Körkort 2008

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo men då menar jag som i situationer när man är på väg in i en rondell osv.

Förstod det,ser det ut som du hinner eller att cyklisten saktar in för att stanna för dig så åk,är det tveksamt så stanna för säkerhets skull för jag tror inte man får lappen om man torpederar en cyklist som tycker han har företräde vare sig du har rätt eller inte.

Henrik
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
låt inte bilarna trängas, ni är ett fullgott fordon som skall ta plats ni också!


i fall där man ska svänga ska man ju lägga sig åt sidan för att hindra cyklister/moppar från att smyga emellan och blockera er.

rakt fram, se till att bilarna inte ges utrymme att försöka dela filen med er.


Kan uppstå knepiga situationer trots att man gör rätt!

Hade ett sånt fall senaste stadskörningen.

(sista rödljuset innan vänstersväng vid strykjärnet(ölkällarn) i växjö mot simhallen)

Jag kollade vinkeln och såg en cykel som var i annalkande, bilar bakom, så jag la mig lite till vänster (jag skulle vänster).. då kom en bil och trycker ut mig..
när trafikljuset släppte så började han också svänga vänster (utan att blinka dessutom) och skulle försöka köra om mig och skära in framför mig mitt i svängen..

vilket resulterade i tvärnit för mig, en svärande cyklist och en lallande mobil-idiot i "fasschans" bmw som bara stumt fortsatte köra.



C'est la vie :rolleyes:



Ädit: angående rondfeler.. idiotiskt system att tvinga in oskyddade trafikanter I rondellerna, som tur är har ju en del rondeller gjorts om på sistone.
 
Last edited:

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Jasså, du är back on track nu:tummenupp Eller jag kanske blandade ihop dig med någon annan, som råkade ut för något tråkigt härom veckan:va :(

Hur som helst, det är 50/50 vilken banan du får på lågfartsdelen. Den ena högfartsbanan är borttagen, den som gäller i år är den med manöverna i början på banan, hittar ingen bild på den, har kollat på både vv.se och körkortsportalen, kanske är någon vänligt själv som kan länka upp en bild:)

Lycka till:tummenupp



Tjena

Ja det stämmer det e jag livet går vidare som sagt.Men glömmer nada! Ja ok då så får man träna mer tycker jag faktis...får se hur det går! Är lite osäker lite på lågfartsdelen att man ska köra sakta osv..men det e som sagt att träna mycket.Ok ska kolla på den sidan och se tack för det!
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Trist. Vem hade du som provförrättare? Vad gjorde du för fel?

Jan Fågelberg hette han. Han är den med sämst statistik här i Borlänge (enligt min körlärare iaf). Själva kuggningen är inte så mycket att säga om. Rev samma kon i högfartsbanan två gånger, men sen påstod han också att jag körde i 30 vilket jag inte håller med om alls. När jag kollade på mätaren sa den 51.... Så delvis håller jag inte med honom.

Att sen den som körde upp samtidigt som mig klarade manöverprovet trots rivning på samma kon som jag, REJÄLA låsningar på bakhjulet vid ALLA inbromsningarna och trots väldigt hög fart på lågfartsbanan är ett litet mysterium... Eller nej, han körde ju med körskolan, på körskolans hoj och jag körde ju upp som privatist....

Menar inte med ovanstående att jag tycker att jag borde ha klarat provet, men jag tycker mig se en viss skillnad i bedömningen beroende på om man kör upp privat eller via körskola...
 
Last edited:

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Menar inte med ovanstående att jag tycker att jag borde ha klarat provet, men jag tycker mig se en viss skillnad i bedömningen beroende på om man kör upp privat eller via körskola...
Detta är allmänt känt. Det är att kasta pengar i sjön att köra upp som privatist om du inte är riktigt riktigt säker på dina grejor. Provförrättarna är mycket hårdare på privatister som kör upp första gången. Tyvärr.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Men provförrättarna kan omöjligt se skillnad på vilka som tagit körlektioner och bokat uppkörning privat och dem som inte tagit körlektioner alls. Inte sant?

