Körkort 2008

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Nu har man väntat på pappret från länsstyrelsen om att man ska få ta kortet i 1.5månad. Lyckas tillsist få tag på en person att prata med och får veta att flera ansökningar "kommit bort". Därav min då :( så nu ska man fylla i alla papper igen och skicka in och vänta tills de får igenom dem. Handlägningstid beräknas till 1.5månad. Snacka om förstörd början av sommar. Väntetid på uppskrivning beräknas till 1-2månader för A-kort. HEEEEEELVEEETEEE! jag som tyckte jag var ute i god tid.

D.Wallin

-= The One And Only =-
Gick med
11 May 2007
Hoj
Ninja zx10r-08, V&Hcsone,pcV,minblink,kn-luft,valterM krachpuck o bobbiner :)
Klarade uppkörningen idag!!! är så sjukt jävla glad asså :D, skrek som en galning i hjälem på väg hem MOHAHAHA,nu fattas bara bågen :)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
En liten fråga bara. Någon som vet om man måste ansöka om körkortstillstånd om man redan har ett körkort? Antar att det inte behövs.

Om man har en godkänd handledare för både A1 och bil, måste men skicka in papper för denna om man ska övningsköra för A-bgr. ?

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
Nu va uppkörningen bokad, 2 veckor kvar... shit man börjar bli lite nervös ändå, hatar låghastighetsbanan! funkar men hur långsamt måste man köra, tror jag kör för långsamt ibland..

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Nu va uppkörningen bokad, 2 veckor kvar... shit man börjar bli lite nervös ändå, hatar låghastighetsbanan! funkar men hur långsamt måste man köra, tror jag kör för långsamt ibland..

Jag hörde min provledare säga nåt i stil med att man ska kunna promenera bredvid, inte hur sakta som helst men klart utan att bli svettig.

Hade själv problemet att jag försökte köra på tok för långsamt, vilket tvingade mig sätta ner foten konstant. Försök köra så långsamt så att du tycker du har kontroll på ekipaget. Är det för snabbt så får du väl öva lite till ;P

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
Suzuki Tl1000R
Jo du måste ansöka om körkortstillstånd och tror, vet inte, men förmodligen så måste du även ha ett nytt handledartillstånd

En liten fråga bara. Någon som vet om man måste ansöka om körkortstillstånd om man redan har ett körkort? Antar att det inte behövs.

Om man har en godkänd handledare för både A1 och bil, måste men skicka in papper för denna om man ska övningsköra för A-bgr. ?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
raptorium: grattis!
(Men om du inte har nån hoj, gick du hem med hjälmen på huvet o skrek i eller? ;D)

D.Wallin

-= The One And Only =-
Gick med
11 May 2007
Hoj
Ninja zx10r-08, V&Hcsone,pcV,minblink,kn-luft,valterM krachpuck o bobbiner :)
Han körde väl körskolans hoj tillbaka till skolan :tummenupp

Mjo det gjorde jag, åkte efter läraren denna gång för att kolla in hans kurvteknik ;), och passade på att lufta min glädje då ingen annan kunde höra mig.

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Nomalas: Den här frågan handlade om endast en(1) fil i en rondell.
Jag tycker också att man då borde ta samma plats som en bil, alltså ligga mitt i körfältet och dra på blinkers innan man svänger ut.

Någon mer än SpaceCowboy som har hört att man ska välja högerplaceringen?

Grattis till kortet förresten, SpaceCowboy!!! :tummenupp

De där skulle vara intressant att höra från flera. Hur ska man placera sig om man ska svänga av till vänster?

blr

Med hjärnan i behåll
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
kraschad :(
Hej gott folk! Fixade kortet idag. Åkte hem i bilen och in snabbt som fan och skita (blev skitnödig pga. nervositet), på med stället och ut och starta min egen hoj för första gången. Den känslan går inte att beskriva! Åkte direkt ner till lokala mc-butiken och köpte en ny hjälm, en Shoei Raid II som jag lade undan igår. Har varit ute och åkt sen halv 11 imorse, har enorm ont i arslet just nu... Kändes lagom att känna in hojen lite och skaffa vana idag innan det går fortare.

Jaja, ska inte skriva en lång jävla novell nu, är bara i extas fortfarande sorry för det. Lycka till alla andra som håller på att greja lappen!

Mvh.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Klarade uppkörningen idag!! YYYEEEEEAAAAAAAHHHH!!! Varit ute hela dagen och kört. käkar lite snabbt och ska ut igen :D

Mitt körkort gick på 3960kr:yoparty (körde privat)

Last edited:

Picke79

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
fz6 S2 -08
Jag har precis hittat denna sida, och jag håller på med kortet just nu. Teori klar och 5-6 lektioner körda.

Jag har nästan bara kört på skola och har ingen i närheten att köra privat med. Enda privata övningskörningen har varit när jag körde hem min hoj i lördags. En helt ny fz6 s2 från Västerås till Göteborg (40 mil E20)

Serpentin körningen funkar men FAN va svårt det är med krypkörningen..
Någon som har nått bra tips?

//Picke

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09

Tommy.exe

Guest

Det är samma tillstånd som gäller för bil och MC, även utan bgr. Bara du kollar att det inte gått ut så slipper du beställa nytt :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha