Körkort 2008

tvoben

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
Yzf-R6, 2008
tackar.. Sjukt skönt.. Blir en invignings runda till göteborg imorgon. 60 mil fram och tillbax. Yes box

Dr. Moto

Ambitious but rubbish
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Honda
Och så i torsdags körde även jag upp, i Borlänge av alla ställen. 16 mils resa med släpvagn, men hellre det än att vänta 1.5 månad på att få en tid i Uppsala.
Vi kom dit 90 minuter innan det var dags, lastade av och satte oss i bilen för att invänta resten av folket. Då kom regnet.:gnissla
Men det påverkade förstås inte mig. Klarade det galant.:yoparty
Det gjorde även den andra killen som körde upp, för han blåste om oss på hemvägen. Tack för lånet av telefonen förresten!
Tack även till alla som skrivit tips och tricks i den här tråden. Ser ni en kille i svart/vitt skinnställ på en grå GSX 400 i Uppsala så vinka gärna två gånger. :hej
Och så har man mc-kort oxå =)
Grattis!

Sveddan

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
SV650S -00
Nu har även jag mckort!:D

Körde en 5 dagars intensiv hos västerås bil och mcskola för två veckor sen och det rekommenderas verkligen. Jag hade aldrig suttit på en hoj innan dess men uppkörningen gick galant:)

SDJ

Manager
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
FZS 1000 -01 & XJ750 -83
Två veckor från lämpet till fixat KK

JAAAAAA!!!

Fixade uppkörningen idag:yoparty

Första försöket som privatist körde upp i Norrköping. Det var en schysst snubbe som hette Tommy från VV, tog allt lungt och frågade hela tiden om jag undrade något. Hade kört 22 mil från Nynäshamn till norrköping för att köra upp så jag hade väldigt dålig lokal kännedom men han sa att han skulle vara extra tydlig med anvisningarna och det var han nog för det gick ju bra.

Ett super tack till min polare Andreas som var min handledare under en och ½ vecka, som tog sig tid att lapa sol medans jag tragglade på krypkörningen.

Ses på vägarna,
Jesper

när skickade du in ansökan? väntar nämligen på att få mitt, är inne på min fjärde vecka nu :huvet

Ett litet tips jag höll på att bli tokig på handläggningstiden i sth så istället för att ringa och fråga hur jag låg till ringde jag chefen på körkortsavdelningen i sth för att fråga om ngt annat läns länstyrelse skulle kunna handlägga mitt ärende. Men kom inte ens så långt att jag behövde fråga utan han sa bara vänta lite så ska jag kolla och efter 5 minuter så var det klart.
Helt skruvat men så var det.

Hoppas du hinner ta kortet i sommar,
Jesper

Last edited:

PerD

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
2003, Yamaha R6

Körde en 5 dagars intensiv hos västerås bil och mcskola för två veckor sen och det rekommenderas verkligen. Jag hade aldrig suttit på en hoj innan dess men uppkörningen gick galant:)

Grattis! :tummenupp

Håller med om Västerås Bil och Mc, har iofs inget att jämnföra med men tycker utbildningen var helt ok!

Körde själv intensivkurs v27 (Såg dig antagligen på tisdagen innan min uppkörning isf). Körde alltså själv upp tisdagen v28 och det gick alldeles utmärkt!

Drygt att vara utan hoj för tillfället så man inte får ut och köra!! :huvet

Sveddan

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
SV650S -00
Grattis! :tummenupp

Håller med om Västerås Bil och Mc, har iofs inget att jämnföra med men tycker utbildningen var helt ok!

Körde själv intensivkurs v27 (Såg dig antagligen på tisdagen innan min uppkörning isf). Körde alltså själv upp tisdagen v28 och det gick alldeles utmärkt!

Drygt att vara utan hoj för tillfället så man inte får ut och köra!! :huvet

Tackar:) Grattis till dig med:tummenupp

Då såg vi säkert varandra, jag puttrade runt på den gamla suzuki gsx400. Håller med om att det är segt att inte ha hoj nu, och för min del dröjer det tyvärr till nästa år.:näsblod

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012

Hur var intensivkursen? Hur mycket kör man per dag och vad kostade den?
Funderar på om man ska ta nåt liknande nästa vår eller bara "vanliga" lektioner fast rätt så nära inpå varandra.

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Nu har mitt lämp äntligen kommit och det första jag gjorde var att boka en teori tid. :) Jag vart glatt överraskad när jag fick en tid så snabbt! trodde att det skulle vara omöjligt o få tider. Har teori skrivning redan den 30 juli! så man är ju rätt nervös nu!

Vill ju såklart fixa teorin nu så att man kan satsa allt krut på körningen och körprovet.

Jag har läst ut Mc-boken en gång, och gjort en del prov tester på datorn. Någon här som har några mer tips som man kan ha nytta av inför teori skrivningen? Hur mycket plugga ni innan skrivningen, var den svår?

Vill fixa detta nu! :yoparty

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu har mitt lämp äntligen kommit och det första jag gjorde var att boka en teori tid. :) Jag vart glatt överraskad när jag fick en tid så snabbt! trodde att det skulle vara omöjligt o få tider. Har teori skrivning redan den 30 juli! så man är ju rätt nervös nu!

