Körkort 2008

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Ringde till vv idag :) och efter att fått snackat om allt mellan himmel och jord i 20minuter med operatören( som för övrigt verkade vara en söt tös), så fick hon fram en tid om exakt en månad i vås :) Så nu återstår bara att försöka få låna trafikskolans hoj. Ska dit lite senare.

Edit:

Först ville de inte ha med min uppkörning att göra :confused: Vilket gjorde mig ruuskigt sur då jag skulle ta körlektioner hos dem. Så hotade med att skita i alltihoppa och ta en annan trafikskola. :censored

Och då blev de fart på dem må ni tro.Telefoner började ringa och papper blädrades. Så efter 10minuter så var min privata uppkörning i vås den 23 avbokad och en ny inbokad via trafikskolan den 18, fast i Örebro istället. :tummenupp

Så nu är de bara vänta. Allt löser sig, bara man visar vem som bestämmer :whip
 
Last edited:

nacka_

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
gefle
Hoj
XTZ 750
Någon som har tips på var man kan köpa vanliga konor till ett schysst pris?

Ett tips som absolut fungerar lika bra som konor är pet-flaskor, köp ett 6-pack (antingen 0,5L eller lite större 1,5L) på t.ex. willys, preimier eller eldorados 6pack cola tror jag kostar 17:- (kan ha fel) men det kostar där i kring, så där har du väldigt billiga konor... sen kan du dricka upp läsken eller så kan du ju hälla ut den o fylla på med sand/vatten om du inte vill ha läsken.. du måste ha nå i annars blåser dom bort för dig :tungan
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Ett tips som absolut fungerar lika bra som konor är pet-flaskor, köp ett 6-pack (antingen 0,5L eller lite större 1,5L) på t.ex. willys, preimier eller eldorados 6pack cola tror jag kostar 17:- (kan ha fel) men det kostar där i kring, så där har du väldigt billiga konor... sen kan du dricka upp läsken eller så kan du ju hälla ut den o fylla på med sand/vatten om du inte vill ha läsken.. du måste ha nå i annars blåser dom bort för dig :tungan

Blanda grogg på det förfan. Leskegrogg! :fyllisar
 

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Är det någon som håller på med teorin så har jag numera en överbliven MC-bok från förra året om detta är intressant, skicka pm. Och lycka till alla som kämpar med kortet!
 

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Ett tips som absolut fungerar lika bra som konor är pet-flaskor, köp ett 6-pack (antingen 0,5L eller lite större 1,5L) på t.ex. willys, preimier eller eldorados 6pack cola tror jag kostar 17:- (kan ha fel) men det kostar där i kring, så där har du väldigt billiga konor... sen kan du dricka upp läsken eller så kan du ju hälla ut den o fylla på med sand/vatten om du inte vill ha läsken.. du måste ha nå i annars blåser dom bort för dig :tungan

Jojo men dom tar för stor plats i ryggsäcken :rolleyes:
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Jag provade att vinkla ut mitt knä i 90 grader åt det hållet som jag skulle svänga åt vilket underlättade väldigt för mig på krypkörningen.
Det gjorde att det var mycket enklare att vrida upp kroppen och titta bakåt vid vändningen.
Jag var ca: 10cm ifrån att klara banan med en gammal CB750 -82 års modell. Gött!!!

Jojo men dom tar för stor plats i ryggsäcken :rolleyes:

"Kinahattar" säljs på på Intersport för 7kr styck. Dock är de inte 25cm höga, men de duger gott att träna med.
 
Last edited:

PJO

numera innehavare av ett färskt körkort!
Gick med
23 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Blackbird -05
ska köra upp 5 Juni, och börjar bli något nervös.. har tagit 10 lektioner på körgård och typ 6 dubbellektioner i trafik, har redan överskridit min "budget". det känns som den mesta tiden har gått åt till krypövningar och att traggla högerregeln i Sumpan. endast EN inbromsning från 90, inga omkörningsövningar, ingen vänstersväng på landsväg (och om jag klagar på detta så får jag ju rådet att boka ett 10-pack till!!)

har i princip inte övningskört privat (förutom ngn tidig morgon.. hmm..)

