Körkort 2008

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
62 av 65 på kunskapsprovet idag! Provet är lätt!! :2cool Bokat förarprov. Den 17 juni kl. 09.15 i Tullinge... Då gäller det!! :banana
 

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Glömde bort min första körlektion ( en dubbel) idag, lappen från trafikskolan låg inte framme och larmet på mobilen glömde jag ställa så nu kl 2200 ser jag på mobilen att det var idag :mad: :mad: :mad: :mad:
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Det var lite klantigt.. Onödiga pengar. är det full debitering eller halv för oavbokad lektion ?
 

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
Fick kortet igår, så jävla gött!
Välte en kon på höghastighetsbanan men fick köra om den och då gick det klockrent. Fick inga situationsfrågor eller liknande.
 

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Xt660x
Fick kortet igår, så jävla gött!
Välte en kon på höghastighetsbanan men fick köra om den och då gick det klockrent. Fick inga situationsfrågor eller liknande.

Grattis :D
Själv har jag bokat en körlektion nu
Tänkte prova på konbanan och få lite råd innan man ger sig på uppkörningen.
Det är nog också lättare att få uppkörnings tid genom körskolan en privat.
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Fixade också kortet igår. Känns otroligt skönt, gick konstant nervös i ca 2 veckors tid innan :)

Körde en lektion på förmiddagen innan uppkörning som gick riktigt bra, vilket lugnade nerverna rätt ordentligt.
Det enda jag behövde göra om var höghastighetsbanan där jag slarvade vid undanmanövern och plockade en kon.
Manöverdelen var i slutändan mycket lättare än jag trodde. En anledning kan vara att stället jag övade banorna på var begränsade i sidled och med ojämnt underlag vilket gjorde det hela svårare än det egentligen behövde vara.
När det gäller bromsningen körde jag på att i stort sett bara markera med bakbromsen, helt klart det som känns lättast att lära sig i början.

Trafikdelen gjorde jag ett par mindre missar som han kommenterade efteråt, men är ju helheten de kollar på som tur är :)
Ingen gruskörning och inga "situationsfrågor".
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Ingen gruskörning ...


Grattis till kortet!

När det gäller gruset så körde jag och min lärare en sväng i närheten av Västerås flygplats dagen innan (västerås försöksgård eller nåt sånt hette stället) och då sa han att "det här brukar inte komma på uppkörningen men vi kör väl en del grus bara ut i fall att". Tur vi gjorde det för det bar av raka spåret till grusvägen, inkl en västersväng på landsväg för att komma dit! :wiggle
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Grattis till kortet!

När det gäller gruset...

Tackar!

Jag fick köra en liten grussväng på lektionen innan uppkörningen, just för att ha testat iaf. Var absolut bra att få göra det för skolans hoj var ju inte direkt byggd för grusåka :)
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Tjo!
Ni som har tagit kortet i år, kommer man att vara där själv med sin VV nisse eller en grupp som det var förr?

Något speciellt man ska tänka på vid gruskörning? (förutom bromsning).

Tacksam för svar!
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Yes! Idag satte man körningen och har nu äntligen kortet. Obeskrivlig känsla.

Krypkörningen satt klockrent, trafiken lite små missar men man blev godkänd!
 

Ant3

Fjärt
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Karlshamn (Blekinge)
Hoj
Honda hornet -98
yes nu var det äntligen dax.
Uppkörning imorgon bitti. börjar med uppvärmning kl 7 sen bär det av.
Vatt ute o kört idag. Övat på banan m.m ..
Önska mig lycka till

O grattis ni andra.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag antar mc teorin inte kommer att ta upp hur man skall lasta bilar, släpvagnar och sådant på provet?

Jag har gjort teorin förra året men det har gått ut. Då kom det inga sådana grejer iallafall.
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Grattis Macckan och lycka till imorgon Ant3, jag håller tummarna! :tummenupp

Tjo!
Ni som har tagit kortet i år, kommer man att vara där själv med sin VV nisse eller en grupp som det var förr?

Något speciellt man ska tänka på vid gruskörning? (förutom bromsning).

Tacksam för svar!

Man är en grupp som kommer dit men man är enskilt med vägverksmannen och genomför proven.

När det gäller gruskörning fick jag tipset att knipa med benen, slappna av i överkroppen och låta hojen ruska på sig utan att få panik. Dra på lite lagom på rakorna och skära i kurvorna för att få den rakaste linjen. Men som nån sa, körskolehojar är ju vanligvis inte gjorda för grusbus. En Honda CB Sevenfifty är inget vidare på löst underlag kan jag tala om. :)
 
Last edited:

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Kanske är bra att kolla upp vad man ska kunna på provet innan man börjar öva inför det.. så att man inte övar på fel saker ?!! Just my 2 cents..

Iofs all övning på hojjen är ju bra...

Jo så sant, MEN i Göteborg är det inte direkt så man får en lextion sådär direkt.. 2 veckors väntetid minst hela tiden.. så har hunnit köra till första servicen nu till jag haft första lextionen =) Känndes gött när läraren inte hade i princip något att påpeka.. Lyft blicken.. det var typ den kritken man fick.. lyfte självförtroendet något. Så jag skulle säga tvärt om, kör allt du kan och allt du får så är att flyten kommer in, när du slipper tänka på växlar, hastighet mm och kan fokusera på skyltar blir nog intrycket bättre
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top