Körkort 2008

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
GRATTIS!!!!:yoparty

Jag skall dit 10 Juni o spendera en vecka där...skall köra med Magnus jag med...så det känns ju skönt att de e en reko kille.

Vad var det för småmissar du gjorde (förutom bakhjulslåsningen)? *nyfiken

Ställde de några situationsanpassade frågor på uppkörningen?

Hur lång var uppkörningen?

Några almänna tips om skolan , samhället eller körningen där?


Funderar på att sova nån annanstans .....vette faen om jag kan sova med kollo känslan närvarande....kommer ihåg de gamla Taekwondo lägren jag var på.....ingen hit :D

Har inte övat mycket innan 2 tillfällen nyligen o sen cross bakgrund....så det blir en intressant upplevelse *tjohoo

Böjar faktiskt fundera lite lätt vad jag gett mig in på *haha...får köra avslappningsövningar fom idag o fram till uppkörningen så går det nog bra *haha

Jajaaa...man måste ju försöka....=))))))

Tack!!

Har precis varit ute och kört 10 mil bara för att....:yoparty

Missarna? Tja, eftersom jag var den enda som klarade mig på manöverprovet (min stackars rumskompis från körskolan fick en ruggig bakhjulslåsning på den snabba banan och höll på att flyga av, och med det var det slut för hans del), så bar det av direkt från västerås halkbana istället för från Mcd som vi hade bestämt innan. Den tredje personen som var med var en privatist på 16 år som var där med sin far. Killen hade aldrig kört den långsamma banan innan utan tränade till det blev hans tur(!), och körde på att han aldrig hade bromsat innan. Han kröp ihop när man skulle ha sträckt på sig osv. Hans pappa pratade hela tiden med oss andra om sina gamla motorcyklar osv och skröt om att han hade fått sitt a-kort på köpet. Jotack, det märktes. :huvet

I alla fall, när vi åkte ut ifrån halkbanan hade jag för mig att det var 70 utanför så jag drar på upp till 70, passerar en liten kulle och där ser jag de dubbla 70-skyltarna. "Aj fan, det var visst 50 här" tänkte jag och sen tänkte jag "aja, vill han kugga mig för det så får han väl göra det, från och med nu skall jag köra perfekt" och det gjorde jag tydligen. Han påpekade med ett snett leende att "det ju faktiskt var åtalbart att köra i 70 där men eftersom vi ser till helheten och du körde utmärkt sen (och följde hastighetsbegränsningarna!) så godkänner jag dig. Sen sträckte han fram handen och sa "och så inga wheelisar nu!" :D

Himla trevlig herre från vägverket som hette Jussi. Har du tur får du honom!

Ang samhället är det litet, massor av höger-regel osv. Perfekt att öva i. Magnus kommer att grilla dig tills du kör i beredskapsläge med automatik. Blicken-pilen-filen är också nåt han kommer att trycka på. Titta, blinka, sväng. Jag gjorde som så många andra som har haft bilkort länge, blinka, titta, sväng vilket är fel.

Lägenheten, tja, ingen hit direkt kanske. Speciellt inte om du skall dit mitt i sommaren. Får man nån ovanpå sig i våningssängen räcker det med att han vänder sig för att du skall gunga på som i storm nedanför. :rolleyes: Värmen kan jag tänka mig blir ett problem också då ni kan vara upp till 5 i ett rum. Hade jag haft finanserna hade jag valt hotellet utan tvekan. Det som var kul med lägenheten var ju alla personer som var där och allt vi pratade om så det är ju två sidor på myntet.

Har du mer frågor är det bara att skicka PM.

Lycka till!!
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Liten fråga...

Eftersom jag inte gjort samma manöverprov som görs idag, har jag en liten fråga som ni som är mitt i svängen säkert har stenkoll på. (Tanten ska ta kort, vi ska öva massor med manöverbana innan hon får köra ut i trafiken...)
På lågfartsprovet, är det tillåtet att stå på fotpinnarna istället för att sitta på sadeln? Jag har läst hit och dit men inte hittat. Hojen är en offrööd så det är iaf för mig enklare att stå upp i låg hastighet. Någon som _vet_ ?
tack!

/FS
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Eftersom jag inte gjort samma manöverprov som görs idag, har jag en liten fråga som ni som är mitt i svängen säkert har stenkoll på. (Tanten ska ta kort, vi ska öva massor med manöverbana innan hon får köra ut i trafiken...)
På lågfartsprovet, är det tillåtet att stå på fotpinnarna istället för att sitta på sadeln? Jag har läst hit och dit men inte hittat. Hojen är en offrööd så det är iaf för mig enklare att stå upp i låg hastighet. Någon som _vet_ ?
tack!

/FS



TJENA jo jag håller på med kortet och har uppkörningen snart kortet.Över till din fråga nopp får man inte stå på hojen för det sa min trafik lärare!
 

GT4-R

VERSYS
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Gävle,Bergen
Hoj
xrv 750 Versys 09a grön
Du får stå ligga sitta på tanken gör hur du vill.. Mvh Mc- lärare.

