Körkort 2008

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
när man kör lågfartsdelen, den med fyra koner på rad. när handledaren valt vilken sida man börjar på, får man då välja vilken sida av första konen man ska börja eller spelar det nå roll vilken sida man tar första konen beroende vilken sida handlendaren sagt att man ska starta ifrån?
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
när man kör lågfartsdelen, den med fyra koner på rad. när handledaren valt vilken sida man börjar på, får man då välja vilken sida av första konen man ska börja eller spelar det nå roll vilken sida man tar första konen beroende vilken sida handlendaren sagt att man ska starta ifrån?

Man får välja själv vilken sidan...:tummenupp
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Angående lågfartsdelen, här kommer några tips.

Det är viktigt att svänga i tid, dvs rätt tidigt. Så man slipper ge max styrutslag. Når man styrstoppet så får man vara med på kopplingen och ge gas för att balansera motorcykeln.

Hejdå!
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Angående lågfartsdelen, här kommer några tips.

Det är viktigt att svänga i tid, dvs rätt tidigt. Så man slipper ge max styrutslag. Når man styrstoppet så får man vara med på kopplingen och ge gas för att balansera motorcykeln.

Hejdå!

Ett annat tips, drar man upp hojen på bakan och kör en high chair wheelie, så får man grym svängradie. Man kan vända på en 50-öring, konbanan blir en barnlek! Dessutom ser vv-gubben att du har total kontroll över hojen. Vilket det hela handlar om.
 

fredde832

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2008
Ort
Halmstad
Hoj
Kommer våren -08
Jag har tagit 8 lektioner nu. Har aldrig kört vare sig hoj eller moppe innan. Visste knappt hur man startade en hoj första gången jag satte mig på den :eek:
Boka uppkörning imorgon. :)
Men det funkar bra ändå. Tror inte det bara är nackdelar med att inte ha kört innan. Man lär ju sig verkligen från grunden hur man ska köra.
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Jag har tagit 8 lektioner nu. Har aldrig kört vare sig hoj eller moppe innan. Visste knappt hur man startade en hoj första gången jag satte mig på den :eek:
Boka uppkörning imorgon. :)
Men det funkar bra ändå. Tror inte det bara är nackdelar med att inte ha kört innan. Man lär ju sig verkligen från grunden hur man ska köra.

Det jag tycker som spelar in mest roll, är hur lätt man har för att lära sig, och hur bra man lyssnar på lärarn kritik och tillämpar det i körningen direkt.
Sen hur mycket moped etc. man har kört innan kan hjälpa dig att minska ett par lektioner, men de spelar ingen större roll.
 

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Fick lappen idag!

Klarade min uppkörning idag!!! Fan vad skönt! Det blev 35 mil under eftermiddagen.....:yoparty
 

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Klarade min uppkörning idag!!! Fan vad skönt! Det blev 35 mil under eftermiddagen.....:yoparty

Grattis, måste vara sjukt skönt.. :tummenupp :tummenupp
Har inte börjat än tyvärr men hoppas på att så fort jag kommer ner till Halmstad kunna boka första lektionen..

Hur mycket fick du köra när du körde upp, vad kolla dom mer på nu?? :va
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra
Lasten trycker på rätt bra i utförsbacken. D.v.s. lastbilens hastighet ökar under omkörningen.
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra



Därför att det e längre stop sträcka när det e nedförsbacke..Tyngden förs fram och så blir det längre.


Ja då har jag uppkörningen kvar!:tummenupp
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra



En lastbil i uppförsbacke går jävligt sakta. En lastbil i nedförsbacke gör det inte. Simpelt.

Tragglar man med såna där frågor, så teoriprovet riktigt svårt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ni som kör upp i barkarby, vilka vägar tar de och nåt speciellt man ska tänka på i de områden man kör upp i?
 

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Grattis, måste vara sjukt skönt.. :tummenupp :tummenupp
Har inte börjat än tyvärr men hoppas på att så fort jag kommer ner till Halmstad kunna boka första lektionen..

Hur mycket fick du köra när du körde upp, vad kolla dom mer på nu?? :va

Jag tror inte att skillnaderna på att köra upp med de nya reglerna är speciellt annorlunda mot hur det var innan. Jag fick köra i trafiken 25-30 minuter och det som han sa att de tittar lite extra på är hur du använder motorbromsen och undviker att ligga på tomgång samt att du ska växla upp så snabbt som möjligt. Dock är det i princip omöjligt för inspektören att hela tiden ha koll på vilken växel du har i. Kör man upp som jag på en CB750 så kan man inte direkt höra motorvarvet heller...

Lycka till i Halmstad!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top