Körkort 2008

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Haj igen!

Till min stora förskräckelse upptäckte jag nu att det stod 4 meter :huvet som svängradie runt sista konen på uppkörningen...finns det hojar som har så lite? :va Med max styrutslag på min CBR krävs det allra minst 6,5 meter ... Antar att jag är totalt fuckad på uppkörningen eftersom det är totalt omöjligt för mig att komma ner på 4 meter =S ??

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    33.7 KB · Visningar: 200

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Haj igen!

Till min stora förskräckelse upptäckte jag nu att det stod 4 meter :huvet som svängradie runt sista konen på uppkörningen...finns det hojar som har så lite? :va Med max styrutslag på min CBR krävs det allra minst 6,5 meter ... Antar att jag är totalt fuckad på uppkörningen eftersom det är totalt omöjligt för mig att komma ner på 4 meter =S ??

NU blev man fundersam trodde vändradien låg på 8m??

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Haj igen!

Det är 4m och den är inte flexibel...

hade lite problem att få ihop detta när jag tränade själv på en sport/touring hoj hemma... så frågade min körskolelärare, och han förklarade för mig att garagesvängen(den som tar max styrutslag +2dm) är borttaget. Min följdfråga:
Det betyder att det är en omöjlighet att köra upp med en sport eller touring hoj?
Hans svar: Ja!

Så helt sjukt kan jag hålla med om =(
Nu kör jag ju ändå upp med körskolans MC, fast rätt stört att det ska vara så begränsat.

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Men faaan nu blir jag trött asså,
det finns ju ingen chans i hel***e att jag kommer ner på 4 meter.
Blir väl bara att avboka uppkörningen :huvet :huvet
:gråta :gråta :gråta

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Men faaan nu blir jag trött asså,
det finns ju ingen chans i hel***e att jag kommer ner på 4 meter.
Blir väl bara att avboka uppkörningen :huvet :huvet
:gråta :gråta :gråta

Kanske det går att hyra någon hoj någonstans, jag ska hyra en mellanklassare offroad till min uppkörning på onsdag på OKQ8 tankfull här i Köping. Prövade med min FZR600 och det går, men det är inte värt risken att köra upp med den. Klarade krypbanan med min typ 2 av 32 försök.

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Kanske det går att hyra någon hoj någonstans, jag ska hyra en mellanklassare offroad till min uppkörning på onsdag på OKQ8 tankfull här i Köping. Prövade med min FZR600 och det går, men det är inte värt risken att köra upp med den. Klarade krypbanan med min typ 2 av 32 försök.

Är det inte så att hojen måste ha 700cc för att man ska kunna köra upp för "stora A"?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
En fågel viskade i mitt öra att mellanklass ska vara 35 kw i framtiden.:yoparty Sant? bullshit? när? hur?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Är det inte så att hojen måste ha 700cc för att man ska kunna köra upp för "stora A"?

Helt rätt, men jag ska köra upp för mellan. Men det går ju såklart att hyra en fulleffekthoj på över 700cc.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu har jag precis tagit hojkortet och är så jävla nöjd då ja inte tagit en enda lektion på trafikskola och klarade det på första utan att ha bilkort innan.

Nästan lite förvånad att ja klarade det men han hade inget att anmärka på alls. Detta är beviset på att det går att körkort utan en massa körskola och sånt trams. :tummenupp

Så ni som är sjukt nervösa sluta va det!

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
Är det inte lite orättvist att det är samma mått på banorna oavsett om man kör upp för begränsad eller obegränsad?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Nu har jag precis tagit hojkortet och är så jävla nöjd då ja inte tagit en enda lektion på trafikskola och klarade det på första utan att ha bilkort innan.

Nästan lite förvånad att ja klarade det men han hade inget att anmärka på alls. Detta är beviset på att det går att körkort utan en massa körskola och sånt trams. :tummenupp

Så ni som är sjukt nervösa sluta va det!

