin har bara kört moped inget annat och han tog ca 16..

Vad bör jag ränka med? 12?... vet att det är mkt från person till person men jag har 2hjulig vana (kör cross och kört moped i 5år) och även åkt med bak på mc hela livet.. vad tror ni? hur många tog ni? och vad ska man lägga mest fokus på inför uppkörningen?

Edit:
Tänkte på det att alla pratar bara om lågfart och högfarts delen under uppkörningen?... Är delen när man ska ut i trafiken såpass lätt att man inte behöver oroa sif över den biten?

Last edited:

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SMR
vänder mig mest till dom som har enduro/cross/moped vana men ingen privat mc körning?
Min trafiklärare sa att snittet ligger på 22! lektioner:S utan erfarenhet.. men det låter ju helt sjukt.. min kusin har bara kört moped inget annat och han tog ca 16..

Vad bör jag ränka med? 12?... vet att det är mkt från person till person men jag har 2hjulig vana (kör cross och kört moped i 5år) och även åkt med bak på mc hela livet.. vad tror ni? hur många tog ni? och vad ska man lägga mest fokus på inför uppkörningen?

Edit:
Tänkte på det att alla pratar bara om lågfart och högfarts delen under uppkörningen?... Är delen när man ska ut i trafiken såpass lätt att man inte behöver oroa sif över den biten?

Jag tog 5 vanliga lektioner (50min) och två dubbla. Hade inte möjlighet att köra någoting privat, men har kört motocross i ett par år samt moppe så lite körvana hade jag sedan innan. Klarade min uppkörning igår :yoparty
Men som du säger så är det ju väldigt olika från person till person så det är bara till och kämpa på så ska du säkert inte behöva speciellt många lektioner om du redan har körvanan.

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Jag tog 5 vanliga lektioner (50min) och två dubbla. Hade inte möjlighet att köra någoting privat, men har kört motocross i ett par år samt moppe så lite körvana hade jag sedan innan. Klarade min uppkörning igår :yoparty
Men som du säger så är det ju väldigt olika från person till person så det är bara till och kämpa på så ska du säkert inte behöva speciellt många lektioner om du redan har körvanan.

Grattis till kortet:tummenupp :D

okej okej, ah får se hur det blir.. har upp körning i mitten av oktober iaf:)

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Det dom inte gillade innan, är att jag lutar kroppen mer än hojen vilket min "privatkörlärare" sa att man skulle göra och jag kan nog hålla med där att det är bättre att förbereda en tex. skymd kurva med att den är brantare än vad man tror.

mja, vid tvära manövrar ska man ha överkroppen mer eller midre rak medan man fipplar runt hojen runt konorna, lite känsla det där.

skymda kurvor bör man vara beredd på att vägen försvinner nånstans oväntat och sakta ner istället för att jobba med nerlägg.

men det har ju mycket med spårvalet att göra också, fel spårval = du kommer att få jobba arslet av dig för att hålla dig på vägen, gå ut innan svängen och skär genom så behövs inte så mycket nerlägg. (bättre sikt igenom dessutom)

Edit:

kan kanske stämma med antalet lektioner, jag är uppe i 15 har jag för mig, var en del lektioner som jag bara stod still i utvecklingen, sen lossnade alltihop.

manöverbanan är ju det första man får göra, så klarar man inte den, får man inte ens chansen att komma ut i trafiken.

Last edited:

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000

Edit:

22!!! Jag hade absolut ingen erfarenhet och jag har kört 10! Har iof inte kortet än men har snart uppkörning och bara höghastighets manövern kvar inbokad!!

Nää du 22 lektioner låter as mycket! Om det inte är riktigt riktigt korta lektioner som man inte hinner göra så mycket på!

Skulle tro att mellan 10 och 15 är ganska valigt!

Såg att någon skrev att man började med manövern men det beror helt på läraren... jag fick börja med att leka lite på en öppen yta sen var det landsväg och inbromsning i "högre" hastigheter...

Lycka till med kortet!

Last edited:

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
22!!! Jag hade absolut ingen erfarenhet och jag har kört 10! Har iof inte kortet än men har snart uppkörning och bara höghastighets manövern kvar inbokad!!

Nää du 22 lektioner låter as mycket! Om det inte är riktigt riktigt korta lektioner som man inte hinner göra så mycket på!

Skulle tro att mellan 10 och 15 är ganska valigt!

Lycka till med kortet!

okej okej, a tyckte också det lät väldigt mycket.. men har bokat 5 dubbel lektioner och 2 enkla och hoppas på att det räcker...

Såg att någon skrev att man började med manövern men det beror helt på läraren... jag fick börja med att leka lite på en öppen yta sen var det landsväg och inbromsning i "högre" hastigheter...

Samma här hade min första dubbel lektion idag och vi åkte till en stor parkering och övade lite start,växling, bromsning och krypkörning (vilket var en barnlek, inga svårigheter alls).. gjorde det i kanske 30min, sen bar det av ut på vägarna:D... Känns rätt bra för läraren sa att vi redan har kommit 4-5 lektioner före "snitt personen":yoparty

Last edited:

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
2010 Ducati SF

Edit:

Jag tog 5 lektioner(2 trafik+3 Manöverbana) , har kört bil i 20 år innan :tummenupp

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
Äntligen e jag med i matchen på lagligt sätt! 2 lektioner o en uppkörnig ;) tog de på barkaby igår kl 15.00 :D

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Full kontroll

utifall någon inte läst denna.. GÖR DET NU!

Motstyrning eller tryckstyrning gör det möjligt för vilken motorcykel som helst oavsett vikt att lägga ner utan att behöva kämpas med.

Många känner inte till tekniken, men använder den omedvetet dagligen.

det är i en paniksituation som grottmänniskobeteendet i oss kommer fram och ställer till det..

Tex:
"o shit högerkurvan är för skarp!!!" -och frenetiskt bryter styret åt.. Höger..

Detta är något som med tid och träning till viss del går att träna bort, så länge man har is i magen.

nu har jag skrivit för mycket, läs dokumentet, det förklarar allt mycket bättre än vad jag kan.

Edit: uppdaterade länken

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Motstyrning är sjukt grymt. Hojen känns lika lätt att lägga ner som en cykel typ...

Tummen upp :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...