Körkort 2008

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Fyfan va bra! =D Tror då att det inte bör vara några som helst problem med konbanan i så fall. Men, hur långt ifrån sista konen är den linjen? Bilderna säger ju ingenting om avståndet från sista konen till strecket i "längsgående led". Hur långt skulle du uppskatta det avståndet till?

Det är 4m från sista konan fram till linjen. Träna som fan så ska du se att det fixar sig. Själv tränade jag så mycket att jag fick en inflamation i tummen, men inget hindrade mig.

Lycka till!!:tummenupp

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tja, smaken är som baken men jag upplever det som att en liten 400cc är smidigare än en 700cc och därmed enklare att manövrera mellen konerna.

Visst är det så. Svårare att köra en större hoj = Svårare att bli godkänd för att få köra en större hoj. Konbanan ändras lika mycket som förhållandena ute på vägarna ändras då man går upp i storlek. Jag ser inte problemet? :)

Däremot så var det fasen så mycket lättare att köra banorna på en Suka DR än på gathoj. Jag hade en del problem med lågfarten, lånade en DR som hastigast, körde rätt igenom. Sedan dök jag på telefonen och försökte hyra en DR till uppkörningen men det var tvärkört. Gick bra ändå iofs...

Det som är bakvänt är de, vad jag förstår, lokala kraven på 700cc. Tydligen räcker det i resten av världen att ha tillräckligt med effekt. Just 700cc är också den mest ologiska gräns man kan hitta, med tanke på att de flesta lämpliga tunga nybörjarhojar ligger precis under. Rätt många som skaffar en större hoj just för att de får köra upp på den där en 600 hade varit mer rätt.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Man får gratulera :tummenupp. Tänke försöka mig på detsamma. Ska ringa vv på måndag och boka tid. Får man fråga hur mycket du tränat på konbanorna och så innan?

Körde med far min bakpå hojen när ja körde runt och övade totalt kanske 10ggr på konbanorna kanske 1-2 timmar per gång. När de känns som tråkigast nöt lite till så de sitter. Började öva ca 1,5 månad innan ja körde upp. Fick svåra lågfartsbanan och "svåra" högfartsbanan och bromsprovet behövde jag bara göra 1ggr från 70 och 1 från 90.

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
När ska man börja bromsa i den snabba konbanan, är det precis efter sista konen eller innan den sista?

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Haj igen!

Till min stora förskräckelse upptäckte jag nu att det stod 4 meter :huvet som svängradie runt sista konen på uppkörningen...finns det hojar som har så lite? :va Med max styrutslag på min CBR krävs det allra minst 6,5 meter ... Antar att jag är totalt fuckad på uppkörningen eftersom det är totalt omöjligt för mig att komma ner på 4 meter =S ??

Tar du ut svängen ORDENTLIGT med CBR:en så går det alldeles utmärkt om du har koll på resten.. dvs balansen och blicken och gas/koppling. Kräver träning så på´t bara.. Detta vet jag eftersom jag övade med min CBR själv och satte klockrent efter lite träning. På uppkörningen var det inga problem med en CB 900 :), var som att köra banan med moped .

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Ett annat tips, drar man upp hojen på bakan och kör en high chair wheelie, så får man grym svängradie. Man kan vända på en 50-öring, konbanan blir en barnlek! Dessutom ser vv-gubben att du har total kontroll över hojen. Vilket det hela handlar om.

:va
Snälla tala klarspråk.

Skarp92

Hojåkande bushman
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag håller på att ta körkort nu :) Skriver upp på Tisdag :) uppkörningen är inte bokad än, men jag ska boka den Tisdag eftermiddag hoppas jag på :D

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Uppskrivningen klarade jag 2:a april och har bokat uppkörning 22 maj nu :)

Ny här förresten :)

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Tar du ut svängen ORDENTLIGT med CBR:en så går det alldeles utmärkt om du har koll på resten.. dvs balansen och blicken och gas/koppling. Kräver träning så på´t bara.. Detta vet jag eftersom jag övade med min CBR själv och satte klockrent efter lite träning. På uppkörningen var det inga problem med en CB 900 :), var som att köra banan med moped .

Var ute första gången idag och testade konbanan på "riktigt", och fanimej va svårt de va. Försökte ta ut svängen vid 3dje konen och jag kom runt ett par gånger på rätt sida strecket, men då kommer man med sån vinkel mot konerna på tillbakavägen att man nästan får göra en 180graderssväng igen runt 3djekonen in mot nr 2:huvet Hoppas ni fattade.
Har lite mindre än en månad kvar till uppkörning, men jag känner att konbanan inte är helt omöjlig men det blir till att träna som F*N :yoparty Jag tycker nästan det går sämre om man håller blicken ca 2 koner framför, men jag ändrar mig säkert när jag tränat mer.

Sen uppskattar jag min hastighet mellan konerna till ca 1m/s, är det tillräckligt långsamt?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ja tack mitt kort kom 30.4, hojjen sto och väntade i garaget redan, så det vara bara ut och glida! Nu är jag redan stans hårdaste förare!!!:D

avl

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
BMW F 800 S 2007
Ni som spekulerade om att 4m vändradie kan vara för lite för vissa hojar: Det stämmer säkert, men är det så vanligt? 4m vändradie är ju 8m vänddiameter/vändcirkel. Det klarar ju nästan en bil.

Sen har jag en fråga:

Antag att man är ute och kör i ett villaområde, och att någon har parkerat vid sidan av vägen och håller på och lastar ur bilen. Ska man blinka vänster innan man går över på motsatt sida av vägen för att köra förbi? Jag skulle nog inte göra det, men frågan är vad vägverket tycker?

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Sen har jag en fråga:

Antag att man är ute och kör i ett villaområde, och att någon har parkerat vid sidan av vägen och håller på och lastar ur bilen. Ska man blinka vänster innan man går över på motsatt sida av vägen för att köra förbi? Jag skulle nog inte göra det, men frågan är vad vägverket tycker?

Bra fråga...
Hittade inget specifikt om det i körkortsboken.
Men i ett villaområde är det oftast parkerade bilar längs gatan, så det är sällan helt fritt från bilar.
Och då utnyttjar man väldigt ofta motsatt sidan av gatan (som dessutom inte är markerad med någon mittlinje) UTAN att använda blinkers.
Jag skulle gissa att det är likadant om man håller på att lasta av/på en bil.

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Nu har jag tagit tre lektioner.. Min körlärare ttycker det ser mkt lovande ut. Hoppas på uppkörning innan 12 juni :p

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
kör upp jävligt snart. Har lätt mc kor är 19 år nu. SKa köra upp på min ktm 640 06:a är super nervös ändå tycker undanmanövern är lite knepig + att jag är rädd för att glömma massa skit :huvet

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
Någon som har kört upp på kawasaki z750 (den nya modellen)? Jag har problem med banorna på krypkörningen med den.. Det känns som den inte riktigt vill vända innan markeringarna, inte ens med fullt styrutslag. Några tips?

Tips i form av "kör upp med körskolans cykel" undanbedes, då detta inte är ett valbart alternativ i nuläget.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jag har minst 5 meter i vändcirkel. Detta om jag vrider jag styret max åt något håll och går runt med hojen. Men så kan man ju inte köra, måste ha lite kvar till max utslag så man kan balansera. Klart, man kan gasa till men det känns ryckigt.

Vidare, hur fort ska man egentligen köra på krypbanorna?
1 m/s som någon skrev tidigare låter långsamt. Det är som att åka 100 m på 1,6 minuter. Snigelfart!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!