Körskolan känns visserligen kompetent, men jag misstänker att de försöker suga ut så många lektioner de kan, det är ju jäkla lätt för dem att klanka ner på ngn detalj för att få mej att ta några extra lektioner.

vad göra?

det jag känner lite osäkerhet inför är:

- inbromsningen i högfartsbanan innan vändningen (speciellt om det är vått, fick bakhjulsladd en gång)
- bromsningen (kassa bromsar på körskolehojen sukka 750, mycket enklare på Birden)
- hur memorera hastighetsgräns och om det är h-led elle h-regel?

snälla lite tips eller bara lite peppning!!
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
det jag känner lite osäkerhet inför är:

- inbromsningen i högfartsbanan innan vändningen (speciellt om det är vått, fick bakhjulsladd en gång)
- bromsningen (kassa bromsar på körskolehojen sukka 750, mycket enklare på Birden)
- hur memorera hastighetsgräns och om det är h-led elle h-regel?

snälla lite tips eller bara lite peppning!!


Ska nog gå bra det där..

-börja släpp av och sakta in vid tredje konan innan vändningen (mitten typ)
smek ner växlarna och smyg på med gasen igen när vändningen är färdig och hojen ska rätas upp.
jag har frikopplingen inne från det att jag saktar in tills dess att svängen nästan är färdig, har då 1:an i och accar upp igen, blir lent och mjukt..
glöm inte blicken i vändningen, Styr med blicken.(blicken ska va med jämt förresten)Och titta INTE på konorna du ska runt!

-Broms...
Rak rygg, raka armar.. spänn midjan och kläm knäna runt tanken för att hålla emot. Blicken Låååångt fram och fokusera inte för mycket på att du bromsar, utan får känslan av att du vill fortsätta rakt fram. (lite dåligt förklarat kanske) bra bromsverkan mellan bak och fram är skitviktigt, annars blir det en returstuds/låsning och fötterna flyger ner i backen med en gång.
när du kan sitta kvar stillastående på hojen en sekund innan fötterna lugnt sätts ner..
Då har du fått in det bra.
Vid 90 låser ju sig hjulen lite lättare om du har fel/ojämnt tryck på bromsarna, så eventuella fel visar sig där lättare, annars ingen större skillnad.(tycker jag)



Huvudled och hastighet:

- mittstrecken är tätare målade ju långsammare skyltning (oftast iaf)
90- och över är det mer än en strecklängd emellan strecken.
90 förekommer inte i tättbebyggt.

70- , ungefär strecklängds avstånd mellan.
70 i direkt anslutning till/från tättbebyggt/bredare vägar.

50> korta streck med bra avstånd mellan. tätbebyggt område/dålig väg.

likaså kan man för det mesta gissa sig till skyltningen på skicket/bredden på vägen och kantlinjerna.

Högerregel förekommer oftast inte vid 90-vägar, 70-vägar är det sällsynt.
50 och under måste man hålla på minnet när man körde in på vägen hur skyltningen/företrädet var. (tänk högt i hjälmen när du kör in på en väg "huvudled, 50 knyck!!" t ex)

Vänstersvängar e inget konstigt, har du trafik bakom, gör då en spansk sväng om det går.
titta i god tid och planera. skippa hellre en vänstersväng med dåligt trafikläge och ta nästa höger och vänd runt för att ta den som högersväng istället.
Möjligt att de vill att man ska pressa på lite, men gott trafikvett iaf att inte chansa.




Lite tips som kanske kan hjälpa från en som tragglar med samma saker :)
 
Last edited:

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Whehey! Klarade teorin i torsdags / sthlm city... 61 pinnar rätt :D 1 klant fel... Kom på det efteråt, tänkte att järnvägskorsning med fera spår är ett kryss, men icke det var ju ett kryss och en vinkel... :(

Dubbellektion bokad 3 juni, konbana bokad 11 Juni, uppkörning 17 Juni i Norrtälje...


Tips till alla som kommer att köra upp i sthlm och tycker att trafiken kan vara jobbig, åk upp till Norrtälje å reka lite där, mkt lugnare trafik, endast 1 rondell som dessutom är enfilig. Vettiga trafikljus o.s.v enda nackdelen med att köra upp där är ALLA som inte kan högerregeln...
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Har uppkörning alldeles in på knutarna nu, och jag känner att det enda jag verkligen behöver lära mig nu är säkerhetskontrollen.
Någon här som kan posta en länk på en utförlig beskrivning av detta moment?

Tack på förhand!
 

DanneRacing

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
uppsala
Hoj
GPX 600R KTM 640
Körkort 23/5 körde upp i västerås

kör en kawa 600R hunnit med ca 40 mil sedan fedag eftermiddag

körskola körkortsexpress hallsthammar, gjorde ett bra jobb lärt mig mycke nyttigt

Grattis Grattis till ni som nu har kortet och lycka till ni andra!
 
Last edited:

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Körkort 23/5 körde upp i västerås

kör en kawa 600R hunnit med ca 40 mil sedan fedag eftermiddag

körskola körkortsexpress hallstavik, gjorde ett bra jobb lärt mig mycke nyttigt

Grattis Grattis till ni som nu har kortet och lycka till ni andra!

Hallstahammar menar du va?

Grattis!
 

Ampa

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
FZ6-n
Tog kortet 15 maj! Lirade med 5 lektioner :) gick kalas!
Skolan jag spenderade mina pengar på var M trafikskola. Mkt bra skola!

Nu äre bara det otroliga väntandet på min 25kw strypssats, så jag
kan regga om hojpan nån gång! förhoppningsvis kommer dem imorgon!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ännu en helt färsk innehavare av licens för privat övningskörning medelst båge - helt på egen hand. :yoparty

Svårbeskriven känsla som bubblade runt i kroppen när man fick budet, och att åka helt solo tillbaka till trafikskolan (Rolands i Västerås, som jag är rätt nöjd med så här i efterhand, Mats rockar).

/J - skall ut och njuta av viffern
 
Last edited:

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Aaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!!!!!!!
Vilken känsla!!!
Imorse kl 10.00 fick jag ett grattis till körkortet!
Körde upp i Tullinge, och Tommy hette min förrättare... :tummenupp

Fick göra om krypkörningen tre gånger och högfartsbanan 2 gånger... :D
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Nöp också ett A-kort på förmiddagen idag.
Ett tips till alla nervösa: Gör inte så stor grej av uppkörningen. Jag trodde att det skulle vara bra mycket svårare/hårdare att klara provet. Jag hade fel.
Jag hade dessutom en grymt trevlig provförrättare. När de gällde krypkörningen sa han att det inte spelade någon roll om vi satt ner foten eller nuddade en kon. "Kör vidare bara. Det är helheten jag kollar på. Inte enstaka missar".
En äldre tant fick göra om bromsprovet åtskilliga gånger. Till sist satte även hon den.
Trafikdelen var lite småsvår. Motorväg, landsväg, byggarbeten, stadskörning o.s.v. Gjorde några små missar, men inget som var direkt gravt.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hämtade ut mitt körkort idag.
:)

En sak gör mig lite fundersam.
Jag körde upp med en mellan-reggad hoj fastän jag tydligen hade bokat för tung. Provförrättaren påpekade detta och sa att det inte var några problem.
Nu när körkortet dök upp finns inget som tyder på att det skulle vara A begränsad. På baksidan under A där det finns två motorcyklar står det datum brevid den nedre.

Är det möjligt att jag fått för obegränsad?
Inte för att det spelar någon jätteroll just nu, men man kanske blir sugen på att byta hoj fortare än man först planerat :D
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Nöp också ett A-kort på förmiddagen idag.
Ett tips till alla nervösa: Gör inte så stor grej av uppkörningen. Jag trodde att det skulle vara bra mycket svårare/hårdare att klara provet. Jag hade fel.
Jag hade dessutom en grymt trevlig provförrättare. När de gällde krypkörningen sa han att det inte spelade någon roll om vi satt ner foten eller nuddade en kon. "Kör vidare bara. Det är helheten jag kollar på. Inte enstaka missar".
En äldre tant fick göra om bromsprovet åtskilliga gånger. Till sist satte även hon den.
Trafikdelen var lite småsvår. Motorväg, landsväg, byggarbeten, stadskörning o.s.v. Gjorde några små missar, men inget som var direkt gravt.


Grattis! :yoparty

Gläds med dig! Nu ger du fan i att köra ihjäl dig för då stryper jag dig. :D
 

Zponka

Idrotsmotorcyklist
Gick med
10 Dec 2006
Ort
Stockholm, Haninge
Hoj
CBR1000RR-08 & CRF250R-07
Hämtade ut mitt körkort idag.
:)

En sak gör mig lite fundersam.
Jag körde upp med en mellan-reggad hoj fastän jag tydligen hade bokat för tung. Provförrättaren påpekade detta och sa att det inte var några problem.
Nu när körkortet dök upp finns inget som tyder på att det skulle vara A begränsad. På baksidan under A där det finns två motorcyklar står det datum brevid den nedre.
Är det möjligt att jag fått för obegränsad?
Inte för att det spelar någon jätteroll just nu, men man kanske blir sugen på att byta hoj fortare än man först planerat :D


där har du svaret
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top