Körkort 2008

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Klart man ska vara nervös, är man inte det så är det något som är fel. Meeeen..precis som göshatt säger, det är inte så svårt som man kan tro. 2 paket dextrosol +en powerade = galet taggad :D då kommer ni alla att fixa det. Sen hur ni fixar(hur kort bromssträcka, hur ni gör säkerhetskontroll m.m) kommer vara helt olika, så länge HELHETEN visar att ni kan hantera en m.cykel säkert.
Vi var 7st i min grupp som gjorde provet samtidigt och alla fick kortet..tom. en snubbe som lyckades lägga hojen på lågfarten.
Lycka till alla i sommar!! Kör lugnt, vi vill inte se era namn nämnas här i forumet över förolyckade!
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Jag ska också ta tungt MC kort i år är det tänkt, hinner jag bara innan hösten är jag nöjd, inskriven på körskola idag, börjar köra efter midsommar
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Helvetes jävla skit oxå !!! Skulle ha kört upp imorgon men på lektionen igår lyckades jag låsa fram i 70 bromsningen. Gled några meter med höger fot under MC:n så den är kraftigt stukad idag och även vänster tumme kom under på nä jävla vis, oxå kraftigt stukad :gnissla vart på röntgen idag å inget är brutet iallafall.
Fick ny uppkörning 11 juni så det är BARA två veckor dit. Hoppas det har läkt tills då :(

Är det bara lite stukningar så borde det ju ha läkt tills om två veckor... Om du fortfarande har lite ont då så funkar kanske panodil mot värken...

Var glad att det inte gick värre än det gjorde. Stukningar läker iaf relativt snabbt!

Lycka till med uppkörningen sen!
 

Linkan_85

Guest
Ett tips till er som övar bromsteknik...

Bromsa lugnt och kontrolerat, slappna av när ni sitter på hojen så lovar jag att ni varken låser fram lr bakbroms. Tror ni tänker förmycket på att bromssträckan ska va så kort som möjligt... men så är det inte... alla hojar har olika bromssträckor... ju lugnare ni är desto kortare blir sträckan.... lycka till
 

Klinki

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Ute på vischan
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 S -02
Låter ju inte som att en uppkörning var det lämpligaste dagen efter, kanske 20 lektioner till så du lär dig att bromsa ordentligt.

Har faktiskt inte haft nå problem med inbromsningarna tidigare, fick tilt å nöp för mycket helt enkelt.

Har du nå mer briljanta ideer å komma med :Bugar
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Ett tips till er som övar bromsteknik...

Bromsa lugnt och kontrolerat, slappna av när ni sitter på hojen så lovar jag att ni varken låser fram lr bakbroms. Tror ni tänker förmycket på att bromssträckan ska va så kort som möjligt... men så är det inte... alla hojar har olika bromssträckor... ju lugnare ni är desto kortare blir sträckan.... lycka till


True. Det är inte längden på bromssträckan som är avgörande, utan hur kontrollerad och effektiv inbromsningen är.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Klarade kortet i måndags.
Lågfartsdelen gick bra tills vändningen där jag fick gasa på lite i slutet av svängen för att inte tappa balansen. "Ingen fara sa körkortsförättaren det är sånt som händer".

På serpentinbanan välte jag en kon vid undanmanövern, fick köra om och klarade det.

Bromsproven var ingen big deal då Banditen hade ABS bromsar.

Själva trafikdelen gick ganska bra med ett par undantag. Han frågade om jag hittade till ett specifikt ställe vilket jag trodde jag skulle göra (har inte bott i stan så länge) men jag körde lite galet så han fick vägleda mig istället:)
På ett ställe där jag skulle åkt rakt fram fick jag för mig att svänga då huvudleden svängde av:va . "Varför svänger du frågade han", jag skakade bara på huvudet lite förvirrat:). "Vänd där borta och kom tillbaka hit".
Resten av körningen gick bra.

Så jag tycker att uppkörningen var lättare än jag trott. Gör man inga stora misstag som kan vara trafikfarligt är dom inte så hårda. Dom vet att man är nervös och tar nog hänsyn till det också.
 
Last edited:

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
True. Det är inte längden på bromssträckan som är avgörande, utan hur kontrollerad och effektiv inbromsningen är.

Kan man ju tycka.... men icke... min bromsning blev underkänd för att sträckan var för lång.... bromsningen i sig var jäkligt kontrollerad å utan låsning... å allt för lång tyckte JAG inte att sträckan var..
 

P.Bateman

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Segeltorp
Hoj
Honda CBR600
Är det nån som fått göra vänstersväng på landsväg i tullinge under uppkörning? Vart skedde detta? Tömde ni först bakåt på trafik eller åkte ni av å vände tillbaka?
 

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Jag har faktiskt haft A kort sedan -06 men av ngn anledning så har jag inte brytt mig om B-kort.

