Körkort 2008

Kotan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Töreboda
Hoj
Ingen just nu
Håller tummarna för er alla som ska köra upp! Har en hel vecka och va nervös! Detta har jag väntat på i 20ÅR!!!! 7 hemska dagar kvar!
 

spinner77

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Arboga
Hoj
-06 Triumph Daytona 675
Idag klarade jag uppkörningen...fasen va gött det kändes...Nu ska här plöjas mil på de svenska vägarna...ser ni en Triumph tt 600 runt Linköping så är det säkert bara lilla jag som är ute o roar mig...
 

Klinki

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Ute på vischan
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 S -02
Körde femte lektionen idag, nu börjar krypkörningen funka oxå. Blir mindre å mindre nervös för den där jädrans uppkörningen eftersom allt sitter snart, bara lite finlir kvar =) grattis alla ni som fixat det hittills, jag e inte ett dugg avundsjuk ;)
 

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Kuggade på uppkörningen idag :(

Allt gick bra tyckte jag.... så kuggade han mig på "Dåliga säkerhetsmarginaler" :s....asså inte till framförvarande... där var det bra.... han tyckte att jag borde hållit mig mer till vänster från utfarter å så... Tyckte det var jävligt taskigt av honom att kugga mig för det ist för att bara ge mig en anmärkning eler en varning eller nåt.... Jag var ju ändå asnoga med att se mig runt, sakta ner inför skymda korsningar....bromsberedskap osv...
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Kuggade på uppkörningen idag :(

Allt gick bra tyckte jag.... så kuggade han mig på "Dåliga säkerhetsmarginaler" :s....asså inte till framförvarande... där var det bra.... han tyckte att jag borde hållit mig mer till vänster från utfarter å så... Tyckte det var jävligt taskigt av honom att kugga mig för det ist för att bara ge mig en anmärkning eler en varning eller nåt.... Jag var ju ändå asnoga med att se mig runt, sakta ner inför skymda korsningar....bromsberedskap osv...

Anledningen att han kuggade dig var nog att han såg ett mönster i de fel du gjorde.. Dvs det var inga "engångsgrejer" som han kunde släppa.. Bara att tänka på det till nästa gång.

Placering på vägen och framför allt inför hinder och sånt som kanske döljer dig eller bilen som kör ut är ganska viktigt då du är oskyddad.

Du tar det nästa gång !
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
hur är det med uppkörningstider nu, svårt att få eller? vet att jag lika bra kan ringa vv och fråga, men tänkte fråga här först.
 

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Kuggade på uppkörningen idag högfartsdelen har bara kört den banan en gång förut så jag skyller på körskolan lågfartsdelen gick la sådär deras jävla morocykel vill ju inte gå när den är kall :mad:
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Kuggade på uppkörningen idag högfartsdelen har bara kört den banan en gång förut så jag skyller på körskolan lågfartsdelen gick la sådär deras jävla morocykel vill ju inte gå när den är kall :mad:

Var inte den varmkörd innan du körde? Den 750in jag kör på körskolan är inte heller särskilt medgörlig när den är kall.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
När man kör upp. Får man låna en hjälm med kommunikation i då? Eller har man killen/tjejen bakpå hojen som när man är ute och kör med körläraren eller?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Kuggade på uppkörningen idag :(

Allt gick bra tyckte jag.... så kuggade han mig på "Dåliga säkerhetsmarginaler" :s....asså inte till framförvarande... där var det bra.... han tyckte att jag borde hållit mig mer till vänster från utfarter å så... Tyckte det var jävligt taskigt av honom att kugga mig för det ist för att bara ge mig en anmärkning eler en varning eller nåt.... Jag var ju ändå asnoga med att se mig runt, sakta ner inför skymda korsningar....bromsberedskap osv...

Thats life...man blir kuggad av en anledning...
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
När man kör upp. Får man låna en hjälm med kommunikation i då? Eller har man killen/tjejen bakpå hojen som när man är ute och kör med körläraren eller?

Du får ett intercom som du fäster vid örat/öronen och sen är det bara sätta på sig valfri hjälm, iaf var det så i Örebro när jag körde upp för A1 förra året, och är ganska övertygad om att det är något liknande i resten av Sverige.

Nu börjar det närma sig, uppkörning imorgon. :)
 
Last edited:

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Jag vet inte om vi menar samma sak - men jag tar lite höjd på sista slalomkonan och rätar ut linjen mot ytterkant höger sida vid vändkonan (kör vänstervändning), och börjar ta ned farten ungefär i höjd med sista slalomkonan (släpper antagligen gasen redan innan den), bromsningen sker lite automatiskt, inget jag tänker på.

Det är ju inte överdrivet svårt att få hejd på bågen från ~50 till vändningen, men det blir tight om man inte planerar och rätar ut den sista konan i slalompartiet. :)

/J

Vad jag gärna vill veta är vilken fart som krävs för höghastighetsbanan. Körde den i x-antal timmar i går med min egen hojj och nött och det flöt på bra men jag körde aldrig snabbare än 65km/h typ.. är tanken att man skall upp i 70 och 90 på den banan? (Ser ju hur koll jag har, kört cross hela livet känns det som men inte allt för mkt vägkörning, 40 mil med min egen nu)

Har nämligen första lextionen imorgon (skollextionen) och det är manöverbanan.. Sen uppkörning i mitten av Juni.. så börjar redan nu bli nervös ;)
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Då är man med i gänget med körkort då =)
Gick hur bra som helst, satte alla banorna på första, samt bromningen!
Var ute i trafiken i ca 15 min sedan så skrev han på papper! :tummenupp
 

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Gävle
Hoj
Ja.
Har kört 3 lektioner på skola. Körde en lektion igår som inte alls gick bra och jag tänkte ge upp helt, men idag är humöret på topp och jag längtar ännu mer efter att ta kortet :) Blir nog ett antal till lektioner. Den 8e juli har jag tänkt att ge mig på uppkörning.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
En fråga till samtliga som nu tagit körkort:
Hur svår var uppkörningen om du jämför med hur svårt du trodde att det skulle vara, på en skala 1 (mycket lättare) till 10 (mycket svårare)?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top