Körkort 2008

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Jag måste skriva av mig bara.
Först: grattis till alla som klarat kortet, jag är avundsjuk.
nu till mig och det jag har behov att skriva av mig om. övningskörde med lärare idag, krypkörningen, med min egna hoj, Honda VFR 800. inte gjord för det. nästintill fysiskt omöjligt att få runt den i den "raka" konbanan.
kan inte någon bara säga att det kommer ordna sig. kör upp nästa måndag, ska slita järnet i helgen.

ska för övrigt köra upp i växjö, någon som har koll på vilka rundor de brukar köra? hur sura/glada vv-gubbarna brukar vara?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag satt och tänkte på samma sak idag när jag svalkade av mig lite på min egna VFR, den hade jag INTE velat köra i den trånga krypkörningen (även om man verkar ha förståelse för bågar med lite taskig svängradie på uppkörningen, i alla fall i Västerås).

Men även om man får runt den så är motorgången och den höga ettan inte att föredra, hyr båge istället.

/J - körde på en GSX750, perfekt traktor för ändamålet
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag måste skriva av mig bara.
Först: grattis till alla som klarat kortet, jag är avundsjuk.
nu till mig och det jag har behov att skriva av mig om. övningskörde med lärare idag, krypkörningen, med min egna hoj, Honda VFR 800. inte gjord för det. nästintill fysiskt omöjligt att få runt den i den "raka" konbanan.
kan inte någon bara säga att det kommer ordna sig. kör upp nästa måndag, ska slita järnet i helgen.

ska för övrigt köra upp i växjö, någon som har koll på vilka rundor de brukar köra? hur sura/glada vv-gubbarna brukar vara?


Äsch. Det fixar du. Krypkörningen är inte så svårt som man tror. Kom ihåg att de kollar på HELHETEN.
Vaffan, jag har sett en kvinna fixa krypen på en Suzuki Marauder.
 

Karotchi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
KTM 990 SM-R -10
Nöp också ett A-kort på förmiddagen idag.
Ett tips till alla nervösa: Gör inte så stor grej av uppkörningen. Jag trodde att det skulle vara bra mycket svårare/hårdare att klara provet. Jag hade fel.
Jag hade dessutom en grymt trevlig provförrättare. När de gällde krypkörningen sa han att det inte spelade någon roll om vi satt ner foten eller nuddade en kon. "Kör vidare bara. Det är helheten jag kollar på. Inte enstaka missar".
En äldre tant fick göra om bromsprovet åtskilliga gånger. Till sist satte även hon den.
Trafikdelen var lite småsvår. Motorväg, landsväg, byggarbeten, stadskörning o.s.v. Gjorde några små missar, men inget som var direkt gravt.

Stort grattis :tummenupp . Har uppkörning nu i veckan jag med. Har för mig att jag läst lite tidigare i tråden att du var lite orolig för bromsningen? Jag känner ungefär samma, ibland blir det en klockren bromsning som kan följas av ett par riktigt usla. Låser bakbromsen ofta trots att jag tycker att jag knappt nuddar den. Några bra tips? Likadan hoj o allt. Några andra goda tips? Vad fick du göra för säkerhetskontroll?
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Stort grattis :tummenupp . Har uppkörning nu i veckan jag med. Har för mig att jag läst lite tidigare i tråden att du var lite orolig för bromsningen? Jag känner ungefär samma, ibland blir det en klockren bromsning som kan följas av ett par riktigt usla. Låser bakbromsen ofta trots att jag tycker att jag knappt nuddar den. Några bra tips? Likadan hoj o allt. Några andra goda tips? Vad fick du göra för säkerhetskontroll?

Du har i.a.f. den ultimata hojen för krypbanan. SM:en är riktigt lätt att hantera. Jag blev godkänd, trots att jag blev en smula nervös och lyckades på något jävla sätt köra fel på banan. Detta resulterade i att jag beslutade att krypa tillbaka och göra om. Provförrättaren fick i.a.f. se att jag var grym på att åka slalom sakta. :)

Jag är fortfarande inte helt "100" på inbromsningen med SM:en. När vi värmde upp inför uppkörningen gick allt skit. Låste bakdäck och skapade gummimoln och däckskrik bl.a. Under uppkörningen gjorde jag två mycket försiktiga (men kontrollerade) inbromsningar. Låste inget hjul alls och det gick tydligen vägen.
Annars är jag expert på att låsa bakhjulet, trots att jag knappt nuddar bromsen.

