det jag känner lite osäkerhet inför är:
- inbromsningen i högfartsbanan innan vändningen (speciellt om det är vått, fick bakhjulsladd en gång)
- bromsningen (kassa bromsar på körskolehojen sukka 750, mycket enklare på Birden)
- hur memorera hastighetsgräns och om det är h-led elle h-regel?
snälla lite tips eller bara lite peppning!!
Ska nog gå bra det där..
-börja släpp av och sakta in vid tredje konan innan vändningen (mitten typ)
smek ner växlarna och smyg på med gasen igen när vändningen är färdig och hojen ska rätas upp.
jag har frikopplingen inne från det att jag saktar in tills dess att svängen nästan är färdig, har då 1:an i och accar upp igen, blir lent och mjukt..
glöm inte blicken i vändningen, Styr med blicken.(blicken ska va med jämt förresten)Och titta INTE på konorna du ska runt!
-Broms...
Rak rygg, raka armar.. spänn midjan och kläm knäna runt tanken för att hålla emot. Blicken Låååångt fram och fokusera inte för mycket på att du bromsar, utan får känslan av att du vill fortsätta rakt fram. (lite dåligt förklarat kanske) bra bromsverkan mellan bak och fram är skitviktigt, annars blir det en returstuds/låsning och fötterna flyger ner i backen med en gång.
när du kan sitta kvar stillastående på hojen en sekund innan fötterna lugnt sätts ner..
Då har du fått in det bra.
Vid 90 låser ju sig hjulen lite lättare om du har fel/ojämnt tryck på bromsarna, så eventuella fel visar sig där lättare, annars ingen större skillnad.(tycker jag)
Huvudled och hastighet:
- mittstrecken är tätare målade ju långsammare skyltning (oftast iaf)
90- och över är det mer än en strecklängd emellan strecken.
90 förekommer inte i tättbebyggt.
70- , ungefär strecklängds avstånd mellan.
70 i direkt anslutning till/från tättbebyggt/bredare vägar.
50> korta streck med bra avstånd mellan. tätbebyggt område/dålig väg.
likaså kan man för det mesta gissa sig till skyltningen på skicket/bredden på vägen och kantlinjerna.
Högerregel förekommer oftast inte vid 90-vägar, 70-vägar är det sällsynt.
50 och under måste man hålla på minnet när man körde in på vägen hur skyltningen/företrädet var. (tänk högt i hjälmen när du kör in på en väg "huvudled, 50 knyck!!" t ex)
Vänstersvängar e inget konstigt, har du trafik bakom, gör då en spansk sväng om det går.
titta i god tid och planera. skippa hellre en vänstersväng med dåligt trafikläge och ta nästa höger och vänd runt för att ta den som högersväng istället.
Möjligt att de vill att man ska pressa på lite, men gott trafikvett iaf att inte chansa.
Lite tips som kanske kan hjälpa från en som tragglar med samma saker