Körkort 2008

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
Jag har precis hittat denna sida, och jag håller på med kortet just nu. Teori klar och 5-6 lektioner körda.

Jag har nästan bara kört på skola och har ingen i närheten att köra privat med. Enda privata övningskörningen har varit när jag körde hem min hoj i lördags. En helt ny fz6 s2 från Västerås till Göteborg (40 mil E20)

Serpentin körningen funkar men FAN va svårt det är med krypkörningen..
Någon som har nått bra tips?

//Picke

vilken är "serpentinkörningen"? tips för krypkörning... öva öva öva, hela hela tiden!!!!!!

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Fan va skönt! klarade uppkörningen. Äntligen kan man ta sin egen hoj och dra ut och åka istället för att bara traggla banorna! =)=)=)

Ant3

Fjärt
Gick med
12 Apr 2008
Hoj
Honda hornet -98
Jaha då börjart uppkörningen närma sig med stora steg.. 21:a är det spikat.. hoppas det går bra..
En körning till med skolan. sen j*vlar.
Lycka till alla andra..
och grattis till er som tagit :)

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
körkort 2008

Tjena. Jag ska köra upp i slutet av maj och jag har avsatt 2 veckor för att klara detta. Vad tror ni? Verkar det realistiskt?
Jag nästan inte kört något MC alls (Borsett ifrån en timme på ett flygfält för två år sen.) men jag har kört EU moppe i ett år i Göteborg så balansen tycker jag är helt ok.
Jag kommer att övningsköra privat varje dag och jag har tillgång till ett flygfält och jag har bokat in 6st dubbellektioner på körskolan.
Är det någon som har något tips på vad man behöver träna på eller något som är speciellt viktigt att tänka på under uppkörningen?

Lev säkert

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
varför tar det så sjuk lång tid innan körkortstillståndet kommer? väntat fyra veckor nu. bor i stockholm. någon som har väntat lika länge, eller kan jag räkna med jag blivit fucked av någon anledning?

Precis. Ring och tjata. Länsstyrelsen har en handläggningstid på ca: 8 veckor, men när de väl har papperna i hand så fixar de lämpet på max tre dagar.

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
Jag har hört att man inte längre får köra upp med egen hoj utan att man måste köra upp med en körskolehoj på grund av strängare försäkringskrav.
Någon som kan bekräfta eller dementera?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag har hört att man inte längre får köra upp med egen hoj utan att man måste köra upp med en körskolehoj på grund av strängare försäkringskrav.
Någon som kan bekräfta eller dementera?

Ligger ingen sanning alls i detta. "Strängare försäkringskrav"...? Vad skulle det ha med saken att göra?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Att man var tvungen att ha någon form av körskoleförsäkring på hojen för att få använda den vid körprovet.

Det har jag inte hört någonting om. Snackade med VV för ett tag sedan om det var ok att jag körde upp med min hoj. De sa: "Inga problem så länge det är rätt cc och kW".

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Jag skulle gissa att det inte har något med VV att göra, utan med det försäkringsbolag man har.
Ring dem och fråga ifall du är osäker.

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
Ok. Will do.
Vad tror ni om att köra upp med en gammal Honda CB750?

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Det ska nog gå bra bara du gör dina läxor... :tummenupp
Själv ska jag antingen köra upp på en gammal Suzuki GS850G från 81 eller en GSX750 från 02. :)

Träna på nu bara!

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Ja
Undrar om ni som tagit kortet så här tidigt på våren har några heta tips till oss andra som inväntar domedagen.

Något ni märkte att dom kollar extra noga eller kanske till och med är annorlunda än tidigare.
TACK!!

tshirt

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2008
Hoj
1984 suzuki gsx 750F
Hej Igen
Har nu klarat teorin med 61 rätt. Instämmer i de som sagt det tidigare de prov som finns på strs hemsida är bra. Gjorde själv 4 stycken där. Har bokat uppkörning den 12 maj men har bara hunnit köra vid två tillfällen privat. Antar att jag kommer kugga rejält men tänkte se det som en körskolelektion.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha