Körkort 2008

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Kalix
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Tja gott folk!
blir inte riktigt klok på den här lågfartsbanan..
The_Ghost_001


Ska det verkligen vara bara 4 meter i bredd man har att vända på?
och hur långt utåt "x" från sista konan har man?
4 meter det också?
mvh
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
4 meter i längt, men i bredd finns inga begränsningar. (väl?)


Precis. Du har rätt. Kör du hoj med kass svängradie kan du ju ta ut svängen hur du vill men du får inte åka utanför linjen i "längd" om man nu säger så.
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Precis. Du har rätt. Kör du hoj med kass svängradie kan du ju ta ut svängen hur du vill men du får inte åka utanför linjen i "längd" om man nu säger så.

Hmm...det e ju inte hur brett som helst man kan ta ut..man kan säga att det är normal bredden på en väg..inte nu e4an eller nå sånt. Skulle tippa 6 meter.
Men lågfarten är busenkel..öva bara lite så kommer ni klara den..blicken långt fram, arbeta med koppling gas broms...nemas problemas

Klarade kortet i dag!!!

Grattis mannen...kör lugnt i sommar. :tummenupp
 
Last edited:

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Felet jag gjorde i början när jag övade krypkörningen var att jag körde för sakta. Om man åker i samma fart som när man går långsamt så räcker det alldeles utmärkt, kör du långsammare än så, så du nästan står still blir det väldigt vingligt.
 

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Kalix
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Felet jag gjorde i början när jag övade krypkörningen var att jag körde för sakta. Om man åker i samma fart som när man går långsamt så räcker det alldeles utmärkt, kör du långsammare än så, så du nästan står still blir det väldigt vingligt.

Mjo problemet är att jag ska köra upp med min CBR 929 som har en vändradie på en 2½ fotbollsplan ^^
blir nog träna en aning då jag inte e allt för van :p
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Mjo problemet är att jag ska köra upp med min CBR 929 som har en vändradie på en 2½ fotbollsplan ^^
blir nog träna en aning då jag inte e allt för van :p


Ta ut svängen så du inte behöver köra så snävt på näst sista konan. Sedan går du så långt till kanten på sidan som det går när du rundar den sista konan. Lär blir svårt ändå, men det kanske hjälper en aning:)
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Det är nog så. Hade filen enbart varit för vänstersvängande så ska han ligga i mitten.

Men annars så stämmer det att man ska ligga till vänster ifall filen går till vänster och rakt fram!

Jag har dock en fråga - är det någon som kan förklara för mig hur man ser skillnad på cykelöverfarter och cykelbanor? Cykelöverfarter är ju streckade, men hur fan ser cykelbanor ut då?

Sen en till fråga. Man ska ju släppa cyklister vid cykelövertfarter i samband med svängar och när man åker ur rondeller. Borde man inte då släppa cyklisterna även när man åker in i en rondell också? Körkortsboken säger inget om detta utan nämner enbart att man ska släppa fram cyklister i samband med svängar och när man svänger ur en rondell så jag antar inte att det är så, men man börjar ju fundera.

Vad min körskoleinstruktör sagt är att ifall det är tvåfiligt ska man ligga i mitten av körfältet för att inte bli prejad, självklart blinka och kolla dödavinkeln. Men man kan ju kompromissa en aning och ligga lite till vänster men en bil ska i alla fall inte kunna komma in bredvid dig. Varför man ska göra olika vid en och två-filigt vette katten det är inte alltid logiskt, ser fram mot körkortet och slippa tänka på sånt tjafs och kunna köra avslappnat och med ögon och hjärna... :rolleyes:
 

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Övik
Hoj
Thunderace -96
Felet jag gjorde i början när jag övade krypkörningen var att jag körde för sakta. Om man åker i samma fart som när man går långsamt så räcker det alldeles utmärkt, kör du långsammare än så, så du nästan står still blir det väldigt vingligt.
körde väl ungefär långsammgångfart på min första uppkörning, men de va tydligen förfort så...krypfar är en bedömnings fråga...

De borde nästan vara ett tidsintervall som man ska klara banorna på...för att underlätta bedömningen.
 

Hisseman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Öresund
Hoj
zx7r
Dags att träda fram då man äntligen känner sig behörig här :tuttar
Tog kortet den 23:e, väntar surt på hojen fortfarande...

Stort grattis till alla andra som tagit kortet!!
 
Last edited:

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Får man lov att trampa på fotbromsen under provet lågfartsdelen konstant?

Du får inte ligga på fotbromsen hela tiden för att hålla nere hastigheten. Meningen är att du i så hög utsträckning som möjligt ska reglera farten med kopplingen, men visst får du bromsa med foten emellanåt. Men inte hela tiden.
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Får man lov att trampa på fotbromsen under provet lågfartsdelen konstant?

Bredden på sista vändningen begränsades till 8m på min uppkörning i alla fall. Lämpligtvis kör man lite snabbare i vändningen och bromsar ner hastigheten på de raka lätta delarna.
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Bredden på sista vändningen begränsades till 8m på min uppkörning i alla fall. Lämpligtvis kör man lite snabbare i vändningen och bromsar ner hastigheten på de raka lätta delarna.



Vad mer fick du göra på uppköringen?

Måste man köra båda sidorna på lågfartsdelen under provet?
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vad mer fick du göra på uppköringen?

Måste man köra båda sidorna på lågfartsdelen under provet?

Nej, du väljer vilken sida du börjar på första konen.

Körläraren väljer vilken del av "korridoren" du börjar - så första svängen kan antingen bli höger eller vänster, det bestämmer inte du. Hur du rundar första konan är upp till dig men planera väl sedan när du ska göra vändningen. Vilken sida vänder du på bäst? Planera i förväg så att du gör det lättare för dig.
 

tvoben

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yzf-R6, 2008
Tja. Skriver up imorgon. Sen uppkörning om 2 veckor. Får hoppas att allt flyter på... MvH Ps: Grattis till alla som redan klarat det i år...aviss
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top