Körkort 2008

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Nån härifrån som håller på och övningsköra lite på egen hand på parkeringar i norrköping ?

Vill inte säga exakt vart (poliser kan åxå läsa) men någon höll på nån timme på parkeringen utanför vårt jobb o snirkla krypkörning, vilket man sällan gör så flitigt när man väl har lappen :)

Det var iaf jag som kom förbi med en väldigt gul Dr :)

Lycka till ! :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Snart är det dags för mig också, uppkörningen närmar sig hehe.

Jag bor cirka 150 meter från en stor (oftast tom) parkering. Min handledare har rest bort - så jag funderar på att rulla dit hojen och öva lite lågfart på parkeringen.

Hur hårda tror ni polisen är ifall de ser mig? Jag kör ju inte hojen utanför parkeringen då jag kan rulla hem den osv och jag har ínget kriminalregister. Tror ni de klipper mitt B körkort direkt och drar in mitt lämp? Eller låter de mig gå undan med en varning? Polisen brukar inte komma dit, men det finns alltid en risk och man vill ju inte bli av med lämpet nu när man bokat uppkörning och allt.

Lite dålig tajming nu med handledaren att han är bortrest då jag verkligen måste öva nu. Det är ju cirka 2 månader kvar till uppkörningen.
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jaja... Då har man "lyckats" med att kugga sig på uppkörningen också... Så nu ska man försöka hitta en ny uppkörningstid så snabbt som möjligt då....

*suck*
 

Dr P

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Södermalm
Hoj
2001 Honda CBR600FS
Jaja... Då har man "lyckats" med att kugga sig på uppkörningen också... Så nu ska man försöka hitta en ny uppkörningstid så snabbt som möjligt då....

*suck*

Deppa inte för mycket, jobba på! Jag fick teoriprovstid 6 dagar efter körkortstillståndet via bokning på nätet. Dagen efter ringde jag för uppkörningstid, blev erbjuden en redan dagen efter men det var för tidigt tyckte jag. Nästa tid fanns efter ett par veckor i Eskilstuna. Jag bokade men under tiden vi pratade kom det in ett återbud efter 4 dagar senare i Tullinge. M. a.o om du vill ha en snar tid så är det bara att ringa och ringa. Det kommer in återbud hela tiden. Lycka till!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Sista minuten är din räddning. Du kan få uppkörning samma dag som du ringer.

Ring varje dag så tidigt som möjligt när telefonerna öppnar (det var 8 för B kortet) och jag ringde 1 gång och fick uppkörning samma dag.

Ringer du varje dag så lär du få någon uppkörning efter 4-5 försök definitivt - räknar du så blir det en uppkörning inom en vecka 100%.

Fast du får ju vara redo att köra när som helst.
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Hejsan alla kör glada med kort!

Jo jag undrar vilket moment man får mest köra på låg o högfarts delen? ska snart på uppkörning!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Hejsan alla kör glada med kort!

Jo jag undrar vilket moment man får mest köra på låg o högfarts delen? ska snart på uppkörning!

Jasså, du är back on track nu:tummenupp Eller jag kanske blandade ihop dig med någon annan, som råkade ut för något tråkigt härom veckan:va :(

Hur som helst, det är 50/50 vilken banan du får på lågfartsdelen. Den ena högfartsbanan är borttagen, den som gäller i år är den med manöverna i början på banan, hittar ingen bild på den, har kollat på både vv.se och körkortsportalen, kanske är någon vänligt själv som kan länka upp en bild:)

Lycka till:tummenupp
 

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
nu börjar det närma sig här... ett par frågor, om man åker i en korsning med två körfält, det högra är för höger och rakt fram, det vänstra är för vänster och rakt fram. om man ska till vänster, ska man ligga i mitten av det vänstra körfältet, eller ska man till vänster i det? för att om möjligt få in en bil bredvid en som ska rakt fram?

om man ska svänga höger på landsväg och det finns en ordentlig väggren, (1,5.2 m bred), ska man köra i den den sista biten? eller till och med ännu längre, eller ska man ligga till höger i det vanliga körfältet och inte använda den breda väggrenen alls?

tacktack
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
nu börjar det närma sig här... ett par frågor, om man åker i en korsning med två körfält, det högra är för höger och rakt fram, det vänstra är för vänster och rakt fram. om man ska till vänster, ska man ligga i mitten av det vänstra körfältet, eller ska man till vänster i det? för att om möjligt få in en bil bredvid en som ska rakt fram?
Ligg till vänster.

om man ska svänga höger på landsväg och det finns en ordentlig väggren, (1,5.2 m bred), ska man köra i den den sista biten? eller till och med ännu längre, eller ska man ligga till höger i det vanliga körfältet och inte använda den breda väggrenen alls?

tacktack
Töm av genom att lägga dej på vägrenen just innan du bromsar ner. Var säker på att vägrenen inte har ett avkörningsfält innan avfarten för då kan du bli prejad.
 
Last edited:

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
nu börjar det närma sig här... ett par frågor, om man åker i en korsning med två körfält, det högra är för höger och rakt fram, det vänstra är för vänster och rakt fram. om man ska till vänster, ska man ligga i mitten av det vänstra körfältet, eller ska man till vänster i det? för att om möjligt få in en bil bredvid en som ska rakt fram?

om man ska svänga höger på landsväg och det finns en ordentlig väggren, (1,5.2 m bred), ska man köra i den den sista biten? eller till och med ännu längre, eller ska man ligga till höger i det vanliga körfältet och inte använda den breda väggrenen alls?

tacktack


Du ska ligga mitt i den vänstra filen i det fallet.

Du bör om du ska svänga höger lägga dig på väggrenen för att underlätta att bakomvarande kommer förbi. Om den inte är heldragen förstås då får du ju inte korsa linjen. Min körlärare påpekade dock att du ändå kan lägga dig åt sidan fast det är heldragen linje då det alltid finns någon dumskalle som ska försöka pressa sig förbi med bilen vilket kan bli otrevligt för dig.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Möjligt att jag har fel och du har rätt.

Det är nog så. Hade filen enbart varit för vänstersvängande så ska han ligga i mitten.

Men annars så stämmer det att man ska ligga till vänster ifall filen går till vänster och rakt fram!

Jag har dock en fråga - är det någon som kan förklara för mig hur man ser skillnad på cykelöverfarter och cykelbanor? Cykelöverfarter är ju streckade, men hur fan ser cykelbanor ut då?

Sen en till fråga. Man ska ju släppa cyklister vid cykelövertfarter i samband med svängar och när man åker ur rondeller. Borde man inte då släppa cyklisterna även när man åker in i en rondell också? Körkortsboken säger inget om detta utan nämner enbart att man ska släppa fram cyklister i samband med svängar och när man svänger ur en rondell så jag antar inte att det är så, men man börjar ju fundera.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är nog så. Hade filen enbart varit för vänstersvängande så ska han ligga i mitten.

Men annars så stämmer det att man ska ligga till vänster ifall filen går till vänster och rakt fram!

Jag har dock en fråga - är det någon som kan förklara för mig hur man ser skillnad på cykelöverfarter och cykelbanor? Cykelöverfarter är ju streckade, men hur fan ser cykelbanor ut då?

Sen en till fråga. Man ska ju släppa cyklister vid cykelövertfarter i samband med svängar och när man åker ur rondeller. Borde man inte då släppa cyklisterna även när man åker in i en rondell också? Körkortsboken säger inget om detta utan nämner enbart att man ska släppa fram cyklister i samband med svängar och när man svänger ur en rondell så jag antar inte att det är så, men man börjar ju fundera.

Släpp alla cyklister och gående,är ännu mer oskyddade trafikanter än oss,bättre en för mycket än en under hojen.

Henrik
 

Dr P

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Södermalm
Hoj
2001 Honda CBR600FS
Det är nog så. Hade filen enbart varit för vänstersvängande så ska han ligga i mitten.

Men annars så stämmer det att man ska ligga till vänster ifall filen går till vänster och rakt fram!

Jag har dock en fråga - är det någon som kan förklara för mig hur man ser skillnad på cykelöverfarter och cykelbanor? Cykelöverfarter är ju streckade, men hur fan ser cykelbanor ut då?

Sen en till fråga. Man ska ju släppa cyklister vid cykelövertfarter i samband med svängar och när man åker ur rondeller. Borde man inte då släppa cyklisterna även när man åker in i en rondell också? Körkortsboken säger inget om detta utan nämner enbart att man ska släppa fram cyklister i samband med svängar och när man svänger ur en rondell så jag antar inte att det är så, men man börjar ju fundera.

Cyklister efter rondell: när man svänger hö eller vänster i en korsning har man skyldighet att lämna företräde för alla trafikanter som fortsätter i din ursprungsriktning oavsett om de är fotgängare som korsar gatan trots avsaknad av övergångsställe eller t ex cyklister. Detta borde gälla även om korsningen utgörs av en rondell. I så fall borde samma sak gälla om man åker rakt i rondellen eftersom blir märkligt att göra skillnad på regler beroende på vilken avvfart man väljer.
Cyklister före rondell: måste väl ändå :va räknas som vilken cykelöverfart som helst; du är inte skyldig att lämna företräde men att anpassa hastigheten så att du inte utsätter cyklisten för fara.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ja precis, det är ju lite strange.

Men jag antar inte att man blir kuggad för att man släpper fram cyklister även när de egentligen har väjningsplikt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja precis, det är ju lite strange.

Men jag antar inte att man blir kuggad för att man släpper fram cyklister även när de egentligen har väjningsplikt.

Blir du inte om du inte är överdrivet försiktig,är det tveksamt så släpp,hinner du med marginal så åk.
Att stanna utan anledning kan ses som osäkerhet istället för värnande om övriga.

Henrik
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Blir du inte om du inte är överdrivet försiktig,är det tveksamt så släpp,hinner du med marginal så åk.
Att stanna utan anledning kan ses som osäkerhet istället för värnande om övriga.

Henrik

Jo men då menar jag som i situationer när man är på väg in i en rondell osv.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag körde fastän ett par hade börjat gå över övergångstället när jag skulle ut ur rondellen för de e så jag kör annars när jag inte har en snubbe från VV bakom mig.
Fan tänkte jag sekunden efter, frågade efter va han tyckte om det o det va helt okey iom att de va bra marginal för de hade bara kommit över halva andra väghalvan. typ...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top