Grattis ska också köra upp utan att ha tagit en enda lektion på körskola få se hur det går.

En fråga hur bred var det där man ska vända när man kör serpentin banan 4 eller 8 meter?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Haj igen!

Den visar bara en linje du inte får köra utanför/över, sedan får du kör hur långt som helst åt sidorna. Visst inte överdriva med 15meter åt sidan men inom rimliga gränser. Har pratat med en körskolelärare om det, och även så körde jag när jag körde upp i onsdags och inga fel där inte.
Man blir bara trött på de körskolelärare som ska överdriva så för att skrämma upp er som vill så gärna ta kortet så ni ska ta lektioner med deras hojar och betala en massa pengar.

Det de vill se är hur du planerar placeringen, krypningen men hjälp av koppling, gas o lite broms.
Så oroa er inte grabbar, jag körde upp med en zx9r -96:a och det var ingen lätt hoj det. Svängradien sög pung kan jag säga och det vägde en hel del.

Jag körde upp privat, har ni egenhoj och möjlighet att träna själv så go for it!

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Den visar bara en linje du inte får köra utanför/över, sedan får du kör hur långt som helst åt sidorna. Visst inte överdriva med 15meter åt sidan men inom rimliga gränser. Har pratat med en körskolelärare om det, och även så körde jag när jag körde upp i onsdags och inga fel där inte.
Man blir bara trött på de körskolelärare som ska överdriva så för att skrämma upp er som vill så gärna ta kortet så ni ska ta lektioner med deras hojar och betala en massa pengar.

Det de vill se är hur du planerar placeringen, krypningen men hjälp av koppling, gas o lite broms.
Så oroa er inte grabbar, jag körde upp med en zx9r -96:a och det var ingen lätt hoj det. Svängradien sög pung kan jag säga och det vägde en hel del.
Fyfan va bra! =D Tror då att det inte bör vara några som helst problem med konbanan i så fall. Men, hur långt ifrån sista konen är den linjen? Bilderna säger ju ingenting om avståndet från sista konen till strecket i "längsgående led". Hur långt skulle du uppskatta det avståndet till?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Fyfan va bra! =D Tror då att det inte bör vara några som helst problem med konbanan i så fall. Men, hur långt ifrån sista konen är den linjen? Bilderna säger ju ingenting om avståndet från sista konen till strecket i "längsgående led". Hur långt skulle du uppskatta det avståndet till?

Det är 4m dit från sista konen.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag hörde på min skola att i en rondell UTAN filer, ska man ligga till höger i fältet om man ska rakt/höger. Så att en bil kan svänga vänster utan att hålla på o köra på dig.

Ja, ligg till höger och varannan jävla bilist kommer att försöka glida om på insidan om de skall rakt fram eller till vänster. Var femte kommer att försöka glida om även om de skall höger.

Vi har rätt till hela körfältet. I rondeller är ett bra tillfälle att använda den rätten.

Den körskolelärare som säger annat... hu. Om det nu inte är så att de lokala VV-kontrollanterna bestämt sig för att kugga folk på det, men då borde de ta och förklara läget.

Karotchi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
KTM 990 SM-R -10

Nästan lite förvånad att ja klarade det men han hade inget att anmärka på alls. Detta är beviset på att det går att körkort utan en massa körskola och sånt trams.

Man får gratulera :tummenupp. Tänke försöka mig på detsamma. Ska ringa vv på måndag och boka tid. Får man fråga hur mycket du tränat på konbanorna och så innan?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Är det inte lite orättvist att det är samma mått på banorna oavsett om man kör upp för begränsad eller obegränsad?

Varför skulle det vara det? Det är ju samma hoj man ska klara att manövrera, bara effekten skiljer.

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
Varför skulle det vara det? Det är ju samma hoj man ska klara att manövrera, bara effekten skiljer.

Tja, smaken är som baken men jag upplever det som att en liten 400cc är smidigare än en 700cc och därmed enklare att manövrera mellen konerna.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha