Körkort 2008

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Ska göra uppkörning nummer 3 på torsdag...1:a uppkörningen va ja inte ett dugg nervös,men åkte dit på att jag inte vred huvudet ur led i korsningar..hade nog endel o göra med att jag tar kortet helt privat kan ja tro.
2:a kuggningen var jag lite små-nervös..sov dåligt den natten eftersom jag jobbat eftermiddag dagen före och hade sen en resa på 11 mil till uppkörningen som var klockan 9:30..där råkade jag på den mest griniga snubbe jag sett..troligtvis en nisse som försökt bli polis,men va för kass för att klara av det.
Sne o vresig på alla 4 som skulle köra upp..jag gjorde 2 fotisättningar på lågfartsprovet för att min maskin inte var varmkörd(fick inte varmköra den alls."det har vi inte tid med")
inte lätt att göra krypkörning med kall motor och halv-choke.
Nu inför 3:e uppkörningen så e jag duktigt nervös..klarar jag det inte nu kommer jag bli tokig!!
Alla!! Önska mej nu lycka till för bövelen!
o måtte jag klara det!!

Har nog inte att göra med att du var privatist på första uppkörningen, är så sjukt viktigt att göra så. Dessutom frågade jag denna fråga till min lärare, och han sa att det inte spelade det minsta roll om man är privatist eller från körskola, de är precis likadana mot alla (och det borde ju vara ett bra försäljningsknep till att köra upp för dem att säga att de är snälla mot de som kommer från körskolor?)
Kunde du inte kört dit hojen så den var riktigt varm till andra uppkörningen? Låter skumt att du inte fick varmköra men det var samma på min uppkörning, de har tidsschema att hålla och är rätt hårda på det, vi var dock där tidigare och övade lite.
Och sist och viktigast: Lycka till på uppkörningen! Ju fler motorcyklar man möter i trafiken destor trevligare :tummenupp

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
En fråga:

Min fru håller på och övningskör för fullt på körskola. Hon har uppkörning nästa vecka.

Efter fredagens lektion i trafik var allt prima enligt läraren och efter gårdagens trafik var det svagt. Nu säger körskoleläraren att om hon inte tar 3-4 lektioner till så får hon inte köra upp utan han bokar då av tiden. Kan/får han göra det? Min fru trivs inte med honom och det har skurit sig lite och hon tycker det känns som han mjölkar henne på några extra lektioner. Hon känner att någon lektion hit eller dit inte kan påverka utgången utan tänker som så - det får gå som det går.

Vad tycker ni?

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
En fråga:

Min fru håller på och övningskör för fullt på körskola. Hon har uppkörning nästa vecka.

Efter fredagens lektion i trafik var allt prima enligt läraren och efter gårdagens trafik var det svagt. Nu säger körskoleläraren att om hon inte tar 3-4 lektioner till så får hon inte köra upp utan han bokar då av tiden. Kan/får han göra det? Min fru trivs inte med honom och det har skurit sig lite och hon tycker det känns som han mjölkar henne på några extra lektioner. Hon känner att någon lektion hit eller dit inte kan påverka utgången utan tänker som så - det får gå som det går.

Vad tycker ni?

Är uppkörningen bokad via körskolan, så har ju körläraren rätt att göra bedömningen att hon ska/inte ska köra upp... Är uppkörningen bokad privat, så spelar det ingen roll vad körläraren tycker eller inte tycker.

Körskolor ses ofta som några som "mjölkar eleverna på pengar", vilket säkert stämmer i många fall. Men samtidigt så satsar de på "överinlärning", att du kan mer än vad du behöver till uppkörningen eftersom en del kunskap brukar försvinna av nervositet. Sen är ju körskolorna också rädda om sin statistik, hur många % av eleverna som klarar uppkörningen på första försöket.

Din fru borde kanske ta och prata med körläraren, vad var det som såg dåligt ut på sista lektionen, eftersom det tydligen såg bra ut i fredags. Det kan ju bli missförstånd mellan människor och kanske menade inte körläraren det han sa lika hårt som det lät. Men bättre att höra med körläraren, du/ni/din fru lär ju få ett bättre svar därifrån än från spekulationer på ett forum på nätet...

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
En fråga:

Vad tycker ni?

Övningskör hon inget privat? Annars kan ni säkert komma överens med läraren om att hon kanske kan klämma in 1 lektion till innan provet, och ö:köra privat massor innan dess. Vet faktiskt inte om dom har rätt till att avboka eller inte, men det låter ju korkat om dom har rätt till det...det är ju ändå hennes pengar det handlar om. Meeen min synpunkt ur det hela är iaf att hon ska boka fler körningar, för det låter inte som att hon är helt säker själv (det får gå som det går) Bättre känna känslan av att "jag kommer fan inte kunna kugga, jag är säker och kan allt" För det är ju det som är kravet till att man ska få vistas ute i trafiken med ett fordon.

