Körkort 2008

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
Någon som har kört upp på kawasaki z750 (den nya modellen)? Jag har problem med banorna på krypkörningen med den.. Det känns som den inte riktigt vill vända innan markeringarna, inte ens med fullt styrutslag. Några tips?

Tips i form av "kör upp med körskolans cykel" undanbedes, då detta inte är ett valbart alternativ i nuläget.


Hej.
då när jag tog mitt körkort så tränade jag på kawasaki z750 , och körde upp på en sådan me, bra hojar måste jag säga, prova med att luta dig mer över tanken och flytta gärna ut kroppen i motsatt håll t.e.x om du ska svänga åt vänster så flyttar du ut rumpan lite åt höger av sitsen, jobba mycket med armarna och luta dig något över tanken som sagt, viktig i krypkörning är gas alltså små gasning och kopplings arbete ger bättre balans och motorn har drag kraft hela tiden och dör inte lätt, krypkörnings regeln är typ gång fart 4-7 km /h
lycka till :tummenupp
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Jag ska köra så fort så att instruktören kan gå bredvid utan att bli anfådd. när jag kör den första lågfartsbanan tar det över 1 minut
 
Last edited:

sailor79

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Mitt i stan typ!
Hoj
Honda CB600F Hornet 2007
Någon som har kört upp på kawasaki z750 (den nya modellen)? Jag har problem med banorna på krypkörningen med den.. Det känns som den inte riktigt vill vända innan markeringarna, inte ens med fullt styrutslag. Några tips?

Tips i form av "kör upp med körskolans cykel" undanbedes, då detta inte är ett valbart alternativ i nuläget.


När jag tog kortet (förra året) så hade jag samma problem som du beskriver och jag jobbade jäkligt mycket med blicken vilket hjälpte mig mycket. Instruktören sa att när jag skulle vända runt så skulle jag titta på en den konen jag svängde runt och strax innan jag kommer runt så höjer jag blicken och tittar ett par koner bort när jag ska "krypa" tillbaka.
Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Lycka till!
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Hade uppkörning imorse. Klarade manöverbanorna och det där men kuggade på trafikdelen :(
Har redan bokat en ny tid, den 29:e maj :)
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Körde inte tillräckligt riskmedvetet. Placering vid högersväng. Missade även högerregeln en gång :huvet

Jaha, måste vara något i stil med att du inte hade bromsberedeskap vid korsningar och skymda utfarter, vad gäller just "riskmedvetet"?! Vad tror du?
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
När jag körde upp i morse så kuggade en kille p.g.a att han nitade med bakbromsen vid 70 provet så d blev 10 meters bromsspår.
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Jaha, måste vara något i stil med att du inte hade bromsberedeskap vid korsningar och skymda utfarter, vad gäller just "riskmedvetet"?! Vad tror du?

Ja precis, hade inte tillräcklig bromsberedskap, körde lite för farligt :gnissla
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Hade uppkörning imorse. Klarade manöverbanorna och det där men kuggade på trafikdelen :(
Har redan bokat en ny tid, den 29:e maj :)


Du körde ute i Säve? Har hört att banan lutar lite vilket gör att mc:n rullar snabbare än man vill vid kryp.,Något som du tänkte på? Inga övriga tips till en som snart skall dit? Körde du i skola eller privat?

Vart fick du köra? Runt om säve eller åkte ni iväg en bit i från innan du fick köra?

Många frågor :)

Lycka till nästa gång!
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Du körde ute i Säve? Har hört att banan lutar lite vilket gör att mc:n rullar snabbare än man vill vid kryp.,Något som du tänkte på? Inga övriga tips till en som snart skall dit? Körde du i skola eller privat?

Vart fick du köra? Runt om säve eller åkte ni iväg en bit i från innan du fick köra?

Många frågor :)

Lycka till nästa gång!

Yes, körde upp i Säve (som sjukt nervös) privatist, fick köra trafikdelen runtomkring Säve. Allt från smala krokiga vägar till raka 70-, 90-vägar.
Kände inte av nån lutning när jag gjorde manöverbanorna.
Vet inte vad jag kan ge för tips mer än att inte göra de missagen jag gjorde.
Körprovsförättaren jag hade var lugn och sansad, han gav ett avslappnande intryck, vilket betydde mycket för mig. Innan uppkörningen hade jag föreställt mig en stel, tråkig och grinig gubbe, hehe. Hade jag haft en sån provförättare så hade jag säkert kört på varenda kona, av ren nervositet.:tungan
 

avl

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
BMW F 800 S 2007
Kuggade just för att jag blinkade innan jag kollade vid filbyte. Sen visade det sig att det inte var fritt när jag kollade döda vinkeln, så jag slutade blinka, lät bilen köra om, och svängde sen. Detta plus att jag tydligen bromsade in för mycket för en buss som stod stilla vid en busshållplats (jag tänkte att man skulle visa att man förstod att det KAN springa ut barn framför en buss som står på en busshållplats). Vägen var dock lite för stor tror jag, jag antar att man inte skulle bromsa för stillastående buss på en 2-filig 50-väg.

Sen tyckte de att jag vred för mycket på huvudet. Där fick jag för att jag försökte överdriva huvudrörelserna när jag kollade i backspegeln. :)

Vägverkets kille hade följande råd efteråt: "Kör som du brukar, tänk inte på att vi åker bakom". Hehe... Så ett tips: Var inte FÖR defensiv och försiktig. Och kör jämnt och mjukt - jag hade tydligen varierat min hastighet för mycket.

Men jag har en ny tid imorgon! Trodde inte att man skulle kunna få en tid inom 24h från att man kuggat, men tydligen kan man det!
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Kuggade just för att jag blinkade innan jag kollade vid filbyte. Sen visade det sig att det inte var fritt när jag kollade döda vinkeln, så jag slutade blinka, lät bilen köra om, och svängde sen. Detta plus att jag tydligen bromsade in för mycket för en buss som stod stilla vid en busshållplats (jag tänkte att man skulle visa att man förstod att det KAN springa ut barn framför en buss som står på en busshållplats). Vägen var dock lite för stor tror jag, jag antar att man inte skulle bromsa för stillastående buss på en 2-filig 50-väg.

Sen tyckte de att jag vred för mycket på huvudet. Där fick jag för att jag försökte överdriva huvudrörelserna när jag kollade i backspegeln. :)

Vägverkets kille hade följande råd efteråt: "Kör som du brukar, tänk inte på att vi åker bakom". Hehe... Så ett tips: Var inte FÖR defensiv och försiktig. Och kör jämnt och mjukt - jag hade tydligen varierat min hastighet för mycket.

Men jag har en ny tid imorgon! Trodde inte att man skulle kunna få en tid inom 24h från att man kuggat, men tydligen kan man det!

När jag körde förra året så sa kontrollanten att det inte var någon jävla cirkus och att jag inte skulle överdriva med allt. Det öste ner regn den dagen så han var väll irriterad eller något för han var väldigt tjurig och otrevlig.

Lycka till imorron iaf, en grym känsla man får efteråt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top