Vill ju såklart fixa teorin nu så att man kan satsa allt krut på körningen och körprovet.

Jag har läst ut Mc-boken en gång, och gjort en del prov tester på datorn. Någon här som har några mer tips som man kan ha nytta av inför teori skrivningen? Hur mycket plugga ni innan skrivningen, var den svår?

Fick mitt lämp i onsdags, ska skriva upp om en timme. Har haft bilkort i.. massa år, så teorin sitter rätt bra (gjort ett 20-tal testprov och fick godkänt på alla).
Mitt ena tips är nog läs, läs, och läs lite till, sen kör du en massa testprov till.
Det andra är att använda sunt förnuft, det kommer säkert nån fråga som du aldrig sett. Ta det lugnt och tänk över vad som verkar mest rimligt.
Det tredje är att läsa igenom frågorna noggrant, vissa frågor är medvetet vilseledande, som t.ex ett knappt märkbar "inte" insatt i meningen där du från testproven är van att svara tvärt om.

Lycka till! Nu ska jag puttra fordon (med två hjul för mycket) till malmö o klicka lite på vägverkets dator :tummenupp

PerD

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
2003, Yamaha R6
Funderar på om man ska ta nåt liknande nästa vår eller bara "vanliga" lektioner fast rätt så nära inpå varandra.

Jag är som sagt var riktigt nöjd, men har återigen inget att jämnföra utbildningen med. Roberto och Ulrika som håller kursen är duktiga och såg snabbt vad man behövde träna mer på och tänka på. Säger också till om dom skulle tycka att man är i behov av fler lektioner och är inte alls omöjliga på att flytta trafiktimmar till närmre inpå uppkörningen, vilket några som jag gick med gjorde.

Intensivkursen kostade nu i år 9000kr och då ingår 20 timmar körning under en vecka. Vi hade ungefär 14-15 timmar körning på bana (krypkörning, bromsning och högfartsbana) och resten i trafik. Vi körde ett par timmar på förmiddagarna och sen nån timma efter lunch varje dag under veckan.

Personligen tycker det var bra att få all körning samlat då man snabbt kunde komma igång dagen efter då man inte hann glömma något imellan gångerna.

Fick tips i någon annan tråd här på sporthoj om att göra proven på http://www.str.se
Köpte ett prov där för 14 spänn och jag tycker det liknade det riktiga teoriprovet en hel del.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Sådärja, hade tre fel på teoriprovet, gick som en dans. Nu ska jag bara peta in ett par lektioner innan uppkörning...

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Fick mitt lämp i onsdags, ska skriva upp om en timme. Har haft bilkort i.. massa år, så teorin sitter rätt bra (gjort ett 20-tal testprov och fick godkänt på alla).
Mitt ena tips är nog läs, läs, och läs lite till, sen kör du en massa testprov till.
Det andra är att använda sunt förnuft, det kommer säkert nån fråga som du aldrig sett. Ta det lugnt och tänk över vad som verkar mest rimligt.
Det tredje är att läsa igenom frågorna noggrant, vissa frågor är medvetet vilseledande, som t.ex ett knappt märkbar "inte" insatt i meningen där du från testproven är van att svara tvärt om.

Lycka till! Nu ska jag puttra fordon (med två hjul för mycket) till malmö o klicka lite på vägverkets dator :tummenupp

tack för tipsen!
vilket testprogram till datorn använde du dig utav?jag har laddat ner några stycken olika men vet inte vilket utav dom som kommer närmast det riktiga testet. Eller är det bästa helt enkelt att ladda ner test proven från str för 14 kr styck?

Grattis till teorin!

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
tack för tipsen!
vilket testprogram till datorn använde du dig utav?jag har laddat ner några stycken olika men vet inte vilket utav dom som kommer närmast det riktiga testet. Eller är det bästa helt enkelt att ladda ner test proven från str för 14 kr styck?

Grattis till teorin!

Tackar som bockar!

Jag körde på "Körkortsteoriprogrammet A Motorcykel", Waiwa studios som gjort det tror jag. Finns säkert i handeln eller i en bukt nära dig. Själva interfacet liknade inte det riktiga provet, men däremot var frågorna väldigt välliknande. Har inte provat att köpa test på den där hemsidan så det kan jag inte uttala mig om. (Jag gick igenom alla frågor i boken 2 ggr också)

Last edited:

Sveddan

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
SV650S -00

Jag håller med PerD fullständigt, en väldigt intensiv och lärorik vecka. Vet även att de ibland har helgkurser där man kör två helger på raken istället.

...Säger också till om dom skulle tycka att man är i behov av fler lektioner och är inte alls omöjliga på att flytta trafiktimmar till närmre inpå uppkörningen, vilket några som jag gick med gjorde.

För mig (och övriga 3 i min grupp) flyttade vi våra sista 3 timmar på manöverbanan till dagen innan uppkörningen. Det var 1,5 vecka efter själva intensivkursen, så de är flexibla på att flytta runt timmar om de anser att man kör bra.

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Men första september så e det typ två månader som gäller för teorin.Men det gäller för B körkort.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0