Hoppas det går bra för henne i vilket fall som helst. Lycka Till.

Mieron

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
XJR1300 -08
Ang privatister och körskoleelever så fick jag känslan igår att man lätt upplever sig lite utanför, speciellt vid samlingen.

Jag var ensam privatist, resten från olika körskolor.
Killen från VV kommer ut ur bilen och skrattar och är lite tjenis med körskolelärarna och ser på nåt vis direkt vilka som tillhör skolorna. Kommer sedan upp till mig och presenterar sig och frågar lite kliande om jag har registreringsbevis för MC:n vilket jag har. Inget konstigt i sig men när man väl står där och ser scenariot så känner man sig lite utanför vare sig man vill det eller ej.

Sen när man då ska legitimera sig och skriva på ett papper så kommer man ju givetvis av någon anledning sist och därigenom får göra alla körningar sist.

Slump eller inte kan jag inte svara på men kommer man dit med den känslan och den felaktiga vetskapen om att privatister ska ha det svårare så blir det lätt att det förstärks då detta sker.

Men nu var VV-killen verkligen lugn och sansad och gjorde verkligen allt för att underlätta för mig.

Min tro ligger i att VV inte gör någon skillnad på privatister och körskolelever, fast det lätt upplevs så.

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Men samtidigt så satsar de på "överinlärning", att du kan mer än vad du behöver till uppkörningen eftersom en del kunskap brukar försvinna av nervositet. Sen är ju körskolorna också rädda om sin statistik, hur många % av eleverna som klarar uppkörningen på första försöket.

Håller med dig totalt och det med överinlärning är bra, då nervositeten kan sänka förmågan..

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Håller med dig totalt och det med överinlärning är bra, då nervositeten kan sänka förmågan..

Jag håller med om att det är bra med överinlärning, fast ett körkort ska väl inte kosta hur mycket som helst? ett körkort är ju som sagt ett bevis på att man får framföra fordonet själv och då anser jag att man lär sig köra "på riktigt" när man väl har lappen och kan träna själv ute i trafiken. Därför tror jag att vissa (INTE ALLA) trafikskolor mjölkar elever på deras pengar och får dom att känna sig mer osäkra än de i själva verket är vilket leder till att de tar fler lektioner och skolan får in mer pengar.

Visst är det viktigt att få en bra utbildning på vägen till körkortet men jag tror inte dom flesta här är sugna på att betala runt 15-20 tusen spänn för sitt körkort. Själv är jag uppe i runt 10 tusen nu och har endast kört igenom en 1 veckas intensiv kurs och har uppkörning nästa vecka. Ska också köra lite dagen innan min uppkörning och hoppas att det kommer räcka för att få ett godkänt på uppkörningen.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Kosta va de kosta vill... vill man ha kortet så vill man, sen är det givetvis trevligt att inte behöva betala obskyrda summor, men 15-20tkr är inte mycket.... mer än vad jag har lagt ut än så länge, men fortfarande inte mycket.

Dessutom är körskolorna bra för dom som inte har möjlighet att övningsköra privat, samt tröga människor som jag, dom kommer ju med en massa bra tips! :tummenupp

Mieron

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
XJR1300 -08
Visst är det bra med körskolor, inget snack om saken men man får väl vara lite självkritisk och känna efter om man verkligen behöver så många lektioner som de säger. Man kan ju anmäla sig själv till körprov, skolan måste inte göra det.

Jag resonerade som så att jag övningskör så mycket privat som möjligt och testar en eller två uppkörningar. Det gick rätt bra, en kuggad men den andra klarade jag. Total kostnad blev då ca 5000:- med bensin och diverse utgifter.

Klart billigt men det kräver en hel del uppoffring av anhöriga som ska ställa upp och fara ut och köra med en. Sen är det inte alltid det passar heller och då blir det lätt frustration över att man inte får övningsköra.

Det blir ju rätt så billiga timmar med privat övningskörning!

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Nej, det är ju rena spottstyveln... är ju vad man kanskrapa ihop efter en dag om man letar pantburkar och pet-flaskor:tummenupp

Letar? tssss... det är ju vad jag får tillbaka efter en månads konsumering av Coca-Cola :D

Hörde av min lärare på intesivkursen att han fick sitt kort i utbytes mot ett flak öl... låter som ett rätt vettigt pris! :tummenupp

Last edited:

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Meanie + KLR
*Yeeeehhaaaaaaaaaa

Idag klockan 10,30 i Västerås gick det vägen efter två tidigare avslutande dagar på skolan med 9 timmar sammanlagt (8 timmar förra gången i Juni) ...

Har varit två vändor från GBG till Hallstahammar (körkortsexpress) då jag blev sjuk första gången i Juni o fick åka hem.....men det var verkligen värt dem....all heder åt dem....TOPPSERVICE...verkligen...kunde inte varit bättre.
Under tiden mellan hann jag köpa hoj o nöta bana samt köra vid tre tillfällen ute i trafik.

