Körkort 2009

kimi

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZ1
Ha ha, gött att det är så många som e på g med körkort. Har själv klarat av teorin och redan kört ett par gånger, så nu är det bara till att köra upp så fort jag får en tid. :)
 

Boom

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Honda cbr600 f4
Köpte hoj förra året!
Håller på med teorin nu men det går segt, ska beställa uppskrivningstid snart och testa om man har lärt sig något:) Var ju 11 år sen man tog bilkort.
 

Vicc

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja zx6r
Jag ska också försöka fixa intensiv och det står mellan dessa två. Även för mig lutar det mest mot Västerås. Dock börjar de inte förrän v 16 :rolleyes:
Måste dock boka teorin snart, ska försöka göra det i början på feb. Har köpt MC-boken och lånat "vanliga" teoriboken på biblioteket. Enda jobbiga är ekonomin med allt som ska skaffas, körkort, försäkring, mc, skydd etc etc.. Men det lär det va värt =)
Nä just det, jobbigt med utrymme med. Där jag bor nu har jag ingen bra plats o ha mc.. :confused:

Pratade med Västerås idag och det börjar redan bli fullbokat. Vi blir troligtvis 3 tjejer som åker och tre platser hade dom inte förrän tidigast sista veckan i maj, vi som ville åka första.... Och så måste jag provsitta hojjarna innan jag bokar eftersom jag är så kort, kan ju hoppas på att dom hojjarna finns på MC-mässan i helgen så man slipper åka till västerås för att hoppa upp på en hojj i 2 sek o sen hem igen.
Ja det är dyrt med kort, tur att man precis fått löneförhöjning:banana
Ställ har jag redan iaf, men behöver hjälm och ryggskydd. Och hojj förstås:)
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Pratade med Västerås idag och det börjar redan bli fullbokat. Vi blir troligtvis 3 tjejer som åker och tre platser hade dom inte förrän tidigast sista veckan i maj, vi som ville åka första.... Och så måste jag provsitta hojjarna innan jag bokar eftersom jag är så kort, kan ju hoppas på att dom hojjarna finns på MC-mässan i helgen så man slipper åka till västerås för att hoppa upp på en hojj i 2 sek o sen hem igen.
Ja det är dyrt med kort, tur att man precis fått löneförhöjning:banana
Ställ har jag redan iaf, men behöver hjälm och ryggskydd. Och hojj förstås:)

Ojdå, visste att de gick fort, men så fort trodde jag inte! :O

Vad vill du ha för hoj då? Och ska du bara övningsköra på intensivkursen eller kör du nåt före det privat eller med skola?
 

Vicc

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja zx6r
Ok. Va kostar intensivkursen där?
Den vi har bokat kostar har för mej 7.800 för en 3-dagars, då ingår boende.

Är det med teorin eller boende också då eller?
En vecka kostar 9000 i västerås, utan boende och utan teori.
och har hört att västerås ska vara en av dom bästa.

...såg just med boende:)
 
Last edited:

Vicc

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja zx6r
Ojdå, visste att de gick fort, men så fort trodde jag inte! :O

Vad vill du ha för hoj då? Och ska du bara övningsköra på intensivkursen eller kör du nåt före det privat eller med skola?

Har privat handledare, men tyvärr ingen hojj att åka på, och det har man väl inte råd med än heller:( Så det blir bara intensiv, möjligtvis några extralektioner... Lite sugen på att bara vara sjukt impulsiv och köpa hem en hojj och försöka hitta fler handledare som har tid att köra mycket med en och sen ta kortet som privatist, eller kanske någon lektion. Men kanske bättre att ha kortet i handen först och sen köpa hojj, eftersom jag inte känner nån "nära" mc-förare.

Vill ha en sporthoj, typ Honda CBR eller Hayabusa, problemet är att jag är så liten och inte når ner... Kanske får nöja mig med en Honda CBR 125a:p

Nån som ska på mässan i helgen?