Jag bokade min uppkörning långt innan jag hade en tanke på att ta några lektioner. Med två veckor kvar blev jag lite nervös så jag klämde in 3 körlektioner. Uppkörningen gick bra och jag tror inte jag bedömdes hårdare.

Inne på min 3e vecka nu :)
 

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Övik
Hoj
Thunderace -96
andra gången gillt!

Fixade kortet igår...weehoo!!

Gick klockrent som när som på en riven kon på 50-banan (2a gången gick de bra) och ett lite tveksamt filval pga dålig uppsyn på skyltning.


Förra tisdagen gick de lite sämre:
Försnabbt på låghastighetsbanan (visste inte att man nästan skulle stå still)
bakhjulslåsning i 50 och 70 (troligen nerverna)
Dålig bromsberedskap i högerregel korsning (sånt man lär sig av körskolan att uppköraren vill se)
Misstog de första 150m på huvudled som 70väg :huvet (tur de inte va bara de som gjorde att jag kugga)

Men som tur va fanns de fort tid, vi va inte ens fullt gäng den första gången!


Räknade vad kalaset kostat: 220+220+1500+1500+120+80 = 3640kr
så nu kanske man har råd att köra också :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Detta är allmänt känt. Det är att kasta pengar i sjön att köra upp som privatist om du inte är riktigt riktigt säker på dina grejor. Provförrättarna är mycket hårdare på privatister som kör upp första gången. Tyvärr.

Ja, förstår inte hur vissa människor inte har insett detta ännu? Det är ju självklart att de är mycket hårdare mot privatister vilket är väldigt oturligt. Ska man ta mc kort så är det nog nästan lika dyrt att gå genom körskolan som att köra privat med tanke på hur många gånger man kommer att kugga.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jan Fågelberg hette han. Han är den med sämst statistik här i Borlänge (enligt min körlärare iaf). Själva kuggningen är inte så mycket att säga om. Rev samma kon i högfartsbanan två gånger, men sen påstod han också att jag körde i 30 vilket jag inte håller med om alls. När jag kollade på mätaren sa den 51.... Så delvis håller jag inte med honom.

Att sen den som körde upp samtidigt som mig klarade manöverprovet trots rivning på samma kon som jag, REJÄLA låsningar på bakhjulet vid ALLA inbromsningarna och könsord trots väldigt hög fart på lågfartsbanan är ett litet mysterium... Eller nej, han körde ju med körskolan, på körskolans hoj och jag körde ju upp som privatist....

Menar inte med ovanstående att jag tycker att jag borde ha klarat provet, men jag tycker mig se en viss skillnad i bedömningen beroende på om man kör upp privat eller via körskola...


Täppas, den gamle räven. Vill minnas att han kuggade mig när jag körde upp för B-kort för 10 år sedan. Sedan dess har jag inte diggat honom allt för mycket. Jag är glad att jag slapp honom som provförrättare till A-kortet.
Istället fick jag en snubbe som jag inte minns vad han heter, men han var riktigt skoj.
Jag lyckades kicka ner en kon jag också, men jag fick göra om åkningen samt blev tipsad om att hålla upp blicken. Andra försöket gick klockrent, trots att jag körde snäppet över 50 km/h.

En äldre tant körde upp samtidigt som jag. Hon fick göra om samma moment måååånga gånger. Tyvärr fuckade hon trafikdelen.

Givetvis underlättar det att köra upp via trafikskola. Kanske något även du kanske ska överväga?
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Men provförrättarna kan omöjligt se skillnad på vilka som tagit körlektioner och bokat uppkörning privat och dem som inte tagit körlektioner alls. Inte sant?

Jag bokade min uppkörning långt innan jag hade en tanke på att ta några lektioner. Med två veckor kvar blev jag lite nervös så jag klämde in 3 körlektioner. Uppkörningen gick bra och jag tror inte jag bedömdes hårdare.

Inne på min 3e vecka nu :)

Det finns säkert de provförättare som INTE gör skillnad i bedömningen, men vissa gör en väldig skillnad.

Jag hade samma provförättare på bil när jag körde upp då. Första gången som privatist = kuggad för att ha kört på 4ans växel på 50 väg. Andra gången via körskola (samma uppkörningsgubbe), hade inte kört en lektion mer där då än vid första uppkörningen och gjorde dessutom en sämre uppkörning än den första, klarade kortet. Fick som komentar höra att han släppte igenom fler misstag eftersom jag hade ju visat på körlektionerna att jag klarade av det. (annars skulle ju inte körskolan ha bokat tid åt mig)

Sen träffade jag en annan provförättare som inte alls brydde sig i om personerna kört privat eller inte utan bara utgick från det han såg vid uppkörningen. Så visst det är ju olika, men GENERELLT tror jag att det är lättare att gå igenom trots misstag när man kör upp via körskola, att provförrättaren GENERELLT ser mildare på misstag då.

Men men, ny uppkörningstid i nästa vecka. Någon som har kört upp i Avesta tidigare? Jag har aldrig kört där överhuvudtaget så info om vart uppkörningen börjar och lite vägar som är vanliga att råka ut för emotses tacksamt! (ska dit och köra lite på fredag är tanken..)

Täppas, den gamle räven. Vill minnas att han kuggade mig när jag körde upp för B-kort för 10 år sedan. Sedan dess har jag inte diggat honom allt för mycket. Jag är glad att jag slapp honom som provförrättare till A-kortet.
......

Givetvis underlättar det att köra upp via trafikskola. Kanske något även du kanske ska överväga?

Har övervägt att köra upp via den körskola jag kör vid, men de har i nuläget ca 2 månaders väntetid på körtider... och så länge vill jag inte vänta om jag slipper. Det är liksom min plan C.... :)

Däremot så hoppas jag på att få en annan provförrättare nästa gång.
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
I mitt fall var det ingen antydan på att de bedömde mig hårdare än de andra som körde upp via körskola.. De missarna jag gjorde var att jag inte fick in växeln i högfartsbanan vid vändningen, gjorde om och gjorde rätt.. Andra missen han påpekade var att placeringen vid vänster/högersväng ute i trafiken inte alltid var den bästa. Klarade mig på första försöket. Min provförrättare var själv under utbildning och följdes av en annan provförrättare, båda satt i en bil under min trafikkörning.
 

Dr P

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Södermalm
Hoj
2001 Honda CBR600FS
Ja precis, det är ju lite strange.

Men jag antar inte att man blir kuggad för att man släpper fram cyklister även när de egentligen har väjningsplikt.

Nej precis. Bara man kör med omdöme. Inget överdrivet åt nåt håll. Vv-gubbarna verkar onekligen vettiga och verklighetsförankrade så kör man med omdöme så går det alltid bra tror jag.
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
En spontan reaktion på det här med privatister och körskoleelever är väl det att det verkar finnas stora luckor i vad en privatist kan mot nån som kommer från en körskola. Jag tänker på de som i tidigare års körskortstråd har jublat över att de har "kommit undan med 2900:- för hela körkortet" och idag är flera av dem omskrivna i minneslunden. :gråta

Därmed inte sagt att alla som kör upp privat är ute och seglar, men det är större risk att deras "utbildning" oftast går ut på att lära sig åka och fika samt traggla på körgården tills dess att konbanorna sitter. På en körskola går man ju igenom så mycket mer och på en djupare nivå. Min handledare exempelvis hade aldrig nåt att klaga på, enl honom själv, när vi var ute och fika-åkte. Men min körlärare tog snabbt ur mig att jag tittade på rätt saker, min placering, hur jag körde på liten landsväg osv. För mig var det som att lära om allt en gång till.

