Körkort 2008

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Haha, vill minnas att du har haft ditt i typ två veckor?

Varför sa du inte detta för två veckor sen? :)

1½ vecka

Jag var värdelös när jag inte hade körkort, men nu är jag fan ännu sämre.

Några upplyftande ord till er alla som inte har mc-kort:
Ni kör mycket bättre och förståndigare än oss som har kortet.

Håll till godo!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Fick äntligen mitt A-kort idag =)

Berätta mer om uppkörningen. Hur övade du till sist? Vill minnas att du letade efter ett område i Göteborg att öva på manöverbana. Blev det mycket övning mot slutet eller?

Gått på någon uppkörning innan? Privatist?

kille79

Körkort 2008
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Ingen ännu
Hallå.
Kommer att köra upp i Barkarby om någon vecka.
Är det någon som har erfarenhet om hur vv-gubbarna beter sig?
Har hört att vissa städer har griniga vv-gubbar. :va

Nån speciell sväng de alltid tar? Alltid ut på motorvägen? Berätta gärna om era erfarenheter. :)

Natti!

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Ja nu har jag min uppkörnings rid om några veckor.Finns det nån som kan ge tips på lågfartsdelen när man utför svängen utan att tippa?

god natt

Grottmongot

grottmongot
Gick med
25 May 2008
Hoj
Kawasaki gpx 1987,Suzuki ts 125 81,Mille r 02.
Ja nu har jag min uppkörnings rid om några veckor.Finns det nån som kan ge tips på lågfartsdelen när man utför svängen utan att tippa?

god natt

Slappna av och håll upp huvudet och tänk på att det är skoj att åka hoj.
Det är ju en schans att få köra mc, ta vara på den!!!!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

god natt

Luta *inte* hojen (det tog tid för mig att vänja mig av med den fula ovanan), sitt rakt upp, och använd kroppen för att rädda situationen ifall du ändå börjar luta bågen i vändningen (luta dig lite utåt).

Lugna, mjuka rörelser - ta ut svängen innan vändningen ordentligt så du har gott om plats på dig att utföra vändningen.
Motorn balanserar hojen, ruppa lite med gasen för att stabilisera.

/J

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Fick äntligen mitt A-kort idag =)

Tror jag läste att du skulle köra upp i Skövde, gjorde du det? Fick du Lars? :yoparty

god natt

Lågfarten gick piss tills jag började använda typ "kroppen". Skulle tippa på att jag flyttar röven en 5-10 cm utåt från det håll jag ska svänga samt axlarna och överkroppen 10 cm ut. Då går det klockrent!

Hr Zeke

Svinpäls
Gick med
6 Jun 2008
Hoj
FZ750
Är det bara jag, eller varierar det nåt oerhört mellan län hur fort man får uppkörningstid? Efter att ha nosat runt lite här på forumet verkar det som att vissa kör upp veckan efter teoriprovet. Jag satte teorin för runt tio dagar sen och bokade uppkörning dagen efter. Vägverket hade en väntetid på två månader, och körskolan hade ingen ledig plats förrän sista juli.

Xio

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 2001
Japp det varierar JÄTTE mycket mellan länen.. Själv så fick jag mitt kort 30 maj och bokade körning runt den första maj så från att fundera på att ta kort till att allt var klart så gick det ca 3 veckor.. Helt galet. men grymt kul. Hade lätt innan så behövde inte göra teorin.

Kommer att bli en grym sommar med massa hoj åkande och badande :)

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
JAAAAAAAAAAAA!!!!!!

Satte kortet igår. :yoparty
av förståliga skäl har jag inte hunnit vara inne o skriva det tidigare.

nu ska man kränga på mig stället, tanka hojjen sen blir det åka av. ni som kör runt kristianstads trakten, hälsa såhär :yoparty så ser jag er :tummenupp

ses på vägarna.

leinad6

kör alltid på 6:an;)
Gick med
30 May 2008
Hoj
blå zx9r
nån som vet hur hårda dom e på lågfarten om man ökar farten lite vid den sista vändningen. givet så bromsar man ner snabbt... har problem me den svåra lågfarten me min zx9, just den sista vändningen.
övriga tips på lågfart me hoj utan svängradie uppskattas me:tummenupp

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
nån som vet hur hårda dom e på lågfarten om man ökar farten lite vid den sista vändningen. givet så bromsar man ner snabbt... har problem me den svåra lågfarten me min zx9, just den sista vändningen.

det beror nog på vilken sorts uppkörnings lärare eller vad det heter. han jag hade va urskön, som en vandrande valium. gjorde några små fel i trafiken men det hade han överseénde med. han sa bara
-alla gör fel, även jag. :)
dom kollar ju på helheten i momentet.
visserligen tror jag nog inte dom uppskattar att du gör en drift i vändningen men jag tror inte att du behöver oroa dig om du ökar lite sålänge du saktar in igen så du kryper fram sen.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07

Om du tar ut svängen rejält så behöver du inte lika mycket styrutslag = lättare att köra långsamt.

