Körkort 2009

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Ingen fara, bara att göra det igen, om lågfarten kan du ju trän precis hur mycket du vill själv...om du har något att åka på...

Sedan borde det väl gå att köra upp någon annanstans i Sverige som har längre säsong?

Mycket trevlig kille. :tummenupp

håller med, ruskigt trevlig o sjysst upprättare

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Känns som att det svåra nu är att inte låta kuggen sätta sig på hjärnan...
Hur undvika att bli sååååå nervös nästa gång?
Svårt fall, doktorn grät...

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08

kan säga såhär. det enda jag va nervös för va lågfarten, jag sjöng lite för mig själv när jag körde banan faktiskt :p typ nynna lite på nå sjysst låt så gick det som smöööör =)

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02

Jag löste det genom att tänka "jag har hela livet på mig att ta kortet, lyckas jag inte nu är säsongen ändå snart slut och då har jag flera månader nästa säsong, lyckas jag är det ju kul, men jag kan ju lika gärna......."
Asså jag utgick inte ifrån att jag skulle kugga, men jag intalade mig att det inte var så farligt att kugga :)

Min körlärare sa "Vad är det att vara nervös över?, Du ska puttra runt med en gubbe/gumma i 15 minuter" Det är ju bara en skit i livet om man tänker hur mycket du kommer köra resten av livet"

Det lugnade mig :), På't igen bara ;)

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
I Löööööv sporthoj.com:krama

Tack ni som peppar och kommer med goda tips och råd!
Och Tack alla som ger mig en klapp på axeln.

Det hjälper faktiskt lite en dag som denna.... Mina vänner har inte hojkort så de förstår inte riktigt vad det handlar om..

Metiorita

Medlem
Gick med
23 Sep 2009
Hoj
ingen förtillfället
Hej. Nu medlem här så är lite halvt borta i hur denna sidan funkar,, men ska nog lära mig.
Håller på att ta körkort och ska snart skriva upp men det jag undra är vad innebär säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning i samband med kunskapsprovet?

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Hej. Nu medlem här så är lite halvt borta i hur denna sidan funkar,, men ska nog lära mig.
Håller på att ta körkort och ska snart skriva upp men det jag undra är vad innebär säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning i samband med kunskapsprovet?

Finns frågor angående hojjens praktiska delar + säkerhets saker

typ som "vad är den största risken om bromsolja läcker ut på bromsskivan" t.ex
eller
"Vad kan hända ifall fram och back däck inte "spårar""
"Vad kan hända om kedjan är för löst spänd"
bla bla bla :p

Jeffi56

Le - det smittar!
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Yamaha Fazer 600
Inget är omöjligt!

Visst är det skiiittrist att kugga! :kulspruta Min 1:a uppkörning kuggade jag för att jag körde 3 hundradelar för långsamt!! Stekande sol och jag var tvungen att vänta på de andra som skulle köra upp. Jag tog INTE av mig hjälmen utan satt på hojen och grät och förbannade mig själv. :huvet Nästa gång jag skulle köra upp så gav jag mig FAN på att lyckas! Spöregn hela dagen även under manöverprovet. När jag skulle köra konbanan (som jag kuggade på förra gången) ställde jag upp hojen,spanade på konbanan och sen gav jag full gas och vrålade; FAAAAN och jag har aldrig kört konbanan så bra. Den dagen tog jag kortet och jag glömmer det aldrig! Du måste lägga din kuggning bakom dig (jag vet att det är svårt) och fokusera. Skrik, sjung eller prata m dig själv - det är ingen som hör dig i hjälmen.
Jag önskar dig Curly Sue all lycka på din nästa uppkörning och jag är övertygad om att till nästa säsong är du ute och rullar! :tummenupp
Ha det gott

Last edited:

Metiorita

Medlem
Gick med
23 Sep 2009
Hoj
ingen förtillfället
Finns frågor angående hojjens praktiska delar + säkerhets saker

typ som "vad är den största risken om bromsolja läcker ut på bromsskivan" t.ex
eller
"Vad kan hända ifall fram och back däck inte "spårar""
"Vad kan hända om kedjan är för löst spänd"
bla bla bla :p

Okej det är bara frågor att svara på och inget praktiskt att göra. Klurade på om de ändrat något på uppskrivningen eftersom de ska börja med en riskutbildning innan man får skriva upp osv. Men då låter det jhu helt ok.
Tackar för svaret =)

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Woohoooo!!
Kom nyss in efter en 13mil lång resa i mörkret :)
Fy tusan vilket bra helljus jag har på Affen!

Tog en sväng till Degerfors först, sedan Åtorp -> Finnerödja -> Röfors -> Laxå (där jag stannade på morbrorsjobb och drack kaffe, och sedan vidare hem till lilla Svartå.

Faan va skönt det känns. Och tack alla som har sagt grattis!

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96

Det hjälper faktiskt lite en dag som denna.... Mina vänner har inte hojkort så de förstår inte riktigt vad det handlar om..

beklagar att du kuggade:( så jäkla trist men jag hoppas du får chansen att köra upp igen snart så du blir klar i år:)

håller tummarna för dig!!!

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e

Du klarar det garanterat nästa gång, hälften av nervositeten kommer att försvinna och det går som en dans. :krama

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Woohoooo!!
Kom nyss in efter en 13mil lång resa i mörkret :)
Fy tusan vilket bra helljus jag har på Affen!

Tog en sväng till Degerfors först, sedan Åtorp -> Finnerödja -> Röfors -> Laxå (där jag stannade på morbrorsjobb och drack kaffe, och sedan vidare hem till lilla Svartå.

Faan va skönt det känns. Och tack alla som har sagt grattis!

MEN så trevlig för DIG då.... *jävla äckel :arsele*
Själv sitter jag och rullar tummarna och hoppas på att hämta ut min hojj imorgon:gnissla

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16

Hahaha. Hade du bott i närheten skulle du fått låna lillhojen :D:tummenupp
Detta skulle jag inte göra för att vara snäll, utan för att jag hatar det lilla äcklet!
Fick köra på åbäcket hem. Slö som jag vet inte vad. Kom knappt upp i 120km/h :( Smalt styre.. Nää den är till salu! Haha.

Föresten. Sammanlagt så har jag ju kört 26mil hoj i dag ;).
Dock så räknas bara mina 13mil med Affen som jag körde efter jag kom hem.
Körde ju iofs 6mil ifrån uppkörningen, men då låg min handledare framför så då kändes det nästan som övningskörning.

Stalpan

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
kokoko
Grattis till alla som hittils har klarat kortet i år. Jag är ny här på SH och hoppas jag klarar min uppkörning den 19/10 i Kalmar. Börjar bli nervös redan...

Edit: Såg att det är några från Kalmar som nyligen kört upp också, stadskörningen är jag mest nervös över. Jag misstänker att de är ganska intresserade av att skicka in mig runt museét och de kvarteren med enkelriktat och dubbelriktat? Finns det några fler "populära" ställen ni fick köra på som man kan reka med bilen först? Så man känner till gatorna lite bättre? Dvs. om den är enkelriktad / dubbelriktad osv så man vet redan innan hur man ska placera sig?

Last edited:

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Då var det sista gjort då!

116476.jpg

116478.jpg

116479.jpg

116480.jpg