Men som sagt, mina fem cent...
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Jag hade också Fågelberg på min uppkörning i maj. Jag planerade lite dåligt vid en vänstersväng på landsväg(satte honom i skiten ;)) och släppte av på gasen lite fort efter en omkörning(satte honom i skiten igen :p )

Blev godkänd och vem vet, kanske det berodde på att jag körde upp genom skola. Lustigt nog sa min körlärare att han är en riktigt bra förrättare.

Tyckte iaf att han var väldigt lugn och metodisk. Han gick igenom tydligt innan vad vi skulle göra och vad han kommer titta på. Så mitt personliga intryck av honom var bra.

Jag håller tummarna för dig nästa gång EgoGirl, lycka till!

Edit: Angående position i korsningar så har jag lärt mig att alltid ligga i mitten av ett körfält där pilar visar körriktning. Så oavsett om man får åka rakt fram eller inte i vänster körfält skulle jag placera mig i mitten. Känns inte som det finns plats för en bil bredvid i de flesta körfält.
 
Last edited:

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jag hade också Fågelberg på min uppkörning i maj. Jag planerade lite dåligt vid en vänstersväng på landsväg(satte honom i skiten ;)) och släppte av på gasen lite fort efter en omkörning(satte honom i skiten igen :p )

Blev godkänd och vem vet, kanske det berodde på att jag körde upp genom skola. Lustigt nog sa min körlärare att han är en riktigt bra förrättare.

Tyckte iaf att han var väldigt lugn och metodisk. Han gick igenom tydligt innan vad vi skulle göra och vad han kommer titta på. Så mitt personliga intryck av honom var bra.

Jag håller tummarna för dig nästa gång EgoGirl, lycka till!

Edit: Angående position i korsningar så har jag lärt mig att alltid ligga i mitten av ett körfält där pilar visar körriktning. Så oavsett om man får åka rakt fram eller inte i vänster körfält skulle jag placera mig i mitten. Känns inte som det finns plats för en bil bredvid i de flesta körfält.

Alltså, Fågelbergs bemötande var bra. Han var trevlig och lugn, men däremot är jag förvånad över att han släppte igenom den andra så lätt, trots att han gjorde flera missar.
Sen håller jag inte med om att jag körde 30 när det faktiskt stod 51 på min hastighetsmätare... Däremot säger jag inget om att jag kuggade, jag gjorde missar och kommer få träna ytterligare på denna högfartsbana. Jag är bara förvånad av vad jag upplever som en stor skillnad på bedömningen mellan två personer som gör samma uppkörning.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Detta är allmänt känt. Det är att kasta pengar i sjön att köra upp som privatist om du inte är riktigt riktigt säker på dina grejor. Provförrättarna är mycket hårdare på privatister som kör upp första gången. Tyvärr.

Inte hårdare men kan släppa större antal missar av enklare art då du har genomgått utbildningen på skola och dom ansett att du är klar.

Som privatist har han inget att gå på förutom det han ser och kan därför inte avgöra om du inte är bättre än så eller om det endast är de vanliga småmissarna som alla gör hela tiden.

Henrik
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Alltså, Fågelbergs bemötande var bra. Han var trevlig och lugn, men däremot är jag förvånad över att han släppte igenom den andra så lätt, trots att han gjorde flera missar.
Sen håller jag inte med om att jag körde 30 när det faktiskt stod 51 på min hastighetsmätare... Däremot säger jag inget om att jag kuggade, jag gjorde missar och kommer få träna ytterligare på denna högfartsbana. Jag är bara förvånad av vad jag upplever som en stor skillnad på bedömningen mellan två personer som gör samma uppkörning.

Låter onekligen som en skum bedömning. Förstår om det känns lite ruttet.
Håller tummarna för att du inte får Fågelberg även i Avesta :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top