Ps dock ovanligt, har endast haft en person som har stått på lågfarten på provet
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Tack!!

Har precis varit ute och kört 10 mil bara för att....:yoparty

Missarna? Tja, eftersom jag var den enda som klarade mig på manöverprovet (min stackars rumskompis från körskolan fick en ruggig bakhjulslåsning på den snabba banan och höll på att flyga av, och med det var det slut för hans del), så bar det av direkt från västerås halkbana istället för från Mcd som vi hade bestämt innan. Den tredje personen som var med var en privatist på 16 år som var där med sin far. Killen hade aldrig kört den långsamma banan innan utan tränade till det blev hans tur(!), och körde på att han aldrig hade bromsat innan. Han kröp ihop när man skulle ha sträckt på sig osv. Hans pappa pratade hela tiden med oss andra om sina gamla motorcyklar osv och skröt om att han hade fått sitt a-kort på köpet. Jotack, det märktes. :huvet

I alla fall, när vi åkte ut ifrån halkbanan hade jag för mig att det var 70 utanför så jag drar på upp till 70, passerar en liten kulle och där ser jag de dubbla 70-skyltarna. "Aj fan, det var visst 50 här" tänkte jag och sen tänkte jag "aja, vill han kugga mig för det så får han väl göra det, från och med nu skall jag köra perfekt" och det gjorde jag tydligen. Han påpekade med ett snett leende att "det ju faktiskt var åtalbart att köra i 70 där men eftersom vi ser till helheten och du körde utmärkt sen (och följde hastighetsbegränsningarna!) så godkänner jag dig. Sen sträckte han fram handen och sa "och så inga wheelisar nu!" :D

Himla trevlig herre från vägverket som hette Jussi. Har du tur får du honom!

Ang samhället är det litet, massor av höger-regel osv. Perfekt att öva i. Magnus kommer att grilla dig tills du kör i beredskapsläge med automatik. Blicken-pilen-filen är också nåt han kommer att trycka på. Titta, blinka, sväng. Jag gjorde som så många andra som har haft bilkort länge, blinka, titta, sväng vilket är fel.

Lägenheten, tja, ingen hit direkt kanske. Speciellt inte om du skall dit mitt i sommaren. Får man nån ovanpå sig i våningssängen räcker det med att han vänder sig för att du skall gunga på som i storm nedanför. :rolleyes: Värmen kan jag tänka mig blir ett problem också då ni kan vara upp till 5 i ett rum. Hade jag haft finanserna hade jag valt hotellet utan tvekan. Det som var kul med lägenheten var ju alla personer som var där och allt vi pratade om så det är ju två sidor på myntet.

Har du mer frågor är det bara att skicka PM.

Lycka till!!

Låter sannerligen som det är Jusse man skall ha :rock ...bara att hoppas :)
Med tanke på alla vansinneshistorier man hör (liknande den med 16-åringen) så borde jag ju var kung efter 4 dagar o 16 lektioner (om jag behöver alla).

Ja umgänget missar man ju om man inte sover där...helt klart ett minus....men har nu ringt ett vandrarhem i surahammar 10 min tåg därifrån o får ett rum m 6 bäddar själv för 150 spänn natten....klockrent... en ny säng varje natt :D

Bilaspekten är ju klart intressant...lär ju bli till att nöta Blicken-pilen-filen innan man har tagit bort flera års bilkörande ur systemet...speciellt som jag endast kör gigantisk skåpbil i jobbet sen ett par år tillbaks med tillhörande kass sikt när jag skall svänga nuförtin, blinkersen, storleken samt andras uppmärksamhet (speciellt eu mopeder som man knappt hinner se) är min räddning många gånger varje dag..blir till att tänka om :D

Tack för utförligt svar :tummenupp
 

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Om ni redan har bil-kk och kör dagligen öva in allt eller åtminstone repetera allt som man kan utnyttja på hojen senare. Som tex:

* Titta i backspegeln -> Döda vinkeln -> Blinka --- har gjort det lite halvdant innan(haft kk i 6år) men först nu på senaste har jag försökt vara väldigt noga med det för att slippa traggla det för 12kr/min på körskola

* När du blinkar tänk "Glöm inte slå av blinkersen" --- antingen knappa en extra ggn på ratten med vänsternäven eller bara tänk tanken, så sätter det sig osså i ryggmärgen =)
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
YIEEEEEHAAAW!!!!
:squid

Klarade uppkörningen imorse. Gjorde min kanske sämsta krypkörning nånsin. Första bromsningen från 70 gick heller inte speciellt bra.
Men det gick!

Önskar alla som har uppkörningen framför sig lycka till.
:tummenupp
 

Karotchi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
KTM 990 SM-R -10
YIEEEEEHAAAW!!!!
:squid

Klarade uppkörningen imorse. Gjorde min kanske sämsta krypkörning nånsin. Första bromsningen från 70 gick heller inte speciellt bra.
Men det gick!