Men igår körde jag upp med godkänt resultat, det är väl värt en liten eloge?:rolleyes:
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Är det nån som fått göra vänstersväng på landsväg i tullinge under uppkörning? Vart skedde detta? Tömde ni först bakåt på trafik eller åkte ni av å vände tillbaka?

Jag behövde inte göra det men jag vet att man ibland tar vänster in på grusvägen mot hacksjön eller vad den nu heter.. Det viktiga med den vänstersvängen är att om det kommer mycket bilar så kan man istället svänga in till höger där det finns utrymma att vända runt och sen köra rakt över när det är fritt från trafik. Fick öva på detta under övningskörningen.
 

Växlarn

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
gävle
Hoj
snart så
Fick lappen idag :tummenupp. Va nervös som faan men det gick bra hade en grymt lugn kille från vv han var riktigt lugn och hjälpsam. Nu e det bara och öppna plånboken och inhandla hoj. Lycka till till er som håller på.:)
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
Är det nån som fått göra vänstersväng på landsväg i tullinge under uppkörning? Vart skedde detta? Tömde ni först bakåt på trafik eller åkte ni av å vände tillbaka?

Klarade lappen i måndags i Tullinge och fick just en vänstersväng mot Hacksjön. Jag hade ett par bilar en liten bit bakom mig men valde ändå att köra en "vanlig" hederlig vänstersväng med bra position vit vägens mitt. Bilarna bakom fick nog softa ner lite men sedan var jag borta. Jag tänkte att det där nog inte var att föredra men som redan påpekats i tråden - det är helheten och frånvaron av allvarliga missar som påverkar resultatet... inte enstaka klantigheter.

Ang bromsning - min 90-bromsning började med seriös bakhjulssladd som jag avhjälpte efter nån sekund. No comments från handläggaren då han onekligen gladdes åt att jag kände sladden och minskade kraften för kontrollerat avslut.

Ang nervositet - jag var knasigt nervös men konstigt vore det annars... man har ju haft detta i tankarna sen man var typ 3 år och kunde säga otokyckel.

Smyger in ett litet grattis till mig själv :)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Klarade lappen i måndags i Tullinge och fick just en vänstersväng mot Hacksjön. Jag hade ett par bilar en liten bit bakom mig men valde ändå att köra en "vanlig" hederlig vänstersväng med bra position vit vägens mitt. Bilarna bakom fick nog softa ner lite men sedan var jag borta. Jag tänkte att det där nog inte var att föredra men som redan påpekats i tråden - det är helheten och frånvaron av allvarliga missar som påverkar resultatet... inte enstaka klantigheter.

Ang bromsning - min 90-bromsning började med seriös bakhjulssladd som jag avhjälpte efter nån sekund. No comments från handläggaren då han onekligen gladdes åt att jag kände sladden och minskade kraften för kontrollerat avslut.

Ang nervositet - jag var knasigt nervös men konstigt vore det annars... man har ju haft detta i tankarna sen man var typ 3 år och kunde säga otokyckel.

Smyger in ett litet grattis till mig själv :)

Grattis grattis!
Ang. det med vänstersväng så kommer jag ihåg att min lärare sa att det finns ingen regel som säger att du ¨måste tömma bakåt, så då vore det konstigt om dom kuggade någon som "borde" ha tömt bakåt :va Annars brukar det oftas finnas en ficka före vänstersvängar..så det vore kanske att föredra isåfall.
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
Grattis grattis!
Ang. det med vänstersväng så kommer jag ihåg att min lärare sa att det finns ingen regel som säger att du ¨måste tömma bakåt, så då vore det konstigt om dom kuggade någon som "borde" ha tömt bakåt :va Annars brukar det oftas finnas en ficka före vänstersvängar..så det vore kanske att föredra isåfall.

Låter klokt... det är nog bara skolan som skrämt upp mig rörande detta...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låter klokt... det är nog bara skolan som skrämt upp mig rörande detta...

Behöver inte tömma bakåt om du kan svänga utan att stanna och bilarna inte ligger och studerar din rumpa,behövs väl inte då heller men kan kanske vara att föredra ändå.

Att parkera mitt i allmän väg är väl inte tillåtet dock.

Henrik
 

Picke79

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg (Utby)
Hoj
fz6 S2 -08
Idag fick jag A behörighet.. Så jävla skönt.. Var sjukt orolig efter att jag som förste man i min grupp klarat manöverdelarna.. Den väntan på att de andra 2 skulle köra manöverbanorna var sjukt jobbig.. Men nu är det avklarat och jag får köra utan övningskörningsskylt och utan sällskap av handledare, det var lätt värt alla tusenlapar och alla sjukt tråkiga timmar på krypkörningsbanan.

Lycka till alla som fortfarande håller på att ta kortet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top