Jag ska också försöka fixa intensiv och det står mellan dessa två. Även för mig lutar det mest mot Västerås. Dock börjar de inte förrän v 16 :rolleyes:
Måste dock boka teorin snart, ska försöka göra det i början på feb. Har köpt MC-boken och lånat "vanliga" teoriboken på biblioteket. Enda jobbiga är ekonomin med allt som ska skaffas, körkort, försäkring, mc, skydd etc etc.. Men det lär det va värt =)
Nä just det, jobbigt med utrymme med. Där jag bor nu har jag ingen bra plats o ha mc.. :confused:


du kan få ha din MC hos mig:banana
 
Last edited:

jetson

Guest
Vart är det lättast att ta mckort? Har haft b körkort 3-4 år och tänkte ta nån intensivkurs och ta kortet före sommaren. Då låna all utrustning på trafikskolan.. är det möjligt tror ni? Lär väl landa på 15-20 tusen?

Tänkte fixa kortet först och sen börja fundera på allvar på hoj och utrustning..
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Tjabba!
hoppades att jag skulle slippa skriva i den här tråden då jag gjorde teorin och misslyckades med en uppkörning redan i oktober. :huvet
Ringde nyss och bokade en ny i alla fall och första tiden i barkaby var 23 april.:( brukar inte uppkörningarna börja redan en månad tidigare typ? Någon som har koll? Vägverkstanten hade det inte iaf. :D
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
wohoo klarade teorin idag. Va i fjällen under veckan som var och pluggade nån kväll där samt på tåget/bussen hem. 60p fick jag =)
Nu blir det att kolla hur man ska lösa körningen.

Lepik, låter väldigt sent...Kanske är för att de inte vågar boka tidigare? För det bör väl inte va fullt så tidigt.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Då var även denna tråden utläst.

Jag har oxå börjat med teorin nu men jag märker att min inställning och bakgrund är rätt olik "alla andras" här. Jag är bilnörd i grund och botten och har kört bil nästan dagligen sen 16 års ålder och jag har haft B-kort sen jag var 18 år, 1 månad och 6 dagar :p (Jag är 26 nu)

Jag har alltid vart förälskad i hojar och velat ha hoj trots att jag aldrig ägt eller kört moppe, min första bekantskap på "hoj" var i Grekland där vi hade en Gilera 80cc som var djävulskt rolig att köra. Anledningen till att jag väntat tills nu, 26 års ålder, är mognaden. Innan har jag velat ha hoj för att köra fort och va häftig. Nu vill jag ha hoj för att det är en grym känsla och hur kul som helst på två hjul. Jag har helt enkelt vart för rädd om mitt skinn för att skaffa hoj innan, så som man har kört med bil funkar inte på två hjul. Jag har kört på bana och strip mm med mina Hondor men jag har svårt att se mig själv köra en ren sporthoj faktiskt, kostnaden är nog för tuff för mig samtidigt som respekten för fart är stor nuförtiden.

Jag tänkte börja plugga teorin redan i höstas samtidigt som flera andra bekanta i Hondaklubben (Bilar som sagt) började med det och jag är ju sist ute kan man lugnt säga. En har tagit kortet, en har klarat teorin och några andra till tror jag t.o.m. Jag har försenats pga mitt nya jobb som bilmek på BMW i Uddevalla (Vart bilmek på SAAB/Opel/Subaru/Daewoo tidigare oxå ifall någon behöver hjälp ;)) som tagit alldeles för mkt tid under hösten för att man ens ska vilja studera nånting annat än sitt navelludd.

Hursomhelst så vann jag en auktion på Tradera, jag fick "Körkortsboken" senaste utgåvan samt Bonniers Trafikskola 2007 på CD" för 310:-. Jag har läst boken när jag haft en stund över då och då samt gjort skivan så ofta jag kunnat på kvällarna och i helgen blev jag klar med skivan och gjorde första teoriprovet på skivan, 63/70 trots att jag var rätt uttråkad ibland och inte koncentrerade mig fullt. Jag är väldigt rastlös så att sitta still och plugga är bland det tråkigaste jag vet.