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Yamaha R6
Biluppkörning är ju bara säkerhetskontroll + körning medans MC är säkerhetskontroll + lågfartsbana + högfartsbana + bromsprov + körning så det är ju rätt mycket man ska kunna.
Du bör ju iallafall köpa en MC-bok. Där står ju det mesta man behöver veta både när det gäller teorin och det praktiska.

Manöverbanorna kan du ju öva på hemma och om du ska köra upp på en R6:a så kommer du garanterat att få öva!

okej bra att veta :)

Varför öva just för att det är en R6? :tungan

Den är dock oregistrerad så om jag tar kortet blir det inte den jag kör med :)

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Berätta mer om uppkörningen. Hur övade du till sist? Vill minnas att du letade efter ett område i Göteborg att öva på manöverbana. Blev det mycket övning mot slutet eller?

Gått på någon uppkörning innan? Privatist?

Nej jag har tagit en massa lektioner i körskola... och la upp en egen konbana i ett industriområde å körde lite privat med pappsen.
La upp konorna dagen innan för att öva i det sista... allt gick perfekt varenda gång, så jag slutade efter 20 min eller nåt =)
Har blivit kuggad på 2 uppkörningar i gbg faktiskt... Dom e riktigt stränga här...
Fick inte en anmärkning i Skövde =) Fast jag trodde att jag skulle kuggat på att jag hållt fel hastighet... Har aldrig kört i en stad med så få hastighetsskyltar asså hehe :p Man fick använda sunt förnuft för å veta vilken fart man skulle hålla.

Krillan_18

Grattis Har faktiskt varit intressant att följa din väg fram till körkortet efter alla trådar du har startat Kul att du tillslut fick det

Hehe tack =) Ja det e bra att detta forum finns, har fått så mkt hjälp här. :yoparty

VLindgren
Tror jag läste att du skulle köra upp i Skövde, gjorde du det? Fick du Lars?

Japp det gjorde jag =) Hmmm...hette han Lars tro?... Jag å namn hehe... En äldre man på 55-60 år iaf.
Jag var helt lost i Skövde asså... Hade lånat en liten buss å åkte upp... förlitade mig på gps:en... När jag väl kom fram så var det bara en massa konor uppsatta på en gammal industriväg... Inte en själv syntes till... Trodde jag kommit fel...
Uppkörningsplatsen i gbg e ju inne i en inhängnad... med en stor byggnad med en stor skylt "Vägverket". Så jag hade ju väntat mig nåt liknande :p
Uppkörningstiden var 08:15...så jag kom dit vid klockan 7 och tänkte jag kunde öva lite innan.... men ingen var där...så jag vågade inte köra... Gubben kom runt 07:45... så några varv hann jag med iaf =)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Grattis dan_the_man. Jag har också upplevt detta flera gånger då farsan varit på uppkörning tre gånger och kuggat i Göteborg. Då hade instruktören sagt till farsan att han var bäst på manöverbanorna på uppkörningen, men han kuggade på grund av spårval i skymda kurvor.

Han körde enligt boken, dvs vid högerkurvor placering nära mitten och sen skärm man kurvan och kör så rakt genom den som möjligt. Den här placeringen skall ge bästa synsträcka.

Vid skymda vänstersvängar så placerades han längst till höger och skar kurvan. Precis som det står i teoriboken. Han blev kuggad pga det, den placeringen skall tydligen vara käpprätt åt helvete fel - kan någon förklara till mig varför den finns i boken då? Synd nog hade vi inte med oss teoriboken, men hade vi haft den och visat den för honom så hade vi iallafall kunnat bevisa att det står i teoriboken.

Och då är farsan kung i trafiken, det kan jag lova er. Han fräschar upp kunskaperna varje år med teoriprovet så det är inte konstigt.

Nä, Göteborg suger för privatister iallafall, jag ska inte ens försöka i Göteborg nu. Ska upp till Halstahammar på en 3 dagars körkortsintensiv med 11 körlektioner och kör upp på den tredje dagen i Västerås. Lite pirrigt men jag hoppas det går vägen.

Tog ut ZX7:an och snurrade runt lite utanför huset och gjorde garagevändningar, krypkörde. Efter 30-40 min fick man tillbaks lite av känslan man hade förra året, det börjar ta sig igen. Ska lägga upp lite koner överimorgon och öva på den svåra lågfartsbanan. Manöverbanan ska sitta, och det med min ZX7R innan jag åker iväg till Halstahammar. Vill vara väl förberedd innan man åker upp!

Så jag hoppas ni håller tummarna för mig om 2 månader (säger inte exakt vilket datum) :)

Förresten, vilken industriområde tränade du på Dan_the_man?

Är det någon som har kört upp i Västerås? Synpunkter?

Last edited:

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Var hittar man bilder med mått på hur man ställer upp koner på manöverbanan?

Tjejen skall ta KK :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...