Önskar alla som har uppkörningen framför sig lycka till.
:tummenupp

Grattis :tummenupp Börjar närma sig för mig med så lite smått nervös börjar man bli.. några bra tips på vad göra/inte göra?
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
YIEEEEEHAAAW!!!!
:squid

Klarade uppkörningen imorse. Gjorde min kanske sämsta krypkörning nånsin. Första bromsningen från 70 gick heller inte speciellt bra.
Men det gick!

Önskar alla som har uppkörningen framför sig lycka till.
:tummenupp

Grattis!

Skall också köra upp väldigt väldigt snart ute på säve. Hur var vv-gubben, sträng eller lugn o fin? Vilken väg/vägar fick du ta i trafik och hur länge var ni ute? Vilken säkerhetskontroll fick du?

Några andra tips?

// Markus
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
YIEEEEEHAAAW!!!!
:squid

Klarade uppkörningen imorse. Gjorde min kanske sämsta krypkörning nånsin. Första bromsningen från 70 gick heller inte speciellt bra.
Men det gick!

Önskar alla som har uppkörningen framför sig lycka till.
:tummenupp

Grattis! :yoparty

Känner igen det där med dålig krypkörning. Jag gjorde nog min sämsta krypning på uppkörningen efter att ha satt den 30ggr+ innan. :D
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Man ska ju använda bakbromsen vid inbromsningarna på uppkörningen.... Så verkar ju onödigt att träna in att "ge fan i bakbromsen".....
Att däremot låta bli att låsa bakbromsen kan ju vara en sak att tänka på vid uppkörningen....

Lägg bara foten lätt över bakbromspedalen o låt den vara där så riskerar man inte att låsa bakbromsen när man gör bromsproven ! ;)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Vad jag gärna vill veta är vilken fart som krävs för höghastighetsbanan. Körde den i x-antal timmar i går med min egen hojj och nött och det flöt på bra men jag körde aldrig snabbare än 65km/h typ.. är tanken att man skall upp i 70 och 90 på den banan? (Ser ju hur koll jag har, kört cross hela livet känns det som men inte allt för mkt vägkörning, 40 mil med min egen nu)

Har nämligen första lextionen imorgon (skollextionen) och det är manöverbanan.. Sen uppkörning i mitten av Juni.. så börjar redan nu bli nervös ;)

Kanske är bra att kolla upp vad man ska kunna på provet innan man börjar öva inför det.. så att man inte övar på fel saker ?!! Just my 2 cents..

Iofs all övning på hojjen är ju bra...
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Grattis!

Skall också köra upp väldigt väldigt snart ute på säve. Hur var vv-gubben, sträng eller lugn o fin? Vilken väg/vägar fick du ta i trafik och hur länge var ni ute? Vilken säkerhetskontroll fick du?

Några andra tips?

// Markus

Tack alla!

VV-gubben var lugn o fin :)
Väldigt trevlig.

Vi körde runt på lite småvägar kring Säve och sen till Backa, ut på motorvägen, in mot Kärra och sen tillbaka på småvägar till Säve.

Jag fick kolla bromsarna.

Mitt bästa tips är nog att ta det lugnt och tänka på det man lärt sig. Något misstag här och där gör heller inte så mycket. Det är helheten som räknas.
:tummenupp
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Nu är de så att ja snart får mina körlektioner, men jag vet inte om jag ska låna min kompis Yamaha Rd eller om jag ska köra med min Af1:a.

Båda är obesiktade just nu, men de känns som att ja kommer klara uppkörningen lättare med Rd:n eftersom man sitter och kör, bättre svängradie och så.

Men vad tror ni, besikta, ställa på och försäkra min egen och köra med eller ska jag köra med Rd:n?
 

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
...inköp på gång!
Tack alla!

VV-gubben var lugn o fin :)
Väldigt trevlig.

Vi körde runt på lite småvägar kring Säve och sen till Backa, ut på motorvägen, in mot Kärra och sen tillbaka på småvägar till Säve.

Jag fick kolla bromsarna.

Mitt bästa tips är nog att ta det lugnt och tänka på det man lärt sig. Något misstag här och där gör heller inte så mycket. Det är helheten som räknas.
:tummenupp

Det var inte så att du såg ett par elever samt lärare med gröna västar vid sidan av vägen när du körde på småvägarna i Säve? Vi såg nämligen ett par stycken på uppkörning när vi var där på lektion.

Grattis förresten :tummenupp
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Det var inte så att du såg ett par elever samt lärare med gröna västar vid sidan av vägen när du körde på småvägarna i Säve? Vi såg nämligen ett par stycken på uppkörning när vi var där på lektion.

Grattis förresten :tummenupp

Nix, såg ingen när jag var ute och körde.
Såg däremot några i gröna västar som körde förbi vägverket.

Tack ska du ha, har fortfarande inte riktigt fattat att det äntligen är klart!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tänkte fråga om någon vet ifall teorin skiljer något från 2007? Hört att en del grejer har ändrats nu 2008.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top