Jag tänkte göra skivan flera ggr och fortsätta läsa i boken, jag ska köpa MC Boken på Onsdag (första lediga tid jag har denna veckan och som körskolan fortfarande har öppet) och läsa den med och förhoppningsvis så gör jag teorin i Mars. Sedan har jag faktiskt inte tänkt köpa nån hoj utan det blir till att spara och spara och eventuellt så blir det en VFR800 nästa år. Jag tar det lugnt med allt i princip haha, ingen brådska här inte.

Jag har märkt att de flesta köper hoj direkt och är heta på gröten medans jag är väldigt långsam hehe, men men det funkar för mig och min ekonomi tillåter inte hojköp direkt (iaf inte någon skojig) så jag väntar hellre och sparar, jag måste ha råd att åka på semester i år oxå så förhoppningsvis räcker pengarna till både hojkort och semester.

Hursomhelst, jag kan absolut rekommendera Bonniers Trafikskola på CD, den är väldigt bra tycker jag trots att jag knappt kan sitta still, jag köpte ju min begagnad som sagt men Bonnier säljer skivorna via deras hemsida (http://www.bonniers.se) för 399:- och då får man naturligtvis version 2009.

Än så länge har mitt hojkort kostat mig 310:- men vi får se var det slutar :)
Tack alla för mkt bra info och trevligt bemötande, tänk om vårat forum på Hondaklubben kunde va såhär trevligt hela tiden hahaha, ändå har man vart medlem där i typ 7 år och är med i styrelsen :p

Shit vad långt detta blev haha, nåja lycka till allihop och somna inte genom att försöka läsa romanen :D
 
Last edited:

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jag kan tänka mig att det är många som börja få abstinens i gashanden och går runt i mc-stövlarna inomhus, samtidigt som sambon skakar på huvudet?

:yoparty Jihoo, det är inte bara jag som är galen!!!!
Har knallat omkring med mc stövlarna i lägenheten mitt i natten, tänk på våren, motorcyklar och läääängtat, hehe

Snart är vi där,,,o va roligt vi ska ha :banana
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012

Tror inte du får några problem med teorin om du kört bil så mycket.
De frågor jag fick var mest trafikfrågor som var skitsamma om du körde bil eller mc. Fick kanske 3 frågor gällande mc och dess placering och bara 1 fråga om motorcykelns tekniska bitar och givetvis svarade jag fel på den... Så kan du köra bil och har lite sunt förnuft och har läst körkortsboken en gång så kommer du klara det galant. Gör något mer prov på cd bara om du är osäker. Personligen köpte jag ett prov på str:s hemsida för 14 kr och det var några identiska frågor på riktiga provet. Hade nog klarat de ändå, men var ju helt säker nu vilket var skönt...

Konstigt nog fick jag bara en enda fråga som verkligen handlade om miljö och utsläpp... Hade räknat med runt 10 såna frågor.

Nu sitter jag bara och funderar på om man ska gå intensiv i västerås som man hört så mycket bra om eller om man ska gå vanligt här i örebro även om det är dyrare och kanske inte lika bra. Men då hinner jag jobba under tiden, vilket betyder att man slipper va ledig en vecka utan lön... Det gör ju att man har råd att betala lite mer... Svåra val.... :rolleyes:

Gratulerar! Fler och fler som bara har den roliga biten kvar. :)

Tack... Ja, körning och köp av mc :yoparty
 
Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Själv skulle jag idag boka intensiv hos Västerås bil & MC, men tydligen började intensivkurserna på helgerna en månad efter de vanliga intensivkurserna, så nu måste jag fundera hur jag ska göra. Vill inte vänta till slutet av maj när man kan göra det i slutet av april... :(
 

Roppilu

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 2006
Gratulerar!

Vad blev det för trafikskola?

City trafik , polarn körde hoss dom förra året och va mycke nöjd. så får lita på det :) tog dock bara 5 lektioner resten kör jag privat, kan vara bra med lite tips från dom så man vet vad man ska nöta !
 

Roppilu

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 2006
nu har man bokat uppkörning oxå! dom har precis släppt datumen i västerås så boka om ni vill ha tid tidigt! jag fick 14maj =)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top