Lyckades sätta ner fossingen i vändningen på serpentinbanan (lågfarten) trots att jag kunde den som ett rinnande vatten egentligen...så kan det gå med kassa nerver...
Andra gången satt den....men inför andra gången var det ju givetvis ännu nervösare...men jag kunde heller inte leva med den skammen det inneburit att missa första övningen som jag dessutom kan & åka hem till GBG med det i tankarna...så det var drivkraften *haha

Har diskuterats vändning i högfarten tidigare....jag vände på 1an med lite kopplingslir o frenetiskt gasande & sen iväg som ett skott, det är vad körskolan lärde ut o det funkade finfint.

Låste ca halva sträckan med bakhjulet i 90 bromsningen , men han var nöjd över att jag använde bakbromsen (de verkar blivit hårdare med det..åtminstone i Västrås hörde jag även talas om innan genom skolan & det verkade stämma) & att jag då givetvis släppte i tid.
Sist på banan - först i trafiken...man hann ju knappt andas emellan...å andra sidan inte bli så mkt mer nervös heller.
I trafiken lyckades jag hålla 70 på en stor bred fin väg som vi kom in på....meeen det var ju givetvis 50 ...fick jag reda på när han frågade "vet du vad det är för hastighet här" ..piiinsamt *s
Sen missade jag att slå av blinkersen vid 2 tillfällen...ca 10 sekunder som jag uppfattade det efteråt...men ändå..farligt...attans nerver igen...

Detta nämnde han, men förklarade att det ändå är helheten som räknas.
Så jag kan bara stämma in i så många andra som kört upp i Västerås o fått Jussi.....han är en underbar personlighet, ger ett lugnande intryck samt är mänsklig i sin bedömning.
Sen var det som om luften fullständigt gick ur mig.....var uppe 5 på morron & på skolan vid 5.50....så man var lagom spak efter att ha spänt sig så länge...en av cyklarna skulle in på verkstad så jag fick åka bak läraren tillbaks o sen tåg till GBG.... lika bra det så trött som jag var *haha...sömn nu kommer inte att bli fel....sen upp tidigt imorrn o hämta hojen...känslan är svår att beskriva....det kan nog många här skriva under på =))))))))

LYCKA TILL allihop som är pågång.....det är helhetsbedömningen som räknas.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Kört hårt grabbar! Fan, sugigt att det ska vara dåligt väder i Göteborg. Sådan jäkla underbar känsla att bara sätta sig på hojen och starta den på morgonen på väg till skolan, en fröjd att vakna tidigt för att åka till skolan numera.

Nu gäller det bara att hitta några körpolare i Götet, inga bekanta kör mc så man får leta lite i Göteborgstforumet :tummenupp

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Meanie + KLR
Kört hårt grabbar! Fan, sugigt att det ska vara dåligt väder i Göteborg. Sådan jäkla underbar känsla att bara sätta sig på hojen och starta den på morgonen på väg till skolan, en fröjd att vakna tidigt för att åka till skolan numera.

Nu gäller det bara att hitta några körpolare i Götet, inga bekanta kör mc så man får leta lite i Göteborgstforumet :tummenupp

Jag skall dra iväg imorrn o över helgen....men hojta till i nästa vecka om du känner för det så får vi se....nu har ju jag förvisso ingen fräsig sporthoj men men :)

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
UHH!! nu börjar nerverna spöka något på mej..klockan e 23:42 och min uppkörning börjar 8:15
Får gå upp runt 6 för o hinna göra mej iordning,käka mm. för att sedan åka 10 mil enkel väg till uppkörningen.
Har gjort en lågfartsbana på en stor parkering,så jag har nött den ganska hårt igår och idag.
Vändning åt höger sitter perfekt,men vändning åt vänster vill inte riktigt va med..funkar iblant o iblant inte.
Note to self
Upp med blicken,titta långt fram,tänk på placering i fil,kolla döda vinkeln rejält vid varje korsning,och ta det LUGNT

hoppas det klaffar imorrn...det lär ni bli varse.

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Om man kör privat, sätter ni upp koner själv och övar på det i någon parkering?

Eller finns det någonstans där man kan träna, där det redan finns koner?

Är ju inte alla parkeringar man får köra i 50km/h direkt..

Eller träna bromsprov från 70 och 90...

Tips mottages gärna..

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Om man kör privat, sätter ni upp koner själv och övar på det i någon parkering?

Eller finns det någonstans där man kan träna, där det redan finns koner?

Är ju inte alla parkeringar man får köra i 50km/h direkt..

Eller träna bromsprov från 70 och 90...

Tips mottages gärna..

Finns koner och du kan träna bromsning vid Solvalla parkering, under helger. Är Jarlas utrustning men brukar stå uppställt. Finns samma Vid ÖB Solna är Grönlunds.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln