Körkort 2008

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Okej, tack för svar... vill bara inte bli lurad av trafikskolan att ta mkt mer körlektioner än vad man egentligen behöver.

Jag tog 7 körlektioner, dessutom körde jag nästan 200 mil privat. Nästan bara rolig körning, kurviga vägar men ändå.
Polarn körde inte en meter hemma, aldrig kört moppe tidigare men tog 7 eller 8 lektioner och klara sig oxå på första uppkörningen.
Så som tidigare sagt så är det väldigt individuellt. Men du lär nog minst lägga 3 lektioner på lågfarten, 3 på högfarten, nån på bromsning o kontroll sen lite stadskörning är aldrig fel så att räkna på 10-12 är inte alls högt, om du inte är talang på hoj :)

PutteD

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
-
Jag tog 7 körlektioner, dessutom körde jag nästan 200 mil privat. Nästan bara rolig körning, kurviga vägar men ändå.
Polarn körde inte en meter hemma, aldrig kört moppe tidigare men tog 7 eller 8 lektioner och klara sig oxå på första uppkörningen.
Så som tidigare sagt så är det väldigt individuellt. Men du lär nog minst lägga 3 lektioner på lågfarten, 3 på högfarten, nån på bromsning o kontroll sen lite stadskörning är aldrig fel så att räkna på 10-12 är inte alls högt, om du inte är talang på hoj :)

:tummenupp
Låter toppen bra.
Får helt enkelt börja med kanske 8 lektioner och sen ser man hur mkt mer träning man behöver antar jag!

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
jag har min uppkörning i lycksele om 2 veckor.... hoppas inte snön har börjat falla då! haha. jag har bara behövt 2 lektioner. ska köra en på flygfältet o bromsa lite oxå. jag tycker inte det känns som dom är lika hårda häruppe när det gäller körkort. jag tog mitt b i jönköping för 4 år sen o det var en helt annan sak.. jag har övningskört 30 mil själv... polisnärvaron är inte speciellt stor häruppe i norra västerbottens inland. :tuttar:

annars är jag väl jävligt bra... hehe

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*
Okej, nu ska jag ta tag i kortet på riktigt, men inte MC, utan bil. Jag vet, jag vet, de flesta här har bilkörkort eller bara vill ta Mc-kort, men jag måste se om någon kan förklara vad man ska göra på halkbanan. Ska köra den på tisdag och då jag inte går på trafikskola eller liknande har jag ingen aning om vad de rör sig om. Någon som kan förklara, eller länka till bra sida med info?

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
halkbanan är inget krångligt, bara o göra som de säger åt dig så fixar det sig.

den är ju mest till för att visa hur bilen beter sig i blank is, och hur få km/h man egentligen kan köra utan o tappa kontrollen.

kommer ihåg hur jäkla lite över 50 man behövde köra för att det skulle bli hopplöst att klara testerna.

ontopic:

huuu, i övermorrn (tisdag) kör jag upp i växjö, hoppas det blir uppehåll på regnandet då.. börjar bli lite nervis.

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Okej, nu ska jag ta tag i kortet på riktigt, men inte MC, utan bil. Jag vet, jag vet, de flesta här har bilkörkort eller bara vill ta Mc-kort, men jag måste se om någon kan förklara vad man ska göra på halkbanan. Ska köra den på tisdag och då jag inte går på trafikskola eller liknande har jag ingen aning om vad de rör sig om. Någon som kan förklara, eller länka till bra sida med info?
Du ska gå en riskutbildning på tisdag! :fakta Bra länk: http://www.gillinge.se/Utb-for-korkort/Undervisningsplan/

Är ett A4 "en liten papperslapp":va
Japp, alldeles för liten. Jag hade önskat mig en i samma storlek som sådana oversizecheckar som överlämnas på välgörenhetsgalor!! Det har varit något att surra fast bakpå hojen inför hemfärden!! :D

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
fan kuggade min första uppkörning idag...manöverbanorna gick mycket bra och jag klarade allt på första försöket och då tänkte man att körkortet var fixat redan då men så lätt var det tydligen inte... =(

kuggade på trafikdelen, för dålig uppsikt och planering i stadstrafik =( fan va surt det känns, har verkligen ingen lust för att gå igenom samma procedur igen med stress och nervositet, men vill ju ha det förbannade kortet!!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
fan kuggade min första uppkörning idag...manöverbanorna gick mycket bra och jag klarade allt på första försöket och då tänkte man att körkortet var fixat redan då men så lätt var det tydligen inte... =(

kuggade på trafikdelen, för dålig uppsikt och planering i stadstrafik =( fan va surt det känns, har verkligen ingen lust för att gå igenom samma procedur igen med stress och nervositet, men vill ju ha det förbannade kortet!!

Se till att försöka igen innan säsongen är slut. Du borde klara dig på nästa om du fixar till de där felen :yoparty

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Se till att försöka igen innan säsongen är slut. Du borde klara dig på nästa om du fixar till de där felen :yoparty

japp ringde till vägverket idag och bokade in ett nytt prov och fick det om exakt 2 veckor :tummenupp men ska nog försöka ringa dit varje dag för att få en snabbare tid, hade tänkt mig nästa vecka någon gång, nu när man ändå är het på gröten...

Körde upp i Västerås och ska försöka mig på en till uppkörning där...funkar det inte då så kommer jag nog skita i västerås och köra upp här i Sthlm istället, även fast jag tror det är svårare att köra upp i Sthlm...Jag bara måste ha lappen innan säsongen är slut, uppkörningar verkar det finnas gott om men inte pengar, man blir ju robbad av trafikskolorna :huvet

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Faan! jahopp då har man provat på o kugga också..

På en riktigt idiotisk grej dessutom :gnissla
nästan så jag fick lust o ge mig själv ett kok stryk.
Helt perfekt körning både på banan o trafiken annars..

kom fram på liten grusväg mot en järnvägskorsning som bommarna var nere och tåget höll på att åka förbi..
tåget åker förbi och bommarna åker upp, eftersom jag saktade ner i god tid var bommarna helt uppe när jag var framme, så jag behövde aldrig riktigt stanna, jag kollar runt efter trafik osv och åker över..
o blir kuggad....

Rödljuset blinkade fortfarande....

Nästa försök om en månad :huvet

edit: undrar hur det gick för de andra 2 tro? ..
var ju först ut hela tiden så..

Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Problem med högfarten

Har nu kört två lektioner och nästan enbart kört högfarten men får inte till det riktigt. Är verkligen skitsvårt. Har inga problem att köra banan i rätt fart och utan att slå ner koner men körläraren säger att det ser kantigt ut och att jag ska tänka på motstyrningen och luta hojen och inte mig själv.

Blir snart galen på detta...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Har nu kört två lektioner och nästan enbart kört högfarten men får inte till det riktigt. Är verkligen skitsvårt. Har inga problem att köra banan i rätt fart och utan att slå ner koner men körläraren säger att det ser kantigt ut och att jag ska tänka på motstyrningen och luta hojen och inte mig själv.

Blir snart galen på detta...

Vad är det svåra? Undanmanövern? Serpentinen? Berätta mer så kan jag berätta hur jag löste mina problem.

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Vad är det svåra? Undanmanövern? Serpentinen? Berätta mer så kan jag berätta hur jag löste mina problem.

Saken är den att jag kommer ju igenom banan men det ser kantigt ut och nu har man börjat tänka i banan mest på det där med motstyrning, får inte in något flyt i det hela.Är ju inte bra att man sitter och tänker "du ska höger, vrid vänster":tungan

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
"dansa" runt konorna istället för att försöka brotta ner hojen runt dem.

gung i höfterna, lite som på skidslalom.

Får man in ett bra gung direkt in i porten så löser sig hela banan utan problem.
kom bara ihåg att slå av i tid för vändningen osv.

det där med motstyrning är lite för mycket o grunna på på banan, de tillfällen man har nytta av att tryckstyra uppstår mest i högre hastigheter än 50.

:)

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Vad menar ni med motstyrning och tryckstyra???

Tog mitt kort för ca 2 månader sen och har aldrig hört orden förut

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...