Givetvis åkte jag på att kolla lager och... vad fan det nu hette? "Kraftöverföring"? Alla andra fick kolla bromsar och elektonik, men bara för att jag INTE har centralstöd, så fick jag göra annat. Förbaskat. Trodde helt klart att min uppkörning vad över redan där.
Men jag kröp omkring på alla fyra runt hojen och ryckte och slet i allt som satt fast (på riktigt alltså). Men det funkade!
Jag hade ingen koll på vad kraftöverföring var, men jag drog i.a.f. i kejdan och kollade dreven. Det dög visst det också.

"har sett en kvinna fixa krypen på en Maruder." sådär, nu försvann all press. tackar.

No worries! :)
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Gös i agenthatt - grattis mannen! Körde du upp via trafikskola eller?

Jag som många andra Göteborgare har bokat en tredagars superintensiv i Halstahammar. Har en hel del körvana från innan, tagit 10 körlektioner på körskola... kört mycket hemma och sätter manöverbanorna på en CBR (iallafall förra året). Så i år smäller det är det tänkt... har grymt sug och det känns som om inget kan stoppa mig :)

Som tur är har jag en grymt stor parkering 100 m från mig. Öva som fan på manöverbanorna med min tunga ZX7R. Blir väl enkelt sen med körskolans hoj med tanke på vilken jävla släde till hoj ZX7R:en är egentligen.

Lite pirrigt redan nu när jag tänker på att jag ska upp till halstahammar inom någon månad.

Körkortexpress är iallafall bokat - datum? Ni får istället reda på hur det gick efter uppkörningen :)
 

Karotchi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
KTM 990 SM-R -10
Du har i.a.f. den ultimata hojen för krypbanan. SM:en är riktigt lätt att hantera. Jag blev godkänd, trots att jag blev en smula nervös och lyckades på något jävla sätt köra fel på banan. Detta resulterade i att jag beslutade att krypa tillbaka och göra om. Provförrättaren fick i.a.f. se att jag var grym på att åka slalom sakta. :)

Jag är fortfarande inte helt "100" på inbromsningen med SM:en. När vi värmde upp inför uppkörningen gick allt skit. Låste bakdäck och skapade gummimoln och däckskrik bl.a. Under uppkörningen gjorde jag två mycket försiktiga (men kontrollerade) inbromsningar. Låste inget hjul alls och det gick tydligen vägen.
Annars är jag expert på att låsa bakhjulet, trots att jag knappt nuddar bromsen.

Givetvis åkte jag på att kolla lager och... vad fan det nu hette? "Kraftöverföring"? Alla andra fick kolla bromsar och elektonik, men bara för att jag INTE har centralstöd, så fick jag göra annat. Förbaskat. Trodde helt klart att min uppkörning vad över redan där.
Men jag kröp omkring på alla fyra runt hojen och ryckte och slet i allt som satt fast (på riktigt alltså). Men det funkade!
Jag hade ingen koll på vad kraftöverföring var, men jag drog i.a.f. i kejdan och kollade dreven. Det dög visst det också.

Okej, håller med om att krypkörningen är riktigt lätt på SM:en. Även om jag säkert kommer flumma till det på nått sätt ändå. När du säger att du gjorde försiktiga men kontrollerade bromsningar vet du ungefär vad bromssträckan var då? Vore skönt att ha ett litet hum. Typiskt att du fick kolla lager då hehe, hur gjorde du? Bad du förrättaren sitta på hojen medands du ryckte i grejerna eller hade du den bara på den vanliga stödet?

Mycket frågor men jag börjar bli lite nervös :gnissla
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Gös i agenthatt - grattis mannen! Körde du upp via trafikskola eller?

Jag som många andra Göteborgare har bokat en tredagars superintensiv i Halstahammar. Har en hel del körvana från innan, tagit 10 körlektioner på körskola... kört mycket hemma och sätter manöverbanorna på en CBR (iallafall förra året). Så i år smäller det är det tänkt... har grymt sug och det känns som om inget kan stoppa mig :)

Som tur är har jag en grymt stor parkering 100 m från mig. Öva som fan på manöverbanorna med min tunga ZX7R. Blir väl enkelt sen med körskolans hoj med tanke på vilken jävla släde till hoj ZX7R:en är egentligen.

Lite pirrigt redan nu när jag tänker på att jag ska upp till halstahammar inom någon månad.

Körkortexpress är iallafall bokat - datum? Ni får istället reda på hur det gick efter uppkörningen :)

Man tackar! Japp, det blev via körskola. Enklast så. Totalt blev det 6 körlektioner samt c:a 100 mil privat körning. Mest lärde jag mig dock under den sista veckan.
Tänk inte för mycket på manöverbanan. Det är långt ifrån så svår som man tror. Trust me.

Lycka till när det beger sig!

Okej, håller med om att krypkörningen är riktigt lätt på SM:en. Även om jag säkert kommer flumma till det på nått sätt ändå. När du säger att du gjorde försiktiga men kontrollerade bromsningar vet du ungefär vad bromssträckan var då? Vore skönt att ha ett litet hum. Typiskt att du fick kolla lager då hehe, hur gjorde du? Bad du förrättaren sitta på hojen medands du ryckte i grejerna eller hade du den bara på den vanliga stödet?

Mycket frågor men jag börjar bli lite nervös :gnissla

Äsch. Man får flumma till det. Så länge man gör det på ett kontrollerat sätt. :)
Har noll koll på bromssträckan. Den är heller inte så viktig som många tror. Det viktiga är att det är funktionabel och ser kontrollerad ut. Men jag skulle tippa på att den blev 20- 25 meter i 90 km/h.

Jag hade inte en aning om hur man kollade lagren. Gick mest omkring och slet och drog i allt som satt fast. Hade den hela tiden på stödet. Förrättaren stod ett par meter bort som såg förvånat belåten ut.


Var inte nervös. Nervositeten är din största fiende på uppkörningen.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Var inte nervös. Nervositeten är din största fiende på uppkörningen.

Jag är en sådan person som blir grymt nervös inför stora och viktiga grejer som uppkörning. Kuggade på min B uppkörning första gången - 5 dagar efter så klarade jag det för att jag var lugnare.

Just nu är det lite nervöst när man tänker på det. Jag hoppas att så fort man börjar öva på hoj igen att nervositeten försvinner gradvist ju bättre man kör. Är man stensäker sen så borde man känna sig rätt lugn.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Var inte nervös. Nervositeten är din största fiende på uppkörningen.

Alla som väl har fått sitt körkort har en märklig förmåga att nästan jämmt påstå ovanstående:va
Nä ok, folk som ska köra upp kommer inte vara det minsta nervösa när det är deras tur att grillas, bara för att du säger det...:rolleyes:

Man ska vara nervös (inte för mycket) på en uppkörningen, lite press ökar prestationsförmåga, så är det!
 

Klinki

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Ute på vischan
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 S -02
Helvetes jävla skit oxå !!! Skulle ha kört upp imorgon men på lektionen igår lyckades jag låsa fram i 70 bromsningen. Gled några meter med höger fot under MC:n så den är kraftigt stukad idag och även vänster tumme kom under på nä jävla vis, oxå kraftigt stukad :gnissla vart på röntgen idag å inget är brutet iallafall.
Fick ny uppkörning 11 juni så det är BARA två veckor dit. Hoppas det har läkt tills då :(
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Då tolkar jag det som att jag har behörighet för tung.

Så här står det på Körkortsportalen:

A (obegränsad effekt)

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

har haft behörigheten under minst två år eller
har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .


Vad jag förstått så står det inte på kortet om man har begränsade eller inte, utan det är ålder och tid man haft kortet som avgör.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Alla som väl har fått sitt körkort har en märklig förmåga att nästan jämmt påstå ovanstående:va
Nä ok, folk som ska köra upp kommer inte vara det minsta nervösa när det är deras tur att grillas, bara för att du säger det...:rolleyes:

Man ska vara nervös (inte för mycket) på en uppkörningen, lite press ökar prestationsförmåga, så är det!

Just den här typen av nevrositet är väldigt psykologisk. För mig funkade det utmärkt när folk sa till mig att jag inte skulle behöva oroa mig det minsta och att jag lätt skulle klara uppkörningen.

Idag fixade jag kortet! Grattis till mig :D

Ja, grattis till dig.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Låter ju inte som att en uppkörning var det lämpligaste dagen efter, kanske 20 lektioner till så du lär dig att bromsa ordentligt.

Helvetes jävla skit oxå !!! Skulle ha kört upp imorgon men på lektionen igår lyckades jag låsa fram i 70 bromsningen. Gled några meter med höger fot under MC:n så den är kraftigt stukad idag och även vänster tumme kom under på nä jävla vis, oxå kraftigt stukad :gnissla vart på röntgen idag å inget är brutet iallafall.
Fick ny uppkörning 11 juni så det är BARA två veckor dit. Hoppas